[FOTO] De anatomische les van Dr. Nicolaes Tulp

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkk

[FOTO] De anatomische les van Dr. Nicolaes Tulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 18:37

Voor een opdracht van CKV2 (Kunstgeschiedenis) heb ik een fotonabootsing gemaakt van een schilderij.
De bedoeling was om een moderne versie van dit schilderij neer te zetten op de foto.
Als schilderij heb ik De anatomische les van Dr. Nicolaes Tulp genomen.
De foto is gemaakt met de leerlingen uit de klas.
Graag wil ik weten wat jullie ervan vinden.

Afbeelding

Schilderij: http://i25.photobucket.com/albums/c75/N ... svanDr.jpg

Op de foto rust een copyright.
Laatst bijgewerkt door Nynkk op 07-02-09 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

TE5

Re: [FOTO] De anatomische les van Dr. Nicolaes Tulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 18:40

Leuke foto! :j

Ik vind alleen de sfeer van het schilderij niet overkomen op de foto..
Ik weet niet zo direct waarom.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 18:40

Haha, leuk! Ik herkende het schilderij gelijk! Goed teken dus! +:)+
Wat ik zelf jammer vind is dat de 'leraar/snijder' er precies hetzelfde uitziet als zijn leerlingen. Hij springt er op jouw foto niet echt uit, terwijl ie dat op het schilderij wel doet, door zijn donkerdere kleding. :)
Maar wel gaaf idee zeg! :D

Ohja, nu ik de reactie boven me heb gelezen: de sfeer komt inderdaad niet goed overeen. Het licht hier is heel koud/wit, terwijl de foto heel warm licht heeft en het daar een beetje donker is. Das wel jammer, misschien andere witbalans proberen in een iets donkerdere kamer? :)
Laatst bijgewerkt door Appelflapje op 07-02-09 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 18:41

Wat een gave foto is dat zeg!

Ik vind dat je er een heel eigen stijl van hebt gemaakt!
Je hebt het niet klakkeloos nagedaan op de foto, maar je hebt er een modern stuk aan toegevoegd!
Knap hoor!

Ik stoor me alleen een beetje aan de 4 achter elkaar geschoven tafeltjes, omdat het geen geheel is..

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 18:49

Appelflapje schreef:
Ohja, nu ik de reactie boven me heb gelezen: de sfeer komt inderdaad niet goed overeen. Het licht hier is heel koud/wit, terwijl de foto heel warm licht heeft en het daar een beetje donker is. Das wel jammer, misschien andere witbalans proberen in een iets donkerdere kamer? :)

dat zal t inderdaad wel zijn :j
bovendien lijkt dit ook en veel grotere kamer,
terwijl ze op het schilderij veel minder ruimte innemen (en wat op elkaar gepropt zitten)

Nynkk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 19:18

Oepsie, ben er vergeten bij te zetten dat ik er wel een moderne versie van heb gemaakt! Zal even editten ;)
Had samen met mijn leraar ervoor gekozen dat we dan een moderne versie zouden maken omdat het anders heel lastig werd om na te bootsen.

Bedankt voor de reacties!

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:28

ja leuk. ik herkende het ook voordat ik de link bekeek. Een kleed over de tafel was wat netter geweest en het boek (waar ze allen naar kijken) iets meer in beeld.

Leuk gedaan hoor!

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:17

Hé dat ben ik :))
Nynke ik vind m echt mooi geworden! Vooral als ik bedenk wat er eerst nog allemaal aan overbodige dingen bij stond, vind ik dat je m al heel netjes gemaakt hebt :j. Het is idd jammer dat Harm (de dokter) er niet meer uitspringt, maar ik vind de poses van iedereen wel geslaagd :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:58

Geweldig! Juist die andere sfeer dan bij het schilderij vind ik heel goed/passend, dit is wat kouder en mede daardoor wat moderner qua uitstraling.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:10

Wat onwijs leuk gedaan! :))
Pff, echt heel jammer dat wij vroeger op school nooit dit soort opdrachten hadden. Dit had ik zelf echt leuk gevonden om zo te doen.

