[TUT] Tekenen met een raster, tekenen met hulplijnen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

highwaykind

[TUT] Tekenen met een raster, tekenen met hulplijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 13:24

Inleiding
Toen ik een paar jaar geleden begon met leren tekenen bleek al snel dat het grootste ‘probleem’ voor mij de schets was, en dan vooral de verhoudingen en positie van alle onderdelen. Omdat ik vooral de invulling eerst wou oefenen, en schetsen nogal frustrerend was, heb ik in het begin vooral overgetrokken (daarbij wel lettend op hoe dingen zaten, en tegelijk kan je ook ‘voelen’ aan de lijn die je trekt hoe dingen lopen als alles precies klopt - ik vind dus dat je van overtrekken ook best wat kan leren).

Toen ik wat beter werd in invullen wou ik ook zelf de schets goed kunnen maken.

Ik ben begonnen met een raster - eerst met kleine hokjes (makkelijker), toen met grotere hokjes. Daarna ben ik overgestapt op hulplijnen - waarbij je een paar lijnen trekt om belangrijke punten in een tekening op de goede plaats te krijgen, en daarna binnen de tekening naar onderliggende verhoudingen kijkt. Toen dat goed ging ben ik overgestapt op een wat snellere hulplijn methode.

Ik heb voor deze tutorial een foto van Ketly gebruikt uit het aanvraag topic.

Afbeelding

Tekenen met behulp van een raster.
Voor alle hulplijnen geldt dat je niet te hard moet drukken, zodat de lijnen later goed weer uit te gummen zijn.

Teken een raster over je referentiefoto. Dit kan met potlood en liniaal of in Photoshop/Illustrator.

In Photoshop: druk op CTRL+" om het standaard raster zichtbaar te maken - je kan de instellingen van het raster aanpassen in Edit - Preferences - Guides Grid & Slices. (Grid - Gridline every .. cm, met eventueel subdivisions). Als je dan een screenshot maakt (PrintScreen op je toetsenbord), dan een nieuw bestand maakt (CTRL+N) en dan je screenshot daarin plakt (CTRL+V) heb je de referentie foto met de rasterlijnen er over heen.

Let op dat je vierkante hokjes hebt, dit voorkomt fouten.

Het is handig om de hokjes te nummeren. Ook is het bij wat complexere vormen handig om hokjes horizontaal/verticaal/schuin door de helft te doen zodat ze kleiner worden en je makkelijker kan zien waar wat moet komen.

Afbeelding

Neem je raster over op een leeg vel papier met potlood en liniaal, en let ook hier op dat je vierkante hokjes hebt. Je kan dezelfde afmetingen hokjes nemen als je op de referentie foto getekend hebt, of een andere maat - als ze maar vierkant zijn. Neem ook de nummers over, als je je een hokje vergist kan je alles weer uitgummen.

Nu kijk je per hokje wat er in zijn. Bijvoorbeeld:

• In rij-1-kolom-3 zit het linker oor.
  • Waar het oor stopt bij het hoofdstel is ongeveer halverwege het hokje en iets naar boven.
  • De bovenkant van het oor gaat iets rij-1-kolom-2 in.
  • De ooghoek zit iets onder de helft van de rechterkant van het hokje op rij-2-kolom-2.
  • De voorkant van de neus kruist de onderkant van het hokje rij-3-kolom-1 ongeveer 1⁄4 naar rechts.

Op het eind nog even kritisch kijken of alles een beetje klopt, raster uitgummen, nog een keer kijken, en dingen wijzigen als dat nodig is.

Afbeelding

Tekenen met behulp van hulplijnen

Zelfde foto, alleen nu teken je een paar hulplijnen op de foto zodat de belangrijkste punten in je tekening makkelijker te plaatsen zijn.

Afbeelding

Diezelfde hulplijnen zet je over op je papier. De lengte/afstand van je lijnen kan je meten met een liniaal, of door je potlood er langs te leggen en dezelfde lengte dan over te nemen op je tekenpapier.

En eigenlijk doe je dan hetzelfde als je bij een raster zou doen, kijken wat er in welk hokje moet. Alleen zijn de hokjes hier niet vierkant en moet je hier ook iets meer zelf letten op de verhouding/positie.

Het voordeel is dat je met deze methode zelf kan kiezen waar je de lijnen trekt, terwijl je bij een raster maar moet afwachten waar een hokje valt.

In dit geval:

• een horizontale lijn waar de onderkant van de oren zit, een vandaaruit ook een verticale lijn omlaag.
  • een lijn verticaal waar de kaak stopt.
  • een lijn voor de neus langs, en achter de kin.
  • het ‘vak’ waar het oog in zit is horizontaal en schuin door midden gedaan zodat het oog en de lijn van hoofd en neus makkelijker te plaatsen zijn.

Afbeelding

Tekenen met behulp van hulplijnen versie 2
Hoe meer je oefent, hoe beter je wordt, en omdat het tekenen van al die hulplijnen aardig wat tijd kost kan het ook wat sneller/beter en zonder al dat precieze gemeet.

Afbeelding

• horizontale lijnen voor boven en onderkant van het hoofd.
  • daar een rechthoek van maken met de voorkant van de neus en het hoofdstel achter de oren.
  • deze rechthoek horizontaal door midden delen
  • en een paar schuine lijnen/hoeken die je ziet toevoegen.

Het voordeel hiervan is dat je alleen op verhoudingen hoeft te letten en niets precies over hoeft te nemen.

Je let hier op hoeken en verhoudingen.

Op papier aangeven waar je de onderkant en bovenkant van het hoofd hebben wilt.

• ab = ongeveer 1.5x ag
  • c = 1⁄2 x ab, en zit ongeveer 1⁄4 van hi rechts van gj
  • d = ongeveer 1⁄3 van ib naar onder, dit is de onderkant van de kaak
  • e = zit bijna recht onder c, maar iets naar rechts
  • de hoek de zit ongeveer tussen de 7 en 8 uur markeringen op een klok
  • f zit ongeveer 1⁄3 van hj boven jb
  • de hoek door f naar beneden zit ongeveer tussen 11 en 12 uur
  • de hoek door f naar boven zit op ongeveer 1 uur
  • de hoogte van de oren past 2.5x in gh
  • lijn van het hoofdstel loopt vanuit ongeveer d door het midden van ci, en stopt iets boven f.
etc.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-07-18 08:08, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Update geven in overleg TS

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:17

ik vind die eerste altijd wat teveel werk.
Ik ga de 2e zeker is proberen. Met de hulplijnen. Ik schets eigenlijk altijd zonder hulplijnen, maar met kijken, kijken en kijken. En dan tussendoor elke keer verbeteren.

Vind dat je het goed uitgelegd hebt! Het is erg duidelijk. Toppie +:)+

highwaykind

Re: [TUT] Tekenen met een raster, tekenen met hulplijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 15:11

Dankje!!
Een raster (eerst kleine hokjes, dan grotere) is wel een mooie tussenstap vind ik. Zo zorg je ervoor dat je niet meteen alle verhoudingen helemaal zelf hoeft te 'zien', en dan blijft het - zeker in het begin - vaak een stuk kloppender allemaal.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:16

mooi die uitleg, ik ben toen ook begonnen met de bovenste , idd veel werk maar de hokjes waren wat groter bij mij...

Misschien helpt dit topic het aantal pbtjes verminderen over dit soort vragen :+

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:58

Nog een tip voor als je niet telkens rasters over je foto's wilt tekenen: neem een plastic insteekhoesje en teken daarop een raster met bijvoorbeeld een pen waarmee je op cd's kunt schrijven.
Scheelt je een hoop tijd en je foto's blijven mooi, zo deed ik het vroeger ook toen ik net begon :j .

