[FOTO] Heb ik genoeg creativiteit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Courses

[FOTO] Heb ik genoeg creativiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 09:58

Haaaaaaay n______n

Ik ben op het moment erg bezig met fotografie, en wil nadat ik VMBO heb afgerond een Grafische Opleiding gaan doen,
Nu moet je hiervoor wel wat inzicht en creativiteit hebben qua foto's etc.
Ik wil me voornamelijk gaan richten op paardenfotografie :]
Nu was mijn vraag wat jullie van mijn foto's vinden.
Ik fotografeer op het moment nog met een compact, van de zomer zal deze vervangen worden door een waarschijnlijk Spiegelreflex uit de Canon serie.
Als ik mijn camera heb zal ik in de buurt ook shoots gaan doen enzo maar dit is nog niet aan de orde n___n
Op alle foto's zit copyright van Pearl Photographics.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Klik hier voor mijn deviantart n____n

Edit: Oeh, ik ben heel slordig geweest en geen randjes erom gedaan maar het zal wel even x]
Laatst bijgewerkt door Tamara op 16-02-09 11:32, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Tag in titel geplaatst

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Heb ik genoeg creativiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 09:59

Ik vind dat je zeker wel wat foot's kan schieten.
Alleen sommige dingen vind ik erg afleidend op foto's,
Bij voorbeeld De foot met dat hooi, Dat rode ding leid heel erg af!
Voorderest vind ik dat je het echt heel netjes doet.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 10:01

JustaLive schreef:
Ik vind dat je zeker wel wat foot's kan schieten.
Alleen sommige dingen vind ik erg afleidend op foto's,
Bij voorbeeld De foot met dat hooi, Dat rode ding leid heel erg af!
Voorderest vind ik dat je het echt heel netjes doet.

Dankjewel :]
Wat je opmerkt aan het hooi,
Ik heb al verschillende reacties erover gehad haha,
Sommige vinden het juist wel mooi wat dat breekt het zegmaar door en andere vinden het storend :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:02

De laatste 2 foto's hebben wel wat creatiefs.

De andere foto's zijn gewoon huis-tuin-en-keuken-kiekjes, waar ook niet echt goed nagedacht is over compositie. Waarom heeft de fjord het halster nog om, waarom hangt die kuif voor z'n ogen, wat doet dat storende draadje onderin beeld?

De tweede paardenfoto hetzelfde. Wat wilde je laten zien? Het is geen charmant moment voor de begeleider, het is geen charmant moment voor het paard, er zitten super veel storende factoren omheen enz.

Misschien ben je wel creatief genoeg, maar ik vind het niet uit deze foto's blijken.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 10:04

Vjestagirl schreef:
De laatste 2 foto's hebben wel wat creatiefs.

De andere foto's zijn gewoon huis-tuin-en-keuken-kiekjes, waar ook niet echt goed nagedacht is over compositie. Waarom heeft de fjord het halster nog om, waarom hangt die kuif voor z'n ogen, wat doet dat storende draadje onderin beeld?

De tweede paardenfoto hetzelfde. Wat wilde je laten zien? Het is geen charmant moment voor de begeleider, het is geen charmant moment voor het paard, er zitten super veel storende factoren omheen enz.

Misschien ben je wel creatief genoeg, maar ik vind het niet uit deze foto's blijken.

Hier kan ik ook op antwoorden :]
Dat met die Fjord, de Fjord stond in de weide en is van de manege waar ik eerst reed,
Maar er zat een extra draad omheen met prikkeldraad waar ik onmogelijk onder door kon en halsters afdoen in weide mochten wij niet :]
Vandaar dat het halster er nog om zit,
Het draadje is inderdaad niet goed over na gedacht :]
Ik heb nog wel een paar voorbeeld foto's als je wilt?:]

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:07

Ik heb je deviantart bekeken :)...

En ik snap best dat dat soort dingen niet mogen, maar ik snap niet waarom je dat soort foto's dan plaatst. Als je wilt weten wat mensen van je werk vinden dan plaats je je aller aller beste foto's, waar je super mega gigantisch trots op bent!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 10:09

Vjestagirl schreef:
Ik heb je deviantart bekeken :)...

En ik snap best dat dat soort dingen niet mogen, maar ik snap niet waarom je dat soort foto's dan plaatst. Als je wilt weten wat mensen van je werk vinden dan plaats je je aller aller beste foto's, waar je super mega gigantisch trots op bent!

Je hebt inderdaad gelijk :]
Ik zal even wat foto's gaan veranderen :]

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:17

Tja, nette foto's maar niet echt bijzonder of creatief.
Eerste foto, jammer dat die man er achter staat, zo'n raar been onder het paard en dat de arm voor de neus zit en je niet echt het hoofd kan zien. Foto 2, ook niet echt meer dan een scherp plaatje. Had wel meer alleen van het onderwerp willen zien ipv manegebak. Foto 3 en 4 zijn wel aardig. Over de fjord is al genoeg gezegd.
Op foto 5 heeft de mevrouw net geen voeten, jammer. Ik zie wel spannender beelden op die foto dan het standpunt wat jij hebt ingenomen. Bijv. het kindje en mevrouw in close-up of de hand met het water.
De ijssculptuur staat niet volledig op de foto en achtergrond met kerstbomen leidt af.
Baal stro, tja touwtje en het groene op de achtergrond. Strotouw had interessant kunnen zijn, maar is nu eigenlijk te onduidelijk. Het licht in de foto doet mij wat vreemd aan. Misschien was het beter als strotouw meer links op de foto stond.
Vuur, aardig, maar waarom die onderste rand? Mag ook wel meer gericht op het onderwerp.

