[SCH] Catootje in aquarel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rinske

[SCH] Catootje in aquarel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 12:08

Na een hele lange tijd (zo ongeveer 6 jaar denk ik := ) heb ik weer eens wat aquarelletjes gemaakt :) . Aquarelleren bevalt me hardstikke goed, vind het vooral leuk om te zien wat open niet beschilderde stukken doen qua contrast e.d.

Als proef heb ik mijn kat Catootje gemaakt (van een voorbeeldfoto van Deviantart).
Het is een aquarel(letje) van 10x15cm (postkaart, hier dus heel sterk uitvergroot), en wat een gepriegel is het geweest! Maar wel erg leuk om te doen :j .

Afbeelding

:)

JoSav

Re: [SCH] Catootje in aquarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:29

Laat ik voorop stellen dat ik geen fan ben van aquarel. Hoogstens van oosterse inkt technieken.
Ik vind haar wat plat, dat wordt denk ik versterkt door de hoeveelheid papier die je nog ziet, maar ik weet dat dat juist onderdeel en de kracht van aquarel is. Dat vind ik hier en daar wat wringen.
Je contrasten zijn wel al heel aardig: blauwig grijs tov oranje, en daarbij het groen en het roze-paars.
De schaduw binnenin werkt niet zo goed, het effect gaat verloren omdat het er zo op is geschilderd. Bovenop bij haar kopje werkt het bijvoorbeeld wel, maar rondom niet.

Leuke miniatuur! Weer eens wat anders van jou. :D

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 12:32

Met de schaduw binnenin heb ik inderdaad zitten vechten, dat zie je goed! Ik ben altijd zo bang dat ik het verpest door het te donker op te zetten, maar misschien mag hij aan de zijkanten ook nog wel wat donkerder net als boven haar hoofd. VInd het ook altijd lastig dat je bij aquarel van licht naar donker moet werken, precies andersom dan dat ik doe bij olieverf := .
Ik zie trouwens nu pas dat ik haar snorharen ben vergeten _O- .

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:46

Zoals JoSav zegt.. Hij is erg plat. Erg weinig schaduw, contrast. Het geheim is inderdaad dat je papier moet uitsparen voor highlights, tot zover zit het allemaal goed. Maar je maakt te weinig gebruik van zachte overgangen, precies zoals je zelf zegt. Van licht naar donker werken is erg belangrijk. Genoeg verf aanbrengen op je papier, en daarna uitvegen met water/verf eraf halen met droger penseel. Bij de donkere vlakken laat je genoeg verf, bij de lichte vlakken gebruik je meer water. Jij lijkt overal evenveel water te hebben gebruikt. :)
Het is inderdaad een tegenovergestelde manier dan bij olieverf, acril, .. Hoewel je bij potlood toch ook wel deze techniek gebruikt. Je moet van een lichte basis naar donkere schaduwen werken en niet van een donkere basis naar lichte highlights. Bij deze mag je je overgangen niet te scherp maken, want dan wordt het opgeplakt en plat. Dus het geheim is harde randen zacht maken met water en vooral vloeiende overgangen van licht naar donker, ook weer door middel van water. En ook wel belangrijk, contrast. Niet alleen in kleuren, ook in licht en donker. :)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 14:42

Ik heb nog even wat aangepast :) . Ik denk dat ik er nu niets meer aan doe, bang om hem te verpesten.

Afbeelding
Hij is iets donkerder geworden door de foto (inscannen wilde niet mooi lukken).

LayLaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:57

Ik vind hem ook heel mooi geworden! :o Mooi kleurgebruik, ben absoluut wel een fan van aquarel! :P

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:48

He, leuk, nog iemand met aquarel bezig! :D

Echt tips geven vind ik lastig omdat ik er zelf nog maar mee aan het experimenteren ben, maar toch een poging. :) Doordat je tinten hebt gebruikt die vrij dicht bij elkaar liggen (roze, paarsig, blauw), krijgt hij een zacht effect, dat past wel bij zo'n lief poesje. :j Doordat je in de vacht zoveel grijs hebt gebruikt vind ik hem dat toch weer wat flets maken, dat wordt denk ik versterkt omdat het neusje juist heel sterk gekleurd is.

De schaduw boven het kopje ziet er heel goed uit, omdat je daar de omslagrand van het doek ook wat schaduw hebt gegeven en je het klopje in de schaduw ziet verdwijnen, Bij je tweede versie zien het pootje en de zijkanten van het kopje er al een stuk fijner uit, niet meer van die zwarte vlakken waar ineens iets uitsteekt. Goed aangepast.

Ook vind ik het bij de tweede prettig kijken dat je het kopje iets meer hebt ingevuld met meer dan alleen de losse haartjes. Het leek of je de vacht had 'getekend met verf' in plaats van te hebben geschilderd zeg maar.

Je techniek bij het doek lijkt een stuk losser, daar heb je lekker veel water gebruikt om hem naar achteren te laten vervagen en wat kreukels te suggereren.

Ik vind hem erg schattig! :)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:57

Leuk dat je met zo weinig pigment zo iets duidelijks kunt neerzetten. Schattig! Dat trekt mij wel aan aquarel, maar uiteindelijk ga ik zelf toch liever voor centimeters dikke lagen verf.

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:11

Je hebt een goede poging gewaagd hem te verbeteren. De zijkanten met de donkere schaduw zien er al veel beter uit. Ook het pootje heb je iets meer diepte gegeven. Bij de neus en de ogen blijf ik toch iets missen. De neus is recht en plat door gebrek aan schaduw. Ook de ogen staan bovenop het kopje en zitten niet in oogkassen. Dit komt door het wit errond. Als ze in hun kassen zouder zitten, zou er jou donkerdere schaduw aan de bovenkant moeten. Ook bij het neusje en het mondje mist schaduw.
Maar al bij al oogt hij inderdaad erg schattig. En vermits hij zo klein is, is hij toch erg netjes neergezet. Hoop dat je wat kan met mijn tips voor de volgende keer :) .

Edit: Eigelijk moet ik jou niet uitleggen waar schaduw moet. Ik heb je ander werk even bekeken, en er zijn er echt goede bij. Dus ik vermoed dat je wel weet wat en waar, maar dat de 'hoe' nog even oefenen is. Hoop dat je dan nog altijd iets hebt aan mijn tips, maar ik zie het zeker goed komen :)

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:14

Een heel schattig geheel! :j Heel goed gedaan!
Knap dat je het na zo'n lange tijd zo goed heb weten op te pakken. De kleuren ogen heel prettig.
Prima werkje, ik ben al benieuwd naar je volgende werk!

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:24

mooi gedaan :)
vindt de ogen heel mooi en zacht :)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:28

Die ogen hebben diepte, mooi! Verder zou je dat misschien in de rest van het koppie ook nog kunnen toepassen, om het geheel wat meer diepte te geven. verder erg schattig, ik ben al helemaal niet handig met aquarel, hoor.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:08

respect hoor! Knap om zo klein te werken en dan met een medium als aquarel.
ik mis alleen toch nog iets in de ogen.. iets van bolling/diepte maar aan de andere kant, pas het wel weer bij het werk op zich

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:41

mooi hoor, ik vind aquarel echt een kriem, heb er ook nog niet echt vaak mee geexperimenteerd moet ik zeggen maar het ligt me neit zo..

toch vind ik dat je het oog (Voor ons links) wat meer diepte/bolling mag geven, het ander oog heeft dit al wat meer.