[SCH] In this white night fantasy... Aquarel met stappen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

[SCH] In this white night fantasy... Aquarel met stappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 18:10

Ever felt away with me,
Just once that all I need
Entwined in finding you one day

Ever felt away without me
My love, it lies so deep
Ever dream of me

Your beauty cascaded on me
In this white night fantasy

Dream of me...

Nightwish - Everdream

Aquarel, 300 grams Fabriano papier (fijne korrel), 24 bij 32 cm.

Afbeelding

Gemaakt om eens te kijken of ik iets kon maken met achtergrond en een hoop details. :) Ik ben over heel veel dingen tevreden, over heel veel dingen ontevreden en ik heb er een hoop van geleerd. :D

Als variatie op alle WIP-topics heb ik hem eerst maar eens helemaal afgemaakt. ;) Hieronder alle stappen, omdat het toch wel leuk is om te zien denk ik. :) Ik had al wat langer de onderstaande middernacht-fröbel in mijn schetsmap zitten. Naar aanleiding van het bovenstaande liedje kreeg ik inspiratie om hem toch eens uit te werken, een goede gelegenheid om te zien of het me zou lukken met aquarel. :=
Afbeelding

Ideetje dus wat uitgewerkt tot een concept. De jurk is tijdens het schilderen nog behóórlijk veranderd, deels omdat ik hem toch niet helemaal mooi vond en vooral omdat het me niet helemaal haalbaar leek. :P
Afbeelding

Ik wilde een achtergrond met ornamenten. Ik heb me eerst suf had gezocht op google naar wat keltische knopen die ik zou kunnen gebruiken. Maar de meeste vond ik te ingewikkeld, en anders hadden ze niet in de goede vorm. Toen dus maar een paar tutorials gezocht om mezelf voor de gelegenheid te leren knopen. :D Sowieso is dat super handig om te kunnen denk ik. Het basisprincipe is even puzzelen, maar eigenlijk heel makkelijk. Je kunt ze daarna zo moeilijk maken als je wilt. Als je het leuk vind om ook eens te proberen, is dit een simpele uitleg: http://apothacer.deviantart.com/art/Knot-Tutorial-17446751
Het is even zoeken, zie hier een kleine greep meer en minder gelukte knopen.
Afbeelding

Vervolgens de schets op aquarelpapier overgezet. Ik schets niet op het papier zelf, omdat gummen het papier geen goed doet en je 'verkeerde' potloodlijnen toch blijft zien. Het is niet zo'n goede foto, maar je ziet hier wel hoe ik de sterren heb gemaakt, door gewoon even flink te spetteren met maskeervloeistof. :D
Afbeelding

Maskeervloeistof eraf en tadaa: sterren! Dit is overigens de enige foto met de lucht op ware kleur. :+
Afbeelding

Pilaren gemaakt, met uitsparingen voor de rozen. Niet met maskeervloeistof deze keer (want daar grijp je anders na een tijdje véél te makkelijk naar), maar gewoon met de hand. Na deze stap zag ik dat ik niet helemaal lekker bezig was: de boel zit dichtgeplamuurd en ik ben teveel bij enkele tinten gebleven - water en kleur graag!
Afbeelding

Met kleur en water de achtergrond afgemaakt, dat ziet er beter uit. :) Hier bedacht ik dat de eerste jurk het toch niet helemaal was. :P De sluier was gewoon 'vreemd' en de jurk zelf een beetje kaal. Dus veranderd naar een corset met overjurk.
Afbeelding

Het aantal vouwen is iets uit de hand gelopen bij de overjurk. :') Met het corset ben ik héél tevreden. :j Het bovenstukje van de jurk is jammerlijk mislukt: de bedoeling was om gewoon een paar kleine vouwen in de mouwen te maken, maar 'het wilde niet'. Na een paar reddingspogingen begon het papier op te lossen, toen heb ik er maar een patroon op de stof van gemaakt. :roll:
Afbeelding

En de laatste stap is dan het plaatje bovenaan de pagina. :) Ik heb achteraf enige twijfels bij de knip met veren, maar goed, hij zit er nu gewoon. Ben verder wel tevreden met het haar. Maar een tip: geen gele basislaag doen want dat werkt niet met die bruintinten. ;) Voor een volgende keer moet ik er eigenlijk ook wat zwaardere slagschaduwen in maken, daar heb ik nu niet echt aan gedacht eigenlijk.

Dit is een afschuwelijk lang topic voor één schilderijtje. :Y)
Laatst bijgewerkt door Lontje op 11-04-09 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Nieuwe link eindresultaat

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 19:49

mooi zeg! :wow: :oo maar ik kan de foto van het eindresultaat helaas niet zien?
de kleuren zijn super! jij maakt echt mooie dingen met aquarel, je ziet hier ook niet vaak aquarel werken voorbij komen.
heel leuk! :j ik ben benieuwd naar je volgende werk, en ik hoop straks de laatste stap ook te kunnen zien. :)

CaPrIoLe`79

Re: [SCH] In this white night fantasy... Aquarel met stappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 19:54

Ik kan het eindresultaat ook niet zien.
Prachtig werk. Dat mag ook wel na zo`n grondige voorstudie.
Leuk om zo eens iets van jou in stappen te zien!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 19:57

Thanks beiden! Zulke leuke complimenten en dan hebben jullie het resultaat nog niet eens gezien. :D

De afbeelding doet het bij mij ook niet en ik krijg hem ook niet aan de praat. ^) Dit is het eindresultaat: http://img140.imageshack.us/img140/3930/9everdreamdef.jpg. Heb ook al even geTeM'd of een moddie hem zichtbaar in de eerste post wil zetten. :)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 20:01

Resultaat is zeker de moeite!
Misschien kun je de vloer nog een tint donkerder maken?
Nu oogt die wat vlak en zie je er weinig ruimte in.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 18:17

Over die vloer heb je inderdaad gelijk in Capriole. :) Het is lastig om er nog een laag overheen te doen, omdat het moeilijk is om een tweede laag netjes te laten 'samenvloeien' met de kleuren die er al zitten. Maar ik ga toch nog maar een soort slagschaduw proberen, misschien geeft dat hem ook wat meer diepte. :)

Kaaaren, leuk dat je hem zo mooi vindt. :D Kun je misschien ook proberen uit te leggen wat je zo aanspreekt? :)

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:42

Wauw, ik vind hem echt super, het straalt iets heel mystieks uit. Het knoopwerk is goed gelukt, dat ga ik ook eens proberen :D

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:06

Je maakt dingen die ik nog nooit iemand heb zien maken met aquarel. Ik ben erdoor onder de indruk, maar ik weet nog niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Omdat het niet de alledaagse manier van aquarelgebruik is. Langst de ene kant is het erg origineel en uniek dat je dit doet, langst de andere kant niet helemaal de typische techniek die aquarel vraagt. Maar ik denk dat ik toch voor het eerste ga. Ieder zijn stijl, en jij hebt er alvast een van jezelf ontworpen. Ik zou hier fier op zijn. :)

Over je werk.. Ik vind het wel nogal plat, prespectief klopt niet, .. Toch heeft dit ook wel iets. Het begint iets typisch voor jou stijl te worden, en dan heb ik er weer helemaal niets tegen en is het juist leuk.
Ach, ik moet erover nadenken, en vooral veel werk van je zien. :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 22:30

Je verwoordt het heel erg goed Majorke, ik snap geloof ik precies wat je bedoelt. :)

Het is een stijl die ik zelf ook terug zie in alles wat ik zonder fotoreferentie maak. En (ondanks je compliment dat het herkenbaar wordt :) ) dit is nog niet wat ik zoek, nog niet wat ik zelf 'mooi' vind. (Klinkt dat klinkt raar? :P ) Er zit ergens in deze hoek wel iets wat ik wil en ik weet ook echt wat ik voor ogen heb, maar ik krijg het er gewoon nog niet "uit". Het is ook mij nog te plat, nog niet het soort details wat ik wil en niet luchtig genoeg en vooral een soort van, tsja, 'grof' (of eigenlijk een beetje lomp := ).

Dat betekent niet dat ik hier heel ontevreden mee ben overigens - ik zou het anders ook niet posten - maar het komt nog niet in de buurt van wat ik 'zou willen maken', hoewel ik probeer het steeds een beetje verder te trekken. Maar het voelt nog niet echt alsof ik progressie boek... Het zou helpen als ik wat productiever zou zijn, ik zou inderdaad véél en veel meer moeten maken om het te ontwikkelen, maar ik heb er gewoon zo weinig tijd voor.

Dovish, dankjewel. :) Als je het echt leuk vind kun je deze misschien ook eens proberen, hoewel ik hem zelf erg lastig vond. :) http://sidneyeileen.deviantart.com/art/Drawing-Celtic-Knots-Weaves-58435045

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:21

Hij is mooi Elanor, heel levendig! Achtergrond zit goed in elkaar en het wordt echt één 'plaat' zo. Eigenlijk jammer dat je te weinig tijd hebt om 'meer' te maken en meer te ontwikkelen.

Als ik ga muggenziften denk ik dat de vrouw anatomisch niet helemaal correct is / dat ze met wat aanpassingen mooier zou zijn. Haar benen zijn erg kort, als je een mens tekent heb ik geleerd aan te houden dat 'onderkant voet/kruis' even lang is als 'onderkant kruis/topje hoofd'. Als je de benen wat langer maakt krijg je vaak nog een wat sierlijkere figuur. Ook heeft ze voor m'n gevoel wat weinig taille, waardoor ze een beetje een propperig figuur heeft.

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:18

Ik vind het missen van de diepte in deze juist iets erg bijzonders hebben. De vrouw lijkt op te gaan in de achtergrond en de patroontjes laten je alle kanten op kijken.
Het stoort me alleen nog enigzins dat de verhoudingen van het meisje niet echt kloppen, ik zou haar of nog veel platter maken zodat het zo "hoort" en past in je tekening of proberen zo goed mogelijk anatomisch correct neer te zetten. Nu zit je er wat tussen in en dat geeft voor mij een iets storend beeld.
Lucht en kleuren zijn prachtig :))

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 21:31

Dankjulliewel. :)

Da's een goede tip Eline, dat de lengte vanaf de voeten tot kruis even lang moet zijn als van kruis tot kruin. De 'onderkant' is hier dan inderdaad behoorlijk te kort, ik 'zie' het nu ook. Ze heeft op de eerste foto's nog een wat smallere taille, maar ik had eerst het idee dat dat haar juist uit verhouding trok. Ik heb hem daarom bewust wat breder gemaakt (maar ik had dus beter de onderkant langer kunnen maken, hehe).

Janique, ik wil dus héél graag naar echt anatomisch correct. :j Het helpt me ook zeker als iedereen zoals Eline aangeeft wat er niet aan klopt. Na een tijdje staar ik mezelf er ook blind op namelijk. :P Oefenen met structuren is héél leuk, kijken wat verschillende stoffen doen als je ze op de verf legt of erop laat drogen, of juist 'met de hand' onregelmatigheden versterken door verf eraf te trekken en toe te voegen.