Beschermen van pastel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dierenlover

Beschermen van pastel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 12:25

Hallo,
ik ben pas begonnen met pastelkrijtjes en vroeg me af hoe je nu het eindwerk kan beschermen?
Want na 1 vinger of dergelijke is heel je werk verpest aangezien pastel een soort van stof is en uitgeveegd kan worden etc..?
Doen jullie er een speciale afhaalbare folie rond? Nagellak erop? water?
Ik werk tot nu toe op gewoo nwit tekenpapier, ik ben zo dom geweest om niet meteen met speciaal pastelpapier te werken dus houd hier aub rekening mee..
Hopelijk kan iemand me snel verderhelpen!
Groetjes, Nicky.
Laatst bijgewerkt door Lontje op 08-04-09 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag verwijderd

Rian_Luna

Re: [TEK] Beschermen van pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:26

haarlak eroverheen, dat heb ik geleerd op de middelbare school

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:27

Ik heb ooit eens gehoord dat je er een laagje overheen kan spuiten met haarlak. Dat heb ik wel vaker met wasco uitgeprobeerd, maar de tip was bedoeld voor pastel. Dus ik heb het nog niet uitgeprobeerd of het echt werkt. iig, niet doen als je nog wilt werken aan een project, alleen als je echt helemaal klaar bent.

En eerst uitproberen op een probeerseltje lijkt mij handig ;)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:09

Er bestaat ook speciaal spul om tekeningen te beschermen, dat heet fixatief. :) Zit in een spuitbus en dat spray je over je tekening heen. Haarlak kan misschien wel voor vlotte schetsen, maar voor echte werken zou ik het niet zo snel gebruiken. Let wel op, fixatief kan de kleuren van je werk wat veranderen, als je echt zeker wilt zijn dat je tekening mooi blijft kun je hem beter gewoon inlijsten. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:54

Inlijsten achter glas is het beste inderdaad :j

Zelf gebruik ik altijd haarlak, maar ik denk dat ik eens opzoek ga naar een ander fixatief (échte, van de tekenwinkel) omdat ik er met haarlak soms lelijke vlekken op krijg.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:57

Pastel fixeren is niet verstandig omdat dit de kleuren van je tekening aantast. Je kunt wel de onderlagen fixeren en dan het toplaagje ongefixeerd laten. Pastel is een kwetsbaar medium. Als je een pasteltekening moet vervoeren of opsturen is het verstandig dit in een lijst te doen.

Haarlak gebruiken om tekeningen te fixeren is echt zonde van je werk. Haarlak vergeeld op den duur ;) Als je dan toch wilt fixeren dan is het verstandiger om het daarvoor bestemde fixatief te gebruiken.

Fnanne

Re: Beschermen van pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:03

Zowel met haarlak als met 'echt' fixatief heb ik geen goede ervaringen. Zoals Lontje al aangeeft: haarlak wordt geel op den duur.
Het fixatief tastte de kleuren aan. Ik werd van beide niet gelukkig... De oplossing: je werk bewaren in een lijst, achter een passe-partout. Zodat het glas ook niet in aanraking kan komen met de tekening :)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:09

Eigenlijk is pastel mijn favoriete medium, maar door dit probleem doe ik er bijna nooit wat mee. Haarlak vergeeld je tekening door de jaren heen, fixeer laat dunne lijntjes te veel uitlopen en verandert je tekening, dus de enige oplossing is alles direct achter glas te stoppen.
Dit is ook de reden dat ik een kistje derwent coloursoftpotloden heb gekocht (beter bekent als de toverstokjes van bokt), daarbij is dat probleem veel minder.

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:17

Ik heb opzich niet veel problemen met het echte fixatief. Moet ook wel zeggen dat ik het er nooit recht op spuit maar het er wat op laat 'nevelen' maar wel net genoeg zodat de tekening niet of minder vlekt. Contrast wordt dan hoogstens wat groter, maar dat kleuren veranderen heb ik geen ervaring mee. Overigens nooit met haarlak/ naggelak te werk gaan, dat is hier niet voor bestemd en verkleurd op den duur idd. Succes!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:46

Ik nevel er altijd een laag haarlak overheen. Ik heb hier in huis diverse pasteltekeningen in lijstjes, ook met haarlak gefixeerd, en daar is toch geen vergeling op te zien.. zijn al jaren oud en hebben op mijn vorige kamer nog stevig in de zon gestaan ook.

Misschien komt het nog :) Let er in ieder geval altijd op, als je een fixatief gebruikt, dat je het nevelt! Dus neem voldoende afstand van je werk en breng het dan voorzichtig aan.