[FOTO] Soraya

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

manutjuh

[FOTO] Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 17:29

Zaterdag (gister) een fotoshoot met de arabische volblied merrie Soraya gehad. Ik vond het een schitterende merrie, ze wilde met de portret foto's niet helemaal meewerken, maar tijdens het losgooien maakte ze dat meer dan goed!

De omgeving was ook niet helemaal optimaal helaas. Overal stond wel iets op de achtergrond, daar is dus helaas niks aan te doen. Toch geprobeerd er het beste van te maken.

Hier 5 foto's van de shoot. De naamsvermelding zitten er op het orgineel natuurlijk niet op, die is er alleen omdat ik de foto's anders overal terug vind behalve waar ze horen (bij mij en de eigenaresse dus).

Ik wil dus geen commentaar op de naamsvermelding. Alleen onderbouwd comentaar.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

Noeps

Re: [FOTO] Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:32

Ik vind je foto's te klein om goed te kunnen beoordelen en je copyright veeeeeel te groot! Een kleiner copyright voldoet ook wel ;)
Zou je de foto's op 800x600 kunnen plaatsen?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:33

Plien91 schreef:
Ik vind je foto's te klein om goed te kunnen beoordelen en je copyright veeeeeel te groot! Een kleiner copyright voldoet ook wel ;)
Zou je de foto's op 800x600 kunnen plaatsen?

Hier idem dito..

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 18:18

Ik zal even kijken vanavond voor groter, de orginele staan niet op deze computer, alle foto's (ook van andere onderwerpen) staan op een andere computer waar ik nu even niet op kan, zodra die vrij is ga ik het even veranderen.

Ik zag het zelf ook na het uploaden van de foto's maar wist niet zeker of jullie ze ook te klein vonden.

De naamsvermelding zet ik er toch iets kleiner op, maar zodra ik ze ergens anders vind dan hier in dit topic gaan ze er weer groter op.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 19:07

Hier de andere versie met kleiner naamsvermelding. De grote kon ik helaas niet aanpassen, dit formaat kan niet afgedrukt worden en als ik ze groter plaats kan dat wel. Ik heb met de eigenaresse van dit paard afgesproken dat de fotoshoot gratis is maar dat eventuele afdrukken wel betaald moeten worden. Als ik ze hier dan groot neerzet heeft dat niet echt veel nut meer. De eigenaresse van het paard was het hier ook mee eens.

1.

Afbeelding

2.

Afbeelding

3.

Afbeelding

4.

Afbeelding

5.

Afbeelding

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:48

800 bij 600 pixels ziet er bepaald niet aantrekkelijk uit als je het af laat drukken hoor. :D Zeker als je cliënt aangeeft het redelijk te vinden om voor afdrukken te betalen zou ik me er niet zo'n zorgen over maken. :) Als je echt goed commentaar op je werk wilt, moet ik ze toch echt ietsje groter zien. :)

Ze lijken me iets grauwig, ook de achtergronden kijken niet overal even fijn (drukke schuur bij 3, boom bij 4). Nummer 2 spreekt me wel aan qua pose, de rest doet me vooralsnog niet heel veel.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 21:22

Ja klopt, de achtergronden zijn erg jammer, maar er was nergens een plekje met een neutrale achtergrond. De stal ligt aan een weg en daarachter de snelweg. En de omgeving heeft ook allemaal boerderijen. We konden ook nergens heen.

Vandaar dan toch de keuze voor de neutrale boerderij muur. Het was of de boerderij of meerdere huizen. Daarom toch maar hiervoor gekozen. Je hebt helaas niet altijd de mogelijkheid om een natuurgebied in te trekken. Als dat zo zou zijn :P

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 15:44

Wat een irritante ©, vind hem veel te groot :).

Foto 1: Op het goede moment geschoten. De benen vallen wel wat weg. Ze springen er niet uit

Foto 2: Mis wat scherpte, vind hem niet heel speciaal

foto 3: Leuk plaatje, mooi dat uizicht :j

Foto 4: Vind ik niet zo bijzonder, beetje standaart.

Foto 5: Beetje grauwig. Wel gave achtergrond

In het groot kunnen ze er natuurlijk heel anders uit zien.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 21:25

In de openingspost heb ik ook al gemeld dat ik geen comentaar op de naamsvermelding wil. Liever het ook gewoon hier bij te houden en alleen naar de foto's te kijken. Als je het vervelend vind en je vind dat je de foto niet kan beoordelen moet je dat maar niet doen.

@JorisDy: Ben het met je eens, veel van de foto's zijn een beetje grauwig. Helaas zat het weer niet mee, het was erg mistig. Soms zelfs zo mistig dat je in de verte niks meer zag. En dan werkt het natuurlijk niet mee dat het paard een schimmel is, die valt dan zo weg in de omgeving.

Foto 3 was ook mijn favoriet :P Dan is een beetje grauwig zelfs wel mooi, maakt de foto echt bijzonder.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:22

Misschien kan je dan de volgende keer beter eerst de nabestelling afhandelen en daarna de foto's pas op Bokt zetten.
Op die manier kan je een beetje beter beoordeelbaar formaat laten zien. ;)

De achtergronden storen heel erg.
Soms heb je de omgeving niet voor het kiezen, maar probeer dan door middel
van je diafragmakeuze die achtergrond wat minder op te laten vallen.
Eventueel kan je later in Photoshop best nog wel wat wegpoetsen.

Foto 3 is leuk, zeker met dat ene oortje naar de camera.
Toch alles in de gaten houden...
Foto 4, prachtig halster, maar zonde van de pluk haar voor de ogen.
Ik zou daar ook iets meer ruimte voor de neus willen zien.
Je zou deze foto wellicht eens kunnen proberen met de witte lucht als achtergrond bij dit weertype.

Bij de rijfoto vind ik het jammer dat je het paard iets heuvel-af hebt gekanteld.
Als je de horizon een tikkie scheef de andere kant op doet lijkt het of het paard
de achterhand meer er onder zet.

Succes er mee!

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 13:16

@Kanzi: Dankje aan die tips heb ik zeker wat.

Bij de rijfoto, daar worden heel vaak discussie's over gehouden. Ik doe niet mee aan de namaak foto's. Dus ik kantel foto's niet zodat het paard er beter op komt. Als een paard zo loopt dan loopt hij zo en als ik het dan kantel lijkt het of het paard super loopt, maar dat is dan bedrog en ik maak liever 'echte' foto's die laten zien hoe het paard is dan dat het net zo goed een heel ander paard had kunnen zijn.
Je ziet het vaak net beginnende fotograven doen en ook op verkoopsites zie je vaak zulke foto's, maar ik vind het bedrog.

Ik zeg niet dat ik niks te verbeteren heb, juist wel daarom heb ik deze shoot ook gratis gedaan (ik krijg alleen de 'standaard' rassen aangeboden en wilde ook een schimmel) om te oefenen. Ik heb bijna geen ervaring met schimmels dus was het extra lastig. Ik zeg ook niet dat ik prof ben, ben ook nog maar beginnend, maar weet wel al redelijk wat wel en niet gewaardeerd word onder de mede fotograven en scheve horizon bewijst niks van je kwaliteiten.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:26

Als dat jou visie is moet je daar zeker bij blijven. ;)
Je zou je in dat geval af kunnen vragen of je bij zo'n combinatie
dan wel foto's moet maken uit deze hoek, en ze niet liever
bijvoorbeeld 3/4 van voren zou kunnen schieten.
Klanten zien hun paard graag op z'n mooist op de foto.
Fouten van het paard hoef je niet per sé weg te poetsen,
maar je kan ze misschien beter niet benadrukken. :D

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 20:35

Ja klopt, achteraf had ik ook beter voor het paard kunnen gaan staan. Die foto's hebben we ook die staan op een andere pagina waar alleen de eigenaresse op kan komen, daar kan ze eventuele nabestellingen uit kiezen.

Ik vind ook dat ik met rijfoto's nog erg veel moet leren, ieder zijn sterke kanten en rijfoto's zijn niet de mijne :P Maar daar ben ik hard op aan het oefenen. De dag na deze shoot (afgelopen zondag) was er Z1 en Z2 wedstrijd op onze stal en daar heb ik ook foto's gemaakt, dat is de eerste keer dat ik echt blij ben met het resultaat van rijfoto's. Zo zie je maar dat je iedere keer weer wat bijleerd.

knolle_krack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:43

ik vind de naam erg jammer van de foto`s... ik was meer naar de naam aan het kijken dan de foto`s, echt niet mooi sorry, foto`s verder zijn wat standaart kwa bewegingen..