[TEK] `Afzet`op scratchboardkarton

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CaPrIoLe`79

[TEK] `Afzet`op scratchboardkarton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 23:43

Ik ben er nog niet uit of dit tot de tekeningen- of tot de art-tag behoort. Want door de zwarte bovenlaag op het scratchboard weg te krassen ontstaat er wel een zilverkleurige tekening, maar echt aan het tekenen ben je niet.
Hieronder mijn eerste poging. Ik heb vanmiddag materiaal gekocht en ben aan het experimenteren gegaan. Voor de eerste poging heb ik een foto van mezelf gebruikt en die in een paar spaarzame potloodlijntjes uitgetekend. Of je meer lijntjes kunt schetsen weet ik nog niet, volgens mij zijn de laatste lijntjes verdwenen toen ik het geheel met een vochtige doek afnam en mag je gerust een uitgebreidere schets neerzetten. Het paard is overigens niet O`Neill. :+

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mireille op 12-02-09 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [TEK]/[ART] > [TEK]. Ik ga voor de tekening ;)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 07:35

Wow wat gaaf lau!!! :D Lijkt me toch best lastig werken, dat wegkrassen. Een foutje kan je niet zomaar even herstellen denk? := "vroegah" had ik wel van die voorgedrukte plaatjes die je kon krassen, maar wist niet eens dat er ook van die bladen waren dat je zelf iets kan bedenken. Erg gaaf! En ik ben benieuwd naar meer! :j :D

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 08:26

Wooow Lau ziet er erg gaaf uit! :j :)
Ik wist helemaal niet dat je die borden los kon kopen. Ik dachtaltijd dat je ze zelf moest gaan maken.

Echt heel erg moooi. Ben benieuwd naar je volgende. :D

CaPrIoLe`79

Re: [TEK]/[ART] `Afzet`op scratchboardkarton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 13:06

Ik heb een stapeltje van die kartons gehaald, maar heb nog geen idee wat ik op de rest ga wegkrassen. Misschien kom ik op bokt nog wel een inspirerend plaatje tegen. Ik zit ook aan een echt jungletafereel te denken.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:43

Knap gemaakt. Het lijkt me erg lastig omdat je niks meer kan corrigeren. Het meest 'gewaagde' wat ik heb gemaakt is winnie the pooh en vrienden :+

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 14:08

Zoals mijn voorgangers.. Erg gaaf gedaan! :P
Is dit iets zoals etsen? Of sla ik de bal mis? (metalen plaatje, tekening in maken door te krassen, daarna kan je er inkt op doen en drukken op papier zodat je een afdruk krijgt van je tekening, maar ik vind de ets vaak mooier dan de afdruk)

Ben ook benieuwd naar meer, en wil erg graag weten hoe dit allemaal in zijn werk gaat. :)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 17:38

@marjoke: Dit is gewoon een soort karton met zilverfolie erop en daaroverheen een zwart laagje dat je eraf kunt krabben met een kroonpennetje. En dan heb je het resultaat. Vroeger had je ook veel van die voorgedrukte versies waar je de print eraf moest krabben.

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:28

O ok. :) Ik heb het echt nog nooit eerder gezien/van gehoord. Ik ga eens kijken of ze het hier ook hebben, want het ziet er echt wel leuk uit om te maken. :)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 22:39

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 23:05

Oef, ik heb het vroegah veel gedaan, maar het is echt moeilijker dan je denkt. Het is zo leeg en ieder verkeerd geplaatst streepje valt niet te wissen. :Y)

Desondanks erg knap gedaan! Weer de typische toets zit hierin. Knap gedaan! Je bent in alle materialen thuis!
Leuk moment overigens ook, zo'n afzet. :j

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 07:58

Oei dat is een leuk idee! Past ook wel helemaal bij jouw stijl :j Ik vind hem echt heel gaaf, heb ook geen commentaar voor je :=

