[TEK] schets af.. maar kom niet verder..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tes_saa

[TEK] schets af.. maar kom niet verder..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 17:13

hallo :wave:

ik heb met photoshop een schets gemaakt van een paard,
nu wil ik hem afmaken met kleur maar kom ik erachter dat ik toch niet nog lang niet alles weet van photoshop :o
ik heb dit al een paar keer gedaan, maar verder dan een schets kwam ik dus niet.
dus mijn vraag aan jullie is: zouden jullie mij misschien kunnen helpen?
:) alvast heel erg bedankt!

mijn schets:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mireille op 26-01-09 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [Tek] > [TEK]

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:54

waauw hoe doe je dit? :):)

lovey_ou

Re: [Tek] schets af.. maar kom niet verder..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:59

ik vind het oor een beetje raar en die teugels en het zadel loopt een beetje hoekig bij de knie daaronder zeg maar :P
Ben benieuwd hoe dit er uit eindelijk uit gaat zien

Spruit_Elf

Re: [Tek] schets af.. maar kom niet verder..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:05

dont shoot me please! maar het lijkt wel alsof de amazone de teugels verkeerd vast heeft.

de trensteugel hoort gewoon tussen pink en ringvinger
en de stangteugel onder pink langs.

er zijn ook mensen die het iets anders vasthouden hoor :j

is dit van een foto?
wel knap die schets zo!

tes_saa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 18:15

I don't shoot you ;)
ja, ik heb het met een foto ernaast getekend en daar was de hand niet heel duidelijk te zien, dit moet ik inderdaad nog even anders doen :)

highwaykind

Re: [TEK] schets af.. maar kom niet verder..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:28

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:22

Zo te zien heb je de foto overgetrokken? :)

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:27

Fiffill schreef:

Hoe wil je dat doen? Schets is op de pc gemaakt hoor ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:29

Pally schreef:
Fiffill schreef:

Hoe wil je dat doen? Schets is op de pc gemaakt hoor ;)

Daarom juist.
De schets oogt mij alsof hij is overgetrokken; heel simpel te doen, namelijk de foto openen in Photoshop en die overtrekken. :)
Sorry als het niet zo is, maar zo ziet hij er uit.

__Karlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:24

Fiffill schreef:

dat dacht ik ook al.... ziet er erg perfect uit allemaal :P

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 15:31

Weet je nog niet alles van photoshop? Probeer. Probeer de brushes, opacity, hardheid, het effect van alles wat photoshop te bieden heeft! En als je niet durft, bekijk dan tutorials. Er bestaat een wereld aan tutorials speciaal voor photoshop en speciaal voor het bewerken van foto's, speciaal voor het schilderen in photoshop, etc. Kortom, voor elk wat wils!

Ik krijg echter ook de indruk dat je nog niet alles weet van tekenen en schilderen en van anatomie. Geen punt, maar daardoor loop je vast.

Fiffill schreef:

Dit was nl ook mijn eerste gedachte. Ik zal het even toelichten.
Wat je hier laat zien is geen schets. Het is een omtrek. Sterker, het is een omtrek van een foto. Dit is te zien aan de ogenschijnlijk vreemde keuzes die je hebt gemaakt aangaande wat je wel lijnt en wat niet. Er zit geen gedachtegang achter, alleen een foto. Ik bedoel dit niet vervelend.
Ik heb de indruk dat je de pentool hiervoor gebruikt hebt, of een aanverwant hulpmiddel. De pentool laat ijkpunten achter in haar lijnen welke ik meen terug te zien in de omtrek die je hier laat zien. Hierover vel ik echter geen oordeel, want het is je eigen keuze over te trekken, maar je wekt wel de indruk dat je de foto ernaast had en niet eronder. Weet je dat zeker? Zou je dan je werkwijze kunnen toelichten?

Om je enkele handvaten aan te reiken over hoe nu verder...
Je kunt ervoor kiezen gewoon de foto verder over te trekken. Daarbij heb je geen garantie dat het mooier wordt dan de foto en er niet uit zal zien als een matig bewerkte foto, dus dat is geheel op eigen risico en wil je misschien ook wel helemaal niet.

Je kunt je verdiepen in de tekenkunst door te lezen (hier op bokt of op andere nuttige sites, ik kan je wel wat links geven) over dieptewerking, schaduwwerking, gebruik van kleurenpalet enz. Dat vergt een investering van tijd en moeite. Er bestaat geen simpel trucje. Er zijn wel trucjes om te leren realistisch te tekenen, die veel realisten toepassen (ik niet, maar ieder zijn ding) dus als je interesse hebt zou je je daar eens in kunnen verdiepen. Ook daar kan ik je wel wat aanreiken. Ook kun je kijken naar vragen en antwoorden in andermans topics hier of in het algemene tips voor tekenaars topic.

Je kunt gebruik maken van stap voor stap tutorials op bijvoorbeeld deviantart of soortgelijke websites, zoals highwaykind ook al aangaf.

