[VER] Roadtrip

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Noukie

[VER] Roadtrip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 20:29

Titel is een werktitel...
Nadat mijn eerste, mede dankzij bokkers, voltooide verhaaltje inmiddels gepubliceerd is (zie onderschrift) ben ik weer wat verder gaan schrijven.
Ik leg de lat veel te hoog, waardoor ik eigenlijk niet echt veel/snel verder kom. Waar het vorige verhaal 1 grote grap was, wil ik nu voor mezelf toch wat meer.
Ik ben me ervan bewust dat ik dingen schrijf waarin weinig gebeurd, sluit ook aan bij wat ik zelf graag lees. Verwacht dus geen knallende verhaallijn met gebeurtenissen die elkaar snel opvolgen. Het is zeker niet de bedoeling hier weer van begin t/m eind te gaan plaatsen (eind is ook nog lang niet in zicht) maar wel een deel om eens reacties te horen.

(ohja, mocht je ergens een "v" missen, zeg het! Mn V-toets is gammel en mist nog wel eens...
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik staar voor me uit en zie hoe de weg voor me in het donker verdwijnt. De weg is lang, leeg en lijkt eindeloos te duren. Af en toe verschijnt het licht van koplampen die aanduiden dat er een tegenligger komt. Het witte licht verandert al snel weer in een rood schijnsel in mijn spiegels, waarna de auto in zijn geheel verdwijnt. Dan zijn we opnieuw alleen in de duisternis, met slechts het vage schijnsel van mijn eigen koplampen op de weg die aangeven waar we moeten gaan.
Ik kijk naar de jongen naast me, glimlach naar hem en zie hoe er ook een lachje om zijn lippen speelt. Ik ken hem nog niet zo lang, sinds gister pas eigenlijk. Gisteravond heb ik hem ontmoet en vermoedelijk zullen vanavond onze wegen ook weer scheiden. Het is vreemd dat we hier nu samen zijn, vreemd, maar ergens ook wel goed.
Zijn hand gaat naar de knop van de radio. Hij draait eraan tot hij iets gevonden heeft wat hem bevalt. Dan leunt hij weer rustig achterover en staart voor zich uit. Zachtjes tik ik met mijn vingers op het stuur in het rimte van de muziek. Zijn muziek keuze bevalt me wel; meer aan hem bevalt me wel eigenlijk. Ook de manier waarop hij stilletjes toch aanwezig is. Hij is er gewoon, zit rustig naast me, alsof het hoort zo. Ook al kennen we elkaar niet.
Ik kijk weer in m’n spiegels. Voor ons is het nog steeds vrij donker, maar ik zie hoe achter ons de lucht in de verte langzaam rood kleurt. De zon komt op, de dag gaat voorzichtig beginnen. Wij rijden gewoon verder, de kilometers glijden onder de wielen van de auto door. We zijn alweer bijna vier uur onderweg nu.