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 19:29

Thns Smeetjoew! :o

@NG: Eerlijk gezegd vind ik het toch beter bij de hyperrealisten passen, omdat je heel precies iets neer kunt zetten als je een fijn pennetje gebruikt. Maar ik wil alles een keer geprobeerd hebben. :Y)

Rinske

Re: [TEK] `Afzet`op scratchboardkarton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 08:57

Heel knap gemaakt! Ik vind het ook wel heel gaaf passen bij jouw stijl :) . Ik heb dit vroeger inderdaad ook wel eens gedaan bij zo´n voorgedrukte, maar ik wist niet dat ze ook zo verkrijgbaar waren. Ik denk dat ik dit ook maar eens moet gaan proberen.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 18:58

Waaauw, wat ziet er er mooi uit.
Een hele mooie fijne stijl, mooi om te zien :j!

Anne_Baukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 19:01

Wow gaaf idee :D
Lijkt me ook wel wat om weer op te pakken. Heb dat wel eens gedaan maar dan stond de schets er al op. Wist niet dat je die ook leeg kon kopen.

Ziet er mooi uit Lau!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 20:42

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 09:39

Het is zo leuk om te zien dat bij jou het niet uitmaakt welk materiaal je gebruikt - je herkent jouw stijl meteen. :D

Ik sluit me bij bovenstaande aan, knap gemaakt en leuk om te zien dat het eens iets totaal anders is.

Het plaatje zelf vind ik het een mooie pose, het oogt vriendelijk en voorwaarts en er lijkt heel veel beweging in te zitten. Het zadel had ik misschien liever parallel aan de rug gezien. Het zadelvlak is zeg maar ´horizontaal´en dus niet aangesloten op de rug.

Voor herhaling vatbaar denk ik! :j

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:56

[offtopic] Ik heb er vandaag ook 2 vellen bij Antoon de Jong meegenomen, vond ook nog deze, maar ben vergeten te vragen of ze zoiets bij Antoon de Jong ook hebben: http://www.coredinations.com/index.cfm? ... ne&line=bm
Volgens mij kun je dat ook wegkrassen namelijk, maar is het met kleuren ipv zilver. Ik weet alleen niet of dat sterk genoeg is.
Heb jij een speciale kraspen hiervoor of heb je het met een mesje oid gedaan?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 23:56

Ik heb een kroonpennetje gebruikt, want ze hadden er daar geen speciale mesjes voor. Dat werkte voor mij prima om mee te beginnen.
@elanor: het zadel wipt iets op, omdat ik een foto heb gebruikt waarbij ik aan het springen was en hier zette hij net af. En tijdens een sprong wipt een zadel altijd iets op als ze hun rug bollen, daarom heb ik het zo gelaten. Ik was nog aan het twijfelen om in de tekening iets van de hindernis terug te laten komen, lijkt het of ik gewoon aan het galoperen ben, of zag je wel dat het de aanzet naar een sprong moest voorstellen?

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 11:38

Wat gaaf Lau, ziet er echt leuk uit!
Wat ik ook leuk vind is dat jouw stijl inderdaad meteen te herkennen is, super. Lekker sfeertje. :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:43

CaPrIoLe`79 schreef:
@elanor: het zadel wipt iets op, omdat ik een foto heb gebruikt waarbij ik aan het springen was en hier zette hij net af. En tijdens een sprong wipt een zadel altijd iets op als ze hun rug bollen, daarom heb ik het zo gelaten. Ik was nog aan het twijfelen om in de tekening iets van de hindernis terug te laten komen, lijkt het of ik gewoon aan het galoperen ben, of zag je wel dat het de aanzet naar een sprong moest voorstellen?

Ik heb gewoon niet zo'n duidelijk beeld van een springend paard onder het zadel - dank voor de uitleg, hij "klopt" dus gewoon. :D Hij is verder niet te verwarren met een galopsprong hoor, het is heel duidelijk dat het paard afzet voor een sprong. :j

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 10:22