Ik vind het een mooi portret Evelijn.
Wat mankeert we voor jouw gevoel aan de kleding? Kreukels zou ik bij zo'n plaatje niet doen, dat leidt teveel af denk ik. Wat wel opvalt is dat je het gezicht heel zacht hebt gedaan, je ziet nauwelijks potloodstrepen. In de kleding lijkt (met name in het voor de kijker rechter vlak) het alsof je je potlood plat hebt neergelegd en toen in lange halen de kleding hebt gevuld. Je kunt misschien proberen om óók voor de kleding wat meer tijd uit te trekken, zodat je die die ook zo zacht maakt.
Denk ook aan slagschaduwen, die zijn bij kleding vaak heel sterk. Het omgevouwen kraagje rechts mist bijvoorbeeld een scherpe schaduw en lijkt daardoor 'plat'.
Het is inderdaad een mooie uitsnede, en vooral de ogen zijn prachtig, ze kijken echt. Alle aandacht trekt er meteen heen doordat je ze zo donker hebt aangezet ten opzichte van de rest van de tekening. En ik voel bijna het felle licht doordat ze ietsje dicht geknepen zijn.
Ik zag het eerst niet, en moest even denken wat er nou leek te ontbreken... maar volgens mij mis ik de wenkbrauwen.