Wie ik ben? Dat is een vraag die ik altijd graag door anderen laat beantwoorden omdat ik denk dat zij een eerlijker beeld van me hebben. “Ik ben een student” zegt het niet, evenals dat “ik ben 23” niet afdoende is. Toch is het beide waar, het zijn dingen die ik ben, maar het is mij niet. Soms vraag ik me echt af wie ik nou werkelijk ben. Het is niet zo dat ik mezelf niet ken, of mijn eigen identiteit niet weet, zeker niet. Maar om zo te benoemen wie het is die er achter mijn uiterlijk schuil gaat, dat is moeilijk. Ik heb veel passies, waar muziek er één van is. Daardoor ken ik hem, de jongen hier naast me ook. Maar ik ben zoveel meer dan een meisje dat van muziek houdt. Er is gewoon veel, en alles samen maakt dat ik ik ben. Misschien is het ook gewoon beter de omschrijving van mij aan anderen over te laten, al is het goed mogelijk dat iedereen dan net weer wat anders zal zeggen. Zie je, het is vrijwel onmogelijk antwoord te geven op die vraag.
En wij hij is? Dat weet ik dus eigenlijk ook niet. Ik weet nog beter wie ik zelf ben, dan dat ik voor hem kan antwoorden. Zijn naam kan ik noemen, maar zelfs zijn leeftijd is niet meer dan een gok voor me. Een even grote gok als deze dwaze reis is misschien. Hoe zijn we hier terecht gekomen, hoe zijn wij, die niet eens kunnen vertellen wie we zijn, hier samen terecht gekomen? En waarom zit ik hier in mijn auto, op deze eindeloze weg, met een doel dat voor mij in feite onbekend is? Ook daarvan weet ik een naam, kan ik me een voorstelling maken door wat ik van anderen gehoord heb, maar weet ik eigenlijk helemaal niets. Ik ben er nooit geweest, heb me er tot gisteravond nooit in verdiept en als ik heel eerlijk ben weet ik ook niet precies wat ik er ga doen. Ongelofelijk eigenlijk, dat ik hier rijd, met iemand die ik niet ken, naar iets dat ik niet ken. Maar dat is dan wel weer heel duidelijk iets van mij. Je kan mij snel enthousiast krijgen voor dingen en ik ben impulsief genoeg om zonder al teveel na te denken gewoon mijn spullen te pakken en onderweg te gaan. Zolang ik de regie maar, in ieder geval gedeeltelijk, in eigen hand kan houden, en vandaar dus ook mijn auto, en niet een vervoermiddel waardoor ik afhankelijk ben van vertrek en aankomst tijden als ik besluit weg te willen. Zo simpel is het, en dat is de reden dat we nu samen in deze auto zitten en niet ergens anders.
Het zou een mooi verhaal kunnen worden, twee mensen die elkaar eigenlijk bij toeval ontmoeten, die samen in de auto stappen om een reis te maken naar het onbekende. Een reis waarin ze niet alleen hun doel, maar uiteindelijk ook elkaar vinden. Het standaard verhaal, maar dat zou te voorspelbaar zijn. Dit is geen lovestory. Of, ik verwacht in ieder geval niet dat het dat gaat worden in de nabije toekomst. Ik weet niet wat de wereld me zal brengen, maar eigenlijk is het zo dat ik kort geleden afscheid nam van iets dat mogelijk wel een mooi liefdesverhaal had kunnen worden. Eerder zei ik dat ik niet precies wist waarom ik onderweg was, wat ik ging doen, maar als ik heel eerlijk tegen mezelf moet zijn weet ik dat ergens wel. Deze dwaze reis, deze impulsieve actie om zomaar op weg te gaan is eigenlijk gewoon een vlucht van datgene wat ik nu niet kan verwerken. Dat wat ik achter me moest laten. En het is zoveel makkelijker om iets achter je te laten als je ook echt vertrekt, dan wanneer je er continue mee geconfronteerd wordt. Dag zeggen, in een auto stappen en wegrijden, de wereld zoals hij was achter me laten en mijn blik alleen maar richten op datgene dat komen gaat. Het onbekende, nieuwe, het klonk toch vrij gemakkelijk, en het vertrekken, gewoon deze lange weg volgen en de tijd zijn werk laten doen gaat me ook niet slecht af. Maar wie houd ik dan voor de gek? Want ik kan wel vertrekken, maar mijn gedachten zijn echt nog steeds daar, kilometers terug, waar ik gisteravond een stukje van mezelf achterliet. Ik kwam ooit de uitspraak “Een vriend missen die jou vleugels gaf is zoeken naar een stukje van jezelf” van Ben Moudhi tegen. Nu spookt die zin steeds door mijn hoofd. Waarom ga ik weg om dat stukje te zoeken, terwijl ik exact weet waar ik het kan vinden? En dat is niet aan het eind van deze weg, maar juist aan het begin. Daar, waar het missen begon, waar deze reis begon, waar ik alles achter me probeerde te laten. Iets dat me duidelijk niet gelukt is merk ik, mijn gedachten blijven terug gaan naar toen, in plaats van vooruit te kijken, of desnoods bezig te zijn met het hier en nu.

Toch is het vreemd, hoe de ene gebeurtenis zo simpel de andere kan beïnvloeden. Als ik hem niet achter me had moeten laten, of, wij elkaar los moesten laten, dan was ik ook hier niet geweest. Loslaten is moeilijk, maar, misschien brengt het me uiteindelijk veel verder dan ik ook had durven dromen. Op dit ogenblik brengt het me in ieder geval op onverwachte plaatsen waar ik nooit eerder geweest ben. Elke meter die we rijden is er één op weg naar iets nieuws, maar op zichzelf ook al iets nieuws. Elke meter een nieuwe bladzijde in een nog te schrijven boek. Niemand weet waar het ons zal brengen. Ons? Is er wel een ons hier? Of is het hij hier naast mij, hij die ik achterliet, en ik? Drie losse personen, die elkaar toevallig tegen komen, die een tijd samen doorbrengen, soms lang, soms kort, maar die uiteindelijk niets met elkaar te maken zullen hebben, behalve dan dat hun wegen elkaar eens kruisten. Een herinnering, één van de velen in een leven vol personen en gebeurtenissen die aan je voorbij zijn gegaan. Maar is het soms niet gewoon nodig even bij elkaar stil te staan? Om even na te denken over de tijd die je met iemand doorbrengt, terwijl je die tijd doorbrengt? Omdat je vaak later pas zal realiseren hoe bijzonder die tijd was… De momenten dat je met iemand samen was, de dingen die je deed. Het lijkt soms zo vanzelfsprekend dat je pas achteraf realiseert wat je samen had. Als het eigenlijk al te laat is, als dat stukje samen inmiddels allang voorbij is, misschien wel juist omdát je er op het moment zelf van vergat te genieten.