Ik vind dat je een hele goede poging hebt gedaan, ik vind het kille, koude er juist wel bij passen. Een beetje de sfeer van de ongezellige snijzaal zoals ik me dat altijd voorstel. Ik vind het super dat je iedereen de juiste richting op hebt laten kijken, zo te zien heb je goede instructies gegeven! Ik moest een beetje lachen om het meisje vooraan, die staat op het punt om (net als de meneer die ze nabootst op het schilderij) van haar stokje te gaan, of niet? :D

Verbeterpunten zijn wat mij betreft het boek rechts, dat had wat prominenter in beeld gebracht mogen worden. Ook de richting waarin je hebt gefotografeerd klopt niet helemaal (hoewel als je naar het schilderij kijkt, zie je dat het verkorte lichaam van het lijk ook niet helemaal juist is weergegeven, zijn bovenlijf lijkt veel langer dan zijn benen, dus ik kan me voorstellen dat de juiste fotografeerhoek lastig te vinden is).
Verder vind ik het super dat je labjassen en mondkapjes hebt geregeld, maar dan weer jammer dat je vier schooltafeltjes tegen elkaar hebt geschoven. Die zijn een beetje te duidelijk aanwezig ;)

Hoe heb je dat gedaan met die arm? Gewoon met verf/schmink? :)

Nynkk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 21:19

Bedankt allemaal :D

@Zwartwitje: Bedankt voor de complimentjes! Dat met die arm dat heb ik gedaan met pantykousjes, rode dropveters en nabewerking :P Had een deel van een pantykousje om de hand en een deel bij de elleboog. Daar tussenin heb ik rode dropveters 'gespannen' en met wat nabewerken in photoshop heb ik dit ervan kunnen maken. Was wel een hel om een beetje geloofwaardig te krijgen :=

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 00:30

Nynkk schreef:
Bedankt allemaal :D

@Zwartwitje: Bedankt voor de complimentjes! Dat met die arm dat heb ik gedaan met pantykousjes, rode dropveters en nabewerking :P Had een deel van een pantykousje om de hand en een deel bij de elleboog. Daar tussenin heb ik rode dropveters 'gespannen' en met wat nabewerken in photoshop heb ik dit ervan kunnen maken. Was wel een hel om een beetje geloofwaardig te krijgen :=

Heel leuk/goed bedacht zeg! :D

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 15:50

Wat leuk gedaan zeg :j.
Vind dat het boek wel wat meer op mocht vallen!

Nynkk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 11:27

Dat van het boek vind ik zelf ook heel jammer inderdaad. We hadden eerst een heel groot dik boek van de Gotiek in handen, maar helaas was er in het lokaal alleen een gammele muziekstandaard aanwezig en daardoor heb ik dus voor dit dunne boekje moeten kiezen.

Ulaney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:39

Heel leuk uitgewerkt! Duidelijk en leuk eindresultaat.

Goh dat meisje links lijkt heel veel op vriendin van me := helga

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:08

Ik vind het wel een uitdaging om hier een flinke photoshop bewerking op los te laten zodat het net zo word als het schilderij!

Nynkk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 14:16

@ Ulaney: Haha, grappig :P
@ Romyv: Pb me maar even hoe en wat ;)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:10

Crea bea geweest:

Afbeelding

Ik heb er meerdere kleurenfilters over heen gehaald, tevens een korrel en een penseelstreek in verwerkt en hem sepia gemaakt.. heb ook de randjes van de tafel en de poten verwijderd..

ff snel, ben benieuwd wat je ervan vind!

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:12

Romyv: Ik vind het mooi gedaan, zeker netjes en leuk uitgewerkt, mooi effect. :)

Nynkk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 19:53

Leuk gedaan Romyv, dat zeker. En om hem dichter bij het schilderij te brengen is ie echt leuk. Maar voor mijn opdracht past het totaal niet ;) Want koud en kil als een operatiekamer komt 't niet meer over, maar om m dichter bij het schilderij te brengen is ie leuk!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:00

nee dat effect ben je kwijt idd.. Mijn doel was om idd hem dichter bij het schilderij te brengen, wou gewoon even knutselen :+