[TEK] Paard, Belgisch Warmbloed

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Veraa_

[TEK] Paard, Belgisch Warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 14:32

Een tijdje terug heb ik (na een lange tijd niet echt 'serieus' getekend te hebben) het tekenen weer opgepakt.
Ik heb mijn (half)eigen paard (BWP) nagetekend met HB en 2B potlood op een A4'tje, gewoon printpapier omdat ik geen tekenpapier in huis had.
Voorbeeld was 13 x 18 cm.
Door de foto vind ik de kwaliteit iets minder geworden, de kleuren zijn in het echt mooier en echter, maar goed.

Nu ik er steeds meer naar kijk vallen er steeds meer 'foute' dingetjes op, ik vind dat er iets niet klopt aan het rechter neusgat in vergelijking met het linker (voor mij gezien dan), en dat de hals nog iets te harig is geworden.
Ik bedoel, het lijkt nu alsof zijn hals nog in de wintervacht zit (en wat niet de bedoeling is).

Omdat dit geen WIP is, zijn tips voor deze tekening niet echt meer op te volgen, maar ik sta helemaal open voor tips die ik bij een nieuwe tekening vast kan gebruiken :)

De foto's :
Voorbeeld
Afbeelding

Tekening
Afbeelding

Groetjes ! :)

drafbalk

Re: [TEK] Paard, Belgisch Warmbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 16:38

mooi, alleen de (voor ons) liggende hoek boven is iets te zwart, en het oog lijkt ook wat groot. maar verder is hij super!!!

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:10

echt super mooi man! Ik snap niet hoe je het allemaal zo mooi voor elkaar krijgt!!! Doe je ook in opdracht van???

Veraa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 18:04

@ Drafbalk : Ja, je hebt gelijk. Het oog is inderdaad wat groot, valt me nu pas op.
@ Marit : Dankje :). Nee ik werk niet in opdracht ofzo, teken meer voor mezelf..

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:51

Heel erg mooi! Ik zou alleen persoonljk iet meer details in het witte van de neus maken :)

eLLe_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:22

Hee Vera

Hij is echt mooi geworden :wow: Ik heb er verder niks aan toe te voegen :P

De tekening is in het echt inderdaad nog mooier dan op de foto (Ik heb hem gezien).

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:12

Ik vind dat je een beetje een rare foto hebt gekozen, met aardig wat foreshortening effect.

Hij klopt idd niet helemaal, je hebt het nog wat meer overdreven dan op de foto al het geval is, maar het geeft het een surrealistisch effect, dus het heeft wel wat.
Wel vind ik dat je de oortjes wat te veel als kommetjes hebt getekend; daar was wat langer haar op zijn plek geweest.
Ik vind de highlights netjes, maar ik ben het met je eens dat de haren in de hals wat overdreven lang zijn, zeker tov het hoofd. De manen vallen daardoor ook helemaal weg.
De bles mist grijsdekking, vind ik, maar dat kan ook zijn weggevallen door de foto.
Ik vind de omranding bij de neusgaten wat te dun, dat ziet er daardoor wat onnatuurlijk en scherp uit.

Verder ben je het zeker niet verleerd en hoop ik dat je de volgende keer op fatsoenlijk papier tekent, dan zal het resultaat nog veel mooier zijn. :D :D *kijkt vervolgens streng: printpapier* ;)

Veraa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 21:08

JoSav schreef:
Ik vind dat je een beetje een rare foto hebt gekozen, met aardig wat foreshortening effect.

Hij klopt idd niet helemaal, je hebt het nog wat meer overdreven dan op de foto al het geval is, maar het geeft het een surrealistisch effect, dus het heeft wel wat.
Wel vind ik dat je de oortjes wat te veel als kommetjes hebt getekend; daar was wat langer haar op zijn plek geweest.
Ik vind de highlights netjes, maar ik ben het met je eens dat de haren in de hals wat overdreven lang zijn, zeker tov het hoofd. De manen vallen daardoor ook helemaal weg.
De bles mist grijsdekking, vind ik, maar dat kan ook zijn weggevallen door de foto.
Ik vind de omranding bij de neusgaten wat te dun, dat ziet er daardoor wat onnatuurlijk en scherp uit.