Ik vraag me af of dat de reden is dat ik, voor ik deze reis begon, afscheid moest nemen. Vergat ik te genieten? Volgens mij heb ik dat alles geen moment vanzelfsprekend gevonden. Van de eerste ontmoeting, tot de laatste kus, vanzelfsprekend is het nooit geweest. Een mooi liefdesverhaal ook niet echt. Het was zeker mooi, maar te kort om echt te zijn. Het was een vreemde, bizarre en vanaf het begin al onmogelijke liefde. Maar het was echt. En het is voorbij. En om elkaar los te laten, moesten we elkaar vergeten, of in ieder geval voor onszelf doen alsof we elkaar zouden vergeten, ook al geloven we er diep van binnen allebei niet in. En dat brengt me dus weer hier, terwijl ik me afraag hoe het zo heeft kunnen gebeuren. Hadden we eerder kunnen stoppen, hadden we langer door kunnen gaan? Had ik na die eerste blik, het eerste moment van contact nog om kunnen draaien om meteen weg te lopen? Kon ik dat niet, of wilde ik dat toen niet… Nu wil ik soms dat ik hem nooit gekend had, omdat het allemaal zo vreemd is.

Fleur

Re: [VER] Roadtrip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:04

Ik vind het een mooi begin voor een nieuw verhaal Willemijn! Maakt ook wel nieuwsgierig naar waar ze nou precies van weg aan het gaan is. Ik vind ook dat je goed kan merken dat het ook door jou geschreven, maar niet dat het hetzelfde is als je het vergelijkt met je debuutroman!
Er zijn wel een paar zinnen die nog niet helemaal lekker lopen, dus lees hem nog eens goed na. Verder heb ik er niets op aan te merken.
Ik zou zeggen, neem je tijd en schrijf vooral verder! :)

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:26

Tot nu toe vind ik het heel erg goed Willemijn! Diepzinnig, in mijn ogen, daar houd ik wel van. :) Ben enorm benieuwd wat er verder gebeurd, waar dit verhaal heen gaat leiden. Je schrijft erg fijn, ik houd er altijd heel erg van om zo in iemands gedachten te kunnen kruipen.
Ik wil je debuut roman trouwens ook nog steeds lezen, die staat al een hele tijd op mijn verlanglijst. :o

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:06

Om eerlijk te zijn... ik ben benieuwd hoe het verder gaat, dit kan mijn aandacht nog niet zo goed vasthouden eerlijk gezegd. :=
Lange inleidingen op deze manier zijn niet helemaal mijn ding vrees ik. Terwijl ik er normaal wel best van hou om mensen hun gedachten precies te lezen. Dat probeer ik namelijk zelf ook altijd in mijn verhalen te verwerken.

Ik blijf het wel volgen en hoop dat ik later betere tips kan geven. Het spijt me. :=

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 19:30

Ik ben bang dat t voor jou dan niet veel gaat worden Lis.. natuurlijk zal dr meer verhaal aan vast komen, maar qua stijl etc gaat t denk k niet veel anders worden.
Geeft ook niet! Mn broer haat de boeken die ik adoreer, en ook hem vind ik nog lief :D

Tips zijn nog steeds welkom toch, ook van jou. Qua stijl kan je maybe dr dan niet zoveel mee, maar als je er iets is dat je zegt "dat wil ik kwijt" .. zeg het

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:43

Nee, maar misschien als de verhaallijn zelf meer naar voren komt, dat ik het dan leuker ga vinden.
Daarom blijf ik het volgen, nu kan ik nog geen tips geven eigenlijk. :D

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 17:59

Ik schrik op uit mijn gedachten doordat de jongen naast me iets zegt. Ik kijk hem vragend even aan en hij herhaalt zijn woorden: “Daar moeten we zijn.” Hij wijst naar gebouwen die in de verte langzaam zichtbaar worden. “Volgens mij moeten we dan straks de eerste afslag hebben.” Het zijn de eerste woorden die sinds een tijd weer gesproken worden en daardoor richt ik mijn aandacht weer op het hier en nu. Het is ook nu pas dat ik besef dat de zon inmiddels volledig is opgekomen en de dag echt begonnen is. Met de seconde die voorbij tikt komt de stad dichterbij. Ik neem de afslag die hij aanwijst, terwijl we beiden verder weer stil zijn, en minder vaart voor een stoplicht. De eerste in uren. “Welke kant nu?” vraag ik hem. Dit was vooral zijn idee, we hadden allebei niet echt een vastomlijnd plan, maar ik gok dat hij toch ongeveer wel weet wat de bedoeling is. Hij haalt slechts zijn schouders op. “Een hotel zoeken maar? Dan zien we vanavond weer verder”. Ik knik, ga in de richting van waar ik denk dat het centrum is en zeg hem zijn ogen open te houden voor iets dat er uitziet als een prettige slaapplek. Want nu we zo dichtbij zijn merk ik pas hoe moe ik ben. Een bed kan ik goed gebruiken.

Ik lig op het onderste bed van een stapelbed en staar naar de lattenbodem boven me. Een hotel konden we niet vinden, tenminste, niet betaalbaar, maar iemand wees ons de weg naar de hostel waar we nu zijn. Het voldoet, er was een kamer vrij, er zijn bedden en het is schoon. Ongeveer alles wat we ons konden wensen. Meer zelfs, ze hebben een parkeerterrein, zodat we ons ook geen zorgen hoefden te maken de auto nog ergens kwijt te raken. Maar ondanks de vermoeidheid die ik eerder voelde kan ik nu niet slapen. Het is te licht buiten en er gaat teveel in mijn hoofd om. Ik blijf me afvragen wat ik in godsnaam aan het doen ben en wat ik denk te bereiken. Maar ook ben ik enthousiast, heb ik zin in het onbekende dat voor me ligt. Niks ligt me vast en ik moet me grotendeels overgeven aan wat anderen als volgende stap bedenken. De komende uren zijn duidelijk. Deze kamer hebben we zeker nog tot morgenochtend en gezien de afgelopen nacht, waarin we beide niet veel slaap gehad hebben zullen we ook tot die tijd wel hier blijven. Niet alleen in deze kamer natuurlijk, er was een reden om naar deze stad te rijden. Voor hem tenminste.

