Wat is dat toch met 'geen zwart'?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sammyvriend

Wat is dat toch met 'geen zwart'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 16:46

Ik geloof best dat zwart de tekening verpest als de experts dat zeggen. Ik heb me dan ook domweg laten meeslepen en het afgelopen jaar (ongeveer) geen zwart gebruikt.
Maar kan iemand uitleggen hoe het kan dat zwart de tekening verklo*t? Waarom zit er een zwart potlood bij kleurpotloden? Zwart met blauw in combinatie kan heel mooi zijn, maar met meerdere kleuren niet meer, ofzo? Hoe komt dat?

Hopen dat iemand mij kan helpen ;)

highwaykind

Re: Wat is dat toch met 'geen zwart'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:25

Ik gebruik wel gewoon zwart en wit in een tekening of schilderij, vind het onzin dat je die kleuren niet zou 'moeten/horen' gebruiken.
Ligt er denk ik maar net aan hoé je de kleur gebruikt, maar dat is met alle andere kleuren ook zo.

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 17:35

hm.. Maar waar komt het dan vandaan? Want ik heb eigenlijk zelf ook nog nooit echt duidelijk een tekening gezien die 'verpest' is door zwart.
Beetje te braaf aan de regels gehouden denk ik. Daarom wil ik nu wel weten waar het vandaan komt.

Edit: Wit gebruik ik sowieso.

Knoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:44

Ik denk dat ik wel weet waar het vandaan komt:
In de natuur vind je geen zwart, alle kleuren zijn opgebouwd uit andere.
Zelfs hele donkere schaduwen. Door complementaire kleuren te gebruiken
(kleuren die tegenover elkaar liggen in de kleurencirkel) krijg je de meest natuurgetrouwe schaduwkleuren.
Zo'n donkere kleur heeft dan toch kleur, hoe donker ie ook is. Zwart heeft dat niet. Zwart is geen kleur.
En dat komt dus, doordat het niet voorkomt in de natuur.

Dat zwart een tekening zou verpesten vind ik niet helemaal waar.
Ik gebruik ook zwart in mijn tekeningen. Maar dan wel altijd in combinatie met een andere kleur.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:56

Ik heb wel tekeningen gezien die er niet bepaald mooier van werden omdat er veel zwart was gebruikt, en daar horen mijn eigen meteen-weer-weggegooide probeersels ook bij.
Vooral zwart flink mengen met andere kleuren maakt iets al snel 'doods' of 'dof' of het verliest aan diepte, maar voor hele donkere schaduwen en pupillen etc gebruik ik toch echt puur pikzwart.
De hoeveelheid is wel afhankelijk van de andere kleuren die ik gebruikt heb.

Ik maak ook niet het hele schaduwvlak egaal zwart, maar stop er ook donker blauw en donkerpaars en donkerbruin of zo in, maar ik denk dat je in zulke gevallen juist ook een minder mooi resultaat kan krijgen als je met alle geweld geen zwart wilt gebruiken.
Doordat het zwart je donkerste deel in dat vlak is steken blauw en paars beter/mooier af en zie je ook dat dat blauw en paars is (en geen zwart).

Wit haalde ik aan omdat er ook mensen zijn die zeggen dat je nooooooit puur wit in een tekening/schilderij moet gebruiken.
(zal wel spontaan ontbranden dan of zo, net als bij zwart ;) )

In het algemeen: Ik kijk ook altijd even naar het werk van mensen die tips geven. Het is maar net wat voor resultaat je wilt bereiken. Soms klinkt een tip erg goed tot ik zie wat er uit komt als je je aan die tip houdt, soms klinkt een tip onbelangrijk tot je ziet wat voor verschil het kan maken.
En verder gewoon lekker van alles proberen en je niets van 'regels' aantrekken -- zelf kijken wat je het fijnst vindt werken.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:02

Toen ik mn professionale olieverf kado kreeg hadden ze er bewust geen tube zwart bij gedaan. Zwart is erg overheersend en het beste gebruik je dat alleen voor kleine accentjes. Bekijk de betere schilderijen maar eens van dichtbij. Alles wat optisch zwart lijkt is van dichtbij juist neergezet in vele kleuren. Puur zwart geeft het effect alsof er een gat zit.
Wit vind ik weer iets anders, al zal ik altijd wit gebruiken mèt een kleuraccentje erdoorheen.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:07

Volgens mij wordt er in veel betere schilderijen ook best puur zwart gebruikt toch?

