[FOTO]Onze tuin heeft weer kleur!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_karin_

[FOTO]Onze tuin heeft weer kleur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 16:56

Hallo medebokkers!
Mijn vader heeft nou al heel wat maanden geleden een leuke Canon aangeschaft en vooral ik maak daar wel érg veel gebruik van. Voornamelijk rij/portretfoto's maken van vriendinnen + paarden en ik maakte me dan ook nooit zo druk om de instellingen maar ik ben me er toch iets meer in gaan verdiepen en ben toch wel van plan iets 'serieuzer' te gaan fotograferen. :) Het viel me álles tegen om echt met je diafragma en wat dan ook maar (ken alleen de termen op het schermpje :') ) te gaan werken, leerzaam was het wel maar het resultaat was heel verschillend.

De onderwerpen zijn nogal saai, maargoed ik moet iets als proefkonijn gebruiken voor mijn poging tot fotografie. Tips, kritiek en commentaar zijn zeer welkom. :)

Het uploaden heeft de kwaliteit ongetwijfeld er niet beter op gemaakt.
De foto's zijn gemaakt met een Canon EOS 400D, de meesten gewoon met de kitlens, sommigen met mijn Tamron 70-300mm lens.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik had heel veel moeite met scherpstellen, dat komt op meerdere foto's wel goed terug. Iemand tips? Handmatig scherpstellen en automatisch scherpstellen heb ik afgewisseld, maar het bleef lastig. Misschien zat ik wat té dicht bij de bloem zo af en toe? }:0
Afbeelding
Afbeelding
Jammer dat het bloempje net wat te licht is.. hmm..
Afbeelding
Afbeelding
Mijn gestipte vriendje wilde ook niet scherp op de foto. -O-
Afbeelding
Zoals op alle foto's, had ik hier mijn ''eigen instellingen'' maar de kleuren van de bladeren bevielen me niet.. :
Afbeelding
Dus toen deed ik op auto close-up en voilà, mooie kleuren! (en scherper := )
Afbeelding
Wat deed ik verkeerd?
Toen kwam de Tamron nog even gezellig doen.
Afbeelding
Net als een bijtje :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Barst maar los. :)

Fleur_de_Lis

Re: [FOTO]Onze tuin heeft weer kleur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:04

Hee Karin, ik vind het mooie foto's hoor. Je moet idd niet té dicht op je subjects kruipen, dan maar zoomen, dan blijft het scherp. Bij foto 5 en 9 kan je zien dat je er te dicht op zat, dan pakt je camera het idd niet scherp. Gewoon proberen automatisch scherp te stellen en als hij het niet pakt, verder weg ;) Zo doe ik het altijd, maar goed. Hoop dat je er wat aan hebt!

Fijne camera is het, ik heb hem ook. Succes ermee!

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 17:14

Ik had al zo'n vermoeden, volgende keer gewoon of een meter achteruit en meteen de Tamron pakken :))

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:30

hey karin!
kitlens kan inderdaad maar tot een bepaalde afstand scherpstellen.

Wat waren je instellingen? Want als je het diafragma omhoog gooit, is er meer licht nodig en gaat de sluiter trager.
een trage sluitertijd geeft bewegingsonscherpte.
Om de sluiter dan sneller te krijgen kun je het diafragma getal omlaag doen, of je iso omhoog.

Ik vind de foto's verder wat flets, niet helemaal helder.
En let ook op de achtergronden, de witte vlakken/bakstenen leiden af. De achtergrond op de laatse foto is veel mooier en past ook beter bij de bloem!

En heb je wel eens op de rode scherpstelpuntjes gelet in je scherm? die kun je ook verzetten, op een bepaald punt vastzetten zodat jij weet waar je lens op scherpstelt.

verder is het gewoon vaak oefenen en veel doen.

als je vragen hebt weet je me te vinden :Y)

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 17:34

Nou de instellingen verschillen dus ontzettend per foto. :Y)

Over de achtergronden heb je helemaal gelijk!

De rode puntjes ben ik ook mee bezig geweest, heb de focus ook even alleen op het middelste punt gehad, maar dat beviel ook niet. Zag inderdaad dat je die kon verzetten, daar kan ik ook wel eens mee bezig, dankjewel! :D

Ik weet je te vinden. :D