[FOTO] Friezen hengst te Scheveningen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Morning

[FOTO] Friezen hengst te Scheveningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 08:17

Gisteren ( Woensdag 15 juli 2009) ben ik met deze friezen hengst naar het strand toe gegaan.
Dit was voor mij de eerste keer dat ik op het strand ging fotograveren en een paard die aan een longe
loopt. Ik ben benieuwd wat jullie er vinden. Na mijn mening is de foto goed gelukt, had hem iets bewuster
mogen nemen en meer in het midden. Zelf vind ik wel dat het paard er goed opstaat dan bedoel ik qua
galopmoment.

Ik heb de Nikon d300 gebruikt met een sigma dc 55-200mm lens. Ik fotografeer pas 3maanden dus
wees niet te streng a.u.b!

Ik presenteer u: Zander
Afbeelding

Groeten Angela
Laatst bijgewerkt door Mireille op 19-07-09 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto img

Pistasche

Re: [FOTO] Friezen hengst te Scheveningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:18

je kan de foto het best even tussen [img]hierdelink[/img] zetten, dan is die zichtbaar!

Morning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 08:19

Ja had ik ook gedaan maar hij is te groot geeft ie bij me aan, dus ik weet niet hoe ik het anders moet doen, dus dan maar zo? Als je een andere optie hebt zeg het dan maar! ;)

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:23

Je kan hem via imageshack ook uploaden op een verkleind formaat. Ik weet niet precies welk hier is toegelaten, 400x600 of 600x800?

Ik vind de foto eigenlijk maar niets, sorry. Het paard is veel te onderbelicht, weinig details.
Laatst bijgewerkt door Leonie op 16-07-09 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:24

Laatst bijgewerkt door Mireille op 19-07-09 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto in link en in beginpost gezet

Morning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 08:25

Bedankt graag gedaan, stel ik erg op prijs ;)
iemand tips, advies of iets anders over de foto te zeggen?

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:28

ik vind de foto eigelijk wel gaaf, alleen jammer dat het paard zo onderbelicht is. verder vind ik de kleuren een beetje grauw. het moment vind ik inderdaad wel erg gaaf geworden, 3 voetjes van de vloer!

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:31

Ik vind het juist leuk dat er donkere kleuren inzitten.
De longe, dat vind ik dan wel weer jammer.
Het moment zelf is erg mooi,
je had er ook prima golven voor om te zien!

Morning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 08:32

Ja ik zal kijken of ik misschien wat aan de foto kan bewerken, maar dan wordt ie er denk ik niet echt veel beter op. Dit was de eerste keer dat ik op het strand ging fotograveren met een ondergaande zon, dus dat was heel erg wennen, maar ik vind het resultaat toch wel leuk geworden. De longe gaat er ook nog, dan zal ik hem hier er even nog bijplaatsen ;)

Morning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 08:34

Over de golven probeerden ik steeds een krullende golf erachter te hebben dit was afentoe best nog moeilijk met een galopperend paard ervoor haha.
En ik wil trouwens ook nog even melden dat dit paardje super goed ze best heeft gedaan voor ze 18-jarige leeftijd ;)

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:35

Ik vind de foto helemaal niets. Spijt me heel erg, maar je bent op het strand. De gelegenheid om prachtige plaatjes te maken. En dan zie ik een giga gebouw op de achtergrond. Echt totaal zonde. Daarnaast zijn de kleuren idd erg donker en grauw en de longe is niet weggewerkt.

Snap dat als je pas 3 maanden fotografeert je wilt dat we allemaal boe en ba zeggen van wat mooi omdat we rekening met je houden maar dat doe ik niet.

Je hebt een giga camera tot je beschikking waar menig fotograaf die al jaren fotografeert jaloers op is. Dan verwacht ik toch ook wel wat kennis en verdieping in je apparatuur zodat je wel mooie platen maakt.

Morning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 08:40

Okee bedankt voor je mening. Ik vraag juist om tips en advies om me te verbeteren, omdat ik hier graag in verder wil, wat moet ik dan maar geen foto's plaatsen. Tuurlijk is het leuk om te horen dat mensen je foto's mooi vinden maar toch ik ben niet bang om kritiek te krijgen hoor.

En ik leer misschien niet zo snel in 3maanden dan andere, ik heb meer tijd nodig om het te leren, vind ik niet zo gek jy misschien wel.

