[FOTO] Sinteranlage - oude fabriek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

[FOTO] Sinteranlage - oude fabriek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 13:32

Wat ik nog wel is doe is gewapend met camera 'oude panden' bezoeken. Veel fabrieken, kastelen, et cetera in bijvoorbeeld België en Duitsland staan leeg. Verlaten door mensen krijgen de elementen weer vrij spel en slaat het verval toe. En dat zorgt voor mooie taferelen en als het goed is ook voor mooie plaatjes ;)

Onderstaande foto's zijn van een fabriek in Duitslad waar ijzererts 'gesinterd' werd voor verdere verwerking in de hoogovens. Ik ben daar eind vorig jaar geweest, buiten was het -2, binnen ook :+ en er hing de hele dag een fijne mist waardoor prachtig licht naar binnen viel.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:35

:wow: mooie foto's
echt een oude uitsraling. super hoor.
bij foto 5 vind ik het alleen erg jammer dat die 'stok' in het licht staat ;)

JustJoyce

Re: [FOTO] Sinteranlage - oude fabriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:37

Mooie uitstraling, naar deze foto's wil je dan blijven kijken.
Vooral foto 8 vind ik erg mooi :D

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:43

Heel erg mooi! Met statief gedaan?
Die zonnestralen er zo doorheen geeft echt een mooi effect!

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:45

Ben je niet bang dat de boel instort als je daar loopt? of is het wel opengesteld zeg maar?

Echt bijzondere plaatjes hoor! dit vind ik nou echt kunst met je camera :D

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:50

Ik zou het echt zóóó ontzettend eng vinden om rond te dwaling in zo'n groot, verlaten pand. Ik zou er lopen met het gevoel dat zo'n plaats tegen me is omdat ik er niet thuishoor. Bij de foto's krijg ik er al de kriebels van, laat staan als ik daar zelf zou rondlopen... :=

Je hebt wel mazzel gehad met dat gunstige weer, het licht valt er echt prachtig in. :j Mag je in dit soort fabrieken trouwens zo naar binnen? En is dat relatief "veilig" (verroestte balken enzo)? Bijzonder dat er nog oude machines staan, daar kun je ook echt veel mee in je beeld. :)

Een paar die er voor mij echt uitspringen:
Foto twee vind ik denk ik een van de sterkste, je blijft daar echt een tijdje rondkijken. Door de hoek is er heel veel te zien, en ga je je steeds meer afvragen wat er net buiten bereik ligt. Waar gaan die gangen naar toe? Waar komt dat licht vandaan? Vier is ook heel gaaf, omdat de lichtstralen zo bijzonder parallel lopen aan het metalen frame. Foto vijf heeft een mooi melancholisch sfeertje, een plaats die veel herinneringen heeft die nu lang zijn vervlogen. Je vraagt je af wat die machine op de voorgrond allemaal gedaan heeft, waarom hij er nu zo bij ligt. Acht lijkt het verhaal van de fabriek zelf te zijn in de haak die er hangt. Vroeger veel gebruikt, maar nu hopend om door het raam nog een glimp van het leven op te vangen. En bij negen zou je haast denken dat er daar links ergens een engel is verschenen, wat een lichtstralen. :wow:

Heb je er nog veel aan nabewerkt, of komen ze zo uit je camera? :)

Ik vind het een ontzettend gave serie. :j

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 14:06

In principe ben ik altijd in overtreding als ik een fabriek zoals deze bezoekt: het is nog steeds privé bezit, en er staan ook hekken omheen. Maar daar kan je vaak omheen... Maar het is oppassen: zeker als een locatie al geruime tijd leegstaat dan kan een gebouw instabiel en gevaarlijk worden. Voor deze fabriek gold dat er flinke gaten in de vloer zaten waar je gewoon niet bij in de buurt moest komen (of je moet houden van een afgrond van 20+ meter ;) ) Met goed kijken, opletten en je verstand gebruiken kom je een heel eind .

themuisje: das een kabel. Hij was mij nog niet opgevallen maar snap wel wat je bedoelt :)
Ronnie25: ik heb m'n statief hier in z'n tas kunnen laten. Ik houd er niet van omdat het me beperkt in bewegingsvrijheid, heb hier dus uit de hand geschoten. Veel wisselend licht, maar met iso tussen de 400-1600 was het goed te doen.
Elanor: gaaf dat je er zulke verhalen bij ziet! :) Qua nabewerking heb ik me redelijk ingehouden. Hier en daar wat aan de belichting gecorrigeerd en in een aantal foto's het blauw een beetje aangezet. En die zelfde kabel die themuisje noemt heb ik op de laatste foto wel weggehaald ;)

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 17:48

Prachtige serie Eline. De zonnestralen maken het sfeertje helemaal af +:)+

andreaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:44

Echt prachtige foto's, het licht, de kleuren de sfeer, echt heel mooi :D !

JustJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 23:00

Zo ik bekijk deze foto's nu op de computer thuis whahaha en dan zijn ze ineens veeeeeel lichter.. dacht wat een mysterieuse foto's maar hier zie ik ze weer heel duidelijk. Maar toch blijven het mooie foto's :D

Tomm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 23:23

Prachtige foto's +:)+
De locatie is heel mooi in beeld gebracht!

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 03:22

mooie foto's .

foto 1 vind ik het mooist :) .