Als je foto's gaat veranderen dan klopt alle kritiek weer niet, wordt beetje onduidelijk topic dan. Snap ook niet dat als je zo'n topic start dat je dan niet de foto's neerzet die jij het allerbeste vindt.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 10:20

Evelijn schreef:
Tja, nette foto's maar niet echt bijzonder of creatief.
Eerste foto, jammer dat die man er achter staat, zo'n raar been onder het paard en dat de arm voor de neus zit en je niet echt het hoofd kan zien. Foto 2, ook niet echt meer dan een scherp plaatje. Had wel meer alleen van het onderwerp willen zien ipv manegebak. Foto 3 en 4 zijn wel aardig. Over de fjord is al genoeg gezegd.
Op foto 5 heeft de mevrouw net geen voeten, jammer. Ik zie wel spannender beelden op die foto dan het standpunt wat jij hebt ingenomen. Bijv. het kindje en mevrouw in close-up of de hand met het water.
De ijssculptuur staat niet volledig op de foto en achtergrond met kerstbomen leidt af.
Baal stro, tja touwtje en het groene op de achtergrond. Strotouw had interessant kunnen zijn, maar is nu eigenlijk te onduidelijk. Het licht in de foto doet mij wat vreemd aan. Misschien was het beter als strotouw meer links op de foto stond.
Vuur, aardig, maar waarom die onderste rand? Mag ook wel meer gericht op het onderwerp.

Als je foto's gaat veranderen dan klopt alle kritiek weer niet, wordt beetje onduidelijk topic dan. Snap ook niet dat als je zo'n topic start dat je dan niet de foto's neerzet die jij het allerbeste vindt.

Ik had het topic even gekopieerd van een ander forum zeg maar,
Maar ik had niet helemaal door welke foto's erop stonden dus vandaar :]
Het comentaar van dat licht bij dat stro,
Bedoel je dat ie iets te overbelicht is of?
Dat kan ik er niet helemaal duidelijk uithalen eerlijk gezegd :]

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:28

Het stro is rechts licht en links donker (en ook links scherp en rechts onscherp) en op een of andere manier vind ik dat beetje vreemd lijken. Mensen kijken van links naar rechts en nu wordt je oog ook mede door het touwtje getrokken naar het deel van de foto wat onscherp is.

Volgens mij is mijn algemene tip voor jou. Probeer op de goede plek te gaan staan en blijf dicht bij het object wat je wil fotograferen.
Op je website heb ik trouwens wel een favoriet gevonden, die hier niet tussen staat. Uit de flower shoot, de laatste, degene met de vele orchideeën.

Nog een vraag, hoeveel foto's maak je eigenlijk als je één onderwerp fotografeert?

Edit: de foto in je profiel vind ik trouwens wel creatief. Leuk met net die deur open. Foto is spannend en goed in balans.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 10:39

Evelijn schreef:
Het stro is rechts licht en links donker (en ook links scherp en rechts onscherp) en op een of andere manier vind ik dat beetje vreemd lijken. Mensen kijken van links naar rechts en nu wordt je oog ook mede door het touwtje getrokken naar het deel van de foto wat onscherp is.

Volgens mij is mijn algemene tip voor jou. Probeer op de goede plek te gaan staan en blijf dicht bij het object wat je wil fotograferen.
Op je website heb ik trouwens wel een favoriet gevonden, die hier niet tussen staat. Uit de flower shoot, de laatste, degene met de vele orchideeën.

Nog een vraag, hoeveel foto's maak je eigenlijk als je één onderwerp fotografeert?

Edit: de foto in je profiel vind ik trouwens wel creatief. Leuk met net die deur open. Foto is spannend en goed in balans.

Alleen is volgens mij bij die foto op m'n profiel de horizon niet helemaal recht :]
Als ik een onderwerp fotografeer, kijk ik altijd eerst of ik het een beetje goed op de foto kan krijgen zeg maar,
Stuk of 3 foto's denk ik, ligt er een beetje aan want heb nog wel eens ruzie dat de compact niet goed scherp stelt [doet ie zelf]

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:46

Klopt, de horizon is niet recht, maar dat maakt die foto in het profiel juist spannend. Een scheve horizon kan best als het maar express is omwille van de foto. Bij deze foto kan je echt een beetje een verhaaltje bedenken. Bijv. meisje doet bewakingscamera uit omdat ze net de kamer is binnengekomen.

