Ik heb er een al op bokt staan
Dit is het verhaal vanuit Ashleys ogen:
[UK] [VER] Ashleys verhaal
Nu zal ik het verhaal vanuit Cay's ogen plaatsen,
Houdt je niet in met commentaar zal ik zo zeggen zolang je het maar netjes houdt. En nuttig zodat ik er wat mee kan

Citaat:De zon had de aarde nog niet verwarmd met zijn stralen. Maar mijn ogen waren al wijdt open starend naar de muur. Mijn spieren brandde. Ik rolde op mijn zij om verder te slapen. Het brandende gevoel hield me wakker. Voorzichtig stapte ik uit bed. Verduft staarde ik naar een foto. Een klein jongetje stond vrolijk naast zijn broer. Zijn blauwe ogen twinkelde van trots terwijl hij een klein trofeetje omhoog hield. De spiegel liet diezelfde twee blauwe ogen zien. Maar de twinkeling was verdwenen. Alleen een kille leeg blik bleef over. Ik keek op de klok, vijf uur s’ochtends. Gapend pakte ik een boek en liep na beneden. Het was volledig stil. Zelfs de vogels hadden hun lied nog niet laten horen. Vermoeid sloeg ik het engels boek open. Ik had geen idee waar het over ging. De teksten waren lang en geestdodend. Twee twinkelende oogjes leidde me af. Ik keek naar de deur. Melleny was er verschenen. Het kleine meisje hield haar teddybeer dicht tegen zich aan gedrukt. Op het eerste gezicht zou je niet zeggen dat ze mijn zusje was. Haar blonde haar stond in contrast met het zwart van mij. Haar ogen waren dan wel blauw. Maar die van haar twinkelde nog net zoals als die van mij deden zo’n acht jaar
geleden. Ik wou dat ik ook het blonde haar van mijn moeder had geërfd. Maar helaas was ik met de vloek van mijn vaders zwarte haar opgescheept. Ik haatte het. ‘Hee, wat doe jij nu al op?’ Ze bracht de teddybeer voor haar mond zodat haar woorden moeilijk verstaanbaar waren. ‘Ik kon niet slapen en toen hoorde ik geluid dus dacht ik dat jij wel benden zou zijn.’ Ik gaf haar een kus en liet haar op mijn schoot zitten. ‘Wat ben je aan het doen?’ vroeg ze direct. ‘Engels maar daar ben ik klaar mee als je wilt mag je me wel helpen met geschiedenis.’ Melleny rende gelijk naar de boekenkast om het boek te halen. Daarna plofte ze weer neer en begon langzaam te lezen. Slim dat ze was voor een negenjarig meisje. Ik onderbrak haar af en toe wanneer ze een woord volledig verkeerd zei. De tijd ging zo langzaam voorbij. Het duurde niet lang voordat de klok zeven uur sloeg. ‘Ga je maar aankleden dan ga ik wel een ontbijtje maken.’ Melleny stopte het boek in mijn tas en liep daarna gehoorzaam de trap op. Ik keek naar de flessen die nog in de keuken stonden. Het brandende gevoel van woede raasde door me heen terwijl ik de flessen in de container smeet. Het eerste eitje moest voor mijn woede leiden. Mijn greep werd hem net iets te veel. Ondanks dat ik nou nog meer troep had om op te ruimen daalde er een kalmte over mij neer. Toen Melleny benden kwam stond het ontbijt al keurig netjes klaar. Melleny drukte me een borstel n mijn handen. ‘Wil je mijn haar doen? Ik wil graag vlechtjes want we hebben de schoolfoto.’ Ik keek verdwaasd op. ‘Zie ik eruit of ik kan vlechten? Waarom vraag je het mam niet.’ Maar toen herinnerde ik me dat ze nachtdienst had gehad en nog sliep. Ik lachte en pakte een stiekje. ‘Zitten en stil blijven.’ Commandeerde ik. Ze ging netjes met haar benen over elkaar zitten. ‘Vergeet je eten niet.’ Ik duwde het bord onder haar neus en keek haar streng aan. Wat moeilijk ging toen ik haar zo netjes zag zitten. Ik kon gewoon niet streng tegen haar zijn. Logisch dat ik me steeds van dit soort onzinnige dingen om mijn hals haalde. Het was even hard nadenken voordat ik me weer herinnerde hoe je vlechten moest leggen. Maar na veel prutsen kwam ik er toch aardig uit. ‘Cay, heb je het ontbijt al klaar?’ Een schriele ingevallen vrouw stond in de deuropening. Het was mijn moeder. Ik was verbaasd dat ze nu al op was. Ze zag er vermoeid uit. Haar ogen leken wel blauw geslagen zo dik als haar wallen waren. Ik gaf haar een bord aan. En ging naast haar zitten met mijn eigen bord. ‘Waar is het ontbijt voor je vader? Dan kan ik het naar boven brengen.’ Ik proestte even, met moeite probeerde ik om mijn ei binnen te houden. ‘Waarom? Hij wordt toch pas over een paar uur wakker. Tegen die tijd is het eten al lang koud.’ Mijn moeder keek me met haar doordringende ogen aan. En ik gaf toe zoals ik altijd deed. Traag en met tegenzin liep ik de trap op. En zette tenslotte mijn ontbijt naast het bed. Ik wachtte met praatte tot dat ik weer in de deuropening stond. ‘Pa, je ontbijt staat naast je bed.’ Hij antwoordde met een lage grom. Benedengekomen had mijn moeder nog meer leuk nieuws te brengen. ‘O Cay, Je kunt mijn auto vandaag niet gebruiken ik moet zo weg.’ Ik had betere ochtenden gehad. ‘En hoe kom ik dan ooit op tijd op school als ik Melleny nog naar school moet brengen?’ Mijnmoeder pakte een briefje en begon te pennen. Daarna schoof ze het naar mij toe. Ik ging de laatste tijd wel erg vaak naar de dokter viel me op. ‘Kom Melleny je zult wat eerder naar school toe moeten.’ Melleny greep snel haar schooltas. Ze pakte mijn hand vast terwijl ik naar mijn fiets liep. Ik fietste zo snel als ik kon maar tegen de tijd dat ik Melleny op school had afgezet was het al acht uur en kwart over acht ging de bel. Het was minstens nog een half uur fietsen als ik doorfietste. Vermoeid kwam ik half negen op school. De laatste persoon op het schoolplein deed net de deur acht zich dicht. Met hangende schouders liep ik door het koude witte gebouw. Het was altijd onaangenaam om hier te lopen. Alles was hier zo kil. Bij mijn klas aangekomen zag ik dat de leraar al voor de klas stond te praten. Ik deed de deur zachtjes open en probeerde onzichtbaar naar de leraar te lopen om mijn briefje te geven. Natuurlijk was ik niet onzichtbaar dat was ik nooit. Iedereen lette op iedere stap die ik zette. Net alsof ik ergens een mes vandaan zou halen en ze allen met de dood zou bedreigen. Naar het briefje gegeven te hebben dook ik snel naar mijn eigen hoekje waar ik niemand in de weg zat. Wat later hoorde ik Jessica mijn naam noemen. Ik keek op. Nieuwsgierig naar wat ze nu weer voor een roddel hadden bedacht. Ik had in al die jaren nog nooit een roddel gehoord die ook maar iets van waarheid bevatten. Misschien dat Jessica nu wel iets had uitgevonden. Tot mijn verrassing zag ik dat ze met een nieuw meisje praatte. Ze zag er nogal slordig uit, maar dat ontnam niet dat ze een natuurlijke schoonheid over zich had. Ik richtte me weer op mijn huiswerk om erachter te komen dat ik meer dan een hoofdstuk achter liep. De lessen verliepen hetzelfde als altijd. Ook het nieuwe meisje kon de klas niet in rap en roer brengen. Uiteindelijk ging de bel. Het duurde