Foto rechten (vraagje)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

absque_dubio

Foto rechten (vraagje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 14:05

Na wat op google gezocht te hebben, maar er toch niet helemaal uitgekomen te zijn, ga ik het maar aan de slimme bokkers vragen. :)
Het gaat over de rechten van foto's, ik neem even een voorbeeldje:
Je hebt leuke foto's ergens van gemaakt, zet ze openbaar op bijvoorbeeld hyves, omdat je ze graag aan andere laat zien. Vervolgens kom je je foto's bij iemand anders tegen. Je hebt hier niet je toestemming voor gegeven, en je wilt graag dat de foto's eraf gehaald worden. Of eventueel dat je de foto's eerst aanpast met een copyright.
Wat zijn je rechten hierbij? Moet diegene de foto's eraf halen als jij dat wilt (want ze zijn wel zonder jouw toestemming gebruikt)
Wie kan mij hier meer over vertellen?
Ben namelijk heel benieuwd hoe het precies zit..

MandyL

Re: Foto rechten (vraagje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:06

heb precies het zelfde..ben wel benieuwd !

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:07

Ik ben ook benieuwd! Zit met hetzelfde..

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:09

Volgens mij moeten ze ze weghalen, volgens mij had hypofocus er een stuk over geschreven in een topic, maar vraag me niet waar!

Maar, je hebt je TAG vergeten, dus ik tem even ;)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 14:12

Ik kon zo snel niet vinden welke TAG ik moest gebruiken, mijn excuus. :o
edit; Gevonden. Als ik een vraag stel hoef ik er geen TAG in te zetten. :)

Iemand die precies weet hoe het met de rechten zit?

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:34

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:46

Als jij de fotograaf bent, mag iemand anders jouw foto inderdaad niet verspreiden. (Let op: iedereen mag altijd een foto voor eigen gebruik downloaden of afdrukken. Dat is geen inbreuk op het auteursrecht.)
Let er wel op dat het al te streng naleven van dit soort regels alleen maar nadelig zijn: het zou namelijk betekenen dat je zelden of nooit foto's van jezelf in je profiel kunt zetten, omdat je niet de fotograaf bent.

Als je inbreuk op je auteursrecht bemerkt kun je allereerst degene die de foto geplaatst heeft verzoeken de foto weg te halen, en daarna de webmaster of beheerder van de site (of de webhost).

Maar dat soort dingen werken maar marginaal. Als je je foto heel nadrukkelijk NIET verspreid wilt hebben, is er maar 1 oplossing: niet op internet zetten.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 14:53

Heel erg bedankt, het is me gelijk een stuk duidelijker! :)

Het was bij mij het geval dat iemand foto's van mijn hyves geplukt heeft, en op die van hem heeft geplaatst. Terwijl ik ruzie met diegene heb, het niet gevraagd is, en ik dit ook niet wil.
Persoon in kwestie heb ik net een mailtje gestuurd met het verzoek om ze eraf te halen.

Toch wel fijn om te weten dat je als fotograaf het recht hebt om dat te bepalen. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:55

En anders gewoon Hyves inschakelen :j Die handelen dat soort klachten volgens mij wel af (en hier op Bokt moet je bij de mods zijn.)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 15:02

Dat ga ik ook zeker doen als hij nu niet mee wilt werken. :)
Maar hoe kan je aantonen dat jij de fotograaf bent van die foto bijvoorbeeld?
Misschien klink ik nu echt als een zeur, maar normaal vind ik het geen probleem als andere mn foto's gebruiken hoor. :D Als ze het maar netjes laten weten of vragen. Maar iemand waar ik ruzie mee heb, en die het ook niet laat weten of vraagt. Dat vind ik persoonlijk niet zo fijn.

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:19

Door de orginele foto te sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 07:31

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 12:06

Ik heb in alle foto's die ik op internet geplaats heb, mijn copyright gezet. Zo zijn je foto's wettelijk beschermd.

