Echte fotografen of amateurs die wat bij willen verdienen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nobbygaard

Echte fotografen of amateurs die wat bij willen verdienen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 10:24

De laatste tijd valt het mij op hoeveel er zich als professionelle fotograaf zich aanbieden om foto's van je paard(en) te maken. Ik krijg het idee dat er heel veel tussen zitten die eigenlijk voor zichzelf een dure camera hebben gekocht en zo proberen het geld terug te verdienen.
Nu vind ik het niet erg om wat geld te moeten uitgeven voor mooie foto's van mijn paarden als ik dat zou willen, maar zo zie je door de bomen het bos toch niet meer. Je kunt wel van een aantal de foto's bekijken, maar omdat elke situatie en omgeving anders is vind ik het dan toch een risico om daarvan uit te gaan dat de kwaliteit en foto's goed worden.
Bestaat er ook iets van een certificaat ofzo die je nodig heb om je als echte professionel aan te bieden?
Waardoor je iets meer garantie op goede foto's hebt.
Wie kan mij vertellen waaraan je een goede "dieren"fotograaf kunt herkennen.

Anoniem

Re: Echte fotografen of amateurs die wat bij willen verdienen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:26

Ik denk dat je ergens anders dan in de HK meer reacties krijgt... Ik zal even TEMmen :)

Heb nu een beetje haast, maar zal later nog even wat uitgebreider reageren.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 10:27

Nouks schreef:
Ik denk dat je ergens anders dan in de HK meer reacties krijgt... Ik zal even TEMmen :)

Heb nu een beetje haast, maar zal later nog even wat uitgebreider reageren.

Ik wil hier eigenlijk ook een discussie over uitlokken om te kijken of er meer zijn die er zo over denken als ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:30

Daarom denk ik dus dat de HK niet zo'n goede plek is, dat is meer voor "clubjes mensen". Een discussie wordt daar snel ondergesneeuwd door de vele HK-topics :)

Fnanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:26

[HK] -> [FK]

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:32

Ik snap wat je bedoeld. Maar zo ver ik weet is er geen speciaal bewijs nodig om betaald te fotograferen.
Idd, er zijn te veel fotografen op de markt, en soms zie je door de bomen het bos niet meer.
Het beste wat je kan doen is van de site van de fotograaf zoveel mogelijk info halen, en je goed laten informeren over wat je kan verwachten van zo'n shoot.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:52

ik zie inderdaad ook enorm veel mensen met een 'goede' camera de laatste tijd.

toen ik 1.5 jaar geleden een semi-slr kocht verklaarde iedereen me voor gek, want wat moest ik met zo'n "groot ding".
nu 1.5 jaar later hebben meerdere mensen uit mn vriendengroep zelf een slr en vind iedereen het gewoon 'normaal' .

Als je zelf een shoot wil laten doen zou ik ook door de bomen het bos niet meer zien.

Echter, zijn veel van de foto's die ik hier op de fora voorbij zie komen van veel betere kwaliteit dan bijv de foto's die 2 meisjes die ik ken laatst bij een 'echte' fotograaf in een studie hebben laten maken. die foto's waren echt slecht van kwaliteit en ik snap niet dat zij daar nog zoveel geld voor betaald hebben (rond de 75 euro geloof ik).

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:58

Ik snap precies wat je bedoeld!
Ik kan ook begrijpen dat je misschien niet in een oogopslag het verschil kan zien tussen de verschillende portfolio's.

Het heeft niet per see te maken met de titel die ze zichzelf geven, want sommige 'professionele' fotograven zijn simpelweg die titel niet waard. en andersom ook!

Ik zou van degene die zich aanbied voor foto's echt heel kritisch naar het portfolio kijken!
Een paar hele simpele dingetjes waarmee je je eerste selectie al kunt maken:

- Zijn de horizons recht?
- Staat het object(of dier) goed in het kader? of is er aan 1 kant veel ruimtje, of word het raar afgesneden.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:10

Dit blijft een lastig iets.

Wanneer ben je professioneel? Als je duur (professioneel) spul heb? Opleiding/cursus hebt gevolgd? Een grote naam heb, je al heel wat gepresteerd heb?