Terwijl ik hier lig dwalen mijn gedachten opnieuw af. Naar hoe we hier gekomen zijn, maar ook wat ik in alle tijd tot hier al achter me gelaten heb. Along the way raak je een hoop mensen kwijt. Soms groei je uit elkaar, soms ga je gewoon ieder een eigen weg, dat zijn de makkelijkere manieren. Maar weet je nog? Hoe wij samen dag moesten zeggen, zonder dat eigenlijk te willen? Hoe kan het dat het soms moet, terwijl niemand er aan toe is? Waarom draait de wereld soms zo anders dan we gepland hadden? Hoe graag had ik willen zeggen, kom we gaan, we laten de wereld achter ons. Maar in plaats daarvan..
Herinner je nog dat ik tegen je zei dat je me niet meer moest zeggen dat je aan me gedacht had, of dat je vond dat ik zo’n fantastisch meisje was? Ik wilde daar niet aan denken, wilde niet meer voor me zien hoe het was, jij en ik samen, want vanaf dat moment ben ik alleen maar bezig geweest je te vergeten. En zie me nu, het is me nooit gelukt. De enige manier om te accepteren dat het niet zo kan zijn is door te denken dat het jou allemaal niks kan schelen, dat het voor jou nooit wat betekend heeft. Nu ik weet dat het wel zo was doet het alleen maar meer pijn. De enige manier om je te vergeten is te doen alsof het er niet was. Maar wie houd ik dan voor de gek, vergeten zal ik je nooit. Dat wil ik ook eigenlijk niet, daarvoor was die korte tijd met jou veel te speciaal.

Ben ik bang om alleen te zijn? Ik denk het niet, sterker nog, ik ben graag alleen met mijn eigen gedachten en in een wereld die voor even gewoon de mijne is. Maar ik zou niet zonder de anderen kunnen, ik kan alleen zijn omdat ik weet dat er mensen voor me zijn. Mensen die voor mij belangrijk zijn, al zijn ze niet altijd direct dichtbij. Laatst was ik in een theater. Het publiek was gemengd, veelal onopvallende mensen. Gezichten die je ziet, maar meteen ook weer vergeet. Behalve één man. Hij viel me vooraf op omdat hij alleen aan een tafeltje zat en ook een bepaalde mate van eenzaamheid om zich heen had hangen. Een man waar je bijna medelijden voor voelt, al ken je hem niet, al heeft hij misschien wel gewoon een prachtig leven. De man fascineerde me. Na de show bleef hij hangen in de foyer, sprak het personeel aan of de betreffende artiest misschien zijn gezicht nog zou laten zien en toen zij bevestigend antwoordden bleef hij rustig staan, middenin de ruimte, wachtend. De artiest in kwestie kwam inderdaad, praatte even met hem en er werd een foto van hen beide gemaakt. De man was zo gelukkig met dat kleine beetje aandacht, dat korte moment. Hij praatte nog even met andere aanwezige toeschouwers, pakte zijn spullen bij elkaar en verliet met een lach op zijn gezicht de foyer. Het geluk op het gezicht van de man, hij straalde gewoon toen hij naar buiten liep. Fascinerend, die omslag. Maar ook zag ik voor me hoe hij de warme en lichte ruimte verliet en de koude, donkere avondlucht in stapte. Het moment van thuiskomen, het geluk nog steeds dicht bij hem, maar dan het besef dat hij weer alleen was. Dat er niemand was om dat geluk mee te delen en daarmee meteen ook de keiharde werkelijkheid, je bent alleen. Datgene wat de glimlach op je gezicht wist te toveren is niet meer bij je. Het contrast zo groot, de realisatie dat alles weer is zoals het was, de eenzaamheid, eenzaamheid die alleen maar groter en bedreigender is, juist omdat er een moment was waarop alles voor even zo mooi was. Het fascineert me, en ik herken het. Het soort avond dat nooit over lijkt te gaan, de vertrouwdheid, het geluk om bepaalde mensen eindelijk weer om je heen te hebben. De mooie momenten samen, de warmte die je kan voelen als dingen gewoon zijn zoals ze zijn moeten. En dan het moment van afscheid nemen, ieder die weer zijn eigen weg gaat, afscheid vaak voor langere tijd, omdat de wereld groot is en die afstand niet altijd makkelijk te overbruggen. Het geluk, de herinnering aan de avond overheerst, tot je thuis de deur achter je dicht doet en je weer alleen bent. Helemaal alleen en je weet dat datgene wat zo mooi was, op dit moment voorbij is. De mensen die zoveel voor je betekenen zijn weg, gaan net als jij verder met hun eigen leven. Maar dat ene moment van alleen thuiskomen en dingen niet met iemand kunnen delen, kan de glimlach op je gezicht in een seconde doen verdwijnen. En niet omdat je leven zo stil is, of omdat je ongelukkig bent met wat je doet. Want je maakt die mooie momenten mee, ze zijn er en je kan ervan genieten. Het is alleen zo dat het contrast zo verschrikkelijk groot is.

Als ik mijn ogen doe is het schemerig. Blijkbaar heb ik toch nog geslapen, misschien maar goed ook, ik was er wel aan toe. Op het bed boven me hoor ik hoe bladzijdes worden omgeslagen, ook hij is weer wakker inmiddels. Ik mompel iets dat als hallo opgevangen kan worden en vraag hoe hij de rest van deze dag voor zich ziet. Hij moet het weten, want we zijn hier dankzij hem, de regie ligt nu in zijn handen en voor de zoveelste keer in de afgelopen 24 uur zal ik los moeten laten en alles gewoon laten gebeuren. Ik weet waar ik slaap vannacht, ik weet dat ik weg kan wanneer ik wil, dus misschien moet ik dan de komende uren maar eens gewoon leven, zonder plan, zonder doel. Nou ja, zonder doel voor mezelf, voor hem zijn juist de komende uren zo belangrijk. Hij zegt dat hij zo eens zal gaan bellen om uit te zoeken hoe laat we precies weg moeten. Hij verwacht dat het nog wel even zal duren, maar stelt voor om eerst wel even ergens wat te eten. Ik stem in, eten moeten we toch, zeker met de avond die in het vooruitzicht ligt. Hoe langer ik erover nadenk, hoe stommer het lijkt. Ik vlucht weg van een wereld die ik niet meer aan kan, waarin de chaos groter is dan ik kan verwerken, om vervolgens honderden kilometers verderop dezelfde wereld in te stappen, maar dan in ander gezelschap. Is dit verstandig, moet ik hier wel mee doorgaan? Het is zo simpel eigenlijk, om te doen alsof je de hele wereld aan kan. Om altijd maar de tough girl te zijn, degene die nooit iemand kan raken. Die op elk feestje weer de avond van haar leven kan hebben, omdat ze altijd de lach op haar gezicht weet te toveren. Het lijkt zo mooi om de wereld aan je voeten te hebben, alles om jou te laten draaien. Maar ondertussen… it scares the hell out of me. Achter elke glimlach gaan zorgen schuil, elk drankje dat ik voor de gezelligheid lijk te drinken moet helpen de chaos in mijn hoofd weer tot rust te brengen. En elke avond, elk uur dat ik zo doorbreng, brengt me alleen maar verder van dat doel. De verwarring wordt alleen maar erger, de mensen om me heen steeds oppervlakkiger, en de drankjes steeds noodzakelijker. Het gekke is, ik weet het. Ik ben me er steeds opnieuw weer van bewust, ik zou het zo niet moeten doen. De compleet doorgeslagen feesten, de mensen, dat leven. Ik wilde het ook stoppen, en toen kwam hij voorbij. Alles wat ik niet nodig had, alles waar ik niet meer zonder kon.

het laatste stukje ben ik eigenlijk niet tevreden over, moet nog anders maar weet niet helemaal hoe. Wederom zijn tips welkom, ook van mensen die ik niet "ken" natuurlijk!

arosafreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:22

leuk leuk leuk!!!!!
Ik zit weer aan t beeldscherm gekluisterd hoor!!!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 23:14

Even geen updates geweest omdat ik aan mn scriptie zat te werken...
Hier weer een stukje, geen direct vervolg op het voorgaande, dit komt pas veel later, maar ik was er net mee bezig en nieuwsgierig naar meningen...