Voorbeeld:

Afbeelding

Je ziet rechts onderin mijn © staan. (niet groot en niet duidelijk, maar het stoort nu de foto ook niet)

Er zijn vriendinnen die een door mij gemaakte foto op hun hyves hebben geplaatst, maar zij hebben daarvoor mijn toestemming gekregen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 16:32

Agossie schreef:
Ik heb in alle foto's die ik op internet geplaats heb, mijn copyright gezet. Zo zijn je foto's wettelijk beschermd.

Dat is hele grote onzin :)
Het auteursrecht heb je in Nederland automatisch, daar hoef je niets voor te doen. Zo'n teken in de hoek heeft geen enkele juridische waarde, niets, nada.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:28

Inderdaad...
In sommige andere landen (zoals de VS) is het wél verplicht om een duidelijke copyright vermelding en jaar van 1e publicatie bij de foto te vermelden om je rechten te beschermen.

Maar in NL heb je automatisch auteursrecht op je foto.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:33

absque_dubio schreef:
Ik kon zo snel niet vinden welke TAG ik moest gebruiken, mijn excuus. :o
edit; Gevonden. Als ik een vraag stel hoef ik er geen TAG in te zetten. :)

Iemand die precies weet hoe het met de rechten zit?

heel erg offtopic maar wat is TAG ??

xxxiemandxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 18:13

ik heb bij de belastingdienst gewerkt op de registratie, zolang je je foto's niet hebt geregistreerd of stukken tekst etc heb je kwa rechtzaak geen poot om op te staan

of zet er zelf copyright op, je kan alleen geen mensen aanklagen behalve als iemand natuurlijk copyright betaald voor zijn foto's zoals hypofocus.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 18:25

xxxiemandxxx: wat heeft de belastingdienst precies te maken met copyright? Met wat voor rechtzaken heb je verder te maken gehad? Want het is nog steeds ontzettende onzin, in Nederland in elk geval. Auteursrecht heb je, automatisch. Daar hoef je niets voor te doen. Copyrights kun je in Nederland niet registreren en je hoeft er niets voor te betalen.
( http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/vvv/ )

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 18:28

dus als iemand zomaar mijn foto`s plaatst, kan ik anagifte doen?
Maar als dit een vals profiel is, hoe moet dit dan? Hyves doet in mijn geval er vrij weinig aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:58

xxxiemandxxx schreef:
ik heb bij de belastingdienst gewerkt op de registratie, zolang je je foto's niet hebt geregistreerd of stukken tekst etc heb je kwa rechtzaak geen poot om op te staan

of zet er zelf copyright op, je kan alleen geen mensen aanklagen behalve als iemand natuurlijk copyright betaald voor zijn foto's zoals hypofocus.

Wat je hier schrijft klopt niet hoor ;)
Als je de wet er zelf even een keertje op na leest, zie je vanzelf dat registratie absoluut niet nodig is in Nederland.

Misschien handig om pas te reageren als je zeker weet dat je 't bij het juiste eind hebt.

En je kunt ALTIJD aangifte doen van schending van je auteursrechten. Want het maakt niet uit of je als particulier of beroepsmatig een foto hebt gemaakt.
Auteursrecht is geldig voor iedereen, dus niet alleen voor professionele fotografen.

Maar je krijgt 't vaak bij de rechter als particulier niet voor elkaar om een vergoeding voor je foto te krijgen, als een foto gewoon door een andere particulier gebruikt is. Want normaal gesproken zou je er geen geld mee verdienen, dus loop je ook niets "mis" en heb je dus ook geen 'schade' waar je aanspraak op zou kunnen maken.

Maar dat is dus wat anders dan 't feit dat iemand wel degelijk inbreuk heeft gemaakt op je rechten, en je kunt eisen dat de foto's verwijdert worden.
Alleen geld zal je er als particulier meestal niet meer kunnen verdienen (behalve als de foto commercieel gebruikt wordt, want dan is er wel weer "schade" in het spel).

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:45

@ Hypofocus:

Ik ben amateur. Stel dat iemand een foto van mij wil kopen, hoe doe ik dat dan? Kan ik ze dan de digitale foto verkopen, moet ik daar een 'anti-kopieer-iets' opzetten, of kan ik ze de hardcopy (dus 1 afdruk) verkopen? En hoe zit het dan met de rechten in geval van ditigale verkoop? Kijk, ze zullen nooit mogen zeggen dat zij die foto gemaakt hebben, maar mogen ze hem dan wel distribueren voor winst? Of spreek ik dat af met ze? Kun je me helpen?

