[TEK] Stranger

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

[TEK] Stranger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 15:37

Ik ben inmiddels al een behoorlijke tijd niet op UK geweest -foei! :oo - want ik heb de laatste poos erg weinig tijd, helaas.
Ik begin aan veel dingen maar maak weinig af.. ik hoop dat ik snel uit de drukte ben en tijd heb voor een inhaalslag. :)

In ieder geval, hier weer eens een werkje van mij. Ik heb al tijden geen paarden meer getekend, voor mij is de uitdaging er een beetje af -ik kan inmiddels zonder voorbeeld, een (anatomisch correct) paard tekenen zonder veel moeite. Ik vond het dus wel weer eens tijd worden om wat nieuws te proberen; en dat is 'de mens' geworden. Oftwel, ik ben van plan me nu meer te gaan richten op het tekenen van mensen. :)
Een paar jaar geleden schreeuwde ik meestal meteen 'ik kan geen mensen teknenen!' en deed ik goed mijn best om ze te vermijden. :D Nu moest het er natuurlijk toch eens van komen... en hier is het eerste resultaat. Ik heb wel vaker mens(achtigen) getekend, maar nooit in een realistische stijl, dus dit is wel m'n eerste 'echte' mens te noemen. Ik vond het erg leuk om te doen en er gaan er zeker meer volgen. :j
Onder het tekenen stuitte ik wel op wat moeilijke punten (het is een hél om neuzen te tekenen..) en hier en daar klopt het nog niet helemaal (de ogen zijn ietsje te groot. Voorbeeld had wel de grote lippen en de hazetandjes) maar ach, ik ben best tevreden. Al doende leer je immers. :)

Foto is niet zo naar mijn smaak, ik kreeg de tekening er niet beter op.. er zijn wat details verloren gegaan (met name in de lichtere vlakken, die wel wat gekleurd zijn maar dat valt weg) en de donkere plekken lijken soms heel hard en soms veel minder. Maar beter kreeg ik hem er niet op. :n

Afbeelding

& natuurlijk zijn alle tips en commentaar welkom, graag zelfs!

Edit: vulpotlood, grijs potlood en grafietstift op A3.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 16-04-09 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Tivoli

Re: [TEK] Stranger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:42

Heel pakkend dit...
De eerste dingen die me opvallen zijn het haar dat niet 'echt' lijkt.
De wenkbrauwen lijken er niet geheel bij te horen en de schaduw van het neusbeen komt te scherp over.

De vorm van het gezicht,en de lippen vind ik echt magnifiek!
Ook de achtergrond is simpel doch goed gekozen ; het leid niet af en geeft een extra dementie.

Sunrise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:43

wauw bente, echt heeeeeel erg mooi ! :+:

ik vind het echt heel mooi hoe jealles zo écht hebt kunnen maken
ik heb verder geen commentaar, maar je hebt echt talent !

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:44

prachtig Bente!
Het haar rechtsonder ziet er niet afgewerkt uit, maar omdat je zegt dat details wegvallen in lichte vlakken zal het daar wel aan liggen :j
Heel mooi! :)

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:47

ik vind het jammer dat er zo'n groot leeg vlak naast zit, het is zelfs groter dan de tekening en rechtsonder, onder de haren had voor mij nog iets meer hint mogen zitten van een lichaam, het lijkt nu haast of het daar ophoudt.

Je hebt een ontzettend mooie, dromerige sfeer neergezet en de uitdrukking in het gezicht heel mooi weergegeven. Ogen zijn misschien wat te groot, maar ze ogen groter omdat de neus weer wat klein lijkt in verhouding, toch vind ik dit niet storen en blijf ik kijken naar het gezicht en vraag ik me af wat ze ziet of waar ze naar luistert. Je trekt echt de aandacht.
Haren zijn echt heel erg mooi gedaan, goed gewerkt met schaduwen :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 15:53

Bedankt voor de reacties allemaal! :)

@ _Tivoli_: het haar, dat klopt. Dat gaat mij altijd zo af als ik met grafiet werk -kijk maar naar mijn andere werken, dat is nu eenmaal mijn stijl met dit materiaal, vrij harde contrasten in het haar. De wenkbrauwen lijken er op de foto wat meer "op" te zitten, wat op de tekening niet zo is. Zoals ik al zei zijn op de foto de donkere plekken soms wat "scherper", zoals de wenkbrauwen. ;)

@ kallistatje: het haar rechtsonder is ook niet helemaal afgewerkt, anders zou het wat te "vol" worden voor het beeld, wat te afleidend.

@ Dowski: ik wilde juist eens iets proberen met een andere compositie, ik vond het zelf juist wel wat hebben. :j En een hint van het lichaam, ja dat had gekund, alleen was er op het voorbeeld daar ook niks te zien en ik heb nog niet genoeg ervaring om er zelf maar wat in te vullen. Het is geen paard. :')
Ogen zijn gewoon wat te groot, neusje is gewoon smal. :j Ogen maak ik haast altijd wat te groot...

Gerlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:12

Wauw Bente, je hebt jezelf weer overtroffen!
Ik vind de achtergrond juist goed gekozen, nu gaat al de aandacht naar haar toe. Heb je deze tekening niet al een keer heel lang geleden laten zien, want hij komt me zo bekend voor?

