Aangezien tips meer dan welkom zijn, zal ik een beginnetje maken. 
Je opzetschets klopt niet. Anatomisch gezien heeft jouw paard een onnatuurlijk breed voorhoofd en staan de ogen als die van een roofdier: voorin in het hoofd. Dat is bij een paard niet zo. Het hoofd past ook echt niet bij de rest van het lijf: let op de anatomie van je paard!
Het lijkt erop of je heel donker begonnen bent. Bij pastel is het belangrijk dat je van licht naar donker werkt, omdat licht over donker nauwelijks pakt, en bijna alleen geschikt is voor glaceertechnieken.
Bestudeer het kleurenwiel eens. Standaard wit, bruin, zwart en grijs zijn tinten die in een kleurenportret alleen voor accenten geschikt zijn. Vooral zwart en grijs zijn heel gevaarlijke kleuren. Waarom? Omdat zwart geen kleur is en grijs het 'kind' is van wit en zwart. Tegenwoordig zijn grijstinten bij pastels al stukken verbeterd, maar dan nog is het enorm oppassen met deze tinten. Het zijn pastels voor accenten, niet voor hele vlakken.
Probeer andersom te werken: niet achteraf highlights aan te brengen, maar vooraf bepalen waar ze moeten, zo voorkom je een hoop ellende en kun je straks makkelijker bijlichten, om het zo te noemen. En doe dat ook niet zomaar met wit, dat maakt een portret gauw flets. Zoek alternatieven: wat zit er aan de lichte kant van bruin, wat aan de schaduwkant? Uit welke kleuren is bruin eigenlijk opgebouwd? Bruin is nl geen op zichzelf staande kleur. Om een portret dan levendig te maken is het zaak die kleurenleer erop toe te passen. Geschikte schaduwkleuren zijn bijvoorbeeld groen, paars en blauw. Waarom? Bruin is in wezen rood + groen. Groen is geel+blauw. Rood is een warme kleur, en daarom minder geschikt voor schaduwen (koel). Groen is een vrij koele kleur, blauw is de koelste kleur. Rood + blauw zijn in wezen samen paars. Enz.
De beste leerschool is te beginnen in grafiet, en eerst de anatomie en basislichtval goed onder de knie te krijgen alvorens jezelf in het diepe te werpen en in kleur te werken. Je hebt dan nl te maken met én vormleer én lichtwerking én kleurleer. Dat is voor veel mensen toch best een beetje overweldigend, en kan frustrerend zijn omdat het achteraf toch niet zo simpel is als 'het paard is bruin, ik pak mijn bruine potlood.'
Succes ermee.