Citaat:
Ik denk terug aan die tijd, dat ene moment dat al het andere wist te overtreffen. Het moment dat de eerdere uitzichtloze chaos waarin we ons op dat moment bevonden in een paar seconde tijd terug wist te brengen naar iets verwaarloosbaars. Toen die ochtend mijn telefoon om 5uur ging wist ik dat het mis was. Ik was net een klein half uurtje thuis en zat nog even tv te kijken voor ik ging slapen. Vaker ging mijn telefoon ´s nachts, maar nooit eerder was dat op zo´n scherpe, beangstigende manier geweest. Het geluid sneed dwars door de kalme stilte van de nacht en met een trilling in mijn stem zei ik mijn naam, bang voor wat er komen ging. Een stem, die ik in de verte herkende als die van een vriendin van me, haar stem zoals ik die nog nooit gehad had. Rauw van verdriet en paniek probeerde ze me iets te zeggen, maar ondanks dat ik begreep dat het inderdaad mis was, echt mis, kon ik niet begrijpen wat er precies gebeurd was. Ik herinnerde me hoe ze eerder die avond ruzie had staan maken met haar vriend, iets dat niet ongebruikelijk was. Hij was een lieve, maar gewone jongen die ondanks veel tegenslag steeds weer probeerde wat van zijn leven te maken voor zover dat nog mogelijk was. Hij was een goede vriend van, iemand die ik respecteerde vanwege zijn kracht, om hoe hij er altijd voor je kon zijn, omdat hij gewoon een goede jongen was. Zij was eigenlijk te intelligent voor hem, of, dat dacht ze zelf misschien. Beide hadden hun problemen, maar hij droeg wel altijd haar verdriet, terwijl zij vaak zijn problemen weg probeerde te schuiven. Echt goed begrepen had ik hun relatie nooit, twee mensen zo verschillend, de een zo vriendelijk, de ander zo keihard.
In een waas ben ik naar haar toe gegaan, ik weet bijna niet hoe, eigenlijk ook niet waarom. Het was de blinde paniek die ik aan de telefoon hoorde die me deed besluiten dat ik wel moest. In de buurt van hun appartement hoorde ik de sirenes al, toen ik de straat in rende zag ik het beangstigende schijnsel van de zwaailichten in de donkere nacht. Ik zal dat moment nooit meer vergeten, politie en ambulance personeel stonden voor de deur, liepen naar binnen of juist weer naar buiten. Even stond ik stil en sloot mijn ogen, ik voelde hoe mijn lichaam onder me weg leek te zakken terwijl mijn keel werd dichtgeknepen. Dit kon niet waar zijn, maar het was echt. Ergens, ver weg, realiseerde ik me dat ik nooit het huis binnen zou mogen, dus ik bleef op een afstandje staan, voor me uit starend, wachtend op de antwoorden die ik eigenlijk niet wilde krijgen.

Ik weet niet hoe lang ik daar gestaan heb, ik weet alleen nog hoe er steeds meer mensen kwamen en hoe zij uiteindelijk door twee agenten naar buiten gebracht werd. Ze zag me, zei iets tegen de agenten en een van hen liep mijn kant uit. Hij vroeg of ik even mee wilde lopen en zonder iets te zeggen volgde ik hem, de angst met elke stap die ik nam groter. Hij zei me te gaan zitten voor hij uiteindelijk in een paar simpele zinnen bevestigde waar ik sinds ik de telefoon opgenomen had al bang voor was. Hij was dood, zelfmoord. Alsof alle grond onder mijn voeten wegzakte, alsof mijn hart brak, steeds opnieuw. Ik was te slap om op te staan, maar ik wilde weg. Wat was er vanavond gezegd en gebeurd dat het zo ver had moeten komen? Wat was de laatste druppel geweest? De agent vroeg me een paar vragen te beantwoorden, over wat er eerder die avond gebeurd was. Ja, er was alcohol in het spel, zeer waarschijnlijk ook drugs, maar nee, het was geen ongeluk, hij wist altijd wat hij deed. Toen de agent klaar was met de vragen vroeg hij of hij iemand voor me moest bellen. Ik antwoordde dat ik me wel zou redden, er was iemand waar ik naar toe kon gaan –toen nog wel—en ik wilde gewoon naar huis. Zijn aanbod om me thuis af te laten zetten nam ik aan, ik had geen idee meer hoe ik anders thuis zou moeten komen. Zij keek me aan toen ik opstond, zei nog iets tegen me terwijl ik wegliep. Ik meende op te vangen dat ik er voor haar moest zijn, maar weet je, je kan niet iemand altijd maar compleet de grond in trappen, en dan op het moment dat diegene er echt niet meer tegen kan van mij verwachten dat ik je kom steunen. Zo werkt het niet, al had je het misschien nooit zo bedoeld, ik heb vaak genoeg geprobeerd je te waarschuwen.

De dag van de begrafenis is het warm, benauwd zelfs. Je zou verwachten dat het kil was, met lichte regen, maar dat zou te makkelijk zijn. Dat is het soort weer dat je op zo’n moment verwacht. Het was te mooi voor die dag, een dag die zelf verre van mooi was. Het was niet het soort begrafenis waarbij je met pijn in je hart je iemand gedag zegt, maar wel kan zeggen “het is mooi, hij heeft rust, het is goed zo”. Een afscheid dat evengoed zwaar is, verschrikkelijk zwaar, maar waar je je ook wel in kan vinden, omdat het misschien inderdaad beter is. Dan kan je zeggen, het is mooi. Dit was alles behalve dat. Misschien past de benauwdheid wel, dat drukkende gevoel waar je niks tegen kan doen, wat je niet uit de weg kan gaan, al zou je het zo graag willen. Maar voor de sfeer had de zon weg moeten blijven, want het was een ijzige kilte die je recht door je hart sneed. Een soort afscheid dat nooit genomen had moeten worden. Hoe kan je voorgoed gedag zeggen tegen iemand die nog zo vol plannen zat, die nooit wat gemankeerd had, die… die gewoon bij je had moeten blijven? Als je net twintig bent hoor je je vrienden niet te begraven, dat zou de eerste 30 jaar, minstens, nog niet aan de orde moeten zijn. Net zo goed als dat je als ouders je kind niet zou moeten hoeven begraven. Wat is het toch dat dit wel gebeurd? Waaraan hebben we die pijn, dat verdriet verdiend? En hij dan, waarom kon hij al zijn plannen niet waarmaken, wat was er mis met zijn toekomst dat die zo abrupt gestopt moest worden?
Ondanks de warmte voelde ik me ijskoud van binnen. Een gevoel dat sindsdien nooit helemaal verdwenen is, niet als ik aan hem denk tenminste. Het was alsof mijn hart uit mijn lichaam getrokken werd en als ik om me heen keek zag ik bij iedereen hetzelfde gevoel. Tranen stroomden over wangen, maar er was niks dat het verdriet ook maar een klein beetje kon verminderen. Ik vraag me nog altijd af wat die zon, die hitte, ermee te maken had. Het was te warm voor het moment, te warm voor de tijd van het jaar, te warm voor ons. Misschien was het juist om het af te maken, een plaatje dat aan alle kanten, op alle fronten gewoon niet klopt.

