Ik zag in dat topic een hele leuke foto van Fnanne's paard Andante: http://img.photobucket.com/albums/v718/fanja/IMG_1033.jpg, en bij de stoere pose kreeg ik een leuk idee. Dat was meteen een mooie gelegenheid om eens wat nieuwe dingetjes uit te proberen die ik al langer wilde doen, zoals het werken met zout.
Voor wat de pose betreft heb ik wat "dichterlijke vrijheid" genomen en het plaatje iets veranderd. Om de borst beter uit te laten komen en hem nog wat stoerder te maken heb ik voor een gestrekte hals en een wat meer opgerichte houding gekozen. Om hem toch nog een beetje op Andante laten lijken, dus ik gebruik wel de aftekeningen en de voskleur.

Oh ja, en een hoorn, gespleten hoeven en lange sokken want dat is lekker cliché.

Hij is dus nog niet af, en aangezien het een hoop geëxperimenteer is heb ik mezelf carte blanche gegeven om hem hopeloos te verprutsen als het nodig is.
Maar vooralsnog: so far, so good.
Hij is 24 bij 32 cm op 300 grams aquarelpapier, ik moet echt een groter blok gaan aanschaffen want ik weet nog niet hoe ik hier het oog en neusgat in moet gaan friemelen.

1: De achtergrond die nog aan het drogen is. Kleuren zijn voornamelijk vermiljoen, crimson, en een beetje burnt sienna. De sienna knalt eer een beetje teveel uit op de foto, hij komt nauwelijks boven de roodtinten uit. Je ziet hier dat het zout er nog opligt, dat kan er pas af als het helemaal droog is. Om te kijken hoe het effect uitpakt heb ik het er op verschillende momenten opgedaan, een beetje toen de verf nog heel nat was en ook nog toen het al meer opgedroogd was. Je ziet hier al de typische structuur naar boven komen.

Overnacht laten drogen, en het zout eraf gehaald. Ik wilde dat heeeel voorzichtig doen met een extra zachte penseel, maar het zit zo vast dat je het er dus echt af moet krabben.
De eerste foto is te bruin, deze is te paars. 
Ik vind de structuur echt heel erg gaaf geworden.

En zo ligt hij er nu bij. Ben tot nu toe heel tevreden over het plaatje, het ziet er echt uit zoals ik in mijn hoofd had en dat gebeurt niet zo vaak. Ik word ook een beetje handig in highlights aanbrengen door verf met de penseel weer van het papier af te 'trekken', dat zie je vooral op de borst en aan de rechterkant van de buik.
De kleuren lijken hier aardig op wat ze moeten zijn.

Volgende klusje worden de voorbenen. Tips and trics (voor de onmogelijke staart) zijn altijd welkom.

Ben benieuwd hoe deze gaat worden 

echt geweldig effect!
Heb nu lamplicht, buiten en met flits én combinaties daarvan geprobeerd, maar ik krijg hem niet zoals ik wil. Het houd een beetje het midden tussen de laatste en de op één na laatste versie.