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 19:10

IP, Da's ook handig.
Nu gebruik ik het niet meer. Maar de tweede is zéker handig.
Die ga ik zeker gebruiken!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:27

handig, maar ik doe als ik begin ff in photoshop snel ff lijnen overtrekken, print ik het uit en trek ik dit weer over op papier, gaat snel en weer ik precies waar alles zit, en kan ik zelf beginnen met invullen. ( ik doe dit voortraject in 5 minuten )
Of is dat teveel overtrekken ofzo:P

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:18

Dat vind ik persoonlijk idd gewoon overtrekken en inkleuren. Op zich niets mis mee, maar dan valt het toch niet echt onder de noemer eigen tekening imo.
Heel vroeger gebruikte ik ook wel eens calceerpapier om over te trekken en dan zelf verder bij te schetsen, voornamelijk om nieuwe/moeilijkere dingen te oefenen.
Raster heb ik nooit gebruikt, lijkt me ook niet zo praktisch, die hulplijnen lijken me dan beter.
Zelf teken ik eigenlijk altijd uit de losse hand, lang leve de gom.
Heb vaak genoeg tekeningen die mislukken of waar de verhoudingen compleet fout zijn, oefening baart kunst :P .

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 09:17

pinuts schreef:
handig, maar ik doe als ik begin ff in photoshop snel ff lijnen overtrekken, print ik het uit en trek ik dit weer over op papier, gaat snel en weer ik precies waar alles zit, en kan ik zelf beginnen met invullen. ( ik doe dit voortraject in 5 minuten )
Of is dat teveel overtrekken ofzo:P

Dat is zelfs alleen maar overtrekken. ;)
Inderdaad weinig mis mee, maar bij "echt" tekenen moet je veel meer zelf doen. Probeer het eens met lijnen, kost je misschien een uur extra maar geeft veel meer voldoening.

Heb vorige week van levend model (was thuis en mams zat TV te kijken) getekend, en het was wonderbaarlijk herkenbaar, dus je leert ook wel kijken van veel oefenen/lijnen).

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:43

Ik teken meestal uit losse hand hoor, eig altijd. Maar als ik teken in opdracht niet, dan kost dat me teveel tijd. Ik vind zon raster ook overtrekken. Ik neem een foto, zet er snel een paar lijntjes op in photoshop ( heel snel, zo van kras daar zit het oog, kras daar zit een neus etc.) Overtrekken is het op een lichtbak leggen en overtrekken. Beste kun je gewoon tekenen, niet natekenen, gewoon uit je koppie;)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:39

Als je toch maar gewoon snel aanduidt waar bepaalde delen zitten, kun je dat toch net zo goed direct op je papier doen en beginnen tekenen?
Ik teken nooit in opdracht, zijn m'n tekeningen niet goed genoeg voor en heb ik ook geen tijd/zin voor. Maar moest ik wel in opdracht tekenen, dan zou ik juist voor de opdrachten wel uit de losse hand tekenen. Mensen betalen toch voor jouw tekenstijl, niet voor een ingekleurde kopie.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:53

Was ik maar zo goed dat ik een kopie kon maken Thioro, nee het word nooit zoals de foto, maar ik houd er van om mijn opdrachten snel af te kunnen rondden en daardoor vantevoren precies te kunnen weten waar het oog zit en dergelijke. Dit hierboven is net als schilderen op nummer, ook niet uit de losse pols. Mijn klanten krijgen dus echt geen kopie van een foto, want zo realistisch werk ik niet, maar wel een tekening met goede verhoudingen, die binnen een aantal uur klaar is onder andere door het beginproces, zodat ik niet 6 uur bezig ben met een tekening van 10 euro. Maar als ik voor mezelf teken dan idd gewoon uit de losse pols en t lieft uit mijn hoofd.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 18:21

Ik wil hier geen 'overtrek discussie' van maken, maar er zit toch wel veel verschil in het gebruiken van een raster en overtrekken. Helemaal als je grote hokjes neemt doe je het grootste deel echt zelf. Terwijl in Photoshop overtrekken en dat dan op papier overtrekken, zoals het woord al zegt, echt letterlijk overtrekken is.

Bij een raster moet je nog altijd goed zelf kijken hoe iets zit, je hebt alleen wat meer kans dat het ook echt op de goede plek zit (zeker bij kleinere hokjes) dan wanneer je meteen zonder oefening uit de losse pols wat probeert te tekenen.
Je kan het jezelf op door steeds grotere hokjes te nemen langzaam aan moeilijker maken zonder dat je eindresultaat compleet uit verhouding is. (Want imo kan je nog zo mooi invullen, als de verhouding niet klopt is hij wel 'mislukt' als je voor een goede gelijkenis gaat).

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:11

Met een raster ben je eigenlijk gewoon aan het natekenen, alleen dan steeds stukje voor stukje. Dat wat in het vakje getekend wordt teken je nog altijd na van het vakje op de foto.
Je zou ook een vakje op en foto kunnen kiezen en dat juist als enige kunnen uitvergroten als tekening op zich, dat geeft ook leuke effecten.
leuke tutorial! Je zou er nog aan kunnen toevoegen dat het gevaar van een raster is dat mensen zich niet meer op het geheel concentreren. Een raster is een hulp voor waar je het even niet goed ziet, maar je moet er niet 100% aan hangen. Als iets gevoelsmatig op een andere plek beter staat, moet je dat niet stug ergens neerpoten waar het volgens het raster zou horen, maar op je gevoel afgaan.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:40

Bedankt voor deze uitleg. Ik zal een link plaatsen in het topic met alle links naar tutorials. :)

Het tekenen van paarden kan natuurlijk op verschillende manieren, waarvan tekenen met behulp van een raster er een is. Zie je mogelijkheid om een uitgebreid Wiki artikel te schrijven naar aanleiding van deze tutorial? :)

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:45

Super handig dit! :)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:24

Inderdaad heel handig, ben er gelijk mee aan de slag gegaan! Het enige wat ik me afvraag, hoe krijg je die mooie penseelstreken? In welk programma teken je? Krijg je dit effect alleen met een tablet? Of kan je die one-motion-achtige streken (dun uitlopend) ook met bijvoorbeeld Paint Shop Pro maken? :o
Ik ben echt een teken-leek.. :P

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 09:31

Je hebt wel een tablet nodig.
In Photoshop kijken bij de eigenschappen van de Brush (F5) en daar kan je aanvinken dat hij op penpressure moet reageren bij Shape Dynamics , size jitter.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:21

Hihi wat leuk, kom ik daar opeens het ondeugende hoofd van mijn pony tegen :+
Ik was helemaal vergeten dat die nog in het nateken topic stond, maar wel leuk dat je hem hiervoor gebruikt hebt!
Ga je hem nog verder afmaken of blijft het hierbij? :o

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 18:31

Gaaf dat je mijn vorige paard hiervoor hebt gebruikt! :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 12:18

Wat een mooie uitleg!

Zelf vond ik eerst een raster maken zo gedoe en ben er nooit aan begonnen, gelijk de hulplijnen gebruikt, en die ook maar kort. Vind wel dat het bij mij lang duurde voordat ik de verhoudingen snel te pakken had en veel aan het rommelen was, daardoor weer veel tijd kwijt was met de verhoudingen kloppend te krijgen. Tijd wat je ook niet te veel wil stoppen in een opdracht. Vooral het laatste jaar ongeveer merk ik dat ik steeds sneller de juiste verhoudingen te pakken heb, misschien werkt het juist met jouw aanpak wel sneller.

Vooral een geheel paard schilderen is lastig, doe dat weinig, daarom daar nu weer eens mee bezig en ook nog eens een replica, nog een extra moeilijkheidsgraad.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 12:21

CaPrIoLe`79 schreef:
Met een raster ben je eigenlijk gewoon aan het natekenen, alleen dan steeds stukje voor stukje. Dat wat in het vakje getekend wordt teken je nog altijd na van het vakje op de foto.
Je zou ook een vakje op en foto kunnen kiezen en dat juist als enige kunnen uitvergroten als tekening op zich, dat geeft ook leuke effecten.
leuke tutorial! Je zou er nog aan kunnen toevoegen dat het gevaar van een raster is dat mensen zich niet meer op het geheel concentreren. Een raster is een hulp voor waar je het even niet goed ziet, maar je moet er niet 100% aan hangen. Als iets gevoelsmatig op een andere plek beter staat, moet je dat niet stug ergens neerpoten waar het volgens het raster zou horen, maar op je gevoel afgaan.

Mee eens, soms vertekend een foto een beetje, schilder je dat na dan heb je kans dat mensen zeggen er klopt iets niet.