Ik had nooit gedacht dat het zoveel pijn kon doen om iemand te missen. Dat soms zomaar, uit het niks, je hart weer breekt, keer op keer en elke keer is de leegte die achter blijft nog groter, nog onoverkomelijker. Ik mis hem soms bij elke stap die ik neem, ik zie zijn glimlach voor me terwijl ik tegen de tranen vecht. Het is niet te bevatten dat hij nooit meer voor me zal staan. Dat ik hem nooit meer kan knuffelen, dat het nooit meer echt kan zijn. Hij, die me hielp dingen mogelijk te maken die ik zelf nooit verwacht had. Op een manier zoals alleen jij dat kon, alsof alles heel vanzelfsprekend was, alsof het eigenlijk heel simpel was. Maar de laatste maanden is niks meer echt simpel, ik mis hem, het is allemaal zoveel minder mooi zonder hem. En samen staan we wel sterk, maar minder sterk nu er een stukje ontbreekt. Een stukje in de harten van zoveel mensen dat het niet anders kan dan te concluderen dat alle stukjes samen een groot gemis vormen. Stukjes van een puzzel die altijd onvoltooid zal blijven, maar daarom niet minder mooi. Steeds weer als ik besef dat het voorbij is, dat hij er echt niet meer is, breekt er wat. Het is een soort pijn dat ik nooit eerder voelde en voorlopig ook geen plek weet te geven. Ik mis hem en ik zou willen dat hij weer hier was. Het is gewoon zoveel minder leuk zo. Kon ik hem nog maar één keer knuffelen.

Steeds als ik hier aan terug denk, ook nu weer, denk ik ook meteen aan wat een vriendin me ooit eens vertelde. Hoe haar zoontje met zijn speelgoedhamer aan kwam lopen om de overleden poes te maken. De kinderlijke onschuld die op zo’n moment je hart doet breken. Soms zou ik willen dat ik daar nog in kon geloven, dat sommige dingen zo eenvoudig weer opgelost zouden kunnen worden, dat een dag als die nooit voor had hoeven komen. Maar ook na zo’n dag raap je jezelf bij elkaar en ga je verder. Niet altijd omdat je wil, maar omdat het moet, je hebt geen keus, er is geen weg terug.

arosafreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:50

pfoe... heftig stuk, maar dit gaat weer een mooi boek worden voel ik!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 10:23

Scriptie af, studie af en eindelijk weer inspiratie. Ik heb mn muze gevonden geloof ik :Y) :')