Er zijn wel situaties waar ik absoluut geen zwart zou gebruiken trouwens (huidskleur is 1 waar ik nu zo snel op kan komen) maar ik zie geen reden om het altijd en overal te bannen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:12

De meeste betere kunstenaars zijn juist heel erg anti-zwart. (vandaar dat ik stiekum toch zelf een tube ben gaan halen om soms te smokkelen)

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 18:20

Hwk; Jou verhaal van dat een donkere, bijna zwarte kleur naast zwart opvalt als 'niet zwart' (snap je wat ik bedoel? :+ ) vind ik eigenlijk heel logisch klinken.
Het is me wel iets duidelijker geworden nu, bedankt. Vind het wel een interessant onderwerp ;)

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:16

Ik gebruik nooit puur zwart. De rede waarom is het makkelijkst uit te leggen door te begrijpen wat zwart precies is. Wikipedia kan het goed uitleggen :) :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwart

Maar in mijn woorden: zwart absorbeert, het is een dood plat gat waar alles in verdwijnt :+ .
Wil je een levendig schilderij moet je geen zwart gebruiken, dan slaat het dood, of in ieder geval de vlakken waar je zwart hebt gebruikt maar ook vaak de kleuren eromheen omdat het licht door het zwarte wordt opgezogen.

Schaduwen is weer een apart verhaal.
Zwart krijg je dus als er geen licht wordt weerkaatst. Een schaduw krijg je als ergens geen licht kan komen, en als er geen licht kan komen dan is het zwart :+ .
Maar omdat het licht van de omgeving alle kanten op wordt weerkaatst zijn er zelden echt zwarte schaduwen.
Je kan het simpel zeggen door te stellen dat een schaduw wordt opgelicht door 'tweedehands licht', oud en verwassen :+ . De kleuren in een schaduw zijn dus grauw en grijzig. Niet zwart, niet fel maar 'gesatureerd'.
In principe zal de diepste schaduw dus wel zwart zijn, maar dan kom je bij een schilderij weer uit dat het het leven weg zuigt. Om het toch pikkedonker te maken en het leven erin te houden wordt daarom zwart met een andere kleur vermengt om een heel donkere tint van bijvoorbeeld paars of blauw ed. te krijgen. Een complementaire kleur versterkt het zwart effect zonder direct compleet zwart te maken (twee complementaire kleuren moeten wel zwart maken maar dan moet je evenveel kleurdeeltjes tegenover elkaar hebben en dat is heel moeilijk).

Kleuren zijn heel boeiend, zowel lichtkleuren als pigmentkleuren. En zeker als kunstenaar kun je er je voordeel uit halen door je er goed in te verdiepen.
Je zult de hele wereld met andere ogen bekijken :D .

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:41

Hier staat nog een goede uitleg in de beginpost,
zoals hierboven en in dit topic te lezen is ben ik blijkbaar niet de enige die zwart als een gat ziet. Dat viel me op toen ik vroeger als onderlaag voor de ogen eerst een zwart figuur schilderde en als alles af was daar een oog op schilderde, waren net uitgepikte gaten,
[UK] [GAME] Uitdaging: een zwart paard zonder zwart te gebruiken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:07

Ik gebruik wel zwart en wit omdat ik gewoon van veel contrast houd. Zonder zwart en wit vind ik schilderijen meestal te dof worden. En of je dat zwart dan mengt of uit een tube gebruikt dat vind ik dan geen verschil, voor het oog zie je dat niet.
Wat ik niet mooi vind, is andere kleuren mengen met zwart om ze donkerder te krijgen. Dan wordt het vaak zo'n vies, grauw poepkleurtje.
Maar ik vind inderdaad ook dat je geen hele vlakken zwart moet gaan schilderen. Dan wordt het een leeg, zwart gat en ben je je diepte kwijt.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:13

Tja, ik weet het niet hoor... het klinkt allemaal heel mooi. Maar ik gebruik wel zwart. Maar eigenlijk altijd wel gemengd met een andere kleur. Eerlijk gezegd vind ik het persoonlijk (nog) niet storend. Alleen met acryl trouwens. In aquarel-schilderijen gebruik ik nooit zwart.