Spiegelreflexen zijn erg toegangbaar gemaakt voor de 'normale' mens. Hierdoor zie je inderdaad steeds meer mensen met een dslr. Maar het is nog steeds niet normaal om zo'n bakbeest van een camera te hebben. Alleen mensen die zich interesseren voor fotografie kopen zo'n camera. Wat moeten anders mensen met zo'n zwaar groot ding... die stop je niet even in je tasje.

Daarom zijn er ook steeds meer mensen die het leuk lijken om mensen blij te maken met mooie foto's. En dit zou ook wel zo blijven. Je hebt fotografen die werken voor hun brood en schitterende foto's maken, maar ook hobby-isten die dezelfde mooie foto's maken. Maar ook andersom, slechte fotografen die zichzelf 'prof' noemen.

Zoveel concurrentie is natuurlijk niet leuk. Maar, er zullen ook weer fotoshoot aanbiedingen verdwijnen, omdat die mensen te weinig 'klanten' hebben. Om echt een 'prof' te worden zal je moeten netwerken en een naam opbouwen.
Af en toe je kwaliteiten aanbieden om andere mensen blij te maken is niks mis mee. Ik hoop ook wel dat het zo blijft, anders hebben straks iedereen een goede camera en kwaliteiten, zijn er geen fotografen meer nodig... :(:)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:16

Ik ben het wel met je eens, gedeeltelijk. Ik zie hier regelmatig op bokt mensen die fotoshoots aanbieden, of mensen die een fototopic openen met in de titel fotoshoot, waarvan de kwliateit dramatisch is.
Maar goed, iedereen moet het leren, ik bied ook geen fotshoots aan omdat ik mijzelf niet goed genoeg vind, en omdat ik het nog nooit heb gedaan. Maar waar moet je dan beginnen? Je zal toch moeten leren.. Daarom zou je wel fotoshoots kunnen aanbieden, maar dan tegen reiskosten bijvoorbeeld. Ik kwam laatst ook op de website van een bokker, die shoots voor een paar euro aanbood. In dat portfolio stonden foto's, op basis waarvan ik echt geen shoot zou boeken hoor. Oefen dan eerst even door, in plaats van meteen geld te willen verdienen met een camera.
Iemand die een shoot wil laten doen, is toch zelf verantwoordelijk voor de keuze. Daarom moet je echt goed naar het portfolio van de fotograaf kijken, daar kun je meestal al veel aan zien. DDe tips van Klijntjuh zijn hierbij handig denk ik. Daarnaast zou ik zelf ook eens gaan zoeken op foto's van de gebruiker.

nobbygaard schreef:
Ik krijg het idee dat er heel veel tussen zitten die eigenlijk voor zichzelf een dure camera hebben gekocht en zo proberen het geld terug te verdienen.

Daar ben ik het mee eens. Over je andere vraag: Een certificaat is er niet. Je zult zelf research moeten doen (desnoods raadpleeg je een andere fotograaf).

Lipydo schreef:
Alleen mensen die zich interesseren voor fotografie kopen zo'n camera.

Ben ik niet met je eens. Kwam laatst iemand tegen met een spiegelreflex (450D was het geloof ik) en die wist niet een dat ze moest zoomen door aan de lens te draaien! Die had hem al een half jaar ofzo :oo Nou is dat wel heel extreem, maar er lopen genoeg mensen rond met (te) veel geld, die denken dat een spiegelreflex garant staat voor goede, mooie foto's. En ach, als je het geld hebt; waarom ook niet? Waarom dan een compact van 100 euro kopen, als je voor 400 euro een hele goede camera hebt?
Daarnaast ben ik van mening dat je écht professioneel bent als je van je opgbrengsten kunt leven. Gewoon goed, hóe goed je bent, dat moeten je foto's bewijzen.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:27

In mijn omgeving en mijn leeftijd ben ik met twee andere met een dslr en hem ook goed gebruiken. Ben nog niemand tegen gekomen die een dure camera koopt en er niks vanaf weet. Maargoed, een persoonlijke situatie dus :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:34

Het 'probleem' is inderdaad dat fotograaf een vrij beroep is en dat je ook geen certificaat nodig hebt. Ook een opleiding zegt niet alles.

Kritisch het portfolio bekijken kan wel altijd natuurlijk: staat het juiste moment van de beweging erop bij een dier, staat het paard er charmant op (niet dat het hoofd groot lijkt en het lichaam mini bijvoorbeeld), zijn er bij verschillende weersomstandigheden gewoon mooie foto's? Bekijk het alsof het jouw dieren zijn: had je dan gevonden dat jouw dier er mooi op stond en dat de foto verder mooi was? Zou jij zo'n foto dan graag aan je muur hangen of niet? Vergelijk ook met andere fotografen.
Zelf zou ik liever gaan voor iemand met wat meer foto's in het portfolio dan iemand met bijv. hooguit 10 foto's, omdat je dan een beter beeld hebt van iemand kunnen onder verschillende omstandigheden en met verschillende achtergronden.

Klijntjuh schreef:
Ik zou van degene die zich aanbied voor foto's echt heel kritisch naar het portfolio kijken!
Een paar hele simpele dingetjes waarmee je je eerste selectie al kunt maken:

- Zijn de horizons recht?
- Staat het object(of dier) goed in het kader? of is er aan 1 kant veel ruimtje, of word het raar afgesneden.

En hier ben ik het dus weer niet mee eens. Een rechte of scheve horizon heeft niets met goede fotografie te maken, er bestaat ook zoiets als bewust een horizon scheef fotograferen. Ik fotografeer een dier soms iets meer bergopwaarts dan het eigenlijk loopt, dan is de horizon dus ietsjes scheef, maar loopt het dier meer bergopwaarts = voor veel mensen mooier. De beweging straalt dan ook meer kracht uit.

En juist als goede fotograaf moet je IMO ook buiten de regeltjes kunnen denken. Niet altijd bang zijn dat de horizon recht moet, het onderwerp nooit in het midden mag, de horizon altijd op 1/3 of 2/3 van je afbeelding moet, etc. Ook eens buiten het kader kunnen denken, want zo ontstaan juist meestal de mooiste foto's!

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 15:52

Ben je ook verplicht om foto's te nemen en te betalen als je ze achteraf niet mooi vind. Ik bedoel een fotograaf zal waarschijnlijk een heleboel foto's maken, waarvan er maar enkele naar mij zin zullen zijn. Ben ik dan toch verplicht om de foto's te betalen die de fotograaf heeft uitgekozen?
Ik wil ook best iemand de kans geven om het fotograferen te leren, maar dan vind ik dat ik alleen de reiskosten zal moeten vergoeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:03

Dat hangt ervanaf wat je afspreekt met de fotograaf zelf natuurlijk :) Wat er in de voorwaarde staat of wat je contractueel vastlegt. De meeste fotografen zullen overigens weten welk van de hele hoop foto's die ze maken, naar de zin van de klant zijn. Zeker als het mensen met verstand van paarden zijn: die weten wat voor paardenfoto's de liefhebbers het liefst zien, qua houding, moment, etc.

Die laatste gedachte is natuurlijk leuk, en er zijn vast wel beginnende fotografen die zo werken- maar ook veel die wel geld vragen. Waarom? Omdat zij ook een dag eraan kwijt zijn, of in ieder geval een paar uur. Bovendien kost de apparatuur natuurlijk ook geld. Het is dan logisch een kleine vergoeding te ontvangen IMO, als is het maar het minimum uurloon- een beginnende stalhulp die nog niet goed stallen kan mesten moet ook betaald krijgen zal ik maar zeggen, al is de stal in het begin niet zo mooi gemest als het eigenlijk hoort of duurt het wat langer dan bij een meer ervaren iemand. (Kromme vergelijking, maar het geeft hopelijk het idee een beetje)
Wat je, als je dat graag wilt, ook kan afspreken met een beginnende fotograaf is bijv. dat je min. uurloon + reistijd- en reiskostenvergoeding betaald, dat je dan alle foto's op klein formaat te zien krijgt, en dat je dan de foto's die je mooi vindt tegen gewone tarieven kan nabestellen. Zo loop je eigenlijk niet echt een 'miskoop'.

Je houdt natuurlijk wel altijd het niveauverschil tussen een beginnende fotograaf en iemand met al meer ervaring, en dat zie je meestal toch echt terug in de foto's.

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:34

Ben het eens met de reactie hierboven.

