[SCH]Aquarel landschap, cartoonstijl

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

[SCH]Aquarel landschap, cartoonstijl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 08:17

Afbeelding
Grote afbeelding: http://abcreatief.deviantart.com/art/Co ... -122724198

Dit wordt de voorpagina voor een fanfiction die ik aan het schrijven ben, en ik wilde de stijl zo origineel mogelijk houden; dus aquarel achtergrond met strak getekende personages (alle stilstaande delen in goede tekenfilms worden met aquarel gemaakt, maar de bewegende delen moeten 25x per seconde opnieuw worden getekend, dus deze blijven meestal strak en effen.)

Het is mijn eerste aquarel, dus niet echt geweldig, maar ik vond het wel leuk om te doen en ik wil er zeker nog meer gaan maken. Tips zijn dus zeker welkom!
Deze is gemaakt op A3, met zo'n doosje aqaurelverf van de Action :))

De personages zijn gemaakt in Illustrator, en achteraf met photoshop heb ik alles samengevoegd.
Laatst bijgewerkt door Lontje op 17-05-09 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Anoniem

Re: [SCH]Aquarel landschap, cartoonstijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:08

Ik mis schaduwen! Onder de bomen zijn ze er wel, maar de personages hebben geen schaduw. Ziet er wat bijzonder uit...
Ook vind ik de blaadjes bij de voorste boom op een wat bizarre manier beginnen, zo recht op zo'n massieve brederwordende stam. Klopt ook niet helemaal.

Ziet er verder wel erg tof uit!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 12:05

De schaduwen heb ik inderdaad met opzet weggelaten om het zo origineel mogelijk te houden. Bij de ouderwetse cartoons was dat nl vrij moeilijk, de personages werden altijd op een doorzichtige sheet getekend en gekleurd, en het is met die techniek niet mogelijk om transparante gedeeltes te maken, dus schaduwen werden niet gemaakt, alleen in de achtergronden.
Ik heb even snel een screenshot gemaakt:
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... shadow.jpg

Je hebt helemaal gelijk over de boomblaadjes :j Ik was een beetje te fanatiek bezig met de donkere kleuren :o Eigenlijk had ik wat lichte blaadjes moeten tekenen onderaan. Bij de tweede boom was dat al wat beter gelukt :)
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 17-05-09 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:06

Ziet er al gaaf uit!
Ga je ook nog eens een bokt-stripverhaal met alle moddies als characters maken?
`De op hol geslagen database`

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 12:07

Dank je :D

Hahaha ja, dat lijkt me inderdaad leuk om te doen! Ik denk dat ik me daar in de zomervakantie eens op ga uitleven :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 20:05

Ik heb ook nog even de losse achtergrond gescand :)
Afbeelding

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:15

Wat een leuke plaat heb je gemaakt. :j

Ik vind het lastig om echt feedback op je aquareltechniek te geven, omdat je het op een hele andere manier gebruikt en er ook een hele andere ´bedoeling´ mee hebt dan wat er gebruikelijk voor is. Zoals je het nu hebt gebruikt is het niet echt een werk op zich, maar heeft het een functie omdat het een bepaalde stijl (als in de tekenfilm) moet benaderen. Het ´werkt´ denk ik prima zoals je het doet. :)

Wat je misschien eens zou kunnen proberen is om niet teveel te willen ´schilderen´. In de bomen lijkt het bijvoorbeeld of ik daar verfstroken zie zitten. Je kunt ook het oppervlak dat je donker wilt hebben nat maken er er dan eens wat pigment op laten uitlopen, meerdere lagen als je het donkerder wilt hebben.
Boombast kun je goed maken door eerst een basislaag op te zetten. Vervolgens kun je dan de stukken die al wat lichter lijken versterken door er met je kwast verf van het paper af te trekken. Dat doe je door je bijna droge kwast op het paper te zetten, als het goed is trekt je verf dan je kwast in. Even uitspoelen en weer een beetje drogen en dan zo steeds het effect versterken. Donkere lagen benadruk je dan weer door er juist extra lagen op te zetten.
Je mag ook best wat stukken bijna doorschijnend houden, juist bij aquarel mag je het papier door de verf blijven zien. Nu lijkt het of je overal evenveel pigment hebt zitten, dat mag best verschillen. Ik vind dat zelf ook best lastig, en ik schilder zelf in m´n enthousiasme ook mijn papier nog teveel dicht. :D

Ik zie ook uit naar de Hey moddie-strip! :))

EDIT: even zoeken, maar gevonden. Dit is iets te hard naar mijn smaak, maar ik denk dat de sterke kleuren voor jouw stijl misschien wel heel bruikbaar zijn, dus misschien leuk om even te kijken: http://acorncupcake.deviantart.com/art/Tree-Tutorial-part-one-101086863

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:50

gaaf! HEY ARNOLD! toch?? is al even geleden :S

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 12:25

Bedankt elanor :)
Ik heb het aquarel inderdaad een beetje anders gebruikt dan normaal en ik wil ook zeker nog eens op de 'echte' manier wat aquarelleren :D
Bedankt voor de tips, super!
Ik heb inderdaad op verschillende plaatsen, zoals bij de boomstam en het gras en de huizen, al met een droge kwast (en met een wattenstaafje) wat verf van het papier af gehaald voor de highlights.
Maar ik moet inderdaad wat meer water gebruiken, en grovere stroken zetten zodat alles ook wat egaler wordt, dat vind ik nog best moeilijk!
Het voorbeeld is ook heel handig, dank je!

esmir, het is inderdaad Hey Arnold! :D
Met Arnold, Helga en Hilda :)