[FOTO] Paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

wake_up

[FOTO] Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 15:32

M'n buurvrouw kwam gister naar me toe, of ik even foto's wilde maken voor de verkoop.
Kwamen opzich wel leuke foto's uit. Ik fotografeer met de Nikon D40 en ben nog volop aan het oefenen,
Dus een topresultaat is het nog lang niet. Vandaar dat ik hier om commentaar vraag, zolang het maar vriendelijk blijft.
Het viel me trouwens wel op dat hij net niet helemaal scherp is.
Iemand trouwens nog commentaar hoe ik scherpte-diepte erin kan brengen? Met stilstaande dingen lukt het wel,
maar ik heb geen idee hoe ik het voor elkaar moet krijgen met bewegingsfoto's.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door wake_up op 01-05-09 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

YankeeBoy

Re: [FOTO] Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:44

niet dat ik er veel verstand van heb, maarr
het paard is nu net zo goed achtergrond als de huizen
hij moet eruit springen, vind ik, dus bijv hij scherp en de achtergrond wazig
als je snapt wat ik bedoel

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:50

Ik vind dat je de foto op een mooi moment genomen hebt! De achtergrond is echter wel vrij druk met het hindernismateriaal, de huizen etc, al begrijp ik dat je de achtergronden niet altijd voor het kiezen hebt.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 15:55

Dankje voor de reacties. Het scherpte-diepte klopt inderdaad, al heb ik géén idee hoe ik het met een bewegend paard moet doen. Het lukt me alleen bij stilstaande dingen. :+ Dus als iemand nog tips heeft.. :o
Achtergrond moet ik inderdaad op proberen te letten, al is het heel moeilijk aangezien je met de zon mee moet fotograferen, en dan heb je zelf niet veel te zeggen over de achtergrond. Maar met dat scherpstellen op de juiste punten scheelt het ook al een hoop :j

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:57

ik kan mn vader ff voor je vragen, die barst van de boeken en heeft een cursus gedaan, hij heeft van yank nml ook van die bewegende foto's met eenw azige achtergrond gemaakt!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:04

wow debbie, gave foto! mooi moment ook!
inderdaad, dat scherpte-diepte moet er wel in, de kleuren vind ik zelf ook heel erg mooi. :)

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:07

Mooie foto van een mooi moment, maar idd met weinig scherpte diepte.

Probeer hiervoor te spelen met je sluitertijden en je diafragma. Diafragma helemaal op (klein getal) en een hele snelle sluitertijd. Gebruik eventueel de macroknop, al is die wel meer voor heel dichtbij fotograferen. Misschien ook net iets meer inzoomen of er dichterbij gaan staan en goed scherpstellen op je onderwerp. Probeer verder je onderwerp niet te veel in het midden van de foto te zetten, maar dat is wel erg moeilijk met een bewegend onderwerp ;)

Succes met oefenen.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:26

Dat komt omdat bovenstaande foto is geschoten met de kitlens. Als je dichterbij komt - bijvoorbeeld bij close-ups van bloemen - en met hetzelfde diafragma schiet, zul je zien dat de scherptediepte wel veel kleiner is. Nu sta je een stuk verder van het onderwerp af, vandaar dat je achtergrond niet zo zacht is. Wil je dat wel, moet je een telelens overwegen, bijvoorbeeld een lens die tot 200/250 of 300mm gaat. Heb je daarover meer vragen, kan ik je dit topic adviseren: [FK] [INFO] Welk objectief moet ik kopen?

Jojet: Waarom niet in het midden van de foto?

Verder een nette foto, netjes belicht en een leuk moment gepakt! :)

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:57

Ligt natuurlijk geheel aan de foto of het onderwerp wel of niet in het midden kan. Het gaat er uiteindelijk om dat er wat gebeurt op de foto.

Deze foto is erg druk met omgeving, maar dat kun je natuurlijk altijd wat bewerken, gewoon een beetje bijsnijden. Verder een nette foto, helemaal voor bij een advertentie. Juiste moment gepakt.

Sidney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:46

Leuke foto, goede tijdstip genomen, mooi scherp. ;)

Maar, het paard is te ver op de achtergrond, hij/zij springt er niet echt uit.
Je zou kunnen proberen om het paard goed in het midden, en redelijk ingezoomd te krijgen.
Hou het 'knopje' ingedrukt zodat je camera zich op dat punt kan focussen en dan maken.
Hopelijk heb je er wat aan. ;)