En je ziet inderdaad echt wel of het een mooie foto is ofniet, daar hoef je geen expert voor te zijn.
Als de foto's onscherp zijn en de helft van een paard z'n hoofd is er vanaf gesneden, tjah, weet niet of je dan heel professioneel bezig bent..

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:10

ik ben ook bezig met fotografie.. ik heb een nikon d40.. met een standaard lens,..

ik heb nog niet zo veel ervaring .. maar doe wel wat shoots.. en vraag daar ook wel wat voor.. ik vertel ze wat er van kunnen verwachten .. ik vraag er ook niet veel voor.. maar goed.. ben toch een aardige tijd bezig met de foto;s maken.. uitzoeken op de pc .. en ze bij mij worden ze dan gebrand op een schijf.. zo kunnen ze zelf altijd nog bepalen wat ze afgedrukt willen hebben en kunnen ze dat zelf laten doen ..

en zo heb ik toch een beetje onkosten vergoeding ..
ik word op moment alleen nog gevraagd door bekenden van mij.. en die weten hoe ik fotografeer..

ik heb de foto;s die ik gemaakt heb op mijn site staan .. die staat hier onder.. ik zou het dan ook leuk vinden als jullie een reactie geven over wat jullie er van vinden .. en eventuele verbeteringen die ik kan uitvoeren ..

maar ben het er wel mee eens dat er veel amateurs zijn .. die doen zich voor als professionele fotograaf..

kijk . .ik zeg er wel eerlijk bij dat ik nog niet zo goed ben :) ..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:24

WildWings, ik deel je mening :j Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede fotograaf die in de zomer eens langs wil komen om de paarden (en dan ook de veulens) wil vastleggen. Een van deze foto's wil ik dan graag op canvas laten zetten.

Maar er zijn dus zoveel mensen die zich nu aanbieden dat ik niet meer weet hoe en wat.

Zelf heb ik trouwens ook en dslr (sony alpha 200) maar zie mij zelf echt geen fotoshoots houden en daar heb ik hem in die zin ook niet voor gekocht :) Voor mij is het nu eerst oefenen, oefenen en vooral nog meer oefenen :j (vooral weten wanneer welke instelling handig is en compositie bepalen).

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:27

boeli schreef:
en zo heb ik toch een beetje onkosten vergoeding ..
ik word op moment alleen nog gevraagd door bekenden van mij.. en die weten hoe ik fotografeer..

Maar voor welke onkosten vraag jij dan een vergoeding? En hoeveel vraag je dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:33

Volgens mij schrijft ze dat toch al imd? Ze bedoelt waarschijnlijk een vergoeding voor de tijd die ze kwijt is voor het maken van de foto's, uitzoeken en branden op DVD.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:35

Oeps, dat had ik even niet gelezen. Maar dan ben ik nog benieuwd hoeveel ze vraagt :)

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:51

hihi.. ja idd.. voor de tijd die ik er in stop... en de dvd of cd :D want die kost mij ook geld :)

ik vraag 20 euro.. en dan heb je een dvd met zo rond de 300 foto's ..

ik vind het zelf niet duur... voor de shoot neem ik de tijd die ik nodig heb.. en ik vraag wat de persoon wil.. rij foto's los gooi foto;s of foto's in een buitenrit .. het kan dan allemaal :D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:20

ik ben een amateurtje, ga wel een fotografie opleiding doen (als het mogelijk is volgend jaar, HBO) Nu heb ik alleen afentoe fotografie les. Maar amateurtjes kunnen ook goede foto's maken, alleen hebben natuurlijk veeeeeel minder ervaring dan échte profesionele fotografen. Maar als je zeker wild zijn van goede kwaliteit moet je gewoon veel verschillende voorbeeldfoto's vragen in verschillende omstandigheden en dan zie je zo'n beetje wat je te wachten staat.

Tevens vraag ik ook niet veel geld, vooral voor de moeite om er te komen, mijn starttarief is €10-, en eindigt op €40-. (dus als ik langer dan anderhalf uur moet reizen word het €40-)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:48

Het valt mij ook op dat het aantal fotografen tegenwoordig wel heel snel stijgt!

Wanneer ben je professioneel? In mijn ogen: als het je dagelijks werk is, en je er je brood mee kan verdienen.

