Heeft iemand tips om digitaal te werken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

RosijnenMix_

Heeft iemand tips om digitaal te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 08:11

Hoi :)
Ik heb dus een tekentablet volito2 van Wacom gekocht (terug gekocht).
Ik heb zóveel moeite ermee te werken, Ik gebruik het programma Corel Painter IX .
Ik zou graag paardenhoofden tekenen maar het lukt niet. Kan iemand me helpen :o ?

Gr. Emma

_Esther

Re: Heeft iemand tips om digitaal te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:17

Lees je handleiding en bekijk de 'help' cd-rom eens ;) .

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:29

Het heeft mij misschien wel 1 of 2 jaar gekost voor ik 'normaal' kon tekenen en schilderen met mijn tablet.
Mijn devies: vogel wat met de afstelling van je tablet en pen (gevoeligheid) en veel oefenen. Het werk dat ik de eerste twee jaar produceerde was echt niet UK waardig, maar ik had dan ook geen tijd om er fulltime mee aan de slag te gaan, raakte er gefrustreerd van, met als gevolg dat ik er soms maanden niks mee deed, want ineens kon ik niet meer tekenen. :+

Dus, veel, maar dan ook veel oefenen.
Aangezien je zelf ook nog heel hard met traditionele media 'moet' oefenen, kun je niet verwachten dat je digitaal ineens meesterwerken kunt neerzetten. Dat vergt net zo veel, zo niet veel meer oefening. Ik kon nl al prima tekenen en schilderen voor ik met mijn tablet begon, en jemig ik vond het een crime! Ik denk dat andere digitale kunstenaars daarover kunnen meepraten...

Oefenen dus!
Veel plezier en succes!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:03

Dat had ik dan weer niet :D
Ik vind het gemakkelijker om te tekenen met mijn tablet, dan op een gewoon blad papier. Het is soms alleen wat moeilijker om de juiste kleuren te krijgen.
Staat een lijntje je niet aan? gewoon je laatste stap wissen en er is niets gebeurd... dat heb je niet als je op een doek aan het schilderen bent.

Als tip: zoek op internet naar tutorials!
dit is een leuke site, maar ik weet niet of je er iets mee gaat zijn omdat het waarschijnlijk andere programma's zijn. http://www.emblas.net/index.php

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:36

:)) Zeker Jorieke, precies hetzelfde verhaal bij mij :D .
3 jaar af en aan zitten klooien zonder iets te produceren wat ook maar in de buurt kwam van goed genoeg om aan anderen te laten zien :+ .
Maar nog geen 1,5 jaar geleden pas kreeg ik het door en dan gaat het ineens een stuk sneller :+ .

Mensen willen hier gewoon veel te snel een mooi plaatje neer zetten, willen meteen vanafd e eerste tekening al iets maken. En dan gaan ze de fout in met overtrekken ed. Het vooronderzoek, je materiaal leren kennen en al dat soort dingen is juist leuk en leerzaam. Maarja, dat fotorealistische eindplaatje lijkt tegenwoordig veel belangrijker :) .

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:56

Sluit ik me volledig bij aan. Zorg dat je eerst een goede basis hebt aan vormleer/kleurkennis. En op zn minst fatsoenlijk op papier kunt tekenen.

Het is niet zo dat het met digitaal in een keer allemaal wel wil hoor. Net als ip al zegt.. je kunt wel heel leuk een foto overtrekken en gaan inkleuren.. maar uiteindelijk leer je er veel minder van.

Verdiep je er gewoon echt even in, en stel geen ineenmaandmoetikeenrealistischpaard kunnen tekenen deadlines voor jezelf :=

RosijnenMix_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 10:36

Ip wat bedoel je met je materiaal leren kennen?

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:04

Precies zoals het er staat RM :) Zelf ermee experimenteren en kijken wat het kan en doet. Leren hoe je goed de pen moet hanteren etc. etc.. Wat voor effecten je kunt bereiken bij bepaalde handelingen en noem maar op....