Een vraagje over copyright. Jullie mening gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SIEMxFUNNY

Een vraagje over copyright. Jullie mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 22:30

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje steeds serieuzer aan het fotograveren. Nu zat ik er over een copyright na te denken. Ik heb even een voorbeeld gemaakt over hoe ik het zelf in eerste gedacht had, maar ik weet het niet.

Afbeelding Afbeelding

Ik schilder, maar teken vooral ook. Zou ik dan zo'n zelfde copyright doen, of er dwars doorheen?

Vinden jullie het netter op 1 naam te doen of voor fotografie en tekenen appart?

Ik heet Simone Verschoor.
Paarden is wel een hoofdonderwerp, maar dat hoeft niet persee in de naam terug te komen.
Weten jullie nog een leuke naam.. ?

Ik hoor graag jullie mening :)

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:39

Ik vind het een mooi copyright, ziet er prima uit. Maar... op deze manier heeft het naar mijn mening weinig zin. Daarmee bedoel ik dat zelfs de grootste digibeet je foto's in een programma als paint kan plakken en het er zo af kan knippen.
Ik zou voor hetzelfde copyright gaan, maar dan in transparant wit over de foto heen :)

barbara_up

Re: Een vraagje over copyright. Jullie mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:44

Ik ben het eens met RoWi! :) mooie foto's.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:50

Idd hoewel een copyright door de foto heen je foto ietwat verpest beschermd het wel tegen pikken... dit copyright labeltje knip je er met paint nog af...

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:53

Als je echt bang bent voor jatten kun je zo`n doorzichtig watermerk voor jezelf ontwerpen. Kijk hier maar eens rond bij de tekeningen, er zijn er meer die daar best wat moois van hebben gemaakt. Die hebben een logo wat bij ze past en waaraan ze herkent worden erdoorheen.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 22:57

Eigenlijk vind ik het bij een tekening een stuk minder mooi, dus dat weet ik nog niet zeker. Ik zit alleen wat te brainstormen.

Afbeelding
Zoiets dan ?

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 23:00

Zo bedoel ik inderdaad :) Je kunt het ook andersom proberen, dus een witte transparante balk met de tekst uitgespaard.
Daar waar tekst staat zie je dan gewoon foto. En dan bijvoorbeeld niet helemaal in het midden geplaatst, maar op een kwart vanaf de onderkant ofzo.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 09:52

Tsja, mijn mening over grote lelijke letters door je foto?
Verschrikkelijk zonde en ik vind het juist onprofessioneel overkomen. Klein je naamsvermelding en/of website onderin een hoekje vind ik veel mooier.

Waar ben je bang voor dat ze misbruikt zullen worden? Je portfolio wil je toch optimaal in beeld brengen, zonder teksten door je afbeelding heen.
Als je foto's op andere sites worden geplaatst is alleen maar gratis reclame voor jou :D . Copyright zit toch wel op je foto, of je het er nu op zet of niet, jij hebt gemaakt, jij hebt de rechten. Iedereen die je foto's misbruikt kun je er gewoon op aanspreken en desnoods een rekening sturen of zelfs rechtzaak aanspannen.

Kijk eens naar echte grote namen en professionals, zie je daar grote opzichtelijke watermerken door het werk heen staan?

Wat betrefd de naam, gewoon je eigen naam, zo kun je het gewoon voor je foto's en tekeningen gebruiken, staat professioneel en is makkelijk te onthouden ipv al die variaties op blablafotografie ;) .

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 09:57

Helemaal met IcePrincess eens!

Ik vind het ook altijd zo jammer wanneer er van die grote lappen tekst door foto's of tekeningen staan, verpest vaak de foto terwijl het helemaal niet nodig is :)
Wat ik persoonlijk ook erg chique vind staat: je handtekening of een variatie daarop als copyright gebruiken, met eventueel datum of jaartal erbij. Hoe je dit digitaal op een foto krijgt weet ik zelf ook niet zo goed, maar vast wel iemand hier die je daar bij kan helpen! :)

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:12

Handtekening vind ik idd ook altijd erg gaaf op een foto. Lekker ouderwets op een goede manier :j .

Digitaal is best makkelijk; of met een tekentablet, of je scant je handtekening in en je kunt er bijvoorbeeld in een photoshop een brush van (laten) maken.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 10:31

Bedankt voor de tips. Ik denk dat ik voor mijn eigen naam ga en dan zoals ik het in de eerste post heb gedaan.
Nu ik een dag later kijk naar de foto waar ik de tekst doorheen heb gedaan vind ik dit ook lelijk als ik eerlijk ben. Ik ga het nog een beetje uitproberen, maar ik ben zeker alweer een stap verder. Bedankt!

(ik heb trouwens echt geen handtekening, die is altijd anders :+)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:34

IcePrincess schreef:
Tsja, mijn mening over grote lelijke letters door je foto?
Verschrikkelijk zonde en ik vind het juist onprofessioneel overkomen. Klein je naamsvermelding en/of website onderin een hoekje vind ik veel mooier.

Waar ben je bang voor dat ze misbruikt zullen worden? Je portfolio wil je toch optimaal in beeld brengen, zonder teksten door je afbeelding heen.
Als je foto's op andere sites worden geplaatst is alleen maar gratis reclame voor jou :D . Copyright zit toch wel op je foto, of je het er nu op zet of niet, jij hebt gemaakt, jij hebt de rechten. Iedereen die je foto's misbruikt kun je er gewoon op aanspreken en desnoods een rekening sturen of zelfs rechtzaak aanspannen.

Kijk eens naar echte grote namen en professionals, zie je daar grote opzichtelijke watermerken door het werk heen staan?

Wat betrefd de naam, gewoon je eigen naam, zo kun je het gewoon voor je foto's en tekeningen gebruiken, staat professioneel en is makkelijk te onthouden ipv al die variaties op blablafotografie ;) .

Helemaal mee eens. :) Een naam erin prima, maar het moet niet vreselijk afleiden van de foto, dat is zonde.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:30

IcePrincess schreef:

ehhh ja... regelmatig...
bijvoorbeeld hier of als je hier kijkt staat ook overal de naam doorheen. bij al deze foto's staat dus de site waar ze vandaan komen, en dan is het inderdaad wel echte reclame

maar over dat bang zijn voor jatten: dat gebeurt ook zeeeeer regelmatig, en vooral met paardenfoto's... kijk maar naar al die penny-spelletjes-site's waar je dan paarden enzo kan kopen. die foto's worden gewoon overal van internet af geplukt!

zelf zou ik overigens ook voor een soort watermerk gaan, en misschien een aantal vaste plaatsen nemen, afhankelijk van de foto (dat het niet teveel blokkeert, maar ook niet te makkelijk eraf te knippen is). bijvoorbeeld niet in het midden, maar net op een kwart van de foto (van onderaf, of van bovenaf gezien) of verticaal langs de zijkant...

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:47

Die eerste link is van een evenement, dat is logisch, die foto's zijn voor verkoop, niet portfolio. De tweede link doet het niet maar aan de url te zien is het niet zo'n grote naam als ik bedoel.
Doel meer op namen als Erwin Olaf, Frans Lanting, Nate Zeman ed.

Dat jatten valt echt wel mee hoor. Ja het wordt gedaan, foto's van mijn pony verschijnen ook regelmatig bij paardenspellen, zelfs mijn tekeningen worden er vaak gebruikt, so what? Ga je niet dood van, in tegendeel, ik heb er juist extra bezoekers aan mijn sites en opdrachten aan overgehouden :j .
Pennies die foto's gebruiken voor paardenspellen vind ik iets heel anders dan foto's die gebruikt worden voor commerciele doeleinden zonder dat jij daarvoor betaald krijgt.
Die paardenspellen verdienen zij niets aan, jij wel want je afbeeldingen worden populair en mensen gaan zoeken waar ze vandaan komen.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 12:03

Zit ook wat in. ;)

Ik ben eruit. Ik houd het gewoon zo. Mijn eigen naam, voor als ik ooit ook nog iets met mijn tekeningen wil gaan doen. Heb ik er geen 2. :)
Afbeelding

Bedankt voor al het meedenken dames! :)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:16

Hoe staat dat als je het in wit helemaal onderaan de foto in de hoek zet op die manier?

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:22

Ik zou je copyright in het midden, in het witte kader onderin doen.
Ik vind het persoonlijk niet zo mooi in de hoek.
Verder erg mooie foto's! :)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 12:27

CaPrIoLe`79 schreef:
Hoe staat dat als je het in wit helemaal onderaan de foto in de hoek zet op die manier?

Afbeelding
Bedoel je zo?
Maar hoe doe je dat dan als je een foto hebt met een wittere onderkant zegmaar. Dan in het zwart zetten ?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:28

heb je dan weleens wit onderaan de foto?

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 12:31

niet echt heel vaak.
Heb wel een paar foto's met wit, heel licht, in de rechteronderhoek. Bijvoorbeeld met een oogfoto van een wit paard. :)

Hoe meer opties ik zie, hoe moeijker kiezen het wordt. ;)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:33

Misschien kun je dan een heel fijn zwart randje om je witte letters zetten? Dat heb ik ook weleens gezien. Dan kan wit op wit wel.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:35

Ik zet vaak mijn copyright rechts onderin, maar als de onderkant bijv. licht is en de bovenkant niet, zet ik 'm links bovenin.
Ook doe ik altijd de tekst dus iets vervagen in de foto, vind ik persoonlijk mooier staan. Maar die laatste die je had, zag er ook erg netjes uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:39

Misschien is het goed om de term "copyright" niet te gebruiken. Die term betekend namelijk eigenlijk niets in Nederland.
Hier spreken we over "auteursrecht".

Wat wél een betekenis heeft is dit logo: ©
Dat is het Amerikaans copyright logo, en dat gebruikt men ook vaak om auteursrechten aan te duiden.

Gebruik dus liever het woord "logo" of "copyright logo", zodat iedereen snapt dat je alleen een logo bedoelt, en niet de rechten over je foto's.

Er kunnen verschillende doeleinden zijn om een logo te gebruiken.
Bijvoorbeeld om je foto's te beschermen tegen piraterij (illegaal gebruik).
Of om jezelf wat reclame te geven.
Of om ervoor te zorgen dat je potentiële klanten de "voorbeeldfoto's" gratis uitprinten, terwijl daar nog niet voor betaald is.

Afhankelijk van welk doel je hebt, kun je verschillende logo's maken.

Voor internet gebruik om bijv. foto's op bokt te laten zien, kun je bijvoorbeeld een klein logo in je kader of ergens in een hoekje in de foto neerzetten. Zo kun je nog wel een mooie foto zien, is ook duidelijk dat er auteursrechten op rusten, en maak je gelijk reclame voor jezelf.

Voor een portfolio zou ik geen logo op/in de foto gebruiken, omdat het de foto's aan kan tasten qua kwaliteit. Het is mooier om een foto helemaal zonder logo te zien. En als mensen de foto willen "stelen" dan doet men dat toch wel.
Dat kan emotioneel gezien heel vervelend zijn, maar er is niet zo heel erg veel tegen te doen, tenzij je er een 40 urige werkweek van wil maken om je illegale foto's op te sporen en er vervolgens toch niets meer verdienen, omdat het in de meeste gevallen (paardenspellen, etc.) toch onmogelijk is om er een factuur voor te sturen.
Gewoon jezelf er bij neerleggen, en zorgen voor een duidelijke waarschuwing op iedere plaats dat je de foto's online zet. Meer kun je niet doen.

Als laatste kun je een logo maken voor je in opdracht gemaakte foto's.
Meestal is het zo dat de klant betaald voor jouw tijd die je kwijt bent aan het fotograferen, en alvast een aantal afdrukken.
De rest van de foto's krijgt de klant natuurlijk niet gratis (digitale bestanden op hoge resolutie zijn eigenlijk hetzelfde als de vroegere negatieven, en die gaf men ook nooit gratis weg).... Dus de foto's die je online zet, waaruit je klant kan kiezen, zijn slechts voorbeelden. Die foto's moet je dus beschermen, want als je dat niet doet, dan zal je klant de foto's opslaan en gebruiken en krijg je er geen nabestellingen meer van.
Prima als je je klanten wél alle foto's weggeeft, maar zorg dan dat je dat in je prijs verwerkt (maar dan kom je op bedragen van meer dan 500,- euro per fotoshoot uit).
Dus het beschermen van die voorbeeldfoto's kan met een duidelijk logo dwars door de foto heen, zodat de foto wel te zien is, maar niet te gebruiken is. Er is immers nog niet voor het beeld betaald.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :)