[TEK] Hengst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

smeetjoew

[TEK] Hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 13:40

A4 formaat / Potlood / 2B / ±10 uur

Afbeelding

Brand los, maar hou het onderbouwd.
        Inspiratiefoto is van internet.

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:48

Leuk gedaan Esmee! :j Je stijl is er weer duidelijk in te herkennen, al vind ik het jammer dat de krans nogal wegvalt in de hengst. Misschien kun je er nog iets meer contrast in verwerken. :)
Ik vind het leuk dat je weer bezig bent met tekenen! :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:49

In de eerste plaats wil ik zegegn dat het een ontzettend goed gelukte tekening is technisch en qua beeld. Maar om een of andere reden laat het kruis van dit paard me niet los. Voor zo'n ontztetnd gespierd dier is het maar een puntkruisje. Ik zou daar toch ene gespleten kruis van maken, dus kadetten, zeg maar.
Neemt niet weg dat ik onmiddelijk geloof dat je het naar waarheid nagetekend hebt, maar ik vond het persoonlijk gewoon een kruis dat niet past bij zo'n zwaar bespierd paard...
Dat heeft verder dus niks te maken met de kwaliteit van de tekening, die optimaal is.

De rozet van het lint aan deze kant van het paard is van achteren wat vaag in de liesstreek, het gaat een beetje in elkaar over. Misschien zou je daar iets meer contrast kunnen aanbrengen, zodat je beter ziet wat rozet is en wat paard.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 13:57

Dankjulliewel allebei!

Ik vind die krans zo eng. Ik ga daar niet meer aan zitten priegelen denk ik. Ik ga ook nooooit meer een krans tekenen, haha. Ik heb het wel bewust wat 'slordig' en schematisch gehouden, omdat ik niet wil dat het paard in de krans verdwijnt. En ik ben bang dat als ik er meer contrast in aanbreng, dat het geheel te donker wordt en de krans weer teveel in het paard verdwijnt. :)

Lusitana; Bedankt voor je compliment! Je haalt me precies de woorden uit de mond over het kruis. Ik dacht dat het alleen mij opviel, maar jij ziet het ook duidelijk. Ik zal hieronder de foto ook even plaatsen, dan zie je dat daar ook geen 'kadetten' naar voren komen. Maar je hebt helemaal gelijk! Ik zal er eens naar kijken.
Ik zal ook nog eens kijken naar de rozet. Ik zou daar nog wat schaduw aan kunnen brengen. :)

Foto (tevens het origineel, groter formaat heb/had ik niet... ) :
Afbeelding

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:59

Zoals ik al eerder heb gezegd vind ik het een prachtige tekening!
Als het mogelijk is zou ik toch nog een paar stukjes van de krans rood kleuren zoals je eerst al van plan was.
Maar ik denk niet dat dat nog makkelijk is omdat je al met grafiet hebt gekleurd? Misschien een paar stukjes weghalen met een stukje kneedgum?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:03

Toch, als je goed kijkt naar de foto, heb je daar te maken met een wat platter kruis. Misschien dat IETS afvlakken van de punt (of iets aanvullen ernaast)al een heel ander beeld geeft. Zoals ik al zei, ik geloofde dierect dat het naar waarheid getekend was. Wat de krant betreft het gaat alleen om dat kleine puntje van de rozet dat naar beneden hangt (net boven de balzak zeg maar). Als je dat iets zwaarder omlijnt, of het contrast aanhoud dat het origineel heeft (dus en schaduw in het midden ervan om het meer een hol blokje te maken), dan is het al duidelijker.

edit:Ik wil even een speciaal compliment geven hoe je het licht op het ene oor (rechts voor ons, maar linker oor van het paard) hebt getekent, fantastisch!

De streep over de neus waarvan ik dacht dat het punt van voorlok was, blijkt nu gezien de foto botstructuur, dit is niet echt duidelijk in je tekening. Ik zou dat wat afzwakken of de tegenoverliggende lijn (de andere kant van de breedte van de neusrug) ook wat duidelijker maken, zodat je ziet dat het om de neusrugstructuur gaat. Hoewel ik zie, bij tweede keer bekijken, dat het lastig is, omdat je het daar al donker hebt. Het is een niet zo heel belangrijk detail.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 14:11

Aliesjeh; bedankt! Je hebt gelijk, maar ik vind het lastig te bepalen met welk materiaal ik dat moet doen. Ik heb een paar coloursifts, maar ik weet niet zeker of ik dan ook rood heb en als ik dat niet heb, welk materiaal ik dan zou moeten gebruiken? Een fineliner bijvoorbeeld, of is dat niet helemaal de bedoeling?

Je hebt gelijk Lusitana, ik ga het kruis wat afvlakken en minder naar waarheid tekenen. Als je namelijk goed kijkt naar de beenstand, dan kun je wel zien dat het rechterachterbeen onder de massa staat en het linkerachterbeen gestrekt staat, dus staat de achterhand scheef. Maargoed, ik ga de kont even aanpassen. :j Dit geldt tevens voor dat flapje van de krans.
Bedankt! Dit soort dingetjes vallen jezelf bijna niet op, maar zetten toch wel de puntjes op de i.

Edit: Ik begrijp niet helemaal welke streep over de neus je bedoeld? Echt een streep die over de neus gaat, of de 'spleet' boven de neusriem? :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:40

Het gaat om de "spleet". Waar het in de foto duidelijk een holte is, dacht ik in jouw tekening dus dat het haar van de voorlok was. Om een of andere reden is het niet duidelijk dat het een holling is. Ik zie nu ook wat het is:
Jouw dikke zwarte lijn loopt niet evenwijding aan de neusrug naar de neusriem. En het gaat wel om een randje van de neusrug, dus dat moet echt evenwijdig daaraan lopen. Omdat die van jou er schuin erover valt, zeg maar, geeft het een ander effect.

smeetjoew

Re: [TEK] Hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 14:55

Ik zie helemaal wat je bedoelt! Je hebt helemaal gelijk, het was mij niet direct opgevallen. Ik ga het alleen niet aanpassen, want ik denk dat het niet meer goedkomt, aangezien er behoorlijk wat lagen in verwerkt zitten. :) Maar bedankt voor je uitgebreide feedback! Zal erom denken bij een volgende tekening.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:58

Geen dank :o Ja, wat ik al zei, het is een niet zo belangrijk detail, zou er denk ik zelf ook niks aan doen. Maar het was iets dat mij puzzelde. Een ander ziet het misschien niet eens.
Het blijft een spectaculaire tekening waar je trots op kunt zijn.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:28

Ik vind het tof dat we weer wat van je tekenkunsten mogen zien! :D
Vind hem erg gaaf geworden. :j
Ik ben het wel eens met het commentaar hierboven (vooral van Lusitana), maar ik had het niet beter kunnen doen haha :))

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:43

We hebben je tekenkunsten hier echt gemist!!!
Het lieve snoetje van dit dier komt er heel goed in terug.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 18:47

Bedankt voor jullie leuke commentaar! :D
Ik ga binnenkort aan de slag met de aanpassingen!

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:02

Echt mooi geworden :)
die krans zou inderdaad wat meer contrast kunnen hebben ;)
leuke uitdrukking, echt heel leuk :D