[SCH] roodborstje; olieverf op hout

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

silkie

[SCH] roodborstje; olieverf op hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 13:26

Hierbij mijn debuut op bokt UK

Afbeelding

Een roodborstje op een stuk hout met olieverf en bladgoud.
ongeveer 20 uur werk (bladgoud leggen is echt tijdrovend)

Ik heb nog een paar stukjes plank liggen en wilde eigenlijk nog een paar vogels in dezelfde stijl maken MAAR.....
ik heb het idee dat de olie van de olieverf in het hout trekt en het dus rondom het geschilderde gedeelte donkerder wordt. Kun je goed zien bij de close-up van de pootjes (foto is helaas niet scherp, maar je ziet wel goed de donkere vlek). Hierdoor zie je van een afstandje eigenlijk alleen een donkere vlek bij de pootjes en gaat het ranke effect helemaal weg. Niet zo mooi dus.
Heb al geprobeert het hout daar nog wat op te schuren, maar dat helpt niet (en je schuurt zo de pootjes weg). Dacht dat het musschien met het drogen wel weg zou gaan, maar na zo'n 3 mnd zou je dat nu toch ook wel moeten zien.

Afbeelding

Heeft iemand ervaring met het schilderen van olieverf op hout?
Hoe zou je dit kunnen voorkomen? Eerst het hout "ergens" mee behandelen, of nu de plank helemaal insmeren met lijnolie oid (kan het bladgoud daar tegen?)
Graag jullie advies
Laatst bijgewerkt door Fnanne op 04-02-09 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [TAG] aangepast, (sch) -> [SCH]

R0X

Re: [SCH] roodborstje; olieverf op hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:43

Mooi zeg met dat bladgoud! Dat zie je niet vaak. Maar welke optische functie heeft het goud? (wat voor soort achtergrond?)
Voor die vlek bij die pootjes zou ik me niet te druk maken. Maar als je echt wilt dat je het ranke effect terugkrijgt zou ik een achtergrond schilderen, bijvoorbeeld lichtblauw of lichtgroen ofzo.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 18:59

Wat heb je dat prachtig neergezet. Ik vind het vogeltje zeer geslaagd.
Het goud vind ik wat minder. Met name daar er naar mijn idee helemaal geen vorm in zit.
Wellicht trekt die "olievlek" nog wat bij en droogt het nog wat in, waardoor het minder zichtbaar is ?

Misschien kun je de volgende vogeltjes anders met acryl doen? Dat laat geen sporen na op hout, dat ligt er meer op.
Ik zou niet weten hoe je dit kunt voorkomen met olieverf :n

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:02

Woh echt mooi gedaan hoor, de effecten zijn ook erg mooi.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:03

Ik vind het roodborstje heel erg mooi - stoor me ook helemaal niet aan het donkere van de olie (kan je het hout sealen met iets gesso achtigs maar dan doorzichtig? Kan olieverf over lak heen??)

Het goud..snap ik niet zo. Zit in de weg, past niet bij de rest, en ik snap niet wat het voor moet stellen...

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:06

ik vind het vogeltje erg leuk.
ik zie alleen niet wat het bladgoud voorstelt?
of is het gewoon erbij zonder verder iets voor te stellen?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:51

Het roodborstje is je super gelukt! :oo
Jammer dat dat goud zo overbelicht op de foto`s, daar heb ik ook altijd last van. Komt er rechts naast de vogel ook nog goud?
Ik heb ook houten plankjes beschilderd voor een opdracht. Die heb ik kant en klaar gekocht, maar volgens mij was daar niks aan behandeld. Ik weet wel dat er naturelkleurige doeken bestaan die met doorzichtige gesso behandeld zijn. Maar ik weet niet of je die gesso ook los in potten kan kopen. Het bestaat iig wel.
Ik houd wel van die werking van kleur met ondergrond. Maar als het teveel erin trekt kun je misschien eens aan een andere beter gepigmenteerde verf denken?

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:55

Vind het een erg mooi schilderijtje geworden. Roodborstje lijkt zo weg te kunnen vliegen.
Vind het bladgoud juist wel wat hebben (ben dan ook wel zelf een soort van ekster hoor).

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 09:58

doorzichtige gesso is idd een optie, maar ik ben bang dat dat de gaatjes en putjes in het hout ook dicht, terwijl dat met schilderen juist zo`n leuk effect geeft. Hetzelfde geld voor lak.

Rond het vogeltje trekt de olie ook wat in het hout, maar daar vind ik het minder storend dan bij de pootjes. Ik schilder met Rembrandt olieverf; voldoende kwaliteit en pigmentering, toch?

en tja, dat bladgoud. Op zich ben ik net zo`n `ekster` als irmalouise. Ik vind de werking van het licht op het goud erg mooi. Op de foto komt dat idd niet zo goed uit, maar als het zonlicht eenmaal met het goud speelt, geeft dat een heel bijzonder effect.
De vorm is min of meer bij toeval ontstaan (onderlaag aanbrengen, goed schuren en kijken waar het pakt). Moet dus niet echt iets voorstellen, het gaat puur om de lichtwerking van het goud)
Nu ik er nog eens kritisch naar kijk is de hoeveelheid goud misschien wel wat teveel in verhouding met het vogeltje.

janique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:47

Ik vind de randen om het vogeltje juist wel wat toevoegen! Helemaal niet storend, en geeft een leuk effect.
Wat ik wel storend vind is het willekeurig (want zo lijkt het) geplaatste goud. Dat is erg jammer, je had het juist leuk kunnen gebruiken voor accentjes of een suggestie van een ondergrond ofzo.
Vogeltje zelf is ook erg leuk gedaan, niet te dichtgesmeerd maar lekker luchtig en dat ziet er leuk uit op dat hout :j

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:49

Gelukkig nog meer eksters dan ik alleen.
Ik zie in het bladgoud een R van roodborstje.
Ik vind het gewoon super mooi. Niks meer aan doen.

Ik heb eventjes in je profiel gespiekt, maar wat gaaf die gevelstenen zeg. Is weer eens wat anders dan een gewoon bordje.
Heel orgineel. Vind vooral die met de 3 paarden erg mooi.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:53

Ik vind het juist erg leuk dat je de verf en het hout laat werken met elkaar. Dat maakt het veel organischer en natuurlijker. De beschilderde houten bordjes die ik hier op UK weleens zie voorbijkomen vind ik vaak te 'schoon' en al gauw kitscherig. Nu is dit natuurlijk ook geen 'echte' kunst, maar het is wel een mooi plaatje, met idd wat grilligheden erin maar dat is juist de charme! Ik zou hier zeker gewoon zo mee door blijven gaan hoor. :j

Er is al eea gezegd over het bladgoud, en al is de vorm wat weinig passend, wat het vooral is, denk ik, is dat er geen interactie is tussen het vogeltje en het goud. He mag best een anorganische vorm hebben, geheel willekeurig, maar zorg dat er dan wel interactie is met het andere subject: plaats het er niet 'zomaar' naast, probeer ik te zeggen.

Ik sluit me aan bij Janique, dat het luchtige het mooie hiervan is. :j :j

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:40

Wat heb je dat vogeltje ontzettend mooi neergezet zeg! :oo Komt heel breekbaar en zacht over. Heel erg knap!
Ik stoor me niet aan de vervaging rondom de pootjes. Het heeft wel iets weg van een subtiele schaduw om het vogeltje. Het was mij niet eens opgevallen.

Echt heel mooi uitgewerkt. Ondanks dat er geen samenspel is met het bladgoud, vind ik het er wel goed bij passen. Geeft er iets aparts aan.

Ik zou het zo hier willen ophangen! :j

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:18

Ik ga met JoSav en Smeetjoew mee, ontzettend leuk werkje om te zien, prachtig geschilderd met een mooie techniek. De olie die in het hout is getrokken stoort mij persoonlijk ook helemaal niet. Wat meer interactie tussen het bladgoud en het roodborstje had gemogen, maar ik stoor me er iig niet aan :) . Ik ben benieuwd naar andere werken van je :) .

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 18:19

Dat roodsborstje is echt prachtig :+:
Heerlijk teer en kwetsbaar neergezet, hij zit er nu, maar ik heb de indruk dat als ik beweeg; hij zo weer weg is en ik het nakijken heb...
Combinatie met het bladgoud is ook in mijn ogen niet heel geslaagd, het voegt niet iets toe aan het beeld en dat had volgens mij wel gekund :j
Desondanks: knap debuut! Ben benieuwd naar meer werk van jouw hand.