In elk geval succes met je keuze en de verdere invulling van je werkje. Mocht je de hand willen verbeteren kun je eens naar je eigen hand, of die van iemand anders kijken hoe het in elkaar steekt. Maar dan moet je dat beeld wel kunnen vertalen naar een 2D vel... maar ook dat is te leren.
De vraag is of je dat eigenlijk wel wilt of eerder dacht aan een mooi bewerkte foto met een 'schilderachtig' uiterlijk zonder alle bijkomende kunde en uren.

Maar ik vel daarover geen oordeel. Die keuze is immers aan jou. Succes!

tes_saa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 13:17

ik heb hier 2 dagen aan gezeten en vervolgens krijg ik reacties dat hij overgetrokken is? :\
jammer hoor :n

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:18

Wauw, hoe heb je m gemaakt dan?!
Vind m echt super gaaf namelijk.

Zijn wel meer bokkers die dit soort dingen maken, geloof ik.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:22

dat klopt idd, je "schets" is te kloppend, zelf de beste tekenaars hier op bokt kunnen niet zo netjes "schetsen" JoSav zegt hier al genoeg over..

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:17

Van welke foto heb je 'geschetst' dan? Kan je die posten?

Ik had ook aangenomen dat je in Photoshop heel netjes en precies de omlijning gevolgd had met de muis/pen.

En dat is dan inderdaad overtrekken, en daar is als je het mij vraagt helemaal niets mis mee, zolang je maar niet doet alsof je het uit de losse hand gedaan hebt :).

Ik ben ook begonnen met overtrekken, daarna overgestapt op een raster, raster steeds groter, en nu schets ik vaak met lijnen/vormen. Leren schetsen kost gewoon ook erg veel tijd en oefening, net zoals leren tekenen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:21

tes_saa schreef:
ik heb hier 2 dagen aan gezeten en vervolgens krijg ik reacties dat hij overgetrokken is? :\

Het is imo ook wel erg duidelijk dat het overgetrokken lijkt. :)
Zeker weten doen we het nooit natuurlijk, maar het lijkt erop. Wat overigens niet erg is hoor, als men het maar eerlijk zegt. ;) Schetsen is en blijft lastig. Wat ik zelf nu nog doe met digitaal tekenen, is gewoon schetsen op papier, de schets inscannen en die dan digitaal inkleuren. Dat is voor mij momenteel nog makkelijker dan digitaal schetsen want dat vind ik nog echt lastig. :j
Kan je, zoals highwaykind al vraagt, de voorbeeldfoto posten?

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:26

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 17:37

Duidelijk geen schets dus :)

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:07

en als je goed kijkt zie je dat ze der teugels onderlangs vast heeft ook :D

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:32

TinkerTom schreef:
en als je goed kijkt zie je dat ze der teugels onderlangs vast heeft ook :D

idd :D

sjeezz.. val je dan even door de mand :\

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:46

Ze kan hem toch ook gewoon uit de hand geschetst hebben door te kijken naar die foto? Of zeg ik nu iets heel raars?

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:40

De schets klopt * exact * met de foto. Zit nauwelijks een milimeter verschil in.
(En zoals JoSav al zei, de 'vreemde' keuze wat betreft wel/niet schetsen van bepaalde lijnen was op zich al reden genoeg om er van uit te gaan dat dit geen echte schets was maar overgetrokken lineart. Nogmaals, imo niets mis mee, zolang je maar niet doet of het uit de losse hand getekend is.)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:47

Craignethan schreef:
Even op Google gezocht onder "dressage" leverde deze foto op: http://dreamerstables.com/myPictures/horses_139.jpg Volgens mij is dit als voorbeeld gebruikt?

Even off topic, maar als we het over een slecht zittend zadel hebben.......deze zit zowat op het hoofd van het paard.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:19

Saskiaatje schreef:
Ze kan hem toch ook gewoon uit de hand geschetst hebben door te kijken naar die foto? Of zeg ik nu iets heel raars?

ok kijk goed, TS haar schets over de betreffende foto
http://i27.photobucket.com/albums/c171/ ... rokken.jpg

Kijk overtrekken is op zich helemaal niets mis mee! voor sommige is het leuk oefenen, niet mijn ding maargoed. maar kom er tenminste eerlijk voor uit!
er zijn mensen op bokt die veel uren en tijd steken in een mooi schilderij of tekening en door dit soort mensen krijgen vooral digitale tekenaars een slechte naam...
je kunt iedereen voor de gek houden maar je houd jezelf het meeste voor de gek als je zegt dit uit de losse hand getekend te hebben.... _-:( 8)7 8)7 8)7

ben zeer benieuwd of TS hier ook nog iets op te zeggen heeft....
tes_saa schreef:

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 21:22

TinkerTom schreef:
Saskiaatje schreef:

ok kijk goed, TS haar schets over de betreffende foto
http://i27.photobucket.com/albums/c171/ ... rokken.jpg

Oke, begrepen. :')