Begin maken met een boek schrijven. Wie heeft tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oreo

Begin maken met een boek schrijven. Wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 10:21

Sinds een tijdje loop ik rond met het plan om een boek te gaan (laten) schrijven over mijn ervaringen en belevenissen in mijn leven tot nog toe. Ik denk dat het bestempeld kan gaan worden als een roman met veel jetset, emotie en allerhande relaties tussen mensen. Helaas heb ik totaal geen ervaring in eigen belevenissen te vertalen naar " boekvorm" en ik heb gehoord dat er ook mensen zijn die naar je verhaal luisteren en dat zij het dan in boekvorm gieten zeg maar.
Vraagjes: Wie kent dit systeem, hoe kom ik aan zo iemand en is het duur?

Of het nou wel of niet zelf ga doen, ik heb toch een houvast nodig om mee te beginnen.
Ondanks mijn gebrek aan ervaring lijkt het me ook leuk om het in elk geval te gaan proberen zelf goed op papier te krijgen.
Als start ben ik dus net een Word document begonnen waarin ik bepaalde periodes een kopje geef en onder dat kopje steekworden heb geschreven om zo gebeurtenissen onder te verdelen. Ik zit nu al op 12 kopjes en het wordt dus echt onoverzichtelijk nu.
Bestaat er een programma om teksten te maken waarin je tabbladen naast elkaar kunt openen, zoals bv. Excel dat heeft?

Is er misschien een handig boek ofzo dat me kan helpen bij dit project? Een LOI/NTI-cursus heb ik bekeken en proefles van ontvangen maar dat is niet hetgeen ik zoek, bovendien is dat een prijzig verhaal.

Ik hoop dat er bokkers zijn die me kunnen helpen!

En zijn er mensen met handige tips/links/contacten die me kunnen helpen een goed begin te maken met vertellen van mijn verhaal?

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 10:28

Ik lees even mee. Ik ga namelijk komend jaar als profielwerkstuk de verhalen van mijn opa uit de 2e WO in boekvorm schrijven. Hij heeft in grote lijnen zijn leven toen op papier staan. Nu ben ik bezig om een dik boek door te werken met allemaal info over de 2e WO. Ik wil namelijk wel dat het naar waarheid geschreven wordt.

Als ik jou was zou ik wel het boek zelf schrijven. Het gaat tenslotte over jou leven dus dan wordt het denk ik wat persoonlijker als je het zelf schrijft. En eigenlijk zou ik anders achteraf een gevoel hebben dat het niet echt 'mijn' boek is.

Op internet zijn er sowieso al heel veel tips te vinden om boeken te schrijven. Heb je daar al eens naar gekeken?
Laatst bijgewerkt door Miriam91 op 19-07-09 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Oreo

Re: Begin maken met een boek schrijven. Wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 10:41

Ja ik heb al gegoogled, maar juist doordat ik bezig was met die opzet vroeg ik me af wat eventueel een beter programma zou kunnen zijn. En toen gelijk maar hele verhaal even vermeld om meer tips ed. te krijgen.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 11:07

Ik heb inmddels het (gratis) programma Celtx gevonden via google. Ik ben benieuwd, ga het nu downloaden.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 12:10

Hmm. blijf toch op zoek naar een tabblad systeem zoals excel. Of weet iemand iets hoe je handiger teksten kunt maken in excel?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:51

[STW] -> [UK]

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:51

Hmm.. Ik weet niet hoor, Maar misschien je verhaal typen zoals je het altijd aan mensen vertelt, En dan steeds stukken informatie er bij in doen, En het hertypen.

Ik heb geen idee hoe en waar je moet beginnen, Dit lijkt me ook te langdurig, zoals ik het net meldde.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:30

Ok. Ik heb een klein idee van hoe je kunt beginnen, heb er verder geen verstand van. (dus misschien heb je er niks maar goed) Behalve dat ik nieuwsverslagen en niewsverhalen heb gemaakt. Voor een verhaal/boek zal dit ongeveer net zo gaan.
De eerste stap van een goed verhaal is een stappenplan.
Je hebt een hele serie van stappen om tot een goed resultaat te komen.
Ik zal ze even kort vertellen.
1. medium
2. doelgroep
3. verhaallijn (in het kort je verhaallijn maken)
4. personages (personages tot in de detail uitwerken)

Wanneer je goed nadenkt over je verhaallijn en je personages, voorkom je een warrig verhaal. Veel verhalen beginnen goed, maar halverwege verliest de schijver zijn verhaallijn en krijgen personages hele andere wendingen.
De meeste tijd zit hem dan ook in de voorbereidingsfase. Research doen, personages beschrijven en karakter eigenschappen toekennen, het plot bedenken. Allemaal dingen waar veel tijd in gaat zitten en die bepalen of je verhaal goed loopt en een goede structuur bevat. Verder lijkt het me handig als je begint met een boek schrijven dat je veel research doet: kijk hoe andere schrijvers zijn begonnen. (zijn vast wel interviews over te vinden), kijk hoe je taaltkundigheid is en bekijk wat je doel is. Een boek schrijven of verwerking van gebeurtenissen?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:51

Als ik je intro zo lees, vraag ik me vooral af waarom je een boek wil schrijven? Voor het leuk, of als verwerking? In dat geval zou ik het vooral schrijven. Is je doel publicatie, dan zou ik er sowieso nog eens overdenken. Ik wil je niet ontmoedigen, maar de meeste uitgevers zullen niet staan te springen om een verhaal over jouw leven uit te geven. Niet vervelend bedoelt, maar jouw leven kan voor jou heel interessant zijn, dat wil niet zeggen dat het in boekvorm ook werkt. (Auto)biografieën staan vaak te vol met persoonlijke reflecties en gedachten om interessant te zijn voor een breed publiek. En als je toch iets dergelijks wilt ondernemen, zou ik zeker een schrijver inhuren, die kan zich immers veel beter distantiëren dan jijzelf, want jij hebt toch een bepaalde emotionele band met je herinneringen. En, ja, schrijvers zijn duur.