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 04:14

Mooi werk weer Eline!! Ik blijf het dapper vinden dat je daar allemaal heen durft te gaan. Zou het zelf dolgraag een keer doen maar heb er de ballen niet voor.

BIj 1 en 5 trekken de uitgebeten ramen en deur naar mijn zin teveel aandacht. Het haalt voor mij de charme van het mooi zachte licht wat weg.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 08:42

Ik vind foto 8 erg mooi. Precies licht op die hijshaak, echt prachtig. Knap wel, idd, dat je daar alleen heen gaat!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:35

Echt prachtige foto's! De sfeer straalt er van uit. Bij het kijken van de foto's kon ik mij inbeelden hoe daar gewerkt werkt, dat vind ik echt goed voor elkaar gekregen :j

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 08:55

Mooie serie! Ik houd wel van urban-foto's.
Jammer dat er hier in het noorden weinig van zulke locaties zijn. Misschien moet ik toch eens uitwijken naar Duitsland...als ik durf...

Wat ik misschien een beetje jammer vind, is dat het eigenlijk allemaal overzichtsfoto's zijn. Ik zou er ook nog graag een detailfoto bij zien, bijvoorbeeld van dat knoppenkastje waar Aufgabebunker boven staat.

Die foto's van Jurg op DPZ zijn trouwens ook erg mooi!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:28

Ik vind ze geweldig.

Ze stralen iets uit, lokken vragen uit en het lijkt alsof er een hele geschiedenis achter zit.
Goed gedaan: mooi idee, gaaf uitgevoerd. +:)+
Het licht is ook mooi gedaan.

Verder ben ik het met Kitty eens, detailfoto's vind ik ook heel erg sprekend in zo'n omgeving.
Complimentje voor je logo, erg origineel. +:)+

Zou graag eens een keertje willen weten hoe je zulke foto's nou aanpakt. :)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 17:33

Gaaf urbanfotografie :D

Je zou er HDR plaatjes van moeten maken!! Kan op www.createHRD.com

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 20:29

Nog even voor de duidelijkheid: ik ga nooit alleen naar dit soort locaties. Mocht je ook een keer een urban locatie willen fotograferen: ga altijd met minstens twee personen en ga het liefst met iemand mee die al ervaring heeft en die je wat dingen kan vertellen. Het is allemaal geen 'rocket science', maar je moet gewoon op andere dingen letten dan als je in een weiland/studio bezig ben ;)

Ik ga meestal met m'n vriend, heb het geluk dat hij ook fotografeert :) Zoekplaatje/panorama, niet zo erg gelet op de belichting, maar geeft wel een beeld van hoe gigantisch het is:
Afbeelding
(1600 pixels breed versie )

@Katja: ik snap wel wat je bedoelt, maar vind het zelf niet echt storend, en het was hier ook niet te vermijden (of ja, als je ramen/deuren in beeld had overstraalde ze)
@Kitty: Ik heb je compliment aan hem doorgegeven :D In Nederland is inderdaad weinig te vinden: grond is hier vaak te duur om dingen lang leeg te laten staan. Wbt detailfoto's: die heb ik hier inderdaad nauwelijks gemaakt. Bij de knoppenkast was er eigenlijk te weinig licht om veel te experimenteren, en bovendien werd ik gewoon afgeleid door het licht. Het was zo 'sprookjesachtig' om met elke stap die je deed de stralen te zien veranderen, te weinig op andere dingen gelet :)
@MissHaffie: Vraag maar raak ;) Ik weet niet zo goed wat ik erover moet vertellen, specifieke vragen beantwoorden is makkelijker ;)
@Romyv: Thanks, maar geen HDR is voor mij nogal een bewuste keuze, ben geen fan van het effect. Als ik verschillende belichtingen blend, doe ik dat liefst handmatig om het effect alleen te zien waar ik het wil hebben.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:04

Ik shop vaak twee foto's over elkaar waardoor ik net wat doortekening houd in die partijen maar ik begrijp dat het een persoonlijke keuze is. :j

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:08

Vergane glory daar heb ik altijd al wat mee. Levert prachtige foto's op en kun je heerlijk over fantaseren.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 08:46

Werkelijk prachtige foto's Eline! Ook die hele mooie lichtinval van de zon! Ik had zoiets nooit kunnen doen, geen geduld voor, haha! :D Ga vooral zo door!!! +:)+

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 08:51

Lous schreef:
Vergane glory daar heb ik altijd al wat mee. Levert prachtige foto's op en kun je heerlijk over fantaseren.

ja maar af en toe krijg ik er ook de rillingen van hoor.. echt gigantisch knap als je zoveel gevoel kan overbrengen met een foto zoals die gasten dan doen!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 08:51

Dan ken je deze website vast ook wel: [LN] Urban Exploration (foto's)

Wat een ontzettend mooie sfeerfoto's Eline! Ik probeer me dan altijd voor te stellen hoe het eruit heeft gezien toen er nog mensen rondliepen. Het straalt nu zo'n spookachtige rust uit.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:51

1,5,8 vind ik erg mooie mysterieuze foto's. ik vind je trouwens heel stoer dat je erheen durft ik zou daar echt niet durven lopen _O-
ook 3 geeft een leuk effect met die lichtstralen, de rest is ook mooi, maar spreekt me minder aan.