nog twee uur voordat het pauze was. Ik was blij toen die ook afgelopen waren. Zuchtend liep ik naar buiten toe. Het zonnetje scheen heerlijk. Misschien dat ik vanmiddag wel een spelletje met Melleny kon doen. Ik keek rond naar de mensen. Het was bijna zielig om te zien hoe iedereen zich bij elkaar schoolde, maar ondertussen een hekel hadden aan de persoon die zij hun beste vriend noemde. Zulke vriendschap kon mij gestolen worden. Misschien een reden waarom ik hier alleen tegen het hek aan leunde. Ik zag het nieuwe meisje ook naar buiten komen. Ze zag eruit alsof ze uit een gaskamer kwam en sinds jaren voor het eerst weer frisse lucht in kon ademen. Als snel stond ze er ook bij als een verdwaalde ziel die geen idee had waar ze eigenlijks heen moest. Ik zette me af om naar haar toe te lopen. Misschien had ik dan eindelijk het geluk een normaal persoon te ontmoeten. Maar een hoge stem deed mij bevriezen. Het was Jessica die een paar tafels verder op zat. Ze zwaaide en schreeuwde naar het meisje die al even verbaasd keek al ik. Ze keek een kort moment om zich heen en bond toen snel haar haar op. Vervolgens liep ze naar de tafel toe. Hoe kon ik ook zo dom zijn om te denken dat zij anders zou zijn, dat zij normaal zou zijn. Nee, ze was net zo oppervlakkig als iedereen hier. Het ging haar niet om vriendschap alleen om status. Ze zocht in ieder geval de juiste mensen op. Ik leunde weer tegen het hek in de hoop dat niemand door zou hebben dat ik een actie had gemaakt om haar aan te spreken. Nu ik toch niks beters te doen had kon ik er net zo goed voor zorgen dat mijn engels achterstand iets kleiner werd. Dus pakte ik mijn boek en sloot me weer volledig af van mijn omgeving.
De laatste uren streken voorbij. Ik probeerde goed bij te blijven maar bij ieder vak werd mijn achterstand groter, en we hadden niet veel tijd meer of de toetsen zouden beginnen. Ik had geen idee hoe ik dat zou moeten halen. Na het laatste uur voelde ik me doodop. Al mijn spieren vonden het ook we genoeg en het fietsen ging stug en traag. Melleny stond samen met de juf voor de ingang te wachten. Haar vlechtjes waren bijna volledig uit gezakt. Daar moest ik toch maar is op oefenen. Ik keek op mijn horloge om te zien hoe laat het was. Vier uur vertelde de wijzers. Ik schrok. Het verbaasde me dat ze nog bij de ingang stonden. Ik was al drie kwartier te laat. Haastig liet ik mijn fiets tegen de heg vallen en kwam naar Melleny toe gelopen. Die trok vrolijk aan de juffrouw haar mouw. ‘Kijk daar is mijn broer! Ik zei toch dat hij zo wel zou komen. Hij vergeet mij nooit.’ De leraar keek me even aan. Ze schudde afkeurend haar hoofd. Ik zou hetzelfde hebben gedaan als er een kindje zolang op iemand had gewacht. ‘Hallo mevrouw, ik ben Cay.’ Stelde ik me voor. De juffrouw keek me strak aan. ‘Ik ben juffrouw Anneke, ik had al naar jullie huis gebeld maar er nam niemand op.’ Dat verbaasde mij niks tegen deze tijd zou mijn pa wel moeite hebben met het vinden van de telefoon en mam was werken. ‘Klopt er was ook niemand thuis, ik zou haar gelijk na school ophalen.’ De vrouw keek me nog even afkeurend aan en sprak toen verder. ‘Als het vaker een probleem geeft om haar op te halen dan kan ik wel wat regelen.’ Het was aardig van haar om zo’n aanbod te doen, maar als er daadwerkelijk ooit vreemde mensen voor de deur zouden staan had ik een probleem. ‘Dat is erg aardig van u maar het zal niet meer voorkomen.’ Ookal zou ik er de laatste uren voor moeten spijbelen. Ik pakte Melleny’s hand vast om weg te lopen ‘Kom dan gaan we.’ Ze huppelde naast me wat me meteen weer in een betere stemming bracht. .‘Het is een heerlijke dag, wil je misschien eerst nog wat anders doen voor we naar huis gaan?’ Ik keek Melleny bijna smekend aan. Ik zou het zelfs niet erg vinden om met de poppen thee te drinken in de middag gloed. ‘Ja! Dat vind ik leuk, wil je me leren voetballen.’ Typisch Melleny gedroeg zich altijd netjes als een dame maar zodra ze de kans kreeg om een smerig spelletje te spelen stond ze meteen vooraan. ‘Dat is goed, dan haal ik wel even de bal.’ Thuis aan gekomen liet ik Melleny achter bij de fiets dat was al tijden een gewoonte. De deur stond nog open. Binnen was het een zooitje zoals gewoonlijk. Ik keek even in het rond maar nergens was ook maar een teken van leven. Snel stopte ik de sleutel in de kast deur en griste een oude voetbal eruit. Ik sloot het huis weer netjes af toen ik wegliep. Het zou nog wel even duren voordat er weer iemand thuis kwam. Melleny en ik liepen samen naar het veldje. Er hingen nog wat oudere jongens rond. Jongens die dachten dat ze boven aan de voedsel keten stonden maar wanneer het er echt op aan kwam verstopte ze zich liever onder de stenen. Ik keek even grijnzend naar de jongen met het bruine lange haar. Hij deinsde direct achteruit en daar had hij ook een goede reden voor aangezien onze eerdere ontmoeting minder plezierig was geweest. Ik had de rest van de jongens helaas nog niet het begrip respect geleerd. En al snel begonnen er een paar pesterig te roepen. Melleny drukte zich wat dichter tegen me aan. ‘Rustig maar ze zullen ons niks doen, gewoon negeren.’ Voor de zekerheid bleef ik wel aan de andere kant van het veldje. Eerst gingen we gewoon wat over tikken. Maar als snel was Melleny wel in voor wat ruigers en maakte we er een duelletje van. Natuurlijk liet ik Melleny winnen maar ze hoefde niet bang te zijn dat ik het haar te makkelijk zou maken. Soms was zij zelfs iets te lomp. Ik liet een kreetje ontsnappen toen Melleny hard tegen mijn schenen aantrapte in plaats van de bal. Daar zou weer een mooie blauwe plek komen. Ik toverde een lach op mijn gezicht toen Melleny me bezorgd aan keek. ‘Je gaat toch niet naar je tegenstander kijken wanneer je vrij spel heb, Hup scoren.’ Zei ik tegen haar terwijl ik de pijn verbeet. Dat liet ze zich niet twee keer zeggen. De bal had het goal al bereikt voor ik me kon om draaien. Melleny sprong blij op en gaf nog een extra trap tegen de bal die net wat harder ging dan dat ze had verwacht. De bal vloog door de lucht en belandde onder het rek waar de jongens lachend op zaten. Meteen sprong een lange slungelige jongen eraf en pakte de bal op. ‘Melleny blijf hier staan.’ Beval ik haar iets harder dan mijn bedoeling was. Melleny kroop ineen en mompelde wat, dat veel op sorry leek maar bleef wel netjes staan. Ik liep naar de jongen toe en probeerde mijn gezicht met alle moeite vriendelijk te houden. ‘Mag ik de bal terug?’ De jongen grijnsde alleen maar. Net toen ik het nog een keer wou vragen trok hij zijn mond open. ‘O bedoel je deze’ Hij liet het ding even op zijn vingers spinnen. ‘Ja, die ja, kan ik hem terug krijgen?’
‘Laat me even denken.’ De jongen wreef met zijn vingers over zijn kin net of hij heel hard zat na te denken. ‘Nou weet je volgens mij heb ik deze bal eerlijk gevonden dus waarom zou ik hem terug geven?’ Ik had niets anders verwacht, stelletje kleuters dat niks beters te doen had dan de minderheid onderdrukken. Ik voelde mijn vuisten spannen en stopte ze maar snel in mijn zakken. Ze zouden het alleen maar geweldig vinden wanneer ik uit mijn vel zou springen. Ik probeerde de trilling in mijn stem te onderdrukken. Dat was moeilijker dan dat ik ooit had kunnen denken. ‘Kom op zeg, Het is een oude verrotte bal wat moeten jullie ermee?’ De andere jongens waren ook naar beneden gekomen. Ik wist dat ik ieder woord wat ik sprak zorgvuldig moest kiezen want als ik ze echt op stang zou weten te jagen was ik zwaar in de minderheid. Alleen de jongen met het lange bruine haar was veilig op het rek blijven zitten. ‘Weet je wat omdat je blijkbaar nogal gehecht aan de bal bent zullen we er een spelletje mee doen. Ik schop hem weg en jij mag hem halen.’ Ik keek even rond en snapte niet echt wat daar zo erg aan was. ik wist zeker dat ik ze eruit zou rennen dus die bal had ik op deze manier zo terug. Zodra ik mijn toestemming had gegeven legde hij de bal neer. Even kriebelde het me om hem zo voor zijn voeten weg te pakken. Maar dat zou betekenen dat ik bont en blauw thuis zou komen of erger. De jongen nam een aanloop en trapte de bal weg. Een stuk harder en verder dan ik had verwacht. Hij ging over de heg heen die het speelveldje af scheidde van de nog onbekende wereld voor mij. Ik draaide me om, om de bal te gaan. Ik hoorde de jongens achter me nog lachen en wat na roepen. ‘Ik hoop voor je dat je je zwembroek bij je hebt.’ Even keek ik om niet begrijpend waar ze het over hadden. Toen seinde ik Melleny om met me mee te komen. Ik klom over het hek heen dat als een scheidingslijn tussen de twee gebieden stond. Al snel begreep ik hun opmerking . Er lag een groot meer achter het veldje. De bal dobberde vrolijk in het midden. Chagrijnig zocht ik naar een lange stok. Maar nergens was er ook maar een die tot meer dan twee meter van de kant reikte. Het water zag er absoluut niet uitnodigend uit. Het was troebel en ik wou niet weten wat er allemaal was in gedumpt. Ik keek bedenkelijk naar de duistere diepte. Er waren weinig dingen die mij twijfels gaven maar water was er een van. Na er bijna in te zijn verdronken bleef ik er liever een eind bij uit de buurt. Melleny’s gezicht verscheen in mijn gedachte. Ik mocht haar niet teleurstellen omdat ik een beetje bang voor water was. Moedig schopte ik mijn schoenen uit en trok mijn shirt uit. Het was gelukkig nog warm zat en het was hier onbewoond dus niemand die mij zou zien. Voorzichtig stak ik mijn voet in het water. Het was koud de vloer voelde glibberig. Er bewogen dingen om mijn voeten heen klaar om me de diepte in te sleuren, Die gedachte probeerde ik zo snel mogelijk uit te bannen. Toen ik tot mijn middel in het water was besloot ik te gaan zwemmen. De bal liet zich niet gewillig mee nemen en zwom op ieder klein golfje die ik maakte weer een beetje verder weg. Eindelijk had ik hem te pakken. Als een gek zwom ik weer naar de kant zowat uit het water springend. Ik had het overleefd en de diepte moest nog maar even wachten voor zijn prooi. Nahijgend trok ik mijn broek en shirt aan. Die plakte beide vies aan mijn vlees. Daarna strompelde ik ongemakkelijk terug naar Melleny die nog steeds netjes stond te wachten. Ze keek me vragend aan maar mijn blik maakte haar duidelijk dat ze niks mocht vragen. Thuis aangekomen was de deur gelukkig nog steeds op slot. Ik stuurde Melleny direct naar haar kamer en begon aan mijn dagelijkse taak om het huis er weer een klein beetje leefbaar uit te laten zien. Voor het eten maken hoefde ik me niet te haasten, Mam en pap zouden toch nog lang niet thuis zijn. Koken was onderhand geen probleem meer voor mij en Melleny was het type kind dat alles at wat haar voor geschoteld werd. Het was eindelijk weer eens een rustige avond daar had ik naar verlangd.
Nou veel lees plezier ( hoop ik
)
leek me altijd wel leuk verhaal door twee ogen te schrijven xD
.
in het Nederlands noemen we het doorgaands deurbel.