Wanneer ben je amateur? Als je naast je gewone werk, een centje bij verdient door mooie en kwalitatief goede foto's te maken voor andere mensen.

Maaarrrr.. Daar ligt wel de moeilijkheid.. Want iedereen die zich uitgeeft voor fotograaf, vind dat hij of zij iets moois aanbiedt ;)

Ik werk zelf in een fotozaak, mijn baas is fotograaf, professioneel, en heeft daarnaast dus een winkel op het gebiedt van fotografie. Ik werk er dus ook, en ben in principe ook de hele dag bezig met fotografie, verdien er mn brood mee ;) Maar wel op een andere manier. Ik noem mezelf dus ook geen professionele fotograaf. Weet ook niet of ik dat ooit worden wil, ik denk dat ik het combineren juist het leukste vind.. Ik vind het leuk om in de winkel te staan, me te verdiepen in alle aspecten van fotografie, dingen te bewerken, af te drukken, mensen te advieseren, we doen zo ontzettend veel, we geven fotocursussen en noem maar op. Hartstikke leuk! Het is veelzijdig, en ik zou mijn werk echt niet willen missen..

Ik fotografeer veel, erg veel. Voor mezelf en ook voor andere mensen. Ik biedt mezelf niet aan hier op bokt, of op andere site's. Ga sowieso niet om opdrachten bedelen, neem me niet kwalijk, maar ik vind dat veel mensen dat doen tegenwoordig. Alleen hier op bokt al.. Laatst werd ik zelfs gepmt door iemand uit de buurt of ik geen belang had bij een fotoshoot! Ze had geen spiegelreflex, maar dat maakte weinig verschil. Toen moest ik stiekem wel lachen hoor.. Als je op die manier aan ´werk´ moet komen..

Ik werk dus fulltime, en doe het fotograferen er wat bij. Voor de fun. En steeds meer mensen vragen me of ik niet ook eens wat foto´s voor ze wil maken, van zichzelf, paarden, bmw, of trouwdag, en dat vind ik gewoon een hele eer. En dat zeg ik ook altijd. Ik vind het gewoon leuk om te doen, en ik verdien er nog wat bij. Ik vraag er wel geld voor. Heb ook wel dingen gratis gedaan, maar mn baas heeft me toch overgehaald om er geld voor te vragen. Want volgens hem maak ik hele mooie foto's, die absoluut geld waard zijn. Ook weer een hele eer :D

Misschien ga ik wel eens wat adverteren voor mijn fotowerk, ik vind het erg leuk om het er bij te doen, en idd, om mensen blij te maken! Het is erg leuk om ze later nog eens tegen te komen, en te horen dat mijn foto nog steeds bij hun aan de muur hangt!

Een ding moet in ieder geval niet vergeten worden, en dat is dat de professionals ook als amateur begonnen zijn. Iedereen verdient een kans, en het is (voor mij tenminste) vrij gemakkelijk om te zien wie er serieus mee bezig is, en wat in zijn mars heeft. Goede apparatuur is het halve werk, maar daar ben je er nog niet mee..

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 07:49

Ik snap wel goed wat je bedoeld.
Ik ben ook nog een amateur maar ik doe nog geen betaalde fotoshoots.
Omdat ik mijn foto's nog niet geod genoeg vind voor geld te krijgen.
Dus ik doe ze gratis om alvast wel ervaring op te doen, aangezien ik er wel graag mee verder wil.

Wanneer iemand een proffesional is, is moeilijk te zeggen. Ik denk niet echt dat er een echte lijn ligt.
Maar idderdaad wat Zorro zegt als je er dagelijks mee bezig bent.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:55

Ik snap super goed dat de professionele fotograven zich groen en geel ergeren aan de amateurs die zich professioneel noemen.

Gelukkig heb je die termen dan nog, bij grafisch vormgeven of illustreren bijv. niet.
Iedereen die fotoshop kent is ineens 'vormgever'

Mensen die het oog niet hebben te zien wat mooi of goed is, die kiezen dus sneller voor een amateur vormgever met €10,- voor een logo (nog marktprijs verpestent ook) dan voor degene die een uurloon van €65,- heeft.

Zo is het ook met fotografie.