[TEK] Oswan, fjord

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Trice

[TEK] Oswan, fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 11:20

Na lang nadenken of ik een topic zal aanmaken hier, doe ik het toch maar.
Sinds een poosje ben ik een nieuwe tekenstijl aan het uitproberen. Na jarenlang paarden te tekenen in een soort "cartoonachtige" tekenstijl (voorbeeld van mijn cartoonachtige tekenstijl) wou ik nou toch wel iets meer.

Dus ben ik weer aan de slag gegaan. Maar omdat ik dus een beginner ben wil ik graag opbouwende kritiek voor volgende komende tekeningen.

Afbeelding
De tekening waar de kleur goed te zien is.

Afbeelding
tekening in het groot
De tekening wat beter in beeld. Helaas doordat het een foto is van dichtbij, is het wat anders van kleur.
(Tips hiervoor zijn trouwens ook erg welkom :D )

Mijn eigen kritiek;
De ogen stralen naar mijn mening te weinig leven uit
De neus klopt niet helemaal in verhouding met het hoofdstel.

Anoniem

Re: [TEK] Oswan, fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:20

je cartoonachtige stijl is hier wel in terug te zien en ik vind het ook erg mooi :j Ik vind de manier waarop je schaduwen ed hebt ingetekend ook erg gaaf! /vooral het bit heb je mooi gedaan..

De verhoudingen kloppen alleen niet zo heel goed, de neus is ietsje te smal(hoofd te 3hoekig) en het oog is vooral te groot, dat valt wel erg op... Daarnaast is het oog idd een beetje dood, ik zou persoonlijk, als er op de foto geen schaduw te zien is (weet niet of je het hebt nagetekend?) Gewoon die schaduw er bij bedenken...

Maar ik vind je tekenstijl wel erg gaaf moet ik zeggen :j

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:02

wat hierboven al gezegd wordt, de verhoudingen kloppen niet helemaal, maar dat is een punt waar je aan kunt werken ;)

Je ziet inderdaad je cartoonachtige stijl erin terug, het heeft wel iets.
Je bent al goed bezig om met schaduwen te werken ipv lijnen. Je hebt het paard nog wel sterk omlijnd, dit kun je ook met schaduwen doen en wordt het beeld minder hard/scherp.

Ik vind het tuig goed gedaan en de oren ook bijzonder goed gelukt. Bij het oog mis ik vooral de oogleden en wimpers. Een oog is ook niet een zwart vlak met een lichtpuntje. Ik zou de ogen van paarden goed bestuderen, op foto's of in reallife, dan komt er een realistischer beeld :j

succes!

edit: vergeet de tips te geven voor een foto nemen van je werk.
Voor grafiet werk is het het makkelijkste als je het in vensterbank legt, dus dat je veel licht hebt en dan recht van boven fotograferen. ga desnoods op een stoel staan ofzo

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 19:47

Hartstikke bedankt voor jullie opbouwende kritiek, daar kan ik zeker wat mee!!!

De tekening is van een foto nagetekend. In de foto is heel erg weinig detail te zien aan het oog. Op de foto waren de wimpers wel een beetje te zien. Ik heb ze in eerste instantie er ook in proberen te tekenen, maar dat was gruwelijk mislukt :o Ik zat al een beetje tekeningen hier in 'uit de kunst' af te sporen naar voorbeelden van ogen, en ook heb ik geprobeerd betere foto's van Oswan's ogen te vinden.
Dat is dus zeker een punt wat ik in deze tekening nog ga aanpakken.

Er is inderdaad nog een scherpe omlijning te zien, ergens ook wel een beetje expres :o
De tip voor het nemen van de foto ga ik de volgende keer ook zeker toepassen!

Nogmaals erg bedankt voor jullie verbeter puntjes en toch lieve woorden over de tekening. ;)