Die ogen zijn ook mooi gedaan! :wow:

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:28

Heel bokt lijdt eronder dat jij het druk hebt :=

Ik vind met name aan de linkerkant (voor ons rechts)onder het haar niet zo. Dat doet wat mij betreft echt afbreuk aan de tekening. En ik herken je probleem met de neus, maar ik vind dat jij het toch redelijk hebt gedaan. Het kan natuurlijk altijd beter.

De lippen zijn echt heel goed! De ogen opzich ook wel, maar ik vind de lichtinval van haar rechter (voor ons linker)oog wat te scherp.
Verder vind ik het gaaf dat jou stijl, ondanks het realisme dit keer, te herkennen blijft +:)+
Zou je de foto erbij willen zetten? Gewoon uit nieuwsgierigheid :)

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:54

Gaaf Bente,
hij spreekt me echt aan, het alleen jammer (maar tegelijke tijd ook heel artestiek) dat het lijkt alsof hij nog niet af is. Maar het heeft tegelijk ook wel weer wat het is maar net hoe je het bekijkt.

Ik vindt vooral de mond en tanden heel netjes gelukt!

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:58

Toen ik de titel las dacht ik al dat jij het was ;)

Ik vind hem echt gaaf! Doe het je niet na! Een kritiekpuntje is wel dat het haar rechtsonder nog niet helemaal af lijkt als je snapt wat ik bedoel ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 18:06

Bedankt weer allemaal. ;)

@ Gerlin: dat klopt, ik was met deze een tijdje terug ook al bezig. :)

@ sammyvriend: hoe bedoel je heel Bokt lijdt eronder? :+ En voor de foto moet ik even zoeken, eigenlijk zonde ook om hem erbij te zetten, want ik heb er toch -qua sfeer etc.- iets totaal anders van gemaakt (het was een referentie, maar niet zozeer iets wat ik na wilde maken). Maar ik kan wel even zoeken als je dat wilt.

@ houvanponies: ik weet nog niet of ik het haar rechtsonder nog wat uit ga werken, ik denk ik het niet, het is nu meer gewoon een licht vlak. Op de foto oogt alles wat harder, je ziet in het echt bijv. die lichte strepen niet echt.. het stoort mij daarom niet. :)

@ Stef_Winston: zijn m'n titels dan zo te herkennen? :+ Over dat haar, dat is al vaker genoemd inderdaad. ;)

IVfotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:32

He bente

Ik vind de tekening erg gaaf.
De mond spreekt mij erg aan.
misschien omdat ik zelf hazentanden hebt vind ik het wel mooi . (weet niet of het de bedoeling was maar ik vind het mooi)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:42

Ik vind vooral de verdeling in kleurvlakken héél erg gaaf. :j Rechtsboven donker, overlopend naar rechtsonder licht, en dan weer een hele scherpe scheiding tussen licht en donker bij de linker pluk haar. Misschien is ze door die scherpe scheiding naar de linkerhaarpluk iets teveel afgesneden van het grote lege vlak rechts, maar ze lijkt daardoor juist in haar eigen wereldje te zitten. Daarbij vind ik het juist fijn dat je geen hint van het lichaam hebt neergezet rechtssonder, dat zou het teveel 'af' maken.

Prachtig sfeertje wat je weer neer weet te zetten, jouw tekeningen voelen altijd op een soort prikkelende manier 'vreemd'. :)

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:45

Nou wij krijgen nu minder van die mooie tekeningen te zien ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 14:07

@ ilona21: hazentandjes had het voorbeeld ook, dat heb ik zo overgenomen :).

@ elanor: dankjewel! :) Weet niet hoe dat "vreemde" komt maar snap wel wat je bedoelt.. misschien door haar starende manier van kijken ofzo, was m'n bedoeling geen bepaalde emotie neer te zetten.

@ sammyvriend: oh, op die manier. :P

Skogsmulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:22

Ik vind hem erg mooi: sprekend, helder en lekker contrastrijk en die heerlijke strakke lijn van haar neus doet het hem. Hou ook erg van de onafgemaakte haren, maakte het geen foto look-a-like (wat zeker een pluspunt is). +:)+
Jammer dat je in het midden (vooral onderin) -bij de overgang van haar haar naar de achtergrond- zo licht heb gelaten. Ik denk dat een hele donkere overgang daar erg mooi zou zijn, net zoals rechts bovenin.
Ik stoor me een beetje aan haar nek: die is erg lang maar dat zal vast en zeker ook wel zo zijn op de foto. Haar nek lijkt een beetje 'oud': die twee rimpels vallen te veel op, geeft mij het gevoel alsof er een oude nek onder dat hoofdje zit :') (ben wel benieuwd hoe dat er op de foto uit ziet).
Keep on going als je net een beetje tijd hebt (same here by the way, absoluut écht geen tijd voor tekenen en mis het wel erg).

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:29

Mooi :+:
Echt een hele bijzondere sfeer vind ik het hebben, ook dankzij het lege vlak er naast..
Verder vind ik het juist wel 'interessant' dat de haren onder wat minder afgewerkt zijn..

Het enige wat ik echt zonde vind is dat het bij de neusbrug zo ineens over loopt van donker naar licht,
normaal zitten daar toch bijna altijd wel wat grijstinten tussen..
Maar voor de rest vind ik 'm echt wauw *D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 11:03

@ Myra: misschien wel een goed idee om die overgang links nog wat donkerder te maken. :j En die rimpels vallen in het echt niet zo op, door de foto zijn de contrasten wat harder geworden.

@ TE5: zelf stoor ik me niet zo aan die harde overgang. :n Bedankt! :)