Just once that all I need
Entwined in finding you one day
Ever felt away without me
My love, it lies so deep
Ever dream of me
Your beauty cascaded on me
In this white night fantasy
Dream of me...
Nightwish - Everdream
Aquarel, 300 grams Fabriano papier (fijne korrel), 24 bij 32 cm.

Gemaakt om eens te kijken of ik iets kon maken met achtergrond en een hoop details.
Ik ben over heel veel dingen tevreden, over heel veel dingen ontevreden en ik heb er een hoop van geleerd. 
Als variatie op alle WIP-topics heb ik hem eerst maar eens helemaal afgemaakt.
Hieronder alle stappen, omdat het toch wel leuk is om te zien denk ik.
Ik had al wat langer de onderstaande middernacht-fröbel in mijn schetsmap zitten. Naar aanleiding van het bovenstaande liedje kreeg ik inspiratie om hem toch eens uit te werken, een goede gelegenheid om te zien of het me zou lukken met aquarel.

Ideetje dus wat uitgewerkt tot een concept. De jurk is tijdens het schilderen nog behóórlijk veranderd, deels omdat ik hem toch niet helemaal mooi vond en vooral omdat het me niet helemaal haalbaar leek.

Ik wilde een achtergrond met ornamenten. Ik heb me eerst suf had gezocht op google naar wat keltische knopen die ik zou kunnen gebruiken. Maar de meeste vond ik te ingewikkeld, en anders hadden ze niet in de goede vorm. Toen dus maar een paar tutorials gezocht om mezelf voor de gelegenheid te leren knopen.
Sowieso is dat super handig om te kunnen denk ik. Het basisprincipe is even puzzelen, maar eigenlijk heel makkelijk. Je kunt ze daarna zo moeilijk maken als je wilt. Als je het leuk vind om ook eens te proberen, is dit een simpele uitleg: http://apothacer.deviantart.com/art/Knot-Tutorial-17446751Het is even zoeken, zie hier een kleine greep meer en minder gelukte knopen.

Vervolgens de schets op aquarelpapier overgezet. Ik schets niet op het papier zelf, omdat gummen het papier geen goed doet en je 'verkeerde' potloodlijnen toch blijft zien. Het is niet zo'n goede foto, maar je ziet hier wel hoe ik de sterren heb gemaakt, door gewoon even flink te spetteren met maskeervloeistof.

Maskeervloeistof eraf en tadaa: sterren! Dit is overigens de enige foto met de lucht op ware kleur.

Pilaren gemaakt, met uitsparingen voor de rozen. Niet met maskeervloeistof deze keer (want daar grijp je anders na een tijdje véél te makkelijk naar), maar gewoon met de hand. Na deze stap zag ik dat ik niet helemaal lekker bezig was: de boel zit dichtgeplamuurd en ik ben teveel bij enkele tinten gebleven - water en kleur graag!

Met kleur en water de achtergrond afgemaakt, dat ziet er beter uit.
Hier bedacht ik dat de eerste jurk het toch niet helemaal was.
De sluier was gewoon 'vreemd' en de jurk zelf een beetje kaal. Dus veranderd naar een corset met overjurk. 
Het aantal vouwen is iets uit de hand gelopen bij de overjurk.
Met het corset ben ik héél tevreden.
Het bovenstukje van de jurk is jammerlijk mislukt: de bedoeling was om gewoon een paar kleine vouwen in de mouwen te maken, maar 'het wilde niet'. Na een paar reddingspogingen begon het papier op te lossen, toen heb ik er maar een patroon op de stof van gemaakt.

En de laatste stap is dan het plaatje bovenaan de pagina.
Ik heb achteraf enige twijfels bij de knip met veren, maar goed, hij zit er nu gewoon. Ben verder wel tevreden met het haar. Maar een tip: geen gele basislaag doen want dat werkt niet met die bruintinten.
Voor een volgende keer moet ik er eigenlijk ook wat zwaardere slagschaduwen in maken, daar heb ik nu niet echt aan gedacht eigenlijk. Dit is een afschuwelijk lang topic voor één schilderijtje.
maar ik kan de foto van het eindresultaat helaas niet zien?
Dit is het eindresultaat: