[FOTO] Twee kleine eendjes...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkie

[FOTO] Twee kleine eendjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 16:01

Voor de fotocursus die ik momenteel volg kreeg ik de opdracht om "te gaan spelen" met scherpte/diepte.
Ik heb daarvoor twee badeendjes en een plaid van IKEA uit de kast getrokken, ben aan de slag gegaan en daar is het volgende uitgekomen.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

Deze foto's zijn gemaakt met een sony alpha 200 en de exif-gegevens zou ik moeten opzoeken.
Zelf ben ik best tevreden met de foto's. Het zijn niet de foto's die ik doorgaans zou maken, maar de cursusleider heeft ons laten beloven dat we buiten onze "veilige kaders" zouden denken en dus niet mochten kiezen voor een onderwerp waar we ons veilig bij voelen. Voor mij zijn deze harde kleuren absoluut niet veilig en ik vond het lastig om ze mooi vast te leggen.
Wat commentaar betreft had voor mij de rode achtergrond op foto 2, 3 en 4 wel feller gemogen en vind ik het jammer dat je de structuur van de plaid best goed ziet, dat maakt het (misschien) een beetje rommelig. De foto's heb ik bewust niet bewerkt, omdat ik graag tips wil over het maken van foto's (instellingen e.d.) en niet zozeer over het naderhand bewerken.

Ik beschik overigens niet over allemaal spannende flits- en belichtingsapparatuur, dus heb de foto's bijgelicht met een normale huis, tuin en keuken gloeilamp.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 18:27

Je opdracht is iig goed gelukt :j

Het kon wat lichter en de scherpe iets scherper maar oefening baart kunst ;)
Ook had ik de iso wat hoger gezet.

Mikkie

Re: [FOTO] Twee kleine eendjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 20:17

En met dat oefenen ben ik hard bezig, maar des te meer ik oefen, des te kritischer word ik, dus dat schiet ook niet op.
De ISO omhoog? Ik was eigenlijk bang dat ik dan teveel ruis zou krijgen, omdat die fleeceplaid nu ook al wat rommelig oogt op sommige stukken. Maar bedankt voor de tip. Ik ga het morgen gewoon uitproberen.

Nynkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:23

De opdracht is zeker gelukt maar ik zou mn iso absoluut niet hoger zetten juist. Ik zie al wat ruis ontstaan in de foto en als je je iso gaat verhogen wordt dat dus alleen maar erger. Ik zou eerder nog wat lampen uit de kast trekken en gewoon je diafragma zo laag mogelijk zetten ;)

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 00:27

Ik kan alleen info in F2 lezen maar daar staat ie op 100 dus die kan echt wel omhoog hoor. Lager gaat niet :D
Ik vraag me af waar jij dan ruis ziet Nynkk ;)

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 11:15

Ik zie wel vaker staan dat mensen de gegevens behorende bij een foto kunnen lezen, ookal heeft de poster ze er niet bij staan. Hoe doe je dat? Ik heb al van alles geprobeerd, maar kan het echt niet zien.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 11:25

Dan moet het progje Opanda downloaden. Zo kun je advies geven maar ook veel van leren van instellingen.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 15:45

Ik vind de opdracht zeker geslaagd, erg leuk gedaan :j.
Foto 1 doet mij niets.