[TEK]Haflinger portret in houtskool WIP TIPS NODIG

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kwal

[TEK]Haflinger portret in houtskool WIP TIPS NODIG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 16:31

Hoi! :)

Ik ga de Haflinger die bij ons logeerd natekenen, voor haar verjaardag :)

Hoofd:

Afbeelding

-Houtskoolpotlood
-Nu 3 uur werk
-Iets groter dan A4

Nog een keer:

Afbeelding

Detail oren

Afbeelding

Detail neus:

Afbeelding

Dingen die mij nog ERG storen:

- Ze kijkt heel slaperig uit haar ogen, wat ik erg zonde vind. Heeft iemand tips?

- De voorpluk is te donker maar die kan ik niet meer lichter maken, want het is houtskool. Of kan het wel? Wie het weet mag het zeggen!

Hebben jullie tips? Ik ben niet van suiker, maar houd het wel netjes aub :)

Kwal

Re: [TEK]Haflinger portret in houtskool WIP TIPS NODIG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 17:19

Wees niet bang om je mening te geven hoor ;) :D

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:26

ik vind hem wel mooi, er zit alleen wat weinig contrast in de tekening naar mijn mening, bijv. het verschil in kleur tussen de manen en het hoofdje, en ik heb wat moeite met de ogen ;-) je tekent best realistisch, en dan zijn de ogen maar "zwarte vlekjes" als je begrijpt wat ik bedoenl..voor de rest, petje af! heel mooi op weg!

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 17:28

Die ogen zijn juist hetgene waar ik tips voor wil :') omdat ik er zelf niks meer mee kan :P

Bedankt voor je reactie trouwens :)

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:39

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:41

Je hebt de ogen nu helemaal dichtgesmeerd ;) Ook een paardenoog heeft een stukje wit, een iris (meestal donkerbruin) en een pupil. En om het oog te laten leven moet je er een glansplekje in aanbrengen.

Kijk anders even rond hier in andere topics waar paardentekeningen in staan (bijv. die van Knoesje zijn mooi en duidelijk). Dan kun je goed zien hoe het moet en het in je eigen tekening toepassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:37

Hee Donja, lekker creatief bezig de laatste tijd, of niet? Leuk! De neus en oren vind ik vooral erg mooi gelukt, klasse!
Ik denk niet dat je nog wat aan de ogen zelf kunt doen, maar voor de volgende keer: kijk eens goed naar de ogen van Kwal :) . Paardenogen zijn meestal heel donker, maar er zitten wel verschillende tinten in. Daardoor wordt het al wat levendiger. En zoals Eliine al zegt, een glansplekje maakt ogen levendig. Hoeft helemaal niet groot te zijn.
Misschien kun je de voorpluk (en de bles?) wat lichter maken door er een beetje op te gummen, maar ik denk niet dat dat een mooi effect geeft. Maar misschien kun je het even testen op een ander stukje papier :)

De voorpluk is moeilijk, haren vind ik zelf altijd moeilijker dan ogen. Maar een truc bij witte manen is dat je niet elk haartje tekent, maar "alleen maar" de schaduw van elk plukje. Lekker makkelijk gezegd maar ik kan het zelf ook nog lang niet :P . Ga lekker zo door, ben benieuwd naar het eindresultaat!

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 22:04

Ik heb 'm af, ik heb nog een beetje aand e ogen geprutst en met witte acrylverf er twee witte puntjes ingezet. :) Aan de manen heb ik niks meer gedaan, ik wil hem niet verpesten :P

Morgen een upje! :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:06

Ben benieuwd naar het eindresultaat! :)

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 10:55

Zo, even foto's gemaakt :D

Ik bedoel natuurlijk voor de verjaardag van de eigenaresse, niet van het paard haha :P

Ze is 30 mei pas jarig, maar ik ga 'm vanmiddag al geven :) Ik kan namelijk niet wachten :D Zij ook niet dus geef ik 'm maar haha :D

Zoals ik al zei, nog wat aan de ogen geprutst, die spreken nu al meer dan eerst :) De manen ga ik niet verder verpesten :P Ook weer wat geleerd :) Ik zal gelijk even de voorbeeldfoto uploaden zo :)

Buiten, bij daglicht:

Afbeelding

Detail oren+nieuwe manen + ogen

Afbeelding

Detail oog:

Afbeelding

Voorbeeld foto:

Afbeelding

Zoals jullie zien heb ik de vlechtjes vervangen door losse manen, op deze foto was ze net gewassen. Normaal heeft ze nooit vlechtjes in dus zonder vond ik meer op Riskie lijken ;)

Ookal gaat de tekening vandaag weg, tips zijn nog steeds welkom voor de volgende tekening :)

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:57

Knap hoor, met houtskool! Lastige is idd dat wat je eenmaal opgezet hebt, je niet meer makkelijk lichter krijgt. Dat is dan misschien gelijk een tip: heeeeel licht beginnen (dus ook met de ogen) en als je echt tevreden bent met de verhoudingen en alles, dan pas meer in gaan vullen. Besef dat dat lastig is, maar misschien het proberen waard :)

Ik vind hem uiteindelijk, met die lichte puntjes in de ogen, alweer een heel stuk sprekender geworden, goed opgelost! Ik zou alleen een volgende keer de ogen iets groter maken, nu zijn ze vrij klein in verhouding tot de rest :) En de voorpluk misschien iets minder recht, met meer plukken die langer of juist korter zijn, dat ziet er wat natuurlijker uit. Verder vind ik vooral de oortjes schattig, ze zien er pluizig uit, goed gelukt!

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 20:27

Hée,
Je verhoudingen kloppen niet helemaal,
En de ogen nog steeds niet!, Maar 'T is al beter
Goede tip word hier boven mij gegeven,
'Kwou net zoiets gaan typen :P
Xxx

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 12:17