[TEK] Steigerend paard w.i.p & nog wat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kallandso

[TEK] Steigerend paard w.i.p & nog wat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 21:31

Zat me laatst nogal te vervelen en heb maar weer eens mijn houtskool tevoorschijn gehaald. Heb de laatste tijd vooral met pen getekend, dus was wel weer even wennen. Heb voor de verandering eens niet een paard genomen wat ik ken, maar een foto van de voorkant van een tijdschrift.
Afbeelding
http://img187.imageshack.us/img187/7292/p1060377kopie.jpg > Groot formaat.
Zoals ik hem in 10 minuutjes op papier heb gezet. De neus was veel te bol en er klopte nog wel meer niet.

Afbeelding
Hier heb ik het hoofd en de benen veranderd.

Afbeelding
Onder een saaie les op school heb ik zo het hoofd geschetst achter in mijn schrift, lijkt al wat beter.

Afbeelding
Zoals ik hem nu heb. Moet de schaduwen er nog inmaken en het gezicht van die vrouw. Ook moet ik nog wat met die vage lijnen die je ziet. Zit er aan te denken om hem nog helemaal opnieuw te tekenen. Omdat ik er zoveel aan veranderd heb en het ook gewoon printpapier is en ik dat toch minder mooi vind...

* A4
* houtskool

Springend paard:
Afbeelding
Deze is al van een paar maand terug. Maar ben stiekem toch nog wel nieuwsgierig naar commentaar :+
* A4
* Aquarelpapier
* Balpen

En dit was een opdracht met handenarbeid op school:
Als inleiding op iets in 3D moesten we uit een stapel tijdschrijften een collage maken van een kubistisch portret.
Wist eerst niet zo goed wat ik er mee moest, maar uiteindelijk is dit eruit gekomen. En het scheen veruit de beste te zijn geweest :o Had er een 9 voor gekregen :D
Heb er jammer genoeg niet echt een goede foto in omdat mijn moeder hem eigenlijk meteen in een lijstje boven de bank heeft gehangen ;)
Afbeelding
* A4
* Knipsels en stift

Maaar__

Re: [TEK] Steigerend paard w.i.p & nog wat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 16:17

Hée, stuit k zomaar op een topic van jou! :D
Ik vind dat je echt super goed kan tekenen, maar dat heb k al vaker gezegt. :)
Tips heb k niet. !

JoSav

Re: [TEK] Steigerend paard w.i.p & nog wat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:26

1. Bedenk eens wat de lijnen zijn die je ziet. In principe bestaan in realisme helemaal geen lijnen: alles is opgebouwd uit vormen. En hoe werkt dat? Waarom is een bal rond? Waarom zie je dat? Dat zie je zo omdat het licht erop valt. Licht bepaalt de vorm. Je omlijning is zo slecht niet, maar je hebt geen kaas gegeten van vormleer en lichtwerking, daarom weet je niet goed wat te doen met lijntjes en kreukeltjes, en het massieve paardenlijf. Er zijn twee stelregels: iets is licht omdat er licht op valt, iets is donker omdat er geen licht op valt. En, iets is donker omdat het donker van kleur is en iets is licht omdat het licht van kleur is. Weet, dat de grootste invloed door licht is. In het pikkedonker zie je het verschil niet tussen een rode en gele bal, als er een beetje licht is zul je kunnen zien dat er een 'lichte' bal is (de gele valt eerder op) en een donkere bal, en als er genoeg licht is zul je kunnen zien dat er een gele en een rode is. Iets dat dieper gelegen is, dus verder van de lichtbron af, is donkerder. Je neusrug vangt veel licht, maar je neusgaten zijn bijvoorbeeld heel donker. Dat is de lichtwerking, en die bepaalt mede de vorm. Denk daaraan als je realistisch wilt tekenen.

2. Leuke pentekening. Jammer dat hij zo vlak is, dit komt wederom door gebrek aan lichtwerking en lichtspel en door de achtergrond die geen dieptewerking heeft. Dit kun je oplossen door perspectivische hulplijnen te tekenen, met verdwijnpunten dus. Aan de hand daarvan construeer je de hindernis en je landschap. Wat ik jammer vind is dat je alles met dezelfde techniek hebt gedaan, waardoor er geen verschil is qua structuur en materiaal tussen pony en bijvoorbeeld hindernis, zijn vacht en de hoeven. Alles is een eenheidsworst... dat is wel jammer. Maar verder zit hij verhoudingsgewijs al heel aardig in elkaar!

3. Ik vind hem wat rommelig: er zit geen lijnenspel in, ondanks alle lijnen, er zit geen richting in zeg maar. Daardoor is het rommelig en zit er geen spanningsboog in. Probeer een spanningsboog te maken, een richting, trek de kijker ergens naartoe. Het 3D effect gaat daarmee verloren: er zitten te veel tegenstrijdigheden in die je hersenen in verwarring brengen. De diepe kleuren tov het zwart en de witte lijnen vind ik wel mooi. :)