Weet je, je moet doen wat je goed voelt. Als je zwart wil gebruiken en jij vind het mooi uitpakken, waarom zou je het dan laten? In de kunst zijn er geen regels. Daarom is het ook kunst. Je kunt het advies om geen zwart te gebruiken opvolgen of negeren. Ik denk dan maar: als je klakkeloos de meute volgt, zal je geen eigen stijl ontwikkelen. ;)

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 09:42

gebruik soms ook wel zwart, meestal om het donkerste stukje van een schaduw aan te geven. Ik `meng` het meestal op het doek met een andere kleur, dus echt puur zwart zul je bij mij niet zien. Wel gebruik ik altijd `lampzwart` dat heeft een iets bruinige gloed, waardoor het minder dood slaat

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-09 11:22

Wat ik ook wel vind, inderdaad, is dat zwart met een andere kleur gemengt nogal poeperig wordt, met pastel dan (daar gaat het even over bij MIJ). Als ik zwart wil doe ik vaak donkerbruin met diepblauw, dat helpt meestal. Zal even een foto zoeken.
Maar ik denk dat ik me eens meer moet verdiepen in kleurenleer.

Duke: Natuurlijk 'moet' je je eigen stijl maken. Maar je kunt wel tips opvolgen van andere die wat meer ervaring hebben. Ik ben namelijk zelf ook eerder van: Zoek het lekker zelf uit. Ik wil niet echt graag geholpen worden, daarom neem ik geen tekenles. Vreselijk als iemand zegt wat je MOET doen.
Maar iets vragen als je meer info wilt of je verdiepen in iets kan geen kwaad. Kun je altijd daarna nog zien wat je ermee doet, toch?

Ik ga nu even de wiki-link en dat topic doorlezen.

Edit: Nog niet de tekening gevonden die ik zocht, maar wel iets anders. Bij deze had ik wel zwart gebruikt, en ik vind het niet storen?

Afbeelding

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:44

Hier zit ook gewoon zwart in. (is pastel)
Afbeelding
En hier zit een heleboel zwart in (twee plaatjes want in het echt zit het er wat tussenin)
Afbeelding

En ik vind beide aardig levend :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:04

Eigenlijk vroeg ik mij dit ook de hele tijd af, maar durfde het niet zo goed tot discussiepunt te brengen :=

Ben wel blij dat er meer uitleg over gegeven wordt, en zeker met de complementaire kleuren wil ik wat gaan experimenteren.
Waar ik het wel mee eens ben, is dat je, zolang je je aan alle regeltjes vasthoudt, niet je eigen stijl ontwikkelt. Tips en trucs zijn handig en het waard om uit te proberen, maar als er gezegd wordt; 'je moet geen zwart gebruiken!' (het móet, zonder ook maar enige uitleg waaróm) zou ik juist eens de uitdaging aan willen gaan om te bewijzen dat het met zwart ook best kan.

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 10:20

En precies daarom heb ik gevraagd waarom het zo is. Of het een kwestie van smaak is of niet ;)

Hwk je hebt gelijk, ook in jou prachtige tekeningen stoort het zwart absoluut niet ;) Tenminste, dat denk ik, want je weet natuurlijk niet hoe het is zonder zwart.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:14

highwaykind schreef:
Afbeelding
:)

Doordat de achtergrond zo overheersend zwart is en dus de diepte in gaat komt jouw tekening mooi naar voren toe (ook al zitten daar zwarte accenten in). Dit is weer het voordeel dat je eruit kunt halen dat zwart een gat lijkt te zijn. Net als in de oren en neusgaten, die nu een gat de diepte in lijken te zijn, wat hier juist diepte geeft. Ik vind dat je in je eerste werk optimaal gebruik hebt gemaakt van de eigenschappen van `zwart`. Je 2e werk ziet er helemaal niet verkeerd uit, maar had met minder zwart erin nòg veel sterker kunnen zijn.
Kleurenleer is heel leerzaam, maar ook zonder studie daarin, zal een geoefend tekenaar de voordelen van verschillende kleuren gevoelsmatig beginnen te benutten.