Of moet je toch een bedrijfje hebben... Ik zal er niet van proberen rond te komen, maar als iemand geïnteresseerd is, wil ik toch wel minimaal wat kosten vergoed hebben.

Ik ben overigens geen paardenfotograaf, dus geen concurrent... :D Ik vind het wel leuk om ze te fotograferen, maar ben geen talent... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:11

Je kunt gewoon afspraken maken met degene die de foto wil kopen.
Op http://www.auteursrecht.nl (en via google even zoeken naar auteursrecht fotografie) kun je daar ook nog wat meer info over lezen.

Je kunt de foto inderdaad digitaal leveren, of als afdruk. Afhankelijk van wat je klant met je foto wil doen.
Als de foto alleen nodig is voor gebruik op een webpagina, hoef je natuurlijk alleen een relatief kleine digitale foto te leveren. Maar als de foto gebruikt moet worden voor een groot billboard aan de snelweg; dan is een digitale foto op de hoogste resolutie noodzakelijk.

Auteursrechten en exploitatie rechten zijn alleen schriftelijk overdraagbaar.
Dat betekend dat je áltijd je rechten op de foto blijft houden, ook al verkoop je de foto aan iemand die de foto van jou commercieel mag gebruiken.
Die persoon mag dus inderdaad nooit zeggen dat die zelf de foto heeft gemaakt. Tenzij je je rechten totaal verkoopt, maar dat komt eigenlijk in geen enkele situatie voor. ;)

Als iemand je foto koopt, moet je dus schriftelijk een "licentie" (duur woord voor toestemming) overdragen.
Dat kan gewoon een PDF documentje zijn waarin de foto omschreven staat en wat er wel en niet met de foto mag gebeuren.
Want dat spreek je onderling af. En de klant mag de foto nooit voor andere dingen gebruiken dan wat omschreven staat in die licentie.
Als daarin staat dat de foto alleen voor privé doeleinden is, mag de klant die foto dus niet commercieel gebruiken voor bijv. promotie van een dekhengst.
Als erin staat dat de foto commercieel gebruikt mag worden, is het verstandig om ook duidelijk aan te geven waarvoor precies. Bijvoorbeeld: foldermateriaal, website, visitiekaartjes en andere promotie voor het bedrijf (ook de naam van het bedrijf erin zetten).

Zo'n licentie is persoonlijk, dus kan niet zomaar naar iemand overgedragen worden. Als iemand anders de foto wil gebruiken, is daar weer jouw toestemming voor nodig.

Distribueren voor winst (dus bijv. t-shirts maken met die foto of ansichtkaarten) mag dus ook alleen als jij dat hebt aangegeven. Je geeft de klant dan "exploitatie recht".
Het recht om de foto door te verkopen.
Natuurlijk maakt dat de foto extra duur, want jij verdient er dan natuurlijk niet meer aan en je klant juist wel.

Als particulier of hobbyist mag je natuurlijk gewoon je foto's verkopen. Maar houd er rekening mee dat je al je inkomsten wél netjes moet aangeven bij de belastingdienst tijdens je jaarlijkse belastingopgave. Dat kan dan via de post "Overige inkomsten" / "Inkomsten uit overige werkzaamheden".

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:04

@ Hypofocus:

Dank je wel!
Voorlopig ben ik nog niet commercieel bezig, maar lekker aan het hobbyen! Dit soort zaken zijn wel belangrijk om te weten, ook als amateur!

@ TS:

Goeie om dit topic te starten!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 12:20

Hihi ja ik zie dat er toch nog wel meer mensen zijn die het wel interessant vinden, en het word mij ook steeds duidelijker!
Ik vind dit soort dingen toch wel heel erg belangrijk om te weten.

Echt heel erg bedankt Shadow0 en Hypofocus! :)

xxxiemandxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 20:54

de belastingdienst heeft een afdeling voor copyright hoor zoals foto's teksten en hypotheken en dat soort dingen, dus ik heb er 4 jaar gewerkt en weet heuswel waar ik over praat hoor!!!