[TEK] Help! pastel doet niet wat ik wil...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fudge

[TEK] Help! pastel doet niet wat ik wil...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 17:12

tja, zoals de titel al aangeeft, ik kan niet helemaal overweg met mijn pas aangeschafde pastelpotloden..
het gaat om de Design Bruynzeel-Sakuro, het zijn slechts 12 potloden (ze zijn zo onwijs duur |( )
Misschien kloppen de verhoudingen nog niet helemaal (bij het hoofd heb ik zo'n gevoel) maar het gaat mij er nu ff meer om hoe ik de kleuren goed krijg, ik heb bijvoorbeeld geen bruin (zie de foto welke kleuren ik wel heb) heeft iemand een idee hoe ik deze zo goed mogelijk kan krijgen???

Afbeelding

1. De eerste laag
Afbeelding

2. Soort van tweede laag, ik heb zomaar is wat gedaan.
Afbeelding

3. Het hoofd
Afbeelding

4. Het lichaam
Afbeelding

5. De benen
Afbeelding

zoals jullie dus kunnen zien zijn tips meer dan welkom :P

groetjes

JoSav

Re: [TEK] Help! pastel doet niet wat ik wil...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:16

Aangezien tips meer dan welkom zijn, zal ik een beginnetje maken. :D

Je opzetschets klopt niet. Anatomisch gezien heeft jouw paard een onnatuurlijk breed voorhoofd en staan de ogen als die van een roofdier: voorin in het hoofd. Dat is bij een paard niet zo. Het hoofd past ook echt niet bij de rest van het lijf: let op de anatomie van je paard!

Het lijkt erop of je heel donker begonnen bent. Bij pastel is het belangrijk dat je van licht naar donker werkt, omdat licht over donker nauwelijks pakt, en bijna alleen geschikt is voor glaceertechnieken.

Bestudeer het kleurenwiel eens. Standaard wit, bruin, zwart en grijs zijn tinten die in een kleurenportret alleen voor accenten geschikt zijn. Vooral zwart en grijs zijn heel gevaarlijke kleuren. Waarom? Omdat zwart geen kleur is en grijs het 'kind' is van wit en zwart. Tegenwoordig zijn grijstinten bij pastels al stukken verbeterd, maar dan nog is het enorm oppassen met deze tinten. Het zijn pastels voor accenten, niet voor hele vlakken.
Probeer andersom te werken: niet achteraf highlights aan te brengen, maar vooraf bepalen waar ze moeten, zo voorkom je een hoop ellende en kun je straks makkelijker bijlichten, om het zo te noemen. En doe dat ook niet zomaar met wit, dat maakt een portret gauw flets. Zoek alternatieven: wat zit er aan de lichte kant van bruin, wat aan de schaduwkant? Uit welke kleuren is bruin eigenlijk opgebouwd? Bruin is nl geen op zichzelf staande kleur. Om een portret dan levendig te maken is het zaak die kleurenleer erop toe te passen. Geschikte schaduwkleuren zijn bijvoorbeeld groen, paars en blauw. Waarom? Bruin is in wezen rood + groen. Groen is geel+blauw. Rood is een warme kleur, en daarom minder geschikt voor schaduwen (koel). Groen is een vrij koele kleur, blauw is de koelste kleur. Rood + blauw zijn in wezen samen paars. Enz.

De beste leerschool is te beginnen in grafiet, en eerst de anatomie en basislichtval goed onder de knie te krijgen alvorens jezelf in het diepe te werpen en in kleur te werken. Je hebt dan nl te maken met én vormleer én lichtwerking én kleurleer. Dat is voor veel mensen toch best een beetje overweldigend, en kan frustrerend zijn omdat het achteraf toch niet zo simpel is als 'het paard is bruin, ik pak mijn bruine potlood.'

Succes ermee.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 17:13

oke bedankt! over het anatomische gedeelte ben ik het met je eens, dit had ik ook al aangegeven in de beginpost, maar daar kan ik nu eerlijk gezegd niet zo overin zitten..;) het ging mij er bij deze tekening meer om dat ik goed kon oefenen hoe het werken met pastel nou gaat....

het werken van licht naar donker ben ik idd ook achtergekomen! en dat gaat naar mijn mening dan ook al wat beter...

ook de verschillende kleuren is mij opgevallen en dat ben ik dan ook aan het experimeren al vind ik het nog wel moeilijk om zomaar groen oid in mijn tekening te gebruiken... dat lef heb ik nog niet helemaal...

ik wil wel ff zeggen dat ik al heel erg lang in grafiet en houtskool heb gewerkt, en ik nu juist wel wat in kleur wilde proberen, vandaar dus mijn keuze voor pastel!

voorbeeldje van een houtskooltekening
Afbeelding

en mijn werk waar ik nu iets verder mee ben...
het hoofd is nu zo dat ik er zelf tot nu toe redelijk tevreden over ben, aan het eind zal het misschien nog wat aangepast worden,(voornamelijk lippen/neus) maar voorlopig vind ik het goed
nu ben ik bezig met de hals/borst/voorbeen
Afbeelding

close-up
Afbeelding

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 12:52

ziet er al een stuk beter uit! :)
ik vind de borst erg netjes :j
Allen dat achterbeen komt nog te ver naar voren