Morning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 08:44

p.s. en als mensen geen rekening met me houden net als jij heb ik daar respect voor, maar geef dan ook tips om ervoor te zorgen dat de kleuren niet zo donker en grauw zijn, vind ik dan hoor. Sorry dat ik hier zo op in ga, maar ben het beetje zat dat ik steeds in hoekje wordt gestopt van dat ik het niet serieus neem, of dat ik mezelf al topfotograaf noem of wat dan ook. Dit is namelijk niet zo, en ik hoop dat mensen dat eens begrijpen. ;)

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:48

Kies er volgende keer voor om de pier er in zijn geheel op te krijgen ( toch een bekend gebouw) of helemaal weg te laten.
Verder jammer van de longeerlijn/hoofdstel.
Maar... oefening baart kunst!

Morning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 08:52

Bedankt voor de tip, ik zal er de volgende keer daar veel meer rekening meehouden. ;)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:55

Paard is inderdaad wat donker, maar vind het hier niet storend.
Het gebouw erachter en de longe zijn weg te werken, maar het liefst wil je zo min mogelijk veranderen aan de foto zelf, dus zou ik voortaan ook meer op de achtergrond letten.
Ik had zelf wat vroeger gegaan, met die schemering word het moeilijker fotograveren, zeker als je pas 3 maanden fotografeerd.
Het moment is goed, had ietsjes later gemogen (waarbij hij met 1 been in de lucht is).

Succes nog!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:59

De pier er helemaal op krijgen is alleen maar nog meer zonde van de foto.

Oke uitleg (maar instellingen moet je zelf uitzoeken met die camera, wat er dus gebeurd als je aan je diafragma zit of aan je sluitertijd, fotografeer met zo'n topcamera niet op automaat dat is zo zonde en kan je net zo goed een klein cameraatje gebruiken)

Je hebt een onderwerp, dat is het paard. Even verderop lees ik dat je ook de golven goed wilde hebben.

Daar moet je je niet zo mee bezig houden op dat moment. Iedereen beoordeelt de foto op het onderwerp en of een golf dan hoog staat of niet is bijzaak en oncontroleerbaar want de natuur is buiten jouw bereik om te regisseren.

Naast het onderwerp is de locatie. Je foto is grauw. Check je exifgegevens, ga je verdiepen in de termen als iso, sluitertijd, diafragma, over-en onderbelichten, kijk wat ze doen als je eraan zit en kijk wat voor jou het beste werkt. Zo werk ik bv nooit met over-en onderbelichten als ik een foto maak, vind ik niet prettig en ik vergeet het knopje altijd terug te zetten. Ik verander mijn sluitertijd om iets donker of licht te maken.

De locatie als strand is prima, maar vermeid de pier en andere storende zaken die de kijker afleiden van je onderwerp. De pier is je onderwerp niet, maar wel veel te veel aanwezig.

Nog een tip, maak proeffoto's. Voordat je begint kan je een foto van de omgeving maken om te kijken welke instellingen werken.

Hoe grauwer jouw omgeving des te meer licht moet jij toevoegen. Zet je iso wat hoger en je sluitertijd wat sneller. Lukt het dan nog niet, verplaats jezelf. Dat is het lastige aan buitenfotografie. Jij kan de zon niet sturen dus moet je jezelf sturen.

Overigens kleine toelichting op eerder commentaar. Er zijn tegenwoordig zo ontzettend veel mensen die een mooie (soms voor hun doen echt te dure) camera aanschaffen (hier bedoel ik mee dat d300 echt hoog gegrepen is voor een beginner). Een fotootje van een paard maken. Niets van de hele foto klopt en zodra ze commentaar krijgen gaan ze mekkeren. Vandaar mijn reactie in die vorm geschreven ;)

Morning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 09:07

Harstikke bedankt voor je super uitleg! Ik ben momenteel ook bezig met een boek lezen over de nikon d300 zelf om alles te begrijpen, sommige termen vind ik gewoon nog heel moeilijk, ik had eerst de canon 300d en daarmee kon ik al helemaal niet overweg. Met deze gaat het beter, ik ga als ik dit boek heb uitgelezen nog meer boeken over fotografie lezen, heb namelijk ontzettend veel boeken gekocht en gekregen voor examen. Je kan denk ik er wel gelijk over hebben dat deze camera te hoog te grepen voor mij is, maarja we zullen wel zien of er over een paar jaar misschien verbetering in zit ;)

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 10:08

Ik hoop het voor je, dan haal je idg je geld uit de camera :)