Ik gebruik hierbij de winnende foto van bokker Paroeska van mijn wedstrijd van enkele weken geleden:

Hoewel ik digitaal teken kun je op deze manier ook heel goed gewoon op papier tekenen, zelf gebruik ik hiervoor dezelfde techniek. De schets maak ik dan op een apart vel papier en zodra deze klopt zet ik hem over op het tekenvel.
Stap 1:
Ik heb de voorbeeldfoto gespiegeld omdat ik de paarden de andere kant op makkelijker vond om te tekenen

Als eerst zet ik de vormen van het paard op. Ik begin met twee cirkels, dat zijn de voor en achterhand van het paard. Verbind deze twee met licht gebogen lijntjes en je hebt de rug en buiklijn. Een heel simpele 'boontjes' vorm maar meteen de goede vorm voor de romp

Onderaan de romp zet ik 4 bolletjes, dit zijn de gewrichten van de benen, van daaruit teken ik de lijntjes van de bovenbenen, dan weer een belletje voor de gewrichten en van daaruit weer rechte lijntjes voor de onderbenen, dan weer bolletjes voor de kogels en daarna een streepje voor de richting waar de hoef op gaat. In feite een heel erg versimpeld skeletje.
De streepjes moeten dus ook even lang zijn zodat de benen gelijk zijn.
Het hoofd bestaat weer uit een cirkel en daaraan de lijntjes voor de neus en twee lijnen om het hoofd aan de romp te verbinden.

Veulens zijn iets moeilijker in verhoudingen. De benen zijn veel langer terwijl de romp, nek en snuit juist korter zijn. De gewrichten van veulens zijn ook groter dus die bolletjes niet te klein tekenen.
Stap 2:

Nadat ik de simpele vormen heb neergezet en de verhoudingen ongeveer juist zijn begin ik met de lijnen te schetsen. Dit gaat nu een stuk makkelijker doordat het paard al in grove vormen staat. Je hoeft dus enkel de vormen wat te verfijnen en de spieren om het 'skeletje' te tekenen. De bollen helpen je nu de goede lijnen te vinden, bij het hoofd is de bol al meteen de kaak, bij de benen dus de gewrichten en de schoft, schouders en flanken zitten ook precies bij de lijnen van de bollen
Vaak zie je bij deze stap nog dingen die niet kloppen aan de verhoudingen en dat kun je dan nog makkelijk aanpassen.

Bij het veulen precies hetzelfde.
Stap 3:

De rode basisvormen heb ik nu weggehaald en nu ga ik mijn lijntekening op zetten aan de hand van de schets. Hierbij geef ik de lijnen preciezer en fijner aan van de omtrek en spieren ed. Hoeveel je aangeeft is persoonlijk voor wat je zelf fijn vind werken. Veel mensen geven hierbij ook de schaduwen en lichtplekken aan.

En weer hetzelfde bij het veulen. Veulens hebben nog geen vet dus daarbij ziet je veel meer pezen spieren en botten.
Stap 4:

Als laatste werk ik alles nog een beetje bij. Het veulen een beetje van plaats veranderd, de achterhand van de merrie nog wat aangepast en wat kleine dingetje zodat je lijntekening klaar is om in te kleuren.
Ik hou er niet van om foto's exact na te tekenen, het leuke van tekenen is dat je dingen kunt toevoegen of weglaten om er een mooier plaatje van te maken. De voorbeeldfoto is prachtig. Maar toch heb ik aardig wat kleine dingen veranderd om er een nóg mooier plaatje van te maken.
De merrie heb ik bijvoorbeeld korter gemaakt in het lichaam en de benen iets langer getekend om haar wat eleganter te maken.
De benen van beide paarden meer opgetrokken om er iets meer power aan te geven.
En de hoofden iets groter gemaakt in verhouding met de foto omdat op een tekening het hoofd al snel te klein lijkt doordat er in vergelijking met het lichaam veel meer details in moeten komen en een klein oppervlakte met veel details lijkt al snel veel te klein, vooral als er een groter oppervlakte met weinig details bij staat.
Ook met schaduwen en lichtplekken kun je een hoop corrigeren dus als de lijntekening niet helemaal klopt maakt dat helemaal niets uit en hoef je het niet perse opnieuw te doen

Dit zijn allemaal kleine truukjes die je met tekenen kunt toepassen om een beter eindresultaat te krijgen dan wanneer je een foto echt helemaal exact natekent.
Nu nog het inkleuren