[CENTRAAL] Werken in de stijl van ....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

highwaykind

[CENTRAAL] Werken in de stijl van ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 14:41

In een ander topic ([UK] Schilder met herkenbare stijl (namaakbaar)) moest iemand voor school een opdracht maken waarbij er een foto in een stijl van een bekende schilder nagemaakt moest worden.

Dit vond ik een erg leuke opdracht – ik denk dat je erg veel leert van uitzoeken hoe een ander werkt.
Proberen hoe sommige kleuren verkregen(/gemengd) zijn, compositie bestuderen, of met ander materiaal toch dezelfde stijl proberen te maken.
Mooie gelegenheid om iets te proberen wat je anders nooit gedaan zou hebben!

Je kan bijvoorbeeld een bestaand schilderij aanpassen (meisje met de parel, maar dan een ander meisje), of vanaf "0" beginnen en de foto "precies" namaken in een stijl.

Ik denk dat je ook veel verschillende stijlen/kunstenaars kan ontdekken op deze manier.
Er kwamen ook veel enthousiaste reacties in dat topic, dus na overleg met de modjes is er nu een centraal “Werk in de stijl van …” topic!

Elke 2 maanden zullen hier 5 voorbeeld foto’s geplaatst worden, en 3 schilderstijlen om uit te kiezen.

Voor Feb/Maart zijn dit de foto’s
(dit zijn allemaal stock foto’s van DeviantArt – de regels voor eventuele verkoop van werk/prints etc verschillen per foto! Zie URLs. Ik stuur alle makers op DA een linkje naar dit topic - even aangenomen dat dit leesbaar is als je niet geregistreerd bent op bokt? )

Afbeelding
van http://katanaz-stock.deviantart.com/art/Female-Stock-32-68595753

Afbeelding
van http://mjranum-stock.deviantart.com/art/Desert-Dancer-2-76138944

Afbeelding
van http://gloomwriter.deviantart.com/art/Dancer-Stock-4-110588451

Afbeelding
van http://joannastar-stock.deviantart.com/art/Landscape-14-80587214

Afbeelding
van http://aconyte-stock.deviantart.com/art/City-Setting-2-89386186

Alle foto's in één bestand: http://www.sendspace.com/file/2jpq1i

En de stijlen

Salvador Dali
Afbeelding
http://www.artcyclopedia.com/artists/dali_salvador.html

Claude Monet

Afbeelding
http://www.artcyclopedia.com/artists/monet_claude.html

Jan Vermeer
Afbeelding
http://www.artcyclopedia.com/artists/vermeer_jan.html
Laatst bijgewerkt door Mireille op 01-02-09 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [Centraal] > [CENTRAAL] + foto's werkende gemaakt.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:54

Leuk!!
Volgens mij zijn het best pittige stock-foto's en is het gebruiken van een andere stijl nog behoorlijk lastig, maar het is inderdaad een hele goede manier om eens iets nieuws te doen. Ik ben heel benieuwd wat hier allemaal uit gaat komen. :)

Monet... daar wil ik wel mee aan de slag als ik er tijd voor heb. Ze moesten me op studiereis in Londen de National portrait gallery bijna uitsleuren. :') Met de tweede foto... ik denk dat ik al wel een ideetje heb. :D

UK is ook zichtbaar voor niet-leden, ze kunnen dit topic dus gewoon bekijken. :j

highwaykind

Re: [Centraal] Werken in de stijl van ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 15:04

Mooi, dat stuur ik even wat PBtjes op DA.

Het was nog verrekte lastig om goede foto's uit te zoeken zodat alle 3 de stijlen er wel bij konden trouwens.. pff!

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 15:34

Leuk idee :)
Bij het paard is alleen de link een ander plaatje dan dat hier staat. En de dansers die erboven staat kun je niet de grote foto bekijken zonder te registeren :)

TE5

Re: [Centraal] Werken in de stijl van ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 16:43

Stoer dat er zoiets komt door mijn topic :+
Ik zal zodadelijk anders nog wel even posten door welke kunstenaar onze teken lerares op het idee is gekomen,
incl. wat voorbeelden :)
Is het misschien iets duidelijker?

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 17:02

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:05

Die kunstenaar is dus Paul Giovanopoulos.
Hij heeft meerdere kunstwerken waarbij hij één tekening/schilderij heel vaak (klein) maakt,
in veel verschillende stijlen en dan allemaal tegelijk op één doek.

Een bal:
Afbeelding

Een vis:
Afbeelding

Nog meer voorbeelden:
http://www.giovanopoulos.com/classic_work/index.html

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:21

Wat on wijs leuk bedacht! Hier leer je zeker veel van.
Ben benieuwd wat er bij iedereen 'uitkomt', hoop zelf ook nog wat te kunnen proberen!

CaPrIoLe`79

Re: [CENTRAAL] Werken in de stijl van ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:05

Wat een leuk idee is dit topic! Als ik tijd heb doe ik een keer mee.

Rinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 13:24

Wat gaaf! Ik denk er ook over na om eens mee te doen, als ik er natuurlijk genoeg tijd voor heb!
Heb al wel een ideetje :Y) .

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 09:48

Negeert grote rode letters, want volgens raakt het topic wat in de vergetelheid. Ik ga vanavond iig beginnen aan de 4e foto (vuurtoren) in de stijl van Claude Monet.

Zijn er wellicht al mensen die wat hebben gemaakt of zijn begonnen?

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 09:55

@ Rinske - daar was ik gister ook aan begonnen! Schets staat al op papier, ben benieuwd of onze resultaten wat op elkaar lijken :)!

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 17:37

Vanmiddag met een vriendin (die niet op bokt zit, weet niet of ik daar een foto van plaatsen mag als ik die kan krijgen?)
allebei de vuurtoren in Monet stijl gemaakt. Erg leuk om dezelfde foto te doen, en toch een compleet ander schilderij te krijgen!
En erg leuk om eerst 30 minuten voor de computer verschillende Monet werken te bekijken om er achter te komen hoe ze gemaakt zijn (ik kwam tot: korte penseelstreken, geen blenden, mengen op doek, randen van de verf zichtbaar houden, niet heel erg precies/gedetailleerd werken).

Ik vond de foto was saai zo overdag, dus heb er nacht van gemaakt met het licht aan (wat nog lastig was omdat ik nu eens zelf veel dingen moest bedenken, waar schaduw en licht was en welke kleuren ik moest doen etc).

Ongeveer 24x32 cm om acryl papier. 4 uur werk.
Afbeelding

In het echt: blauw is wat minder fel, het licht klopt goed, paars is wat doffer.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:34

Dat heb je knap voor elkaar zo. Jammer dat het doek zo hoog is. Dit beeld was nog spannender geweest op een doek van bijv. 30x80. Ik ben benieuwd of we hier nog meer te zien gaan krijgen. Erg leerzaam topic.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 20:51

Dankje!
Dit is trouwens gewoon papier van zo'n blok (doek was me te duur voor zo'n oefening :o )
Ik zat dus aan het formaat vast.Hij is wel ietsje breder in het echt, paar centimeter, maar dat paste niet onder de scanner.

Heel erg langwerpig zou inderdaad wel mooi zijn in het "echt", op een lange muur of zo.

Die Monet maakte zich er wel makkelijk vanaf trouwens, dit gaat veel sneller dan alles netjes vervagen. 4 uur waar ik er in mijn eigen stijl dagen mee bezig geweest zou zijn voor een glad resultaat.
(die man draait zich nu 10x om in zijn graf.. sorry sorry!)

Ben ook benieuwd naar meer! Misschien begin ik ook nog wel aan de danseres in Vermeer stijl, ik heb nog ruim een maand voor het volgende topic (voorbeeldfoto's en ideeën zijn welkom trouwens)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:53

Uiteindelijk is het resultaat en de uitstraling daarvan 100x belangrijker als het aantal uur dat je eraan bezig bent geweest.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 21:17

Ik had verwacht dat er veel meer tijd in zou zitten om zo'n effect te krijgen, en het viel me heel erg mee wat "moeilijkheid" betreft.

Niet in de zin van "dit lijkt heel erg op een Monet" maar meer dat de globale karakteristieke eigenschappen van zijn werk toch redelijk makkelijk na te maken zijn tot een enigszins herkenbaar resultaat.

Ik dacht dat het veel moeilijker zou zijn om bepaalde effecten te krijgen, en dat ik veel meer zou moeten proberen voor ik iets kreeg wat een beetje op Monet leek, maar het was zoals ik op het eerste oog dacht: korte penseelstreken in 1 richting en verf op palet/doek niet te goed mengen vooraf, en dan zoveel mogelijk in wat pastel achtige tinten werken en lekker kliederen.

Vind het gladde zelf ook mooier trouwens dan wanneer je de 'randen' nog ziet, ik hang zoiets ook niet op, maar dat is gewoon smaak.
Het blijft heel erg leuk om zoiets te proberen, en er achter proberen te komen hoe iets gemaakt is!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:29

Toch kun je er iets van gebruiken bij je eigen werk in de toekomst, dat je bijv. gedeeltes van de achtergrond glad en gedeeltes op deze manier combineert.

Nevony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 08:26

Ik heb dit vorig jaar ook gedaan op school, maar dan moesten we een zelf portret maken in de stijl van een bepaalde schilder, dat vond ik echt erg leuk :)

Dus ik wil nu ook wel mee doen.
En ik vind die van jou al een goed voorbeeld hwk, lijkt me moeilijk om zomaar even andere schaduwen e.d. te schilderen ;)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:02

HWK schitterend zeg! :oo
Je hebt een heel spannend geheel gemaakt in schitterende kleuren. Ja, ik vind het echt een meesterwerk (en jammer dat je hem niet op doek hebt gemaakt, want dit is echt een geweldig :D ).

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:45

Heb er eindelijk een gemaakt, de vuurtoren en geprobeerd in de stijl van Monet. Zal kijken of ik hem morgen kan inscannen.
Hij is in iedergeval heel anders dan die van HWK :j

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 09:33

Leuk! Ik ben benieuwd :)!!