[TEK] 'WIP' Arabisch Volbloed

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

YMJArabians

[TEK] 'WIP' Arabisch Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 18:26

Vorig jaar was de laatste keer dat ik 'serieus' een tekening heb gemaakt, en het begon toch weer te kriebelen. Dus mijn doos met Derwent Coloursofts weer onder het stof weggehaald, en heb dit paardje uit mijn hoofd op papier gezet. Maar poe hee, wat valt dat 'inkleuren' weer tegen na een lange tijd!

Mijn plan was om een vosje met blonde manen en een bles te tekenen, maar dat is nu al aardig aan het mislukken :+. Over het neusje ben ik wel al aardig tevreden. Het 'grijze' gebied rond het oog is vreselijk mislukt, dat is wel jammer.
Ik heb zelf nog een enorme lijst met kritiek voor mezelf, maar ik ben benieuwd naar opbouwende tips en commentaar van jullie! (Tips waar ik wat mee kan als ik verder ga).

2 foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Op de foto's lijkt de 'schaduwplek' onder aan het hoofdje nogal rood en hard, net een enge wond ofzo, maar dat is in het echt wel minder vurig!

Brand los :D

marjoke

Re: [TEK] 'WIP' Arabisch Volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:04

Hij klopt niet. Hij is uit verschillende hoeken bekeken. De neus moet meer op het hoofd staan, ipv aan de zijkant. Dit omdat je bij het oog een beetje kikkerperspectief hebt. Je mag de kaak ook wel meer 'been' maken. Verder meet diepte, schaduw contrast. :)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 08:49

Het oog zit niet helemaal op de juiste plek, dat klopt. Maar hoe bedoel je dat precies met die neus? :)

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:14

Als je een paard bekijkt zitten zijn neusgaten niet helemaal aan de zijkant van zijn hoofd, toch? die zitten meer naast elkaar op de neus (althans het gebin ervan), die van jou zitten echt aan de zijkant en niet langs voor.
Jij bekijkt het oog 100% van de zijkant, juist? Maar de neus bekijk jij meer langs voor. Als je de neus meer langs opzij zou bekijken (zoals het oog) dan zou je een minder groot stuk van het neusgat kunnen zien, en zou het zeker niet rond zijn. Snap je?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:51

Ik denk dat het probleem dat de neus en ogen bijvoorbeeld niet onder dezelfde hoek getekend zijn te wijten is aan het gegeven dat je alles als losse onderdelen hebt getekend en te weinig hebt gelet op het paard en het hoofd als geheel. De hoek van de neus en de rest van het hoofd zijn niet hetzelfde, waarschijnlijk omdat je los getekend hebt zonder te construeren. Zorg ervoor dat je hulplijnen gebruikt, zodat het oog verhoudingsgewijs op de juist hoogte staat ten opzichte van de neus, hoe hoog is de wang, hoe hoog is het dak van de schedel, hoe sterk loopt de neus af tov het oog en tov de kaak en het jukbeen? Hoe passen de oren hierin? Kijk naar je getekende delen en probeer ze aan elkaar te verbinden, als een geheel te zien. Concentreer je niet puur op de losse delen, de oren, het oog, de neus, enz, maar probeer naar het geheel te kijken en verhoudingen te ontdekken tussen de onderdelen om ze goed op te zetten.

Qua verhoudingen klopt hij ook niet helemaal, mist hij wat dikte, diepte. Het hoofd is nl heel lang en smal en de wang en kaak zijn weinig ontwikkeld, dat mag wat prominenter. De hals is ook heel smal en loopt weinig uit. Ik mis ook een vloeiende lijn vanuit de hals naar de oren (die ook erg klein en puntig zijn). Probeer te begrijpen wat je ziet en waarom je het ziet, wat IS eigenlijk die lijn onder het oog, wat zijn de andere lijnen die je hebt neergezet? Ik begrijp uiteraard wel wat het zijn, maar begrijp jij wat je tekent? En dat hetgeen je tekent geen lijn is, in feite, maar een definitie van vorm, bijv door bot, bespiering of pezen die onder de huid liggen? Waarom zie je dat als een lijn? Hoe vertaal je dat naar een tekening? Denk eens heel technisch na over wat je ziet, en construeer eens heel technisch met hullijnen en basisvormen (cirkels, rechthoeken, driehoeken, kruisende lijnen) het hoofd, wat betekenen lichtplekken, wat betekenen schaduwplekken? Waarom zie je die juist daar? Tekenen is kijken EN begrijpen. Probeer te begrijpen, niet alleen te kijken.

Een tip: laat kleur even voor wat het is en richt je op de anatomie, in grijs. Dat is echt al een enorme uitdaging. In kleur werken is in wezen echt iets als je al flink ervaring hebt opgedaan met het goed opzetten in zwartwit en grijstinten, van schaduw en licht, vormleer en anatomie.

Op je kleurgebruik zal ik om die reden ook niet ingaan.
Succes.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 18:20

Heel erg bedankt, hier kan ik zeker wat mee! Ik laat deze tekening eventjes voor wat hij is (of hij krijgt enkele reis prullenbak :+ ), en ga anatomisch correcte hoofdjes tekenen :j.

Hier mag dus een slotje!