Verder ben je het zeker niet verleerd en hoop ik dat je de volgende keer op fatsoenlijk papier tekent, dan zal het resultaat nog veel mooier zijn. :D :D *kijkt vervolgens streng: printpapier* ;)

Wat bedoel je precies met foreshortening ? :o
Wat de oren betreft, ik heb er langere haren ingetekend, maar omdat de kwaliteit van mijn camera niet zo geweldig is, is het minder goed te zien.
Hetzelfde geldt voor de bles, ook daar heb ik 'effecten' in getekend maar ook die zijn weggevallen. Daar heb ik natuurlijk nu niks meer aan, maar ik wil het tóch even zeggen ;p
Betreft de hals; daarom wil ik ook graag tips, over hoe ik het beter had kunnen doen, en niet alleen waarom het 'niet goed' is.
over het papier; ik heb nu tekenpapier van school en ga daar op verder, in de beginpost had ik ook al staan dat ik op gewoon printpapier weer ben begonnen :P
Iig bedankt voor je commentaar, bij de volgende tekening zal ik er rekening mee houden ;) !

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 23:19

Ik denk dat je de hals makkelijk kunt corrigeren door er net zulke fijne lijntjes in te tekenen (wat korter tekenen) als je op het hoofd hebt gedaan, mogelijk met hele lichte rondjes te zetten zoals je bij mensenhuid ook kunt doen; dit kun je dan verder verfijnen met behulp van een doezelaar, door er zachtjes overheen te gaan. Het lijkt erop dat je bij manen en hals een andere techniek hebt gebruikt dan bij hoofd en voorlok: ik zou zeggen gewoon dezelfde techniek toepassen als je op het hoofd hebt gedaan?
Bij de neusgaten, vooral de (voor ons oog) linker had je de opzet van de rand gewoon wat kunnen verbreden en (vooral) de overgang van de neusvleugel wat zachter mogen maken, dan komt hij al veel minder scherp over, en wat zachter.

Jammer dat foto's tekeningen nooit rechtdoen he? Ik geloof je zeker op je woord dat er detail is weggevallen, daar heb ik ook altijd last van. ;)

Foreshortening is een vertekenend effect van objecten die dichtbij de 'camera' (in tekeningen is dit dus een illusie en dus alleen het effect) zijn: die lijken groter. Als je een vuist richting camera stoot, is je vuist buitenproportioneel groot ten opzichte van de rest van je lichaam, en zie je door het foreshortening effect vaak niet eens een arm; je vuist lijkt veel dichter bij je lijf (dat veel kleiner is dan je vuist) te zitten dan het in werkelijkheid is. Omdat het paard op de foto haar neus dichter bij de camera heeft (wat logisch is, maar hier net wat meer dan wanneer ze haar hoofd helemaal recht had gehouden) is die proportioneel groter dan de rest, wat een vertekend effect heeft. Daarom hebben dit soort foto's gauw een onnatuurlijk effect wanneer ze naar een tekening worden vertaald (tekening = vertaling van foto = vertaling van vertaling). Nu is deze lang niet zo vertekenend als sommige die ik gezien heb, maar in het vervolg zeker iets om over na te denken als je een voorbeeldfoto kiest. :)

Ik zie uit naar je volgende tekening. :D

Veraa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 10:07

Okee, dankjewel :) nu is me heel wat meer duidelijk haha.
Dat over de hals klopt wel, ik weet niet hoe ik het gedaan heb maar ik heb daar heel onbewust anders getekend, ik weet ook niet waarom.
Met deze tips kan ik zeker wat bij mijn volgende tekening, bedankt!