Kosten berekenen voor je schilderij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jan_ty

Kosten berekenen voor je schilderij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 19:42

Hallo allemaal,

Mijn eerste opdracht voor het maken van een schilderij is binnen, hartstikke leuk :)
Nu wil ik daar toch een vergoeding voor vragen, er gaat immers materiaal en best veel tijd in zitten.
Alleen heb ik geen idee hoeveel je (als beginner) kan vragen, hoeveel rekenen jullie?
En waar baseer je dat op?

Groetjes, Janty

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:35

Je zou eens een paar pagina's in dit topic kunnen lezen om een idee te krijgen van de gemiddelde 'boktprijs': [UK] [INFO] Hoeveel is mijn tekening waard? Deel 2

Denk aan de uren die je maakt, je materiaalkosten en ook nog - lastig - de kwaliteit van je werk. :)

Anne_Baukje

Re: Kosten berekenen voor je schilderij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:15

Ik heb niet echt een berekening voor mijn prijzen (staan op mijn site). Ik weet dat ik veel te weinig vraag ;) Maar ik kijk gewoon naar hoeveel een doek kost en dan nog een bedragje er boven op voor de uren die ik er in steek. :)

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:42

Het gemiddeld aantal uren dat je werkt aan een schilderij keer een bepaald bedrag + materiaalkosten (en eventueel btw)

Stel je werkt op 30x40cm , daar doe je de ene keer 15 uur over, de andere keer 10 uur, dan neem je een gemiddelde van 12,5 uur, kies een leuk uurloon, 10 euro bijvoorbeeld.
12,5 x 10 - 125 euro
Materiaal ongeveer 30 euro?
Dan kom je uit op 155 euro voor een schilderij van dat formaat :) .

Cijfers kun je uiteraard veranderen, maar onder je minimum uurloon zou ik zeker niet gaan zitten. Natuurlijk vind je het leuk om te schilderen maar daarom hoef je nog niet onder het minumum te gaan werken. Ik vind mijn werk ook leuk maar daarom hoeft de baas me niet minder te gaan betalen :D (zal dan juist meer worden, leuk werk betekent goed functioneren en goed functioneren betekent beter werk leveren en beter werk betaald meer :D )

Jan_ty

Re: Kosten berekenen voor je schilderij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 18:27

Haha leuke redenering IcePrinxess, maar je hebt wel gelijk :D

Dankjullie wel voor de tips! Hier kan ik wel wat mee :)

Vind het nog steeds moeilijk om er geld voor te vragen en dat komt ook omdat ik het graag voor iemand doe :)
Maar degene van wie ik de opdracht kreeg ken ik niet zo heel erg goed, dus dat maakt het wel leen beetje gemakkelijker.