Op de foto's van de paardenshow, sta je volgens mij op het verkeerde punt. Je had echt een meter of 5 naar links moeten staan. Bij moeder en kind bij het water had je wel dichterbij en paar passen naar rechts gekund of iets naar achter zodat de voeten van de moeder er nog op hadden gestaan.
Foto met vlinder op vinger. Kiezen voor de hele hand of alleen de vlinder, nu is het zo'n raar stuk hand.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 10:48

Je hebt inderdaad gelijk,
Maar bij de paardenshow was het echt superdruk en ik had echt geluk dat ik nog een beetje vooraan stond :]
En met inzoomen krijg je dat de foto's vaak bewogen zijn want dat vat die camera echt heel sterk op :]

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:50

Het zijn opzich qua hoe je geschoten hebt, vrij standaard plaatjes (wel mooie), op de laatste en die met dat vuur na.
Probeer juist eens een gekke hoek te nemen, of te spelen met scherpstellen, je moet het absoluut leuk kunnen doen met wat oefenen op je creativiteit :j

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 10:54

Equidea schreef:
Het zijn opzich qua hoe je geschoten hebt, vrij standaard plaatjes (wel mooie), op de laatste en die met dat vuur na.
Probeer juist eens een gekke hoek te nemen, of te spelen met scherpstellen, je moet het absoluut leuk kunnen doen met wat oefenen op je creativiteit :j

Ik kan met het scherpstellen nog niks doen eigenlijk want ik heb een simpel compact cameratje :P

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:54

Tja liever paar passen naar voren dan inzoomen ;)
Maar als ik jou was zou ik nog veel gaan oefenen. Er zijn genoeg boeken te vinden over fotograferen en over het maken van composities.
Ook veel foto's en schilderijen bekijken. Waarom is een beeld mooi of lelijk. Dan gaat het niet over het onderwerp maar alleen hoe de compositie is.
Creativiteit kun je namelijk ook gewoon leren! Het is gewoon oefenen.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:58

Ik vind het hele leuke foto's maar niet echt spannend.
Dat komt denk ik ook doordat je het object altijd in het midden plaatst. Meestal geeft dat een saai effect.

Tamara

Re: [FOTO] Heb ik genoeg creativiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 11:38

YRT => FK

Verder het verzoek om de foto's gewoon te laten staan, er wordt op gereageerd dus dan klopt het commentaar niet meer voor andere lezers als er foto's missen :)

Diaz

Re: [FOTO] Heb ik genoeg creativiteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:29

Dit is prima voor je aanmeld-portfolio. Lekker veelzijdig, potentie, en nog genoeg te leren.
Succes! (ga je naar het grafisch lyceum?)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 18:52

Klijntjuh schreef:
Dit is prima voor je aanmeld-portfolio. Lekker veelzijdig, potentie, en nog genoeg te leren.

In Utrecht bedoel je?:]
Zit ik wel over te denken ja!

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:57

Ik vind het opzich wel leuke creaties, zeker goed om mee te beginnen :).
Misschien handig om volgende keer even spatie tussen alle foto's te doen, is veel handiger kijken!

Rinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:11

Ik zou zeggen, probeer nog meer te oefenen. Het hebben van een compact camera is geen excuus om geen bijzondere foto's te maken qua scherpstelling etc. Creativiteit ligt niet in de camera zelf maar in de fotograaf die er mee werkt. Je blijkt meer dan genoeg ambitie te hebben, dus doe er zeker wat mee!

Wat ik hier zie staan vind ik persoonlijk niet creatief genoeg voor een grafische opleiding. Ga op je knieën en probeer een zo gek mogelijke hoek uit te zoeken. Juist met zo'n compactcamera kun je veel oefenen met compositie, omdat je vaak de kans hebt dat de camera zelf vrij redelijke instellingen pakt. Maar daar gebruik van, zolang je nog geen spiegelreflex hebt. Wanneer je die in je handen krijgt ben je de eerste tijd toch bezig met het leren kennen van je camera en niet het verbeteren van je creativiteit.

Heel veel succes!

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:38

Om eerlijk te zijn vind ik de foto's vrij standaard overkomen. Je zegt dat je probeert om het onderwerp er goed/compleet op te krijgen, maar dat hoeft lang niet altijd. Soms is een uitsnede veel interessanter. Het gaat erom dat hetgeen dat je fotografeerd interesse opwekt zodat mensen ernaar (blijven) kijken. Dat je een compactcamera hebt, zegt niet over de compositie. Ik heb ook een tijd lang gewerkt met een compactcameraatje maar heb wel regelmatig positieve reacties (gehad) op fora/galleries (bv van Zoom). Inmiddels heb ik een wat uitgebreidere camera (een zgn Bridge), puur omdat ik bij m'n compactje tegen een hoop grenzen aanliep.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 10:45

Akimasa schreef:
Klijntjuh schreef:

Ik heb in Rotterdam gezeten, maar ze zitten op meerdere plekken ;)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 10:54

Klijntjuh schreef:
Akimasa schreef:

Ik heb in Rotterdam gezeten, maar ze zitten op meerdere plekken ;)

Vriendin van me zit op die van Rotterdam inderdaad :]
Ik ga naar die van Utrecht waarschijnlijk!
Is het een goeie school?:]