dit sluit gewoon weer aan op het begin btw

Citaat:
Het was zo´n ontmoeting als alle andere. Iemand stelde ons aan elkaar voor, een vluchtige glimlach, normaal wissel je dan een paar woorden en ga je weer verder. Zoals alles blijven ontmoetingen ook oppervlakkig. Mensen komen, mensen gaan weer, slechts een paar blijven echt, en zelfs dan nog niet voor altijd. Maar na die vluchtige glimlach volgde een blik in zijn ogen en op dat moment wist ik dat deze keer alles anders zou zijn. Ik keek hem aan en heb hem nooit meer los kunnen laten. Na die avond wist ik dat hij in een wereld leefde waarin ik niet wilde zijn, zelfs binnen die ene avond was dat overduidelijk. Dit was niet iets wat ik aan zou kunnen, de chaos, de onrust, de problemen… Maar onder dat alles zat iets dat me fascineerde, wat me aantrok, waarvan ik ben gaan houden. Als ik het over had kunnen doen had ik na die ene glimlach nooit mijn ogen naar hem opgeslagen, was ik gewoon verder gegaan, mijn eigen pad gevolgd en was ook die ontmoeting nooit noemenswaardig geweest. Dan was ik, zoals ik van plan was, een andere richting uit gegaan, had ik die wereld achter me gelaten, zoals ik dat ook toen eigenlijk al veel eerder had moeten doen. Dat was de veilige weg, waarschijnlijk ook de makkelijke, maar feit is, ik zal nooit weten of dat ook echt zo is. Soms gebeuren dingen omdat het zo moet zijn, omdat blijkbaar de veilige weg niet altijd de juiste voor je blijkt te zijn, of omdat de andere weg naast zoveel moeilijke momenten ook veel mooie dingen kent. De welbekende hoge toppen en diepe dalen. Om echt te zijn, om eindelijk te leren in het diepst van mijn ziel te kijken, zal ik waarschijnlijk toch zijn ogen gezien hebben. Het heeft mijn hart gebroken, maar ik besef ook dat ik juist daardoor weet wat ik nu weet, en ben wie ik ben. Of in ieder geval, de kans krijg dat ooit te zijn.
Hij en ik. Die eerste avond was een basis waarvan we hadden kunnen weten dat die nooit stabiel zou zijn. Wat kan je baseren op twee mensen die elkaar aankijken en voelen dat dit zo anders, zoveel beter is dan wat ze ooit gevoeld hebben, maar aan de andere kant zo bang zijn open te zijn, zichzelf te zijn, überhaupt te zijn… Gepraat hebben we vrijwel niet, gedronken des te meer. Later gingen we ook praten, later, toen het waarschijnlijk al veel te laat was. Dit is niet het zoveelste stormachtige liefdesverhaal van twee mensen die zich ergens hals over kop in storten, om vervolgens elkaar te kwetsen, pijn te doen en kapot te maken. Ik weet dat het nu misschien zo klinkt. Ondoordacht was het ook wel, maar ik ben niet het zoveelste meisje dat sentimenteel terugdenkt aan een liefde die voor haar honderd keer meer betekende dan voor hem, het meisje dat zich in haar eigen droomwereld begeeft om vervolgens door de realiteit wakker geschud te worden. Ik ben het meisje dat leerde dat houden van ook loslaten kan zijn. Loslaten, omdat we samen het elkaar alleen maar moeilijk maakten. De pijn was er wel, maar alleen omdat ik moest inzien dat als wij samen waren, we daar kapot aan zouden gaan. Ik kon niet leven zoals het was, en hoeveel ik ook om hem gaf, geef eigenlijk, ik moest voor mezelf kiezen. Het kan je hart breken, maar als je daarmee de mogelijkheid van een toekomst voor jezelf open kan houden, dan heeft het misschien zo moeten zijn. De tijd zal het leren. Even though it was love at first sight, maybe it was never really meant to be.

Het plan om ergens wat te gaan eten wordt uiteindelijk roomservice op zijn kamer. Beide hebben we behoefte aan rust en ruimte om te praten. We zijn nu al sinds afgelopen nacht samen op pad, maar veel meer weten we niet van elkaar dan toen we vertrokken. Zoals ik al zei, echt kennen doe ik hem niet. Hij is een dj, aan de vooravond van groot succes. Letterlijk. Vanavond draait hij tussen de groothelden, met een publiek aan zijn voeten waar velen alleen van zullen dromen. De eerste echt grote gig, de wereldwijde doorbraak.

Terwijl we op ons eten wachten vraagt hij me waarom ik nou eigenlijk met hem mee ging. Hij kan het misschien deels raden, hij was erbij toen ik afscheid nam, maar waarom weet hij niet. Ik vertel hem over onze eerste ontmoeting, hoe we halsoverkop ergens in stapten en waarom ik daar uit weg wilde. Ik vertel hem dat ik het niet meer aan kon om te zien hoe degene op wie ik verliefd was zo destructief was. Hoe hij elke dag op ging in de chaos die het leven heet en mij daar in mee nam. Dat de nachten steeds langer werden en de dagen steeds korter, en dat hoe ik het ook probeerde, niet meer toe kwam aan de andere dingen die er voor mij toe deden. Want ik weet, ook ik ging graag nachten door in het gezelschap van mijn vrienden en een fles Jack. Maar ergens had ik nog het idee dat ik meer wilde dan dat, dat ik verder wilde. En juist het idee dat de chaos de overhand nam, dat ik de controle kwijt raakte en steeds minder goed kon zien hoe ik er nog uit zou komen, beangstigde me. Alleen, als reactie, om die angst niet onder ogen te hoeven zien, raakte ik steeds dieper in waar ik eigenlijk uit wilde. Als ik het niet meer kon overzien, als de gedachten door mijn hoofd bleven razen, maar de oplossing niet kwamen, was daar altijd nog Jack. En zo ging ik mee met de anderen, alleen bleef ik er op een vreemde manier bewust van.

Inmiddels is ons eten gebracht, maar we hebben het nog niet aangeraakt. Wanneer ik mijn verhaal gedaan heb knikt hij. Ook hij kent die wereld veel te goed. Ook hij weet hoe het is om rust te zoeken in drank, drugs en al het andere dat verdovend kan werken. Mensen zeggen dat het goed is om gevoelens te tonen, maar wat als je teveel voelt, als je al die gevoelens gewoon niet kan verwerken? Ik vraag hem naar het moment waarop hij besloot dat het genoeg geweest was. Even blijft het stil, ik zie hem terug denken aan tijd die hij achter zich heeft gelaten, maar nooit echt los heeft kunnen laten. Eigenlijk is het gek, we kenden elkaar zo oppervlakkig en hier delen we onze duisterste verhalen, onze diepste gevoelens, dingen die ik in ieder geval nooit kwijt heb gekund, zelfs bij mijn beste vrienden niet.