Welke (soort/merk) kwasten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

highwaykind

Welke (soort/merk) kwasten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 18:39

Beetje naar aanleiding van Babe's [UK] Schildersdoek topic, ook maar eentje over kwasten om ook hier een handig overzicht van te krijgen.

Wat werkt het makkelijkst bij welke stijl, en welk merk kwasten is goed?

Ik verf met acrylverf (vaak met retarder/water erdoor zodat het beter verft en niet te snel droog is) in verdunde of minder verdunde laagjes over elkaar heen.

Ik heb

* gele System 3 kwasten van Daler Rowney die erg goed bevallen. (= Synthetisch voor acryl).
Afbeelding
Erg dunne kleine ronde voor de details, platte/ronde/kattentong voor wat grotere vlakken, en 1 1.5 skyflow grote platte om achtergronden mee te doen en te blenden.
En ook een paar "script"/ "liners" ook van Daler Rowney, ook voor details.

* een paar niet te dikke van andere merken (waar een duidelijk langere steel aan zit dan aan de DR - heeft voordelen soms).

* van Ebay goedkope Royal Fine Sable kwasten (stuk of 30 voor 10 euro) die wel redelijk goed blenden en lekker zacht zijn, maar wel een beetje uitharen.

* varkenshaar kwasten - helemaal waardeloos, kan ik niets mee. Te hard *laat sporen achter* en haart ontzettend uit.
(Die bewaar ik dus voor als de buurkindjes een middagje komen kliederen Knipoog )

Er zijn nog een paar andere kwasten onderweg (is lastig als je een grote droge kwast voor blenden nodig hebt, en de enige grote kwast die je hebt al gekleurd, en nat, is van de achtergrond..) dus die test ik nog uit en voeg ik dan aan het lijstje toe.

Anne_Baukje

Re: Welke (soort/merk) kwasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:49

Die kwasten zien er wel erg mooi uit!
Ik heb mezelf laatst getrakteerd op 2 mooie kwasten van da vinci. 2 kleine maten. (duur zijn die krengen Nagelbijten / Gniffelen )
Voor de rest heb ik ooit eens een grote pot met veel kwasten van Reeves gekocht. Die zijn wel prima. Maar niet hele goede kwaliteit. Daar schilder ik dus mee Lachen
Naast doeken ben ik dus ook op zoek naar betere kwasten, dus ik hou dit topic ook even in de gaten Nagelbijten / Gniffelen

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 07:35

Ik lees hier ook even mee! Ja
Wil wat meer gaan schilderen en heb nu gewoon kwasten van de action Bloos

__Karlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:07

Wendy15 schreef:
Ik lees hier ook even mee! Ja
Wil wat meer gaan schilderen en heb nu gewoon kwasten van de action Bloos

haha, je bent niet de enige hoor Schijnheilig

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:34

Ik gebruik voornamelijk ossenhaar voor algemeen, marterhaar voor het fijnere werk. Ik heb ze hier niet bij de hand, dus weet niet wat voor merkjes erop staan. De marters zijn al zeker 30 jaar oud en gaan nog steeds als een tierelier, ze haren ook niet. Wel moet je ze goed verzorgen, want ze zijn teer (of verfijnd, maar verharen niet bij het schilderen).

Ik heb daarnaast ook enkele synthetische van da vinci. Maar toch zweer ik bij de ossen en de marterhaar. Ik denk dat dat voor ieder eigen is. De ossen zijn wat steviger, maar toch prettig en zacht, de marters zijn fluweelzacht en heel fijntjes.
Mijn penselen zijn echter wel prijzig; vanaf een euro of 5 per penseel (tot ergens in de 30). Ik gebruik voornamelijk platte, kattetong en punt, rond gebruik ik niet zoveel, slepers helemaal niet. Ik ben dus fan van een goede os en een goede marter. Varkenshaar ben ik ook niet over te spreken, en qua synthetisch vind ik alleen de da vinci tot nu toe acceptabel. Ik geef er de voorkeur aan penselen los te kopen, geen sets, en vooraf goed te voelen. Bij sommige winkels mag dat niet, of zit het spul in plastic en willen ze deze er niet uithalen voor jou, prima, dan ga ik wel naar een ander. Lachen Ik wil niet een bedrag vanaf 5 euro tot wel bijna 40 euro voor 1 penseel neertellen als ik niet van tevoren kan kijken hoe de kwaliteit is. Het schilderen zelf is dan natuurlijk nog steeds afwachten, maar dat gehaar lijkt me niks, alleen maar frustrerend.

