[TEK] Pastelpotlood toegepast op Tattoo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mariettek

[TEK] Pastelpotlood toegepast op Tattoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 15:42

Al weer een flinke tijd terug dat ik wat gepost had op Uit de Kunst. Vorige keer kreeg ik als tip om meer kleuren te gebruiken en daarom heb ik mijn krijt-pastelpotloden set van Van Gogh aangevuld met Derwentpotloden.
Ze zijn een flink stuk harder, maar ook een stuk kleurechter. Even wennen, maar ik ben trots op het resultaat!
Nu heb ik al een fout ontdekt in mijn tekening, maar hopelijk valt hij voor vreemde ogen niet op. De eerste stappen zijn gefotografeerd met mijn mobiele telefoon, dus mijn excuses voor de kwaliteit. Laatste foto is wel helemaal 'goed'

Stap 1 - Lichte schets van het hoofd

Afbeelding

Stap 2 - Constructiefout in neus verbeterd (bleek later juist een minder goede beslissing)

Afbeelding

Stap 3 - Basiskleuren steeds meer uitgewerkt (nu kwamen de Derwent potloden erbij)

Afbeelding

Stap 4 - Kleuren dieper gemaakt en manen getekend

Afbeelding

Stap 5 - Voor mijn gevoel helemaal af. De kleuren zijn nog net wat dieper dan bij stap 4, de manen zijn meer doorgetekend en het lijf is wat breder gemaakt.

Afbeelding

Het valt mij op dat de potlood structuur op de foto korreliger is dan in het echt. Op de foto vind ik het storend en mis ik een extra laag, op de echte tekening heb ik hier veel minder last van.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden! Laat maar horen :)

Muurp

Re: [TEK] Pastelpotlood toegepast op Tattoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:19

Erg mooi ! :j
Maar voor mijn gevoel zitten de verhoudingen nog niet helemaal lekker. Ik weet niet of het komt doordat de neus te groot is, of dat het wat anders is. Iets klopt niet ;)

Verder mag hij ook wel wat dekkender op sommige plaatsen. Vooral bij het lichaam vind ik dit erg storen. Verder heb je wel érg goed met kleuren gespeeld!

Ga vooral zo door! :)

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:59

ik vind het hoofd juist erg mooi!! alleen het lichaam en de manen vind ik er minder bij passen....

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:43

heel mooi,die voorpluk vind ik echt prachtig in combinatie met het rechteroog, de verhoudingen ten hoogte van het kruis hadden wat meer gemogen.

thea_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:18

Supermoooi!! Egt heel mooi getekend en ook heel leuk om te zien hoe je het stap voor stap hebt uitgewerkt! Vooral om te zien dat je an het begin veel paars gebruikt, dat had ik nooit door! Maar wel heel handig.
Ik vind de rechterkant een veetje storend, zijn dat de manen, want dat kun je niet heel goed zien, dus daar zou ik zelf nog iets aan veranderen..
Maar voor de rest supersupermooi gedaan!! Vooral dat hoofd blinkt er echt uit!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:36

Heel mooi gedaan,

alleen aan de linkerkant van de voorpluk zit een vage plek, ik weet niet of het zo hoort maar het lijkt net of het niet past in het geheel.

Het lichaam mocht wel iets gedetailleerder zijn maar het hoofd is prachtig gelukt!

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 15:52

Hallo allemaal,
Lange tijd niet meer geantwoord, maar hier ben ik weer! ;)

Ik heb hem ondertussen wat aangepast, zal hem zo erop zetten!

@ Muurp: Misschien komt het omdat de originele foto genomen is met een groothoeklens, en ik die foto heb nagetekend. Groothoeklens vertekend altijd wat, en daardoor lijkt vooral de neus te groot.

@ Tinkertom: Ik geef je gelijk, en hem hem ook aangepast.

@ Thea: Ik heb de manen ondertussen aangepast, het was erg lastig om te tekenen aangezien de manen op de foto niet te zien waren (er zat een grote zwarte schaduwvlek).

@ reininglover: de "vage" plek hoort er te zitten. Het is een tekening van mijn eigen toekomstige schimmeltje en op die plek begint hij al aardig te schimmelen.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 16:00

Hier is hij dan:

Afbeelding

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:07

Groothoeklenzen vertekenen idd wat. Maar echt heel storend is het niet. Ik vind dat je hem erg mooi hebt uitgewerkt uiteindelijk!
En bij deze ook een compliment over het opnemen van commentaar. Je doet er echt wat mee! :j kun je niet van iedereen zeggen.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 18:00

Commentaar is vaak (mits op een leuke manier gegeven) erg fijn. Ik kan mijn eigen tekeningen immers niet objectief bekijken. ;)
Maar bedankt voor het compliment! :D

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:46

Nu hij dekkender is, vind ik hem af. Hij is heel leuk geworden. Heel sprekend :j

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:57

Die diepere kleuren laten het echt een heel ander plaatje lijken. :wow:

De voorpluk vind ik echt fantastisch, de haren lijken ontzettend zacht. De oren zijn ook super, met de plukjes haar erin. Prima om te zien dat je in de onderste lagen wat meer kleuren hebt gebruikt, ik denk dat je dat ook in de bovenste lagen wel mag laten terugkomen. Met name in de bles zou iets meer structuur nog wel mogen denk ik, het blijft nu een beetje een wit vlak terwijl je juist aan de zijkanten van het hoofd heel mooi de jukbeenderen en wangen hebt neergezet. :)

Ik vind het een heel leuk portret geworden. :)

thea_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 12:41

Echt supermooi gedaan!! Nu vind ik hem idd echt af!!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:07

Er mag nog wat meer kleur in. Je hebt al wat meer tinten gebruikt, zo te zien, maar het zijn allemaal veilige tinten die heel dicht bij de oorspronkelijke kleuren liggen, waardoor het geheel weliswaar niet onaardig is, maar ook wat flauwtjes. Wel ben ik over dit portretje best te spreken. Het past wel, zeg maar. Het hoeft niet allemaal vol lef te zijn en levendig, de uitstraling van het paardje is nl ook erg rustig. Dus in die zin zoek je toch de balans goed op.

Probeer grote vlakken in 1 tint te vermijden. De bles breekt je portret ahw in tweeën. Probeer dus meer een overgang te maken, die lege ruimte te overbruggen door de ruimte ook goed te vullen met nuance en vorm.

Je had wat meer aandacht mogen besteden aan de schets. De verhoudingen zijn wat vreemd. Hij is heel erg in your face, qua houding, maar heel erg stoort het niet. Wat ik wel minder vind is hoe je de borst hebt afgekapt. Dat komt echt niet mooi tot uitdrukking in een lijst, dan valt daar een leeg gat, dat is echt niks. Is zonde van je mooie portret! Stel je werk eens voor in een lijst: je oog trekt echt naar het kale vlak. De negatieve ruimte moet niet de aandacht weghalen van de positieve ruimte!

Super om te zien dat hier al een stuk meer kleur in zit, dat doet je werk echt goed. :j
Ik vind de voorpluk ook heel goed neergezet. De manen vind ik wat minder. Blijf proberen meer kleur erin te verwerken!
Je mag van mij ook het hoofd net nog wat meer aanzetten tov het lijf: dan komt de foreshortening wat beter tot zijn recht. Succes!