[SCH] Olieverf. Zeilboot, tips voor (zee)water?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

highwaykind

[SCH] Olieverf. Zeilboot, tips voor (zee)water?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 14:01

Ik ben (al een paar maanden) bezig met een schilderij voor mijn zusje in H2Oil verf (olieverf die met water vermengbaar is).

Zeilboot bij zonsondergang, stockfoto als referentie (maar die heb ik op 10x15 uitgeprint dus niet alles is even goed zichtbaar... ;) )
Afbeelding
groot: http://www.bennink.info/bokt/boat01.jpg

En ik loop een beetje vast bij de zee. Er zitten inmiddels zo'n 6 laagjes op (blauw paars groen roze meer paars nog wat blauw aaaaaaargh!!)

De grootste golf vooraan met alle spetters is redelijk af (moeten nog wat warmere highlights en spetters bij in), maar de rest van de zee zit er nog te rustig uit. Ik ben alleen bang dat als ik daar allemaal van die 'kriebeltjes' bijstop zoals in de voorste golf, dat het dan juist weer te druk wordt??

Dus, voor ik een laagje water of lijnzaadolie over het waterdeel doe, en er met erg verdund lichtroze of lila overheen ga.. is er iemand die hier wat meer ervaring mee heeft en kan melden of dat er dan ook een beetje uit gaat zien als water?

(Andere tips uiteraard ook welkom, maar eigenlijk is alles behalve de spetters en de wolken nog niet af, dus daar valt weinig over te zeggen nog.)

Edit:
H2Oil
100x70 cm
ik ben na 100 uur gestopt met tellen.

elinebakker

Re: [SCH] Olieverf. Zeilboot, tips voor (zee)water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:40

Jeetje wat vreselijk gaaf!!

Door de paarse gloed over de boot en de zee is het misschien mooi als je een lichte ondergaande zon verwerkt in de lucht.

Ben benieuwd naar de referentiefoto!

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 14:48

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 14:51

Oh wauw, inderdaad ook een mooie foto!

Wel valt me nu op dat de boot op je schilderij veel minder glimt, met name het stuk boven de raampjes. Misschien kan je hier meer overgang/kleur in brengen?

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 15:47

Het hele rechtse stuk en het zeil etc zijn allemaal nog niet klaar. Eerst moet die pokke zee af ;)

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:11

Mij viel wel meteen op dat de zon achter het zeil zat. Ik vind het ongelooflijk hoe jij die golf hebt gemaakt.
De rest zou ik hetzelfde doen, maar dan de golfjes steeds kleiner zegmaar, zoals op de foto. Ik denk niet dat het te druk wordt.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 16:22

Mooi zeg :j . Wat mij een beetje opvalt is dat ik het oranje van een ondergaande zon eigenlijk wel een beetje mis in de zee. Hij is nu wel erg paars. Onder de ondergaande zon zou je wat oranje suggesties kunnen doen, misschien dat het dan net even iets frisser wordt.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:19

Ik vind 'm al erg gaaf! :j Mooie kleuren ook, lekker rustgevend plaatje :)
Zou je misschien een close up foto van het opspattende water kunnen maken zodat ik kan zien hoe je dat gedaan hebt :o Dat lijkt me namelijk erg lastig, maar het ziet er erg realistisch uit zo :j

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 09:06

Dat wordt een gave plaat! En wat een uren zitten er al in - ik zou al lang m'n geduld zijn verloren denk ik. :D

Phoei, tips voor de zee... Als ik naar je referentiefoto kijk, dan valt natuurlijk op dat het licht van de 'andere kant' van het water komt. Het gladde stuk zee is eigenlijk heel licht door de reflectie van het strijklicht (ik denk dat de tint paars die je nu hebt misschien al iets te donker is), de voorste golf is donker door de schaduw van het zeil. De golven op het gladde stuk zee zie je doordat ze donkerder afsteken omdat je van deze kant tegen de schaduwzijde aankijkt. Kun je misschien de stukjes die al nu toevallig al wat donkerder zijn versterken en dat op die manier nabootsen? :) Als je ze donkerder maakt denk ik niet dat het te druk wordt, de spetters in de voorste golf zijn immers licht, dus die blijft er toch wel uitspringen denk ik. Ik heb nog nooit zee of golven gemaakt trouwens, maar dit is wat ik zou proberen. :D

Sharon_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:33

wat mooi het lijkt wel een foto de zee is zo echt alles eignelijk echt heel mooi! geen commentaar sorry

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:37

Wat een geduld, dat je hier al zoveel uren in hebt zitten. :oo
Kun je voor de golven de kronkels die je nu al lichtjes hebt opgezet niet gewoon een beetje verder uitwerken? Ik zou ze wat minder contrast geven als die spetters op de voorgrond, omdat ze verder naar achteren liggen.
Prachtige kleuren trouwens in dit doek!

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 12:13

Wat een boel tips, hier kan ik wel wat mee, bedankt!!
Denk dat ik nog een lichtere laag over de zee doe (met name de reflectie van de zon is nu nog veel te smal) en dan de schaduwen wat dikker aanzet voor de golven.

Update volgt ;)

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:45

Ik vind hem al super! vooral je golven bij de boot zijn erg goed gelukt!! net of ik naar een foto zit te kijken!
de rest van de zee zou ik niet te druk maken maar mag wel iets meer hebben dan nu...

ben benieuwd naar je update!

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:14

Wauw.
Het word nu al mega mooi.
Het enige wat mist, naar mijn idee, zijn golven. Je hebt voorin wel golven zitten, maar de rest van de zee lijkt wel een beetje te rustig.
Daar kan best wel wat meer golf in. :)

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 08:30

Heb golven, en de zijkanten van het zeil zijn bijgewerkt, en mijn zusje wordt erg ongeduldig, dus hij is af!

Kleuren kloppen niet heel erg goed op de foto, de zee is meer roze/warmer in de lichte delen naast het zeil.
En het zeil, deel spetters, deel golf is nog nat dus reflecteert licht.

Voor de golven heb ik er eerst een laagje lichtroze overheen gedaan, en daarna de donkere delen extra aangezet.
Vooral het donkere aanzetten hielp goed :)

Afbeelding

Als hij droger is zal ik proberen een betere foto te maken.

Weet iemand wat er gebeurt als je je schilderij te vroeg in de vernis zet?

Slotvernis kan pas na 6 maanden lees ik (dat redt zuslief niet ;) Die wil hem NU mee).
En als je er slotvernis overheen hebt gedaan moet je dat er dan eerst af (laten) halen voor er "echte" vernis overheen kan ????

De lucht is wel lang droog genoeg (bijna 6 maanden), de zee heb ik gister een heeel dun laagje overheen gedaan dus vind ik ook wel droog, maar het zeil gaat nog even duren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 08:38

Oh wauw oh wauw!!!!

Kan je hem niet nog eens vernissen als hij al bij je zus hangt? Of is dat een hele domme vraag :o

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 08:56

*pling, lampje!*

Heb er net vernis overheen gespoten
Zeil vrijgelaten (valt vast niet op) en ze kan 'm meenemen wat mij betreft :)

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 09:03

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 09:05

Ik vind 'm prachtig.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:15

Mooi geworden en weer een heel eigen versie op de referentiefoto!
Er zijn veel schilders die er alvast een dun laagje vernis overheen sprayen en dan later nog ens goed vernissen, geloof niet dat die de 1e laag eraf halen.