Overigens is 'prijzig' een relatief begrip. Die setjes van de blokker/action/kruidvat/noem maar op van een paar euro: voor die prijs verwacht je natuurlijk ook helemaal niks. Dat lijkt me logisch. Verder is het persoonlijk en hangt het sterk af van je technieken. Over mijn penselen ben ik zeer tevreden, geen gehaar, geen gedonder. Of je voorkeur naar natuurhaar of synthetisch uitgaat is denk ik ook persoonlijk. Ik ben fan van natuurhaar, maar heb niets tegen een goede synthetische. Ik vrees overigens dat er geen merkjes op mijn penselen staan, alleen nummers en codes... op enkele staat angelo ox-hair holland met enkele nummers (en een nummer voor het formaat)

Daarnaast gebruik ik ook messen, maar daar gaat dit topic dan weer niet over.

Succes iedereen!

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 13:44

Dit zijn mijn Sable brushes
linkje naar Ebay
Verkoper verstuurde ook snel.

Erg goedkoop dus ik klaag niet al te hard over het haren (maar het is wel een heel gepiel om met een pincet alles weer van je doek te trekken, dus moet over een tijdje toch eens wat betere kopen Knipoog )

Probleem met die Sable dingen is wel dat ze totaal niet stijf zijn, en ik voor details toch iets stuggere haren wil, maar voor het vervagen van harde randen werkt het perfect.

Kwasten goed schoonhouden schijnt de levensduur inderdaad te bevorderen - heb zo'n zeepblok (Da Vinci geloof ik?).
Werkt goed wat schoonmaken betreft en in het jaar dat ik de kwasten heb (gele Daler-Rowney) zijn ze ook erg goed gebleven.
Die gele DR kwasten haren ook helemaal niet uit.

Paletmessen doe ik weinig mee - ik houd niet van reliëf in mijn schilderijen Knipoog
Trek er wel eens een recht lijntje mee...of meng er verf mee op mijn palet als het veel is (klein hoopje verf doe ik gewoon met de kwast die ik gebruik)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:50

Fijn topic Ja

Ik schilder bijna alleen met acrylverf. Ik koop geregeld nieuwe kwasten, en dan kijk ik niet zo zeer naar het merk, maar vooral naar de kwaliteit, en hoe flexibel en zacht ze er uit zien. En meestal kom ik dan uit bij kwasten van marterhaar. (al koop ik die eigenlijk liever niet, omdat ik t zielig vind voor de marters Vriendjes zijn? )
Ik schilder eigenlijk bijna alleen met platte kwasten, dat vind ik echt héél fijn, dus dan wordt de keuze al makkelijker Haha!

*Even mijn kwasten erbij gepakt* Vork

De kwast die ik heel veel gebruikt heb is een synthetische kwast van artigo, kwastnummer is niet meer te lezen, maar volgens mij is t maat 8. Maar na jarenlang ermee te hebben geschilderd zijn de haren uit elkaar gaan staan, en ik kan em nu bijna niet meer gebruiken, dus die gaat de prullenbak in..
Ik heb ook nog zo'n zelfde, ook plat, maar dan met schuine haren. Ook fijn.
Dan heb ik nog een erg grote ronde aquarelkwast, was ontzettend duur, van Leonhard, die is erg fijn Ja
Dan nog een ronde waar op staat ART en een logo met de letters SK of SR..
Daar naast een platte van da Vinci, die gebruik ik heel vaak voor de grotere oppervlakken.
Dan nog zo'n zelfde in het rond, een maatje kleiner
En nog eentje, weer een maatje kleiner
En dan nog een hele reeks kleinere kwastjes, dat zijn er een aantal van marterhaar, en een aantal waar niets op staat..
De allerkleinste kwastjes, 000 en 00, heb ik altijd van van Gogh, die blijven erg lang mooi.
Als ik eens veel geld heb wil ik eigenlijk een hele reeks dezelfde platte kwasten in verschillende maten aanschaffen

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:29

babe schreef:
Ik heb mezelf laatst getrakteerd op 2 mooie kwasten van da vinci. 2 kleine maten. (duur zijn die krengen Nagelbijten / Gniffelