[DIGI] veulen WIP

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Deri

[DIGI] veulen WIP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 01:40

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:07

Meid, je wilt graag opbouwend commentaar. Mag dat ook onderbouwd commentaar zijn? We zijn hier allemaal op UK om wat te leren, nietwaar? Maar ik zal het zo vriendelijk mogelijk houden hoor. :)

In de eerste plaats is je schets geen schets maar een omtrek. Ik zal het even voor je toelichten.
Er is echt niks verkeerd aan overtrekken, laat ik dat voorop stellen.
Half UK doet het, en helaas 90% van de DIGI's op UK zijn overtrekwerk. Dat mag iedereen zelf weten.
Het opzetten van een schets heeft twee typerende werkwijzen: in vormen, of, als je enorm ervaren bent, uit de losse hand zonder hulpvormen en hulplijnen (die 'teken' je dan nl in gedachten). Maar er is een wezenlijk verschil tussen die werkwijze en hetgeen je hier laat zien. Jouw 'schets' is simpel gezegd een omtrek van de foto. Dat mag hoor, dat moet je gewoon zelf weten. Het heeft alleen consequenties voor het soort onderbouwd en inhoudelijk commentaar dat ik je kán geven.
Ik kan je dus geen commentaar geven op je tekenkunsten, alleen op je inkleurkunsten. En daar zal ik het dan ook op houden. Ik bedoel het niet verkeerd verder hoor; ik leg even uit waarom ik je dus niet van commentaar kan voorzien op je schets. Het is geen schets, daarom dus.

Ik weet dat het misschien niet opbouwend genoeg is, maar desondanks leer je er misschien toch wat van.
Je palet is erg flets en vooral erg eentonig. Je hangt heel erg aan 1 kant van het kleurenwiel, dat maakt je tekening saai om naar te kijken, levenloos eigenlijk. Er zit geen spanning in, het is allemaal heel veilig. Je laat je vermoedelijk te veel leiden door de foto. Je hoeft niet klakkeloos (dat klinkt weer zo negatief, dat is de bedoeling niet) de foto over te nemen, want dan voeg je niks toe aan de foto. Dan kun je beter de foto ophangen. Nu is je uitgangspunt dat je je verveelde, dus dat verklaart ook wel eea. Maar als je er een bevredigend portret van wilt maken en je je toch verveelt: probeer eens wat, durf eens wat, waag eens een sprong in het diepe en experimenteer met meer kleur, wat sterker wisselende opacity en tinten bij elkaar, zoek daarin een balans. Dat is het mooie van digi. Er bestaat niet zoiets als 'nu heb ik hem verprutst', want dan pak je gewoon een eerder bestand en ga je van daaruit weer vrolijk verder. :D

Ik vind je techniek ook niet zo. Tuurlijk is het niet verkeerd om haartjes los te tekenen, maar je lijkt ze vooral op 1 opacity neer te zetten, en in 1 tint per deel, waardoor je losse vlakken krijgt die echt geen diepte hebben. Daardoor krijg je geen mooi driedimensionaal effect. Dat is wel jammer.
Probeer wat meer haartjes in verschillende tonen naast elkaar te tekenen, want de haartjes die wat dieper in de vacht liggen vangen minder licht en zijn daardoor donkerder, dat effect krijg je echt niet alleen door een wat donkerdere onderlaag te tekenen, zoals je nu gedaan hebt.
Je had bij het overtrekken ook rekening mogen houden met bot en spierstructuur van het veulen. Die 'lijnen' (je werkt in lijnen, niet in vormen, dus leg ik het ook maar even uit in lijnen) zijn veel belangrijker nog dan de omtrek: die bepalen nl echt de vorm.
Het diertje heeft prachtige vormen in hals en hoofd, die het diepte en karakter geven. Let daarop bij het verdere inkleuren. De schaduw en lichtval geeft het dier vorm: om een mooi portret te maken zou je dit 'moeten' laten terugkomen in je tekening, bijvoorbeeld bij het neusje, bij de ogen, de pezen bij de mond, enz.
Zoom je foto eens heel erg in en verhoog saturation van de kleuren eens, om te zien wat er gebeurt (dit is overigens geen leidraad maar schept misschien stof tot nadenken, de basis is dat alles in de wereld te maken is uit een handjevol kleuren, simpelweg afhankelijk van een menging. Licht bestaat ook uit allemaal kleuren: dat bepaalt veel, wat wordt weerkaatst, maakt de kleur). Bedenk dat er in zo'n klein veulenvachtje veel meer kleuren verstopt zitten, dan je met je eyedropper tool of ongeoefende oog kunt vinden!

Verder: ga gerust zo door.
Mijn eerlijke mening: dit is geen tekening, dit is een kleurplaat. Niks mis mee hoor! Kleuren werkt enorm therapeutisch. :D :D
Ik heb niet zo gauw een mening over een kleurplaat, of het moet een enorm goede lijntekening zijn, wat dit niet is. Ook daar is niets mis mee, het is alleen geen super basis voor een goede tekening.
Maar verder: veel plezier en hopelijk verdrijft het de verveling een beetje. :) :)
En misschien kun je wat met mijn commentaar. :)

Nog een vraagje: op welke DPI werk je? De afmetingen zijn niet zo enorm veel zeggend als het DPI niet hoog genoeg is.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:05

Nog even een aanvulling: Het is al erg netjes hoe je je werk hebt ingekleurd, maar ik denk dat je én meer leert en dat je inkleuring beter wordt als je eerst een schets opzet, omdat je dan moet nadenken over de lijnen en hulplijnen die je neerzet: waarom zet ik die lijn hier neer, wat betekent die lijn, is dat de overgangsgrens van licht naar donker? Waarom zit die daar? Omdat daar de spier overloopt en dus dieper ligt. Het vangt minder licht, en is daardoor donkerder. 'Dit gedeelte steekt uit, hier ligt namelijk de neusbrug van het paard, die lijnen geven het hoogste punt aan, dus het deel dat het meeste licht valt en daardoor dus het lichtst van opzet hoort te zijn'. Snap je? Je begrijpt met een basisschets veel beter wat je aan het inkleuren bent en waarom het hier en daar donkerder wordt enzovoorts.

Succes!

pinuts

Re: [DIGI] veulen WIP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:06

josav.. het is maar net wat TS wil bereiken. Wil ze gewoon mooi een veulen natekenen? Of wil ze experimenteren?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:08

pinuts schreef:
josav.. het is maar net wat TS wil bereiken. Wil ze gewoon mooi een veulen natekenen? Of wil ze experimenteren?

Dit heeft verder niks met natekenen te maken, alleen met inkleuren..... ;)

Ik ga helemaal mee met JoSav verder. Die vat het beter samen dan ik nu zou kunnen doen. :)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:09

volgens jou is dit gewoon een kleurplaat?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:10

Ja. Eigenlijk wel. :)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:16

net als je een paard naschilderd en een raster maakt dus.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:21

Ik ben ook niet voor rasteren. :)
Al is het al iets anders dan gewoon overtrekken.

Wat ik anders vind is dat als je een raster maakt omdat je de anatomie bijv. nog niet geheel beheerst en die op deze manier wilt oefenen. Ik kan me voorstellen dat je zoiets zou doen; om vervolgens langzaam af te bouwen en van het raster af te stappen en dan verder te gaan met je eigen schetsen uit de losse pols. Oftewel, dat je bereid bent om te leren. Er zijn vast mensen die het op deze manier doen. ;)

Waar voor mij vooral de schoent wringt is mensen die niet toegeven dat het overgetrokken is (over met raster, projector of wat dan ook) gemaakt.
Ieder voor zich, als iemand zin heeft om op deze manier te werken, houd ik dat niet tegen. :)
Het is alleen jammer dat veel mensen het niet toegeven; is het dan iets om je voor te schamen? ;) Is het dan zo leuk om jezelf voor de gek te houden op die manier?

Overigens niet voor de TS bedoelt! Die heeft hier immers nog niet gereageerd wat betreft overtrekken etc.
Maar ik denk dat de TS voorlopig genoeg kan met het commentaar van JoSav. :) Dat is duidelijk genoeg denk ik.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:26

ik ben het met je eens hoor, maar ik zie niet wat er mis is met overtrekken.. je leert hierdoor ook meer van het programma, en je moet toch echt wel creatief zijn om zo mooi in te kunnen kleuren. Ik heb zelf zowiso weinig met natekenen, overtrekken etc,, omdat ik dat gewoon saai vind.. Het mooie aan tekenen is juist dat je iets kan toevoegen. Maar ik vind dat TS goed op weg is, en digitaal werk word hier op bokt vaak op deze manier gedaan.. Een foto overtrekken.. nja goede oefening is t wel;) Maar zoals ik al zei: wat wil ts? een oefening, gewoon een leuk paard ovetrekken of wil ze er mee experimenteren ( dat denk ik niet want dat zie je er niet in weer) er is niets mis met veilig, als oefening

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:30

Dat is hier ook de vraag; wat wil de TS? :)
Gewoon leuke ontspanning in de vorm van een "tekening" door die over te trekken? Geen probleem met schetsen etc.?

"en digitaal werk word hier op bokt vaak op deze manier gedaan.. "

Helaas wel... tenminste, 9 van de 10 keer wordt je afgebekt of vuil aangekeken als je een opmerking maakt over het overtrekken. Want nee hoor, het is toch echt zelfgetekend.

Het is gewoon jammer dat oprechte tekenaars, die hun eigen schetsen maken, de dupe worden van mensen die overtrekken; de buitenwereld, die geen kaas heeft gegeten van tekenen, ziet alleen maar die prachtige tekening en niet dat die simpel is overgetrokken. ;)

Nogmaals, ik weet niet wat de TS haar bedoeling was natuurlijk. :)
En een foto overtrekken is imo geen oefening. Je leert er namelijk niks van.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:31

Ja, dat is in wezen inkleuren ja. En wederom: daar is helemaal niks mis mee. Ik heb zelf al met klem gezegd dat mensen helemaal zelf moeten weten of ze willen overtrekken of niet, en of je ooit de intentie hebt over te stappen naar zelf schetsen of niet. Mensen mogen dat zelf weten! Ik maak me daar ook helemaal niet druk om, maar kan dan weinig zeggen over het construeren, alleen over het invullen!!
Het verschil is dat het handig is, of je nu naschildert of niet, dat je een bepaalde kennis hebt van vormleer, anatomie, lichtwerking en kleurwerking, om zo een optimaal resultaat te bereiken, een esthetisch prettig geheel.
Of je dat doet door in te kleuren of volledig zelfstandig te werken, met of zonder foto te werken, of wat dan ook is in die zin niet geheel relevant: als je niet weet waarom je ergens een 'lijn' ziet, dan zal het eindresultaat niet optimaal zijn.
Ik ga er op UK (terecht/onterecht) vanuit dat mensen graag willen leren hoe paarden te tekenen, niet hoe paarden in te kleuren. Als de insteek van de TS zou zijn te leren inkleuren, dan nog, vind ik dat de basis hoort te zijn: begrijp wat je ziet, of je nu wel zelfstandig een schets kunt construeren of niet. En: of je dat nu wilt of niet.
Zonder begrip en kennis van vorm, kleur en licht zal het eindresultaat alleen maar intuïtief zijn, en de praktijk leert dat dat niet zo goed samengaat met realisme.

Deze discussie was overigens helemaal niet mijn inzet en ik vind het sneu voor de TS dat deze discussie nu in haar topic gevoerd wordt zonder dat zij de kans heeft gehad hier te reageren op mijn commentaar. Zij wil commentaar, als je het met mijn commentaar niet eens bent is dat 1 ding, maar om dan alleen op mij te reageren vind ik naar de TS toe niet geheel fair.

Ik zal nu verder pas weer reageren wanneer de TS dat heeft gedaan en ik vind dat ze ook geheel zelf moet weten of ze zich wil mengen in deze discussie want voor haar werk doet die er misschien helemaal niet toe. Ze heeft zelf immers aangegeven dit te hebben gemaakt uit verveling, dus er is geen sprake van de intentie te wekken of het al dan niet zelf getekend is of is overgetrokken. Ik wijs haar er alleen op dat haar schets geen schets is, zonder haar te willen afvallen over haar tekenkwaliteiten: ik kan alleen wat zeggen over haar kwaliteiten aangaande inkleuren (inschilderen? Klinkt dat minder negatief? Ik bedoel het nl niet negatief of denigrerend!) en niet over haar kennis van anatomie, omdat er ook in dit stadium van inkleuren nog weinig over te zeggen valt. Ik kan alleen wat zeggen over wat ik zie. En dat mogen mensen naast zich neerleggen of niet. Het is ook maar een mening.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:35

Het is ook geen sneer naar de TS, daarom zei ik al dat ik niet weet wat haar bedoeling is met deze tekening. ;) Misschien wilde zij het wel zo, dat kan. :)

Qua inkleuren is er gewoon al veel gezegd, wat betreft wisselen met opacity, en meer kleurgebruik etc.
In het oortje zou al wat meer diepte komen als je wat meer wisselde met kleurvlakken en verschillende tinten. :)

Deze discussie heeft verder niet direct te maken met de tekening van de TS, meer met het algemene digigebeuren.
Pinuts je kan me evt. ook Pb'en. ;)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:53

uhm.. ik voer geen discussie hoor:P Ik bedoel eig alleen maar te zeggen: we weten niet was ts wil, ik ik vind dat josav haar woord al helemaal klaar heeft.. Niets mis mee, maar ik ben nu wel erg benieuwd naar wat TS te zeggen heeft, ik ben het helemaal met jullie eens over het inkleuren enz hoor.. Maar ook dat vind ik een oefening;) Ik vind het trouwens grappig hoe vreselijk kritisch jij bent josav, jij verwoord altijd goed hoe het in jouwn ogen altijd nog beter zou kunnen;) maar omdat we nog niet weten wat Ts hiermee wou bereiken, ( ik gok gewoon een paard natekenen/overtrekken zoals zoveel hier) wacht ik reactie net als jou josav van ts af:)

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 19:00

Hey allemaal :)
Ja ik heb de tekening overgetrokken :o
Ik wil verder leren hoe je meer een vachtstructuur kan maken in een tekening, dat vind nog lastig om te doen.

Ik vind het lastig om veel verschillende kleuren te gebruiken, wat ik vooral in de foto zie is geel goud en bruin, dus bij die kleuren ben ik ook gaan zoeken, in de manen zag ik wel wat rood, rood/bruin, maar toen ik daarmee begon te tekenen vond ik het niet erg realischtisch meer dus ben ik er weer met wat zwart/bruin overheen gegaan.

verder was dit ook puur voor tijdverdrijf, maar ik wil der wel van kunnen leren (qua het inkleuren)

@JoSav: aan jou commentaar heb ik wat, maar ik snap niet alles.
Der komen bijvoorbeelt termen lang zoals DPI, opasity enz.
Ik zou geen id hebben wat dat betekend :o
zou je dat uit kunnen leggen?

Ik moet nog steeds om leren gaan met het kleurenpalet, vind het aardig lastig om te mengen.
Ik gebruik het progamma Gimp hiervoor. :)

edit:reden van het overtrekken is ook dat ik makkelijker met de hand teken dan met de muis :)
Ik heb helaas alleen geen scanner, anders had ik m met de hand getekend en ingescand.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:20

Ok, het is dus duidelijk dat je wilde oefenen op vachtstructuur, dan is idd de manier waarop je je schets verkrijgt ondergeschikt, en is overtrekken gewoon een makkelijk hulpmiddel om meteen te komen bij het gedeelte waar je op wilt oefenen zonder dat je uren aan een perfecte schets zit te werken. Niet iets om je voor te schamen hoor! Hoort allemaal bij het oefenproces. :)

Bij vachtstructuur is het belangrijk dat je met een onderlaag begint en haartjes in verschillende opaciteit neerzet. Opaciteit is de mate van lichtondoorlatendheid, het tegenovergestelde van transparant. Een lage opacity is dus in feite een hoge transparantie van het materiaal. Dus je hebt een bepaalde kleur en in plaats dat hij op 100% ondoorlatendheid is en 0% transparantie maak je hem transparanter zodat hij (bijv rood) een heel lichtroze of lichtbruin kleurtje achterlaat als je 1 keer met je brush klikt, en als je daar dan weer een haartje of puntje overheen zet, wordt het donkerder. Als je er heel veel over elkaar zet wordt het uiteindelijk alsnog helemaal dekkend, zeg maar. Begrijp je? Als je dat met verschillende tinten doet, krijg je heel veel dicht bij elkaar liggende maar toch verschillende kleuren haartjes, de onderste worden donkerder en als je er dan met een lichtere overheen gaat, blijven de onderste staan, behalve daar waar je lichtere 'haartjes' overheen tekent, zo krijg je heel veel diepte, en kun je verschillende lagen vacht over elkaar tekenen zonder dat je overal vol tekent met haartjes en je dus de onder lagen tussen de andere haartjes door blijft zien. Dan krijg je dus de illusie dat er veel diepte is. Dat krijg je het beste met lage en wisselende opacity (ene moment op 15% dan op 20% dan op 35% enzovoorts, probeer daar eens mee).

Het voordeel hiervan is ook dat je streepjes niet zo hard worden en je ze niet hoeft te blurren of smudgen, wat snel een lelijk effect geeft. Met opacity krijg je een natuurlijker geheel.

Bij digi werken magenta (purper-rozig) en cyaan (turquoise blauw) en geel het beste om mooie kleurmenging te krijgen: je kunt ook ipv rood met wat meer bruinrood werken en over je gele basis met wat magenta en cyaan tinten proberen wat er gebeurt, met lage opacity, anders mengt het niet. Probeer je brush dan afwisselend op normal, lighten, darken, burn, enz te zetten om te zien wat dat voor effect heeft op de menging en de kleur. Zo leer je wat het beste werkt voor mooie schaduwen, structuur en diepte. Digi schilderen is experimenteren en uitproberen, tot je een fijne methode hebt gevonden die voor jou het beste werkt.

DPI is een afkorting voor dots per inch, oftewel puntjes per inch (of cm, afhankelijk van je instellingen). Het gaat dan om de resolutie en resolutiekwaliteit van je afbeelding. Standaard afbeeldingen hebben een resolutie van 72 (je kunt het in je programma nakijken bij image, en dan bij formaat) maar 72 is te laag om van een digi schilderij een mooi drukwerk te maken: leer jezelf dus aan om op MINIMAAL 300 DPI te werken als je digi schildert, ook voor oefeningen want je weet nooit hoe mooi het eindresultaat wordt. ;)

Zijn er nog termen waar je moeite mee hebt? Dan licht ik het voor je toe.

Denk eraan dat je wat betreft je kleurenpalet niet te simpel denkt dat rood, geel en blauw volstaat: rood en blauw zijn nl rekbare begrippen: belangrijker zijn magenta en cyaan (zo heten de kleuren, ik kan de kleurcodes wel ff voor je opzoeken zodat je precies weet welke kleuren ik bedoel).

Gimp werkt ongeveer net als photoshop, is alleen wat simpeler en dus goedkoper. Met Gimp kun je ook heel fijn schilderen en er bestaan ook tutorials voor, mocht je vastlopen.

Je schildert dit dus met een muis? Knap hoor, zo deed ik het in het begin ook (wel zelf schetsen hoor) en ik kan je wel vertellen dat dat niet makkelijk is. Heb je ook geen digitale camera? Dan kun je je traditionele tekenkunsten hier ook laten zien, al is het natuurlijk niet zo ideaal als een scanner, maar veel mensen hier hebben ook geen scanner.

Probeer wat diepere kleuren te kiezen, en een mooie balans te vinden tussen koelere en warmere tinten.

Succes.
Als je verder nog vragen voor me hebt, laat het maar weten, dan doe ik mijn best ze te beantwoorden. :)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:06

ben je al verder gekomen?

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:28

wow, echt hartstikke mooi. ook leuke kleurtjes, echt veulen achtig.
maar kun je dit ook met gimp maken?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:46

@drafbalk: TS heeft het in the Gimp gemaakt. :) Dus dat kan ja.

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:49

ow srry, overheen gelezen. (blond hé?)

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 19:58

hey ik ben een heeeel klein stukje verder.
ik ben meer kleur gaan gebruiken, maar ik kan toch niet tevreden worden over dat linkeroortje.
Afbeelding
ik kan niet het effect krijgen van langere haren in het midden van het oortje, ondanks dat ik meer verschillende kleuren gebruik.
iemand wat tips?
ik ben iets verder gegaan met het rechteroortje, maar niet genoeg om er wat over te zeggen denk k.

drafbalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:45

hoe maak je die kleine haartjes?

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 20:17

oke ik heb veel lopen kliederen op de tekening, en k word er geen haar wijzer op.
in een ander topic heb ik gelzen dat je bij isabel en valkkleurige paarden makkelijk geel en roze kan gebruiken.
maar het gaat gewoon niet.
ik heb alles een lichtere tint gegeven zodat het meer in de buurt van de kleur is die ik wil hebben (tip van iemand)
maar nu weet ik dus niet hoe verder, bijvoorbeeld de overgang van neus naar neusbrug wil neit echt vanwege het stuk zonder haar wel naar haar te tekenen.

Afbeelding

k vind het helemaal nergens meer op lijken -O-
heb het flink onderschat digitaal tekenen

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:23

ik vond je vorige update mooier, ik zal als ik jou was meer die manier van ''tekenen'' aanhouden. Verder erg leuk :)

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 07:33

Ik vind dat je gewoon moet blijven proberen! :)

Ik heb het digitaal tekenen ook flink onderschat, maar als je niet dooroefent lukt het je nooit ;) Gewoon experimenteren met kleuren, inkleuren etc.

Het oog vind ik trouwens goed opweg! :D