[GED] Zoals jij....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

[GED] Zoals jij....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 00:40

Ik heb weer een poging gedaan tot het schrijven van een gedicht, het is het tweede gedicht wat ik geschreven heb ever.

Heb het geschreven voor mijn vriend:

Zoals jij...

Zoals jij me laat lachen....
Dat lukt een ander niet.
Wat jij me laat voelen,
En zoals ik van je geniet,
Dat kunnen anderen proberen,
Maar het lukt ze niet.

Zoals jij je durft te geven,
Je voor me openstelt,
Hoe je me laat zweven,
Door wat je me vertelt.
Zoals jij altijd jij bent,
En zoals jij mij ziet,
Dat kunnen anderen proberen,
Maar echt het lukt ze niet.

Dat wat ik voor je voel,
En wat jij in me losmaakt,
Dat is wat ik bedoel,
Dat is wat mij zo raakt.
En zoals jij zelf al zei:
Jij en ik
Is wij.

Ndewilde

Re: [GED] Zoals jij....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 01:08

wat mooi! echt mooi beschreven ik probeer zelf ook weleens gedichten te maken maar kom noooit verder dan de eerste 2 zinnen haha! petje af! echt goed!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 08:36

:o Dank je wel *D Vriendje vind hem heel erg mooi, werd er helemaal verlegen van haha

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:08

Mooi gedicht zeg, en erg mooi beschreven wat je bedoelt.
Ik doe je zeker niet na! :n

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:48

Mindfields, ik ben fan van jou _/-\o_ Je vorige gedicht heb ik ook gelezen ;) en daar zag ik het zelfde als hier: gevoel. Het ie écht en het is
GOED. Het is heel knap zoals jij gevoel weet om te zetten in tekst, zoiets kun je leren (en dan wordt het na een paar teksten gekunsteld) en jij bent er kennelijk mee geboren :P De herhalingen maken het gedicht sterk en de kleine verschilletjes erin maken het poëzie ipv een rijmseltje (zoals ik ook al eerder zei over het zwarte paard :) ) De tekst is lang genoeg om er ook wat inhoud in te stoppen en kort genoeg om te voorkomen dat het een verhaaltje wordt, poëzie hoort beknopt te zijn en jij hebt dat door, al dan niet bewust :)

De tip die ik je wil meegeven: verdiep je in de techniek, dus dingen als metrum en ritme, dat is de "zakelijke" basis van ieder gedicht. Mieke Bal heeft bijvoorbeeld een geschikt handboek geschreven, de oorspronkelijke, Nederlandse versie is wat taai, in het Engels is hij beter te verteren. Of aan A Glossary of Literary Terms van Abrams e.a. zou jij denk ik ook veel hebben. Schrijf eerst je gedicht zoals jij doet, en dat schaaf je dan bij tot het ook technisch goed is (je bent al een heel eind op de goede weg, en met de versvoeten kun je ook grapjes uithalen om de tekst sterker te maken maar dan moet je eerst de basis goed onder de knie hebben), dat hoeft maar een lettergreepje hier en daar te schelen. De vierde regel bijvoorbeeld vind ik nu nog een beetje rommelig. Tip: poëzie is gemaakt om voorgedragen te worden, spreek je gedicht maar eens hardop uit, of beter nog, laat het iemand voorlezen, dan hoor je waarschijnlijk meteen wat er nóg beter kan.

Goed schrijven is een gave, en als je die weet te combineren met een goede techniek denk ik dat jij heel serieus eens op zoek moest naar iemand die je gedichten wil publiceren. Als je dat wil natuurlijk ;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 21:23

Poeh heey thanks Pauline...ik ga zeker iets met je tips doen, ja ik doe dus indd echt zomaar wat, wat ik voel moet er dan uit en dan giet ik het in een vormpje, maar valt zeker nog veel aan te verbeteren natuurlijk.

Het gekke is, zo heb ik weken geen inspiratie al ga ik er voor zitten(werkt natuurlijk dan ook niet) en dan ineens 's avonds laat(heb het altijd 's nachts om eoa gekke reden...) en dan rolt er binnen 20 minuten een tekst uit mn handen.

bedankt voor je uitvoerige reactie, je verdiept je er echt in vind ik erg leuk!

Edit: Die vierde regel zat mij dus ook dwars, maar ik kon geen andere manier vinden om dat op te schrijven, het moest er toch in omdat het wel waar is ofzo. Hahaha.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:27

Mindfields schreef:
Poeh heey thanks Pauline...ik ga zeker iets met je tips doen, ja ik doe dus indd echt zomaar wat, wat ik voel moet er dan uit en dan giet ik het in een vormpje, maar valt zeker nog veel aan te verbeteren natuurlijk.

Het gekke is, zo heb ik weken geen inspiratie al ga ik er voor zitten(werkt natuurlijk dan ook niet) en dan ineens 's avonds laat(heb het altijd 's nachts om eoa gekke reden...) en dan rolt er binnen 20 minuten een tekst uit mn handen.

Goed zo! *\o/* Inspiratie komt vanzelf, en aan jouw gedicht is niets gemaakts, dat is juist het goede eraan :)

Laat je vormpje een paar dagen, weken, whatever, liggen, en werk er dan verder aan. Door de tijd die er tussen zit kun je beter een kritische afstand nemen, als je het meteen zou verder-vormen (aan schaven) speelt het gevoel te veel mee, een echt goed gedicht is een balans tussen gevoel en verstand/techniek.

Enne, jij hebt vast een geweldige vriend, moet haast wel :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:30

Hee, ik zie je edit. Als je "en" nou gewoon weglaat? Dan loopt het al lekkerder. Gevolg is dat "ik" meer nadruk krijgt, moet je dan even afwegen of je dat wel wil/of het in het geheel past. En anders probeer je wat anders, wissel "zoals" in voor een vergelijkbaar woord van 1 lettergreep... gewoon lekker knutselen ;) Kijk alleen wel uit dat je het gevoel dat bij het gedicht hoort (en dat jij alleen kent, dat kan het gevoel zijn dat je had toen je het schreef, of iets over je vriend waar je aan dacht toen het gedicht ineens in je hoofd zat) niet kwijtraakt terwijl je dat doet.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 21:34

Ik heb hem al:

Wat jij me laat voelen,
Hoe ik van je geniet.

Die is beter vind ik. Gevoel klopt nog steeds haha.

En ja.

Ik heb echt een superkerel. :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:42

Hee, je hebt 'm! :D

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:50

ik vind het een erg mooi gedicht, spreekt me wel aan :)