[TEK] Paard in grafiet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Snadrem

[TEK] Paard in grafiet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 22:27

Mijn eerste topic hier, dus blijf een beetje lief alsjeblieft :D :+

Ik teken al heel lang, maar toen ik na wat voorbeelden hier gezien te hebben begon met Coloursoft potloden voelde ik me toch nog een behoorlijke beginner (en zeer terecht). Na een hoop tips van Josav heb ik besloten een gigantische stap terug te nemen met het tekenen en me eerst goed te concentreren op de basis: anatomisch een correct paard op papier kunnen zetten, alle verhoudingen zo goed mogelijk kloppend. Pas als ik een beetje begreep hoe dat allemaal in elkaar steekt, wilde ik weer een stap verder gaan door het paard te gaan invullen. Eerst nog in zwart/wit met grafiet, en pas als ik goed mijn weg kan vinden in het zetten van schaduwen en highlights wilde ik er weer kleur bij gaan gebruiken. Inmiddels begin ik de anatomie al aardig te begrijpen en lukt het me om uit mijn hoofd een redelijk kloppend paard neer te zetten met bespiering e.d. Verder heb ik mezelf aangeleerd meer te werken met "wiskundige figuren" etc. om de verhoudingen goed over te kunnen nemen van de voorbeeld foto.

Gisteren ben ik om te oefenen begonnen aan de schets van het paard van een vriendin. De schets werd steeds meer naar mijn zin, en toen ik er vandaag aan verder ging heb ik besloten om maar eens te kijken of ik hem ook kon invullen. Als het mislukt kan ik altijd nog weer helemaal overnieuw beginnen, dus eigenlijk niets te verliezen.

In den beginne... was er de foto. Het onderwerp is het paard op de voorgrond, Alagone. Niet mijn paard, maar van een vriendin. Die van mij komt er achteraan crossen. Helaas staat haar neus er niet op, maar ik vond de beweging erg mooi en ik ging er vanuit dat die neus uit het hoofd ook wel moest lukken.
http://i192.photobucket.com/albums/z101 ... iORU-1.jpg

In photoshop heb ik op het lijf een paar herkenningspunten gezet: puntjes op de gewrichten, circels voor de borst, buik en billen en met lijnen de gewrichten aan elkaar verbonden. Vervolgens op papier begonnen met het zetten van de circels (heeeeel licht) om zicht te krijgen op de verhoudingen.
http://i192.photobucket.com/albums/z101 ... MG0905.jpg
Wat verder uitgewerkt. Bij een paard in beweging begin ik meestal met de benen, als ik met het hoofd begin komt de uiteindelijke tekening dan namelijk niet meer bepaald in het midden :')
http://i192.photobucket.com/albums/z101 ... MG0906.jpg

Vervolgens heb ik bovenstaande foto even over de voorbeeldfoto heen gelegd. De rug klopte nog niet echt, die was te lang en de billen daardoor ook. Linkervoorbeen mag nog wat verder naar voren, dus gecorrigeerd en weer door.
Afbeelding

Het hoofd wat verder af. Was op dit moment nog niet helemaal tevreden over de achterbenen, ik heb er een hoop aan moeten veranderen om ze kloppend te krijgen met het voorbeeld en besloot de verdere details met het invullen te gaan proberen. Als het mislukt.. nou ja, jammer dan. In dat geval gaan we gewoon voor de herkansing.
http://i192.photobucket.com/albums/z101 ... MG0917.jpg

Voorzichtig aan begonnen met invullen. Op een ander vel papier heb ik even geprobeerd met wat ruwe schetsen welke techniek ik het fijnste vond werken, en ik heb besloten om weer voor het veegwerk te kiezen. Ik ben geen type voor "haartje voor haartje".
http://i192.photobucket.com/albums/z101 ... MG0920.jpg

Afbeelding

En dan de achterbenen, je komt er vanzelf. Ze hadden misschien nog wat beter kunnen worden, maar ik ben niet ontevreden met het resultaat.
http://i192.photobucket.com/albums/z101 ... MG0924.jpg

En tot slot de staart. Met verschillende potloden (van HB tot aan 8B) geprobeerd om zoveel mogelijk tinten aan het zwart te geven (voor zover ik dat kan).
http://i192.photobucket.com/albums/z101 ... MG0927.jpg

Omdat het grafiet op de plaatsen waar het donkerder is aangebracht met het HB potlood erg reflecteerd door de flits, heb ik ook nog een paar foto's zonder flits gemaakt. Moet eigenlijk in het daglicht nog een duidelijkere foto maken, maar ja, ik moest en zou het nu op de foto hebben alvast 8)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En het geheel nogmaals :)
Afbeelding
Ik heb de tekening expres nog niet gefixeerd, aangezien ik nog niet zeker weet of ik hem zo af vind. Ik kijk er morgen wel nog een keer naar, je ziet toch altijd weer iets.

Tips zijn nog altijd meer dan welkom. Ik heb al superveel gehad aan alle tips van Josav (nogmaals, dankjewel!!) en ik blijf ondertussen hard oefenen. Ik krijg de smaak in ieder geval weer lekker te pakken!!

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:30

Geen tips, kan zelf nog niet eens een fatsoenlijk stokpoppetje tekenen dat op een stokpoppetje lijkt :+

Wel een compliment: Je staart vind ik prachtig gemaakt, echt heel mooi! Net een echte paardenstaart _/-\o_

Keep up the good work!

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 09:40

Dat ziet er keurig netjes uit!!
Alleen ik denk dat de schaduw op de grond nog wat duidelijker mag. Maar misschien ga je het dan juist verkloten. Ik doe het je niet na +:)+

RelarDevi

Re: [TEK] Paard in grafiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:19

Ziet heel erg goed uit maar ik vind linkerachterbeen wel heel erg lang lijken.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:23

Dat heb je even knap neergezet!
In je schets stoorde het een beetje dat borst en onderhals niet lekker op elkaar aansloten, maar in de uitwerking valt dat niet meer op.
Ziet er super uit!

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:32

Allereerst mijn complimenten over hoe je deze uitdaging hebt aangenomen en de manier waarop je ermee aan de gang bent gegaan! +:)+ Echt hartstikke goed!

Over het vegen van grafiet (dat is namelijk echt niet nodig :) ): als je een vlakke kant aan je zachte potlood hebt en je gaat daarmee lichtjes over je papier kun je op die manier grotere vlakken vullen en variëren met licht en donker door op sommige plaatsen meerdere keren lichtjes er overheen te gaan. Door te vegen loop je snel het risico dat het geheel smoezelig aandoet al moet ik zeggen dat ik dat idee bij deze tekening aan de hand van deze foto's nu niet heb :)

Verder vind ik dat ze, voor het bruine paard wat ze is, overall wat donkerder had gemogen. Dit kan je bereiken door bovenstaande techniek te gebruiken. Highlights kun je aanbrengen door met je kneedgum te 'dippen' op die plaatsen waar je ze wilt hebben of door die gebieden in eerste instantie uit te sparen om ze later van wat grafiet te voorzien tot ze in verhouding de juiste grijs-gradatie hebben ten opzichte van de rest.

Door de schaduw te laten beginnen bij de hoeven haal je het zweefmoment uit de gang. Door de schaduw wat verder van de hoeven te laten beginnen (zoals ook op je foto) breng je dat zweefmoment over op je tekening.

Goed bezig! +:)+

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 19:39

Dank je Lontje, daar kan ik zeker wat mee!

Ik vind het zelf erg fijn om met vegen te werken. Als ik vlakken dan donkerder wil krijgen ga ik er inderdaad nog een keer overheen met de vlakke kant van een potlood, en vervolgens veeg ik dat dan vaak ook weer, haha! Het highlighten met de kneedgum werkt ook goed, dat heb ik gebruikt om de glans er wat extra op te krijgen, al doet de belichting de tekening zo niet echt goed.

Morgen heb ik weer even de tijd om er wat aan te doen, ik zal eens kijken wat ik van de schaduw kan maken en of ik haar misschien nog een tintje donkerder krijg. Ik ben dan alleen bang dat de benen "te zwart" moeten gaan worden om ook daar het kleurverschil te laten zien. Zal dan ook even een foto bij daglicht maken, dat kijkt wat fijner (het lijkt nu wel sepia, haha!)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 09:22

Ik heb net nog even wat foto's gemaakt bij daglicht. Ik zit heel erg te twijfelen of ik hem nog wel donkerder moet maken.. Met de schaduw moet ik in ieder geval zeker weten wel wat doen, maar dat komt vanmiddag wel. Eerst nog even de huisvrouw uithangen hier :D

Afbeelding
Afbeelding

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:24

Bij twijfel niet doen, doe waar jij je goed bij voelt het is ten slotte jouw tekening. :)

Niessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:57

Vind m erg aansprekend zo. Kan me voorstellen dat je twijfeld om donkerder te maken.

Alagone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 11:24

Hoi Snadrem

Ik vind de tekening super lijken.
Ik ben gelukkig helemaal niet bevoorrecht ;) maar heb gelukkig wel het recht om dit mooie paardje te mogen rijden *D
Ik weet dan ook als geen ander dat je er super in geslaagd bent om haar te tekenen, haar hele uitstraling klopt gewoon.
Erg bedankt voor alle hulp die we van jou krijgen, het is mede dankzij jou dat het nu zo lekker gaat met ons!

Groetjes
Alagone

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:21

In vind hem super!
Ik ben verliefd op de staart!
echt mooi

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 13:56

Na lang twijfelen en een schop onder mijn kont (ik ben erg lenig O:) ) heb ik hem toch een tikje donkerder gemaakt, en geprobeerd om niet te veel te vegen (toch lastig, want zodra ik een paar streepjes heb gezet zit ik er al weer met mijn vinger bovenop.. aargh!)

Afbeelding

De schaduw is nu wat correcter vergeleken met de schaduw op de foto, en het paard komt zo wat meer los van de grond (tenminste, zo zie ik het, hoop dat anderen dat ook zien). De schaduw bij de buik (achter de elleboog) is wel erg scherp geworden op de foto, dat ziet er in het echt niet zo raar uit.

Ik denk... dat hij zo wel af is. Tips nog altijd welkom!! :D

Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 23:02

Veel sprekender geworden zo juist door de hogere contrasten :)
Schaduw heb je nu prima gedaan, ze zweeft nu echt boven de grond. Ik vind hem erg mooi geworden!
+:)+

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 07:51

Leuk dat je zo bewust met het tekenen bezig bent! +:)+

Je hebt de tips van Lontje over de tint en schaduw prima gebruikt in je laatste update, hij ziet er mooi uit nu hij wat donkerder is en hij komt een stuk meer los van de grond. Mooi lijstje omheen doen, dat verdient hij zeker. :j

Probeer om niet te bang zijn om iets te 'verprutsen'. Écht verprutsen is natuurlijk niet leuk als je al zo hard aan een tekening hebt gewerkt, maar vaak zijn het juist de dingen die 'eng' zijn (diepe tinten, harde contrasten), die een tekening uiteindelijk tot leven laten komen. :)

Voor je volgende project zou je inderdaad eens kunnen proberen om niet meer te vegen. Hoewel je het hier best netjes hebt gedaan (hij is niet echt vlekkerig geworden), vind ik de laatste meteen zó veel meer spreken doordat je het daar wat minder hebt geveegd! Je kunt heel zacht meerdere laagjes over elkaar heen zetten, met verschillende potloden en in verschillende richtingen - en dan altijd eentje méér dan je denkt, die geeft het spannende tintje. ;)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 07:59

elanor schreef:
Voor je volgende project zou je inderdaad eens kunnen proberen om niet meer te vegen. Hoewel je het hier best netjes hebt gedaan (hij is niet echt vlekkerig geworden), vind ik de laatste meteen zó veel meer spreken doordat je het daar wat minder hebt geveegd! Je kunt heel zacht meerdere laagjes over elkaar heen zetten, met verschillende potloden en in verschillende richtingen - en dan altijd eentje méér dan je denkt, die geeft het spannende tintje. ;)

Dat merkte ik nu met name bij de benen. Ik ben daar met 4B (of 2b?? Weet het niet meer) heel zacht laagjes overheen gaan zetten, en de benen werden steeds een tikje donkerder zonder dat het detail er onder verloren ging :) Er gaat nog een mooie lijst omheen een dezer dagen en dan gaat hij naar de ruiter van Alagone.