[ART] 'Gepimpte' fotolijsten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SSDesign

[ART] 'Gepimpte' fotolijsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 20:48

Al een tijdje speelde het idee in mijn hoofd om enkele saaie, kale lijsten wat op te fleuren met vrolijke versiersels. In de vakantie kwam het er dan eindelijk van. Ik begon met één lijst en inmiddels zijn er alweer drie lijsten af. Er moeten uiteraard ook nog foto's in, maar ik heb nog geen idee welke van mijn vele foto's ik in de lijsten ga doen.

Wat heb ik hiervoor gebruikt?
- Kale, houten fotolijsten voor foto's van 13x18 cm - Action, 0,69 euro per stuk.
- Glitterlijm met sterretjes (blauw) - Xenos, 1,99 euro per tube
- Ribbon, heel dun, smal lint - Knutselwinkeltje, prijs onbekend
- Kralen in diverse soorten, kleuren en maten - Knutselwinkeltje, Action, Hollands Handelshuis, ... prijs onbekend
- 'Palletjes', van die glimmende dingen met een gat erin om ze ergens aan vast te maken - Knutselwinkeltje, prijs onbekend
- Strassteentjes van glas, 5 mm - Knutselwinkeltje, 2,10 euro voor 60 stuks
- Gekleurd lint (als kadoverpakking te gebruiken) - Big Bazar, 2 euro voor 3 rollen met 5 kleuren lint
- Glanzende sterren - Knutselwinkeltje, 1,80 euro voor heel veel sterren
- Roosjes - Action, 0,49 euro voor 90 stuks
- Dubbelzijdige tape, grote rol - Hema, 3,95 euro per rol

En nog enkele andere dingen als strikjes en knoopjes, die ik ergens uit de kast heb getoverd :P

Voor het vastmaken van de dingen ben ik bij de eerste lijst begonnen met secondelijm en leukoplast, maar dit vond ik niet heel geslaagd, want de lijm bleef alles behalve goed zitten en de leukoplast zorgde uiteraard voor een lelijke afwerking aan de achterkant. Voor de andere lijsten heb ik dan ook dubbelzijdige tape gebruikt om het meeste mee vast te maken en dit ging een heel stuk beter en netter, al was het knippen van de tape soms ook wel een beetje gepriegel.

Lijst 1
Dit was nog een beetje uitproberen hoe en wat. Als je goed kijkt zie je zo hier en daar lijmresten zitten en het geheel is niet echt heel mooi afgewerkt. Het is allemaal wat 'lomp' gemaakt en het toont heel erg druk. Hier moet je dus van houden, ik vind het niet zo geslaagd.

Afbeelding

Detail:
Afbeelding

Lijst 2
De dag na het maken van lijst 1 begon ik met de tweede lijst. Al een nettere afwerking, maar dit kon net wat beter zo hier en daar. Ik wilde hem toch wel een beetje bijpassend bij lijst 1 maken, maar ook weer iets heel anders en nieuws hebben.

Afbeelding

Detail:
Afbeelding

Lijst 1 en 2 samen:
Afbeelding

Lijst 3
Na een paar dagen had ik zin om nog een lijst te maken. Dus snel weer naar de Action om nieuwe lijsten te kopen. Dit keer wilde ik iets vrolijks, kleurrijks en glanzends. De afwerking is vele malen netter dan de andere lijsten.

Afbeelding

Detail:
Afbeelding

Lijst 4 ligt hier al klaar om versierd te worden, maar ik ben op dit moment een beetje inspiratieloos. Dat zal dus nog even moeten wachten. Als jullie nog handige tips en trucs hebben of leuke ideeen weten voor lijst 4, zijn die altijd welkom :)

Appelflapje

Re: [ART] 'Gepimpte' fotolijsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:52

Wat gaaf Susan! Jij bent ook lekker veelzijdig! :)) Vooral lijst 3 vind ik erg mooi, omdat die zo netjes en vrolijk is. Echt creatief, zou er zelf nooit opkomen, maar zou heel graag een foto zien in zo'n stoer, zelfgemaakt lijstje hoor! +:)+

Rian_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:54

Wat een leuk idee!
(kan ik ook wel een keertje doen)
ze zijn ook leuk geworden!
misschien kan je heel dun met een sponsje verven,
verf verdunnen zodat je het hout nog wel ziet.
succes met je andere fotolijstjes ;)

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:55

Ze zien er mooi en vrolijk uit!

Misschien nog een tip: geef het hout een vrolijk kleurtje. Worden ze denk ik nog vrolijker van !

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 20:57

Ja, verven of iets leek me ook wel een leuk plan :) Heb er zelf alleen helemaal geen ervaring mee, maar proberen kan uiteraard altijd.

Ben alleen bang dat het dan te bont wordt. Maar met een hoop glitters enz. zal er vast wel iets leuks uit komen.

Ik wil graag een echt hollandse fotolijst maken. Of iets heel schattigs roze... Heb veel leuke ideeën, maar vraag me af of de uitwerking wel net zo leuk wordt :P

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:58

Wat leuk zeg, met een roze of blauw verfje kan je er echte geboortelijstjes van maken.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:58

Misschien eerst even uittekenen voor je zo'n projectje gaat maken als 'hollands' of 'roze'. Dan kom je niet voor verassingen te staan. :)

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 21:01

Appelflapje schreef:
Misschien eerst even uittekenen voor je zo'n projectje gaat maken als 'hollands' of 'roze'. Dan kom je niet voor verassingen te staan. :)

Dat is dus iets waar ik zo'n ontiegelijke hekel aan heb :P Meestal begin ik ergens... Maak wat, stop weer, bedenk weer iets leuks, pas snel weer wat aan enz. :P

Maar misschien moet ik het toch eens gaan leren...

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:01

Wat een super leuk idee! ze zijn erg leuk geworden!

ik zat er laatst toevallig aan te denken, heb veel van die lijstjes hier liggen, maar wou ze niet meer in me kamer hebben omdat ik ze 'saai' vond :')

misschien toch maar is zo iets uitproberen :)

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 06:17

Die 3e is het vrolijkst, maar die 1ste vind ik ook wel wat hebben!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 15:56

Inmiddels heb ik nog steeds niks gedaan met lijst nummer 4. Ik denk dat deze in de stijl van nummer 3 wordt en dat ik wat andere, bijpassende dingen ga maken :)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 17:24

Wat leuk gedaan Susan. Lekker creatief bezig zo in de vrije uurtjes, haha.
Toch wil ik je nog even meegeven dat ik de kleur van je lijsten echt afschuwelijk vind. Kun jij niks aan doen, maar die kunnen best een subtiel likje neutrale verf gebruiken. Het is te licht en het maakt je lijstjes imo wat te rommelig.

Maar desondanks ziet het er erg leuk uit. :)

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 20:35

smeetjoew schreef:
Wat leuk gedaan Susan. Lekker creatief bezig zo in de vrije uurtjes, haha.
Toch wil ik je nog even meegeven dat ik de kleur van je lijsten echt afschuwelijk vind. Kun jij niks aan doen, maar die kunnen best een subtiel likje neutrale verf gebruiken. Het is te licht en het maakt je lijstjes imo wat te rommelig.

Maar desondanks ziet het er erg leuk uit. :)

Al mijn houten meubels in mijn kamer zijn vrij licht, net als de rest van ons huis dus donker hout... Nee dat vond ik niet geslaagd :P

Ik wil nog steeds iets met verf gaan doen, alleen dan ga ik me daar eerst eventjes in verdiepen en zal ik even wat centen moeten verdienen :P

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:58

Je kunt ook (fijne) glitters door de verf mengen of over de natte verf blazen.