Dit is mijn eerste verhaal! Hebben jullie nog tips?
Groetjes,
Citaat:Hoofdstuk 1
Ik lag nog op bed na te rillen. Ik dacht na over alles wat er gebeurd is het afgelopen jaar. Hoe heeft het zo ver kunnen komen? Niemand in mijn directe omgeving, niemand in mijn familie heeft geen idee wat voor engerd de man die zich mijn vader noemt eigenlijk is.
Het begon eigenlijk allemaal iets voor mijn 15e verjaardag. Ik was zoals gewoonlijk nieuwsgierig naar mijn cadeau.
-------
“Vertel nou op! Ik wil graag weten of ik een nieuwe laptop krijg. Ik ben zo benieuwd!” smeek ik mijn moeder.
“Ik vertel je helemaal niets. Je moet gewoon afwachten” zegt mijn moeder voor de zoveelste keer terug.
Dat was het dan. Ik had mijn antwoord. Dan maar proberen bij mijn vader.
“Ach pap” zeg ik lief. “Jij verteld me wel of ik een nieuwe laptop krijg he?”
“Nee lieverd, gewoon afwachten tot je verjaardag. Nog een paar dagen” is zijn antwoord.
Met deze ‘nieuwe’ informatie ga ik terug naar boven. Ik heb ook helemaal niets aan ze. Na een uur achter de computer gezeten te hebben (die volgens mij meer thuis hoort op een vuilnisbelt dan in mijn kamer), hoor ik mijn naam onder aan de trap.
Als ik beneden kom is de tafel al gedekt.
“We gaan lekker lasagne eten” zegt mam.
“Lekker” zeg ik met mijn meest sarcastische toon.
Ze weet dat ik dit niet lekker vind. Maar op een manier, waar ik nog niet achter ben, is dit traditie geworden. De week voor iemand jarig is worden er dingen gegeten die de toekomstige jarige niet lekker vind. Het is de bedoeling dat de verjaardag dan nog extra leuker is omdat je daarna weer normaal ‘eten’ krijgt.
Ik kijk altijd het meeste op tegen deze week. Ik ben altijd moeilijk geweest met eten. Als klein kind had ik zelfs blaren van vitamine gebrek. Dit is tegenwoordig wel anders. Ik eet me ziek aan het groene spul. Af en toe voel ik me net een konijn. Maar vlees. Hier hoef je me niet wakker voor te maken. Het liefste zou ik vegetarisch worden, maar dan moet ik zelf mijn eten koken. Ik en koken is helaas niet de beste oplossing. Dus tot de tijd dat ik mezelf er eindelijk toe kan zetten me meer te interesseren in het koken, blijf ik vlees eten.
Mijn vader vertelt tijdens het eten dat hij gepromoveerd is tot hoofd afdeling. Ik weet niet precies wat hij doet, maar volgens mij werkt hij ergens in een fabriek. Hij heeft de meest onmogelijke werktijden, en is vaak in het weekend weg. Hierdoor is de band met mijn moeder wel heel erg sterk. Ik zie mijn moeder meer als beste vriendin dan als mijn moeder.
Na het eten help ik mijn moeder nog met de tafel afruimen en ga weer naar boven. Ik had mijn maskertje al klaar gelegd. Ik ga lekker een masker op doen en vervolgens veel te lang onder de douche staan.
Na het maskertje, kleed ik me om en ga naar de badkamer. Na ongeveer een kwartier onder de douche te staan hoor ik mijn vader de trap al opkomen. Hij is er nooit zo fan van als ik onder de douche sta, want volgens hem verspeel ik veels te veel water. En dat kost weer een hoop geld. Ik doe zo zachtjes mogelijk, wat eigenlijk best onnozel is, en luister of hij iets tegen me zegt. Maar dan hoor ik de deur opengaan. Ik zet de douche uit en luister. Niets. Ik zal het me wel verbeeld hebben. Ik zet de douche weer aan en ga verder met mijn douche ritueel. Na een half uur kom ik de douche weer uit. Ik vind het nog steeds vreemd dat ik dacht dat de deur open ging, maar ik zie niets in de badkamer dat van plek veranderd is.
“Ik zal wel gek worden” zeg ik hardop.
De volgende dag bespreek ik het voorval met mijn beste vriendin Kim.
“Ach jij, je moet niet zo veel fantaseren” zegt ze spottend. “Het zal wel een van je zoveelste verbeelding zijn”
Daar kan ik haar geen ongelijk in geven. Ik droom vaak weg. Ik vind het heerlijk om tijdens de les te verbeelden dat ik heel ergens anders ben. Hierdoor wordt het saaie schoolleventje toch een stuk levendiger. De meeste leraren hebben niet eens in de gaten dat ik heel ergens anders met mijn gedachte ben. Ik moet zeggen dat ik best goed ben in het net alsof opletten.
“Nee” zeg ik. “Ik weet zeker dat er iemand was. Het probleem is alleen dat we maar met 3 man zijn. En mam en pap waren beneden”
“Dus, je verbeeld het je gewoon” zegt kim vrolijk.
“Ja ik ben er bang voor” zeg ik lachend terug. “Wat vind je trouwens van die nieuwe jongen?”
“Ja leuke jongen, ziet er wel goed uit. Ben alleen zijn naam vergeten” zegt kim.
“Ik dacht dat hij Michiel heten?”
“Volgens mij is het meer Michael”
“Ja! Dat was het!” zeg ik lachend.
“Zie je hem wel zitten dan?” vraagt kim enigszins spottend?
“Nou, hij is wel leuk. Alleen een beetje verlegen. Misschien moet ik eens langs hem gaan zitten tijdens Engels.” Zeg ik terug.
Dan gaat de bel die ons vertelt dat de pauze er weer op zit en dat we ons moeten verplaatsen naar Engels.
“Nou good luck dan!” zegt kim.
Tijdens de les Engels ga ik langs Michael zitten. Hij kijkt me verbaasd aan maar zegt geen woord. De hele les kijkt hij me nog niet eens aan.
“Nou dat was je versierpoging dan” lacht Kim.
“Ja lach maar, ik heb gewoon een blauwtje opgelopen.” Zeg ik enigszins sip.
“Ja en hoe!?! Hij zei gewoon helemaal niets tegen je” lacht kim nog harder.
“Suzanne!!” hoor ik ineens achter me.
Als ik me omdraai zie ik ineens Michael achter me staan.
“Zie je wel, mijn poging is wel gelukt” fluister ik trots.
“Suzanne”
Ik draai me om en zie een hijgende Michael achter me staan.
“Wat ga je vanmiddag doen?” hoor ik hem vragen.
“Nou Suzanne was…” zegt kim
“Nou Suzanne heeft nog geen plannen” weet ik Kim nog net te verbeteren.
“Heb je dan zin om even de stad in te gaan en lekker wat te gaan drinken?” vraagt Michael.
“Ja natuurlijk! Ik gooi thuis even me boekentas neer en ben over kwartiertje bij de supermarkt. Ik zie je daar” zeg ik terug.
Onderweg naar huis protesteert kim nog eventjes omdat ik eigenlijk met haar had afgesproken, maar ze verandert snel van mening als ze zelf tot de conclusie komt dat ik een date heb met een wel hele leuke jongen.
Als ik de tuin in fiets zie ik de auto van mijn vader op de oprit staan.
Hij had toch middagdienst? Vraag ik mezelf af.
Als ik de woonkamer binnenloop zie ik mijn vader op de bank zitten. Hij schrikt als hij me ziet.
“Suzanne…” stottert hij een beetje. “Wat doe jij zo vroeg thuis?”
Ik kijk op de klok en zie dat het half 4 is.
“Vroeg? Het is half 4. Ik ben klaar met school” zeg ik verbaasd “Jij had toch middagdienst?”
“Ja, maar ik had zin om een beetje quality time met mijn dochter te hebben” zegt hij iets te vrolijk. “Mag dat niet?”
Ik kijk mijn vader vragend aan. Dit is de meest vreemde actie die hij ooit heeft gehad, en geloof mij hij heeft vaak gekke acties.
“Ik kan niet gezellig doen, ik ga naar Kim toe. We zouden naar de stad gaan” roep ik half terwijl ik naar boven loop.
Ik ren naar boven om me snel om te kleden en wat make-up op te doen. Het moet ook niet te overduidelijk zijn, dus ik haal het er ook weer vanaf. En doe het opnieuw.
Als ik beneden kom zie ik mijn vader verdrietig in het hoekje van de bank zitten.
“Wat is er nou?” vraag ik terwijl ik langs hem kom zitten.
“Ik ben vandaag ontslagen” zegt hij ineens
“Maar je had toch net promotie gekregen tot afdelingshoofd” vraag ik?
“Ja, maar blijkbaar vonden ze me toch niet goed genoeg. En nu heb ik helemaal niets meer” zegt hij snikkend.
Ik heb mijn vader nog nooit zo gezien. Hij gedraagt zich als een klein kind! Ineens kruipt mijn vader dichter naar me toe en vraagt om een knuffel. Als ik hem knuffel krijg ik een raar gevoel van binnen. Als hij me strakker vasthoudt, ‘aait’ hij me met zijn hand over mijn been, hand en buik. Ik vind dit niet prettig, maar zeg er niets van. Voor ik het weet aait hij me op plekken waar een vader niet hoort te komen bij een 15 jarige. Nog steeds zeg ik er niets van, ik weet niet wat ik moet zeggen.
“Vind je het erg dat ik dit doe?” vraagt mijn vader me na tien minuten.
“..”
“Geen antwoord, is goed antwoord toch?” vraagt mijn vader een beetje lachend.
Hij gaat nog even door, maar na enkele minuten gaat mijn telefoon. Ik spring uit de handen van mijn vader en kijk naar mij telefoon. Een onbekende belt mij.
“Ja?”
“Waar blijf je? We zouden om half 4 bij de supermarkt afspreken en het is al tien over half 4” hoor ik Michael aan de andere kant van de lijn zeggen.
“Oh sorry, ik ben de tijd helemaal vergeten. Ik kom er nu aan” zeg ik.
Ik trek snel me jas aan en ga zonder iets te zeggen naar buiten.
Terwijl ik naar de supermarkt fiets, denk ik aan net. Aan mijn vader. Dit kon mijn vader niet zijn. Het was vast een vergissing geweest. Hij is zo van zijn à propos af dat hij gekke dingen gaat doen.
Ik ben zo in mijn gedachte dat ik de supermarkt zo voorbij fiets.
“Suzanne!”
Ik schrik van mijn eigen naam en zie Michael snel achter me aan fietsen.
“Waar ben je helemaal met je gedachte, je fietste me zo voorbij” hijgt Michael.
“Sorry! Ik weet ook niet wat ik heb. Laten we maar naar de stad gaan” zeg ik een beetje verlegen.