[TEK] Maike in pastel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rinske

[TEK] Maike in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 11:32

Als dank voor de "stage" die ik heb mogen lopen bij mijn curusleidster m.b.t. meubelrestauratie en -stoffering, heb ik deze tekening van haar dochtertje gemaakt.
Alleen ik staar me er een beetje blind op en vind hem nog niet 100%. Hebben jullie nog tips? Hij lijkt op zich wel, vooral nu ik haar kort haar heb gegeven, dat heeft ze nu ook en staat ook op de tekening veel vlotter :) .

Ik heb het idee dat haar linkeroog (voor ons rechts) wat te veel naar binnen staat, maar ik durf het oog niet meer uit te gummen, bang dat ik het verpest := . Volgens mij zit ook haar mond op de tekening wat laag. De irissen moet ik nog even aanpassen, die zijn op de tekening wel héél fel. Ook haar wenkbrauwen zitten volgens mij een beetje te hoog.

Misschien zien jullie nog wat andere dingen die makkelijk aan te passen zijn, want hij is nog niet behandeld, dus ik kan er nog wat aan aanpassen :) .

Pastelkrijt en potlood op canson papier, 41x45 groot (ik weet het, rare maat, maar dat is de maat van een antieke lijst die ik hier heb liggen).

Afbeelding

De foto
Afbeelding

reentje91

Re: [TEK] Maike in pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:37

Ik vind de tekening erg mooi, denk dat je cursusleidster er zeker blij mee zal zijn :)
De enige tips die ik kan geven is dat ik vind dat het linkeroog wat te ver naar beneden en wat te ver naar binnen staan. Ook vind ik de ogen wat te blauw nu. Ik zou proberen ze iets meer 'diepte' te geven.

Succes ermee!

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 11:53

De vorm van het hoofdje klopt niet helemaal, je hebt haar hoofd wat te rond getekend. Verder zou ik de ogen donkerder blauw doen. De lijn bij de lippen loopt wat te ver door en vind ik persoonlijk te 'scherp'. Imo mag die wat vager. Ook de wangen zijn qua vorm verschillend van de foto. Daar zou ik ook nog even naar kijken. Nu heeft ze flinke 'appelwangen' op de tekening terwijl dat irl niet zo is. De wenkbrauwen heb je te rond getekend, die lopen aan de bovenkant rechter. Ik denk als je dat aanpast dat de uitstraling dichter bij de de uitstraling van de foto komt. Buiten dat ik hem dus nog niet klaar vind en nog niet geheel vind lijken vind ik het wel heel erg knap dat je dit gedaan hebt. Ik denk ook dat je cursusleidster er straks heel erg blij mee zal zijn!

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:33

Ik vind dat je het heel goed hebt gedaan, maar ik zie toch nog wat puntjes. Ik denk dat je meer met kleur kan werken, en dan bedoel ik het gezicht. De ogen mogen net iets donkerder, die lijken nu ook nep tegenover de rest. De wenkbrauwen mogen wat geler denk ik.

Maar mensenlief, wat heb jij die haren goed getekent +:)+ !!! Echt heel knap.

Mag ik vragen met wat voor pastel jij tekent (als ik dat al niet ooit heb gevraagt := ) ?
Wat doe je met krijt en wat met potlood en waarom?

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 13:13

Hier is ze als hij af is vast blij mee!!

Je vroeg om kritiek, dus hier is wat ik nog zou veranderen als ik veel tijd had:

Ik zou wat meer kleur (maar niet meer rood - zit zo volgens mij genoeg rood in) in het gezicht doen, het is nog niet echt levende huidskleur nu , ook door de kleur van het papier. (roze, gelig en dat "gemengd" met wit/paars/blauw/groen/bruin etc)

Ogen: glimmetjes zijn erg mooi zo.
Zou ze wel iets donkerder maken, en het donkerblauwe randje onderaan er ook in stoppen.
"Tegenover" het glimmetje in de iris nog een lichter stukje toevoegen.
Er loopt ook nog een wat lichter randje onder het onderste ooglid.
De ooghoek links op de tekening loopt wat te steil omhoog.. beetje schaduw (blauw) in de hoekjes geeft vaak net wat meer diepte.

Neus - het lichte kan nog iets breder, de neus lijkt wat smal zo vergeleken met de foto, en de highlight zit ook iets meer naar links op de foto.

De harde lijn bij de mondhoek is al genoemd.
Ik denk dat de fluorescente rode lippen ook door de foto komen? (Daar heb ik in ieder geval altijd ruzie mee als dat op de foto moet)

En dan op het eind nog even kritisch kijken of er nog wat highlights in het haar bij moeten of dat dat zo af is :)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 20:21

Super bedankt voor de fijne feedback, hier kan ik echt iets mee :) . Heb inmiddels haar ogen wat minder groot gemaakt, de irissen wat donkerder, haar wangen iets minder rond en haar mond zit iets hoger. Tevens heb ik haar wenkbrauwen iets naar beneden gebracht. Vind dat ze al een stuk beter lijkt :) . Ik ga nog wat dingen aanpassen en dan plaats ik weer even een foto :) .

Ik maak trouwens eerst een opzet in krijt, en voor de fijne afwerking gebruik ik potloden. Heb alleen nog geen krijt in huidskleur, dus die meng ik met geel, wit en rood, misschien dat de huidskleur daardoor wat vreemd lijkt?

[edit] De pastelpotloden en krijtjes zijn van Faber Castell. Duur, maar prachtige kleuren en ze werken erg fijn :j .

Ik zie nu ook dat de kleuren op de foto wel heel fel geworden zijn, de volgende foto zal ik proberen de kleuren iets echter erop te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:49

Erg mooi werkje! Korte haar staat inderdaad een stuk vlotter. Al had het haar van mij meer mogen springen. Komt nu wat stijl over.
De wangetjes hadden wat minder kleurrijk gekund, wat meer huidskleur zeg maar. Ik vind dit net ietsje te fel.

Ook het shirt komt wat te fel over.

De ogen vind ik juist erg mooi. Mooie glimmertjes erin. Zien er echt echt uit :j

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 18:55

Wat aanpassingen gedaan en nu vind ik het klaar. Vind hem iig wel op haar lijken (alleen misschien niet zo perfect op de foto), maar er is ook nog een vetvlek op gekomen, daar baal ik goed van :\ .

Afbeelding

Nou ja, ik hoop iig dat ze haar eigen kind herkent en het was een goede oefening :P .

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:14

Tweede update is al een stuk beter.
Ik sluit me aan bij de tips van Ilonne, dat waren ook puntjes die mij opvielen. De vorm van haar hoofd is nog steeds niet helemaal gelijk aan de foto, maar je herkent haar wel :j

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:20

Ja al echt een stuk beter. Haar gelaatskleur is nu ook veel natuurlijker en de wangen heb je mooi opgelost zo. Doordat je nu de lijnen zachter gemaakt hebt krijgt ze gelijk een jongere uitstraling. Heel knap gedaan!

Die vlek is inderdaad balen :(:)

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:06

Veel beter! Huidskleur is erg mooi geworden!
Ik zou de onderlip nog wel iets voller maken :)

En wat &(*#&^# van die vlek!!!