[FOTO] A trip to the past...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

[FOTO] A trip to the past...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 15:33

Deze foto's heb ik in gisteren Laren gemaakt.
Heb alleen © erop gezet, randje en in zwartwit & sepia gezet.

1.
Afbeelding
Zwart/wit versie

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

Zwart/wit versie van Foto 1 toegevoegd. ;)
Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 05-04-09 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Re: [FOTO] A trip to the past...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 15:40

De eerste 2 vind ik gave foto's :j 2e lijkt echter wel ietwat onscherp? Vooral de 1e is gaaf, rondje staat er net niet op en die kleur past er ook goed bij :j
De laatste doet me weer wat minder... Weet niet precies hoe 't komt maar spreekt me gewoon niet zo aan.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 15:42

Ja, die 2e lijkt idd wat onscherp...de dakpannen boven de deur lijken wel weer scherp...:+

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 15:43

Ja alsof 't scherptepunt net even verkeerd ligt. Maar goed ik kan zelf helemaal geen foto's maken dus ik vind 't ook allang knap dat je foto's kan maken van een deur wat ik dan wel weer interessant vind om naar te blijven kijken :P

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 15:46

Het is idd de bedoeling om te willen blijven kijken dus in dat opzicht is de foto wel gelukt dus. :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 15:48

Ik vind het sepia van de eerste foto ontzettend storend. Echt heel erg irritant, ik denk dat hij in zwart wit veel mooier uitkomt.

Voor de rest vind ik ze erg mooi

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 15:53

Zwart/wit versie toegevoegd in het bericht. ;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:25

Mooi Bella :j Denk dat de eerste ook mooier is in zwart/wit. Tweede vind ik fascinerend, wat zit er achter die deur? Intrigerende foto.

De derde doet me niks, en roept al helemaal geen associaties met het verleden op. Kan ook komen door de ietwat moderne kantel ramen :+ maar ik vind hem niets 'ouds' uit stralen. De eerste twee hebben dat wel :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 17:38

Ja...hij straalt idd niet echt iets ouds uit. :')
Maar goed, hij staat er en helaas. :P

Maar bedankt Berdien! :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:45

Ik vind de foto's (vooral de eerste twee) vrij donker en wat arm aan contrast.
Bij de eerste is het jammer dat het centrale punt (het jaartal) vrijwel niet afsteekt tegen de stam van de boom. Dit had met een andere belichting of een beperktere scherptediepte misschien anders gekund?

Wat wilde je precies fotograferen? Waarom heb je deze foto's gemaakt, wat sprak je aan in deze onderwerpen? Was er iets wat je over wilde brengen?

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:45

Bij de eerste vind ik de 4 erg onduidelijk, ik vind hem is sepia toch mooier.

De 2e vind ik te donker.

Maar die laatste spreekt me echt heel erg aan, prachtig vind ik die.
Mooie rechte horizon ook echt toppie.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 17:50

Ik wilde fotograferen wat je ziet. :+ Ik wilde de 'oudheid' laten zien (ok, de 3e foto niet meegerekend dan), dat er tijd overheen gegaan is. Maar het is goed mogelijk dat ik er niet in geslaagd ben hoor. ;) Ik oefen daarom ook op zulke dingen.

Dat het jaartal niet afsteekt ben ik met je eens, heb van verschillende punten wel gekeken of dat veranderde maar niet dus. Ik moet veel dingen van mijn camera nog beter onder knie krijgen, klopt.

@Britt: Thanks. :)

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:56

Ik vindt de eerste echt heel mooi, goed scherp etc. Maar is die 2e minder scherp of licht het aan mij?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 17:59

Had ik al gezegd. ;)
Volgens mij heb daar verkeerd scherpgesteld. :+

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:00

_O- overheen gelzen zie het nu staan

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:24

Bellatrix schreef:
Ik wilde fotograferen wat je ziet. :+

Foto's worden meestal interessanter als je een idee hebt over iets dat je opvalt aan wat je ziet. Waarom nou net deze foto, en niet een andere? Door daar bewust over na te denken en mee bezig te gaan worden je foto's vaak interessanter en dynamischer. Je hoeft er dus nu niet zozeer een antwoord op te hebben, maar door je dat bij een volgende foto al tijdens het maken af te vragen, zul je op andere dingen letten. Bijvoorbeeld: waarom heb je gekozen voor het jaartal 1948 en niet voor 1898 (links op de achtergrond)? Heb je er bewust voor gekozen om het jaartal deels naast de boom te laten vallen en deels ervoor? Dat zijn dingen waar je mee kunt spelen: je kunt het jaartal helemaal voor de boom laten vallen, maar door een flink eind naar links of naar rechts te gaan kun je deze ook af laten steken tegen de bakstenen en de grond. Door een heel laag standpunt te kiezen, kun je het laten afsteken tegen de lucht. Ook zie je bij de 1 en bij het jaartal op de achtergrond ook een stukje van het driedimensionale van het smeedijzer: je ziet niet alleen de voorkant, maar ook een deel van de zijkant, en dan krijg je hele mooie schaduwen. Die vallen bij de 8 op de voorgrond helemaal weg, omdat je deze helemaal frontaal hebt.
Dat zijn allemaal details die je kunt laten spreken, en hoe bewuster je ervoor kiest om iets wel of juist niets te doen, hoe sterker je ook bepaalde dingen kunt benadrukken en kunt laten uitkomen.

Citaat:
Dat het jaartal niet afsteekt ben ik met je eens, heb van verschillende punten wel gekeken of dat veranderde maar niet dus.

Wat volgens mij in elk geval kan is dichterbij het hekje en dan uitzoomen. Daardoor wordt de relatieve afstand tussen hekje en boom groter. Waarschijnlijk (maar niet zeker) vang je dan al meer licht van het hekje, waardoor dat er meer uitspring, en daarnaast heeft het effect voor de scherptediepte (als je focust op het hekje is de boombast wat meer onscherpte) en dat geeft ook een contrast.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 18:27

Bedankt voor de tips!
Hier kan ik wel wat mee. :)
Zo klinkt het wel logisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:07

Bellatrix schreef:
Had ik al gezegd. ;)
Volgens mij heb daar verkeerd scherpgesteld. :+

Waarom niet een kleiner diafragma gebruiken? Als je een groot diafragma gebruikt, doe je dat mijns inziens met een reden (namelijk om een bepaald gebied scherp te hebben en de rest niet). En dan hoor je gewoon nauwkeurig te werk te gaan in waar je scherpstelt. In foto 2 is er niets waarvan ik zeg "ja, dat had scherp moeten zijn, en de rest onscherp". Er is niet een specifiek detail wat eruit zou moeten springen. Dan zou ik persoonlijk eerder bewust voor een kleiner diafragma kiezen.