Neo wax pastels, medium en watervaste stift op 30x42cm papier.
Hij is wat doffer van kleur dan jullie van me gewend zijn: ik probeerde een bepaalde sfeer te vangen!
Achtergrond.
Aan het begin van de Tang dynastie kwam het keizer Wu Ti ter ore dat er in Fergana bloedzwetende paarden rondliepen; edele, onvermoeibare dieren die naar verluid sneller waren dan de wind, sneller dan een roofvogel. Hij was ervan overtuigd dat deze paarden directe afstammelingen waren van de 'hemelse paarden' van de goden. Meermalen probeerde de keizer een aantal paarden los te peuteren bij de mensen van Fergana. Na meerdere verwoede pogingen zond hij een levensgroot gouden paardenbeeld in de hoop hen daarmee te paaien, maar het was juist een belediging. Deze paarden waren niet te koop. Ze waren zelf juist afhankelijk van handel om aan deze paarden te kunnen komen en waren bepaald niet van plan hen aan een Chinese keizer af te staan. Uit verontwaardiging doodden ze de gezanten van Wu-Ti, waarna de keizer een leger van ruim 150.000 man op Fergana afstuurde om de stad te belegeren en de paarden te bemachtigen.
Omdat Wu-Ti direct handel wilde drijven om zo aan de paarden te komen zonder tussenkomst van de mensen uit Fergana, opende hij de zijderoute. Ook in de daaropvolgende Tang dynastie werden de paarden nog altijd vereerd en waren 1 van de belangrijkste (maar zeldzame) importproducten voor het Chinese keizerrijk. Ze werden veelvuldig vereeuwigd op rollen en in beelden, waarvan de Tang beelden misschien wel de bekendste zijn.
Uiteindelijk zouden de paarden van Fergana zich niet weten te handhaven in China, maar nog altijd spreken de edele Centraal-Aziatische paarden tot de verbeelding in dat land.
Dit schilderij is een interpretatie van deze dansende paarden van T'ang.
De uitleg is een verkorte (niet zo beeldende) versie van een verhaal dat ik zal opnemen in mijn Equus Orientalis project, waar dit schilderij 1 van de illustraties bij zal zijn.
Feedback.
Ik zou graag feedback willen over de stijl waarin ik dit geschilderd heb, omdat ik nog een aantal andere ideeën heb die binnen hetzelfde verhaal passen. Ik vraag me dus af of ik dan deze stijl moet blijven gebruiken of dat jullie liever wat realistischere afbeeldingen zien om hier tegenover te zetten, of juist een wat meer 'Chinees' geinspireerde stijl (kalligrafie/Chinees aquarel) enz.
Geef je mening!
Dit beeld is een mix van mijn eigen Equus Orientalis stijl en de beeldjes uit de Tang dynastie.
Verder: voor meer informatie over mijn Equus Orientalis project, zie profiel.
(En jawel, ik begrijp ook wel dat ze niet heel realistisch zijn, er wat benen lijken te ontbreken, enz: ik probeer een bepaalde sfeer neer te zetten en een wirwar van benen, om maar iets te noemen, verstoort dat beeld imo. Laat het me gerust weten als je het daarmee niet eens bent, meningen worden zéér op prijs gesteld).

(voorste: soort 'streep', middelste: loswaaierig en laatste: überhaupt niet aanwezig)

Ik mis hier de felle kleuren niet, in dit werkje. Die dikke lijnen vind ik er ook bij passen - alleen jammer dat het krijt af en toe 'over' de stiftlijnen heen zit, hierdoor worden die wat doffer als het ware.