[INFO]Hoe maak je een goede stand foto?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

[INFO]Hoe maak je een goede stand foto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 21:53

Hallo allemaal!
Mij is gevraagd of ik een hoofdfoto en een stand foto van Yesta wil maken.
Nu wil ik dat natuurlijk best wel, alleen vraag ik me af hoe een correcte
stand/hoofdfoto eruit ziet?
Een stand foto is toch dat een paard gewoon stil staat en dat de foto van de zijkant wordt
genomen?
En hoe ziet een correcte hoofdfoto eruit?
En dan nog een probleem; mijn pony wil nooit goed stilstaan. Hoe krijg ik haar mooi
op de foto zonder dat ik er bij-op sta?

alvast bedankt! :j
groetjes eileen. :)
Laatst bijgewerkt door Revanches op 23-05-09 08:45, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Tag in titel toegevoegd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:01

Standfoto;
Foto recht van opzij nemen, let op dat je niet teveel naar voren of achteren staat want dat vertekend erg. Ga ter hoogte van de ribben van je paard staan en dan een paar meter naar achter. Let op dat je paard er helemaal op staat en dat de horizon recht loopt.
Perfekte stand van het paard; op een rechte ondergrond, beide voorbenen naast elkaar en recht onder het lijf, achterbenen iets achter de massa, het binnenachterbeen iets achter het buitenbeen. Paard kijkt recht naar voor, let op dat ze haar hoofd niet te hoog houd want dat is niet mooi.

Hoofdfoto; recht van opzij ;)

Voorbeeld van correcte standfoto's:
Afbeelding
Afbeelding

Edit; het beste kun je een helper gebruiken, die zet het paard goed neer en heeft iets rammelends bij zich, staat het paard goed dan houd je je hand omhoog voor zijn neus (ho commando) en doe een stap naar achter, rammel met je sleutels > paard kijkt attend en je kunt je foto maken. Bij een paard wat moeilijk stilstaat is het dus een kwestie van helper en fotograaf die op elkaar zijn ingespeeld en beide goed kunnen timen.

Edit; Ook even een voorbeeldje van een 'foute' standfoto;
http://img291.imageshack.us/img291/2594/eeda66dffc6.jpg
(foto is teveel van voren genomen, fotograaf staat vóór de schouder van het paard en het paard kijkt de fotograaf aan)
http://www.detzkyhoeve.nl/layout/media/ ... 0stand.jpg
(achterbenen staan niet correct, voorbenen staan onder de massa, fotograaf staat voor de schouder, paard heeft het hoofd te hoog)

Deze hoeven niet direkt 'fout' te zijn omdat je op zo'n manier ook heel goed de mindere puntjes van je paard kunt verbergen maar in het princiepe van een correcte standfoto is dus zoals ik hierboven omschreef.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 21-05-09 22:09, in het totaal 2 keer bewerkt

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 22:03

Oke super bedankt! +:)+

Revanches

Re: Hoe maak je een goede stand foto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 08:43

Dit past beter bij Fotokunst.
Daar kun je al je vragen kwijt over foto's.
Ik verplaats het van TAO --> FK.