[FOTO] Foutje...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

[FOTO] Foutje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 20:04

Na een tijdlang de camera eigenlijk hebben laten versloffen, heb ik nu ook eindelijk een heerlijk lentegevoel!
Tijd om de camera weer uit te stof te halen dus :).

Ik heb sinds kort een reflectiescherm, deze heb ik ook uitgeprobeerd. Maar jeetje, wat is dat lastig (laten) richten op die beweeglijke paarden!

Ik ben erg stom geweest om met het zonnige weer mijn iso véél te hoog ingesteld te hebben en ik vroeg me af of de bewerkingen nog enigszins een beetje te doen waren... De scherpte me gigantisch tegen, of beter gezegd: de missende scherpte. Ik heb de foto's op AV-stand gemaakt, via verschillende methodes die ik als tip had gekregen in vorige topics (op oa eosdigitaal): eerst scherpstellen dan compo bepalen en klikken, en eerst de compo bepalen en via verschillende AF-punten scherpstellen, maar telkens stuit ik weer op de missende scherpte.

Nouja, ik zou zeggen: brand los en tips & trucs zijn natuurlijk áltijd welkom, graag onderbouwd :).

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

Edit: ik was er een paar vergeten :+
3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Fnanne op 06-04-09 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [TAG] aangepast; [Foto] -> [FOTO]

SSDesign

Re: [Foto] Foutje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:38

Jammer dat er geen exif in de foto's zit... Dus ik kan niks zeggen over het technische gedeelte ;)

Ik vind het over het algemeen nette foto's. Foto 1 is leuk, maar zou ik er niet tussen gedaan hebben. Voegt fototechnisch geen waarde toe. Foto 2 had je beter iets meer van onder kunnen nemen, zodat je op ooghoogte zat met het paard. Foto 3 kun je misschien nog wat croppen (= bijsnijden)?? Nu is het veel omgeving en weinig paard. Dit vind ik overigens wel een hele mooie!

Foto 4 doet me niks... Hij oogt vrij lomp en donker. Foto 5 idemdito. Dit is de enige foto waarop je ziet dat er een reflectiescherm gebruikt wordt, maar alleen maar door de reflectie van het oog. Je zult goed moeten oefenen met het reflectiescherm aangezien daar weinig van terug te zien is op de foto's. Foto 5 lijkt overigens van vrij slechte kwaliteit, komt waarschijnlijk door de hoge iso? Foto 6 is ook wel leuk, had deze ook wat meer van onder genomen net zoals foto 7.

Het valt me heel erg op dat de foto's over het algemeen vrij rood zijn. Heb je dit bijbewerkt? Zoals ik al eerder zij moet je ook goed oefenen met het reflectiescherm, want je merkt gewoon nauwelijks dat dit gebruikt is bij de foto's en dat is zonde. Probeer wel eerst om fatsoenlijke foto's te maken zonder scherm, daarna kun je je gaan richten op extraatjes zoals het reflectiescherm.

Ps het is mooier om de teugels over de hals te halen of nog liever een hengstenketting te gebruiken...

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 20:58

Dank je voor de tips!

Het was de eerste dag dat ik het reflectiescherm had en een stalgenootje heeft me geholpen met richten. Bij de haflinger is het reflectiescherm niet gebruikt, omdat de zon de verkeerde kant op stond (laat in de middag) en er verder eigenlijk geen mooie achtergrond tot onze beschikking was.

De foto's waar jij aangeeft dat ik misschien wat beter meer van onder had kunnen schieten, vind ik zelf juist weer wel leuk vanaf deze positie. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Bij foto 4 en 5 kan ik je niets dan gelijk geven :). Dit was de eerste keer dat ik een totaal zwart (op haar kolletje na) paard fotografeerde, maar jeetje, da's nog een vak op zich. Foto 5 is overigens dezelfde kwaliteit als de rest, de stipjes die je ziet is zand van een snelle (vieze) borstel er overheen halen.

Qua roodheid... Ik heb met PSP alleen wat RBG aanpassingen gedaan, maar eigenlijk juist een stuk minder rood gemaakt dan wat ze waren? Ik vind zelf de foto's van de haf en de arabier vooral het roodst lijken, misschien dat het late(re) uur hier mee te maken heeft?

Oh en met de teugels moet ik je inderdaad gelijk geven, maar bij westernteugels, zoals bij de haf, gaat dat wat lastig, of krijg je een foeilelijke knoop op de rug! :)

Edit: heb even de EFIX teruggezocht:
Allemaal zijn ze op het Av-standje gemaakt, allemaal met ISO 800 :o .
De meesten hebben een sluitertijd van 1/4000 en een diafragma van 4.0 / 4.5
Uitzondering is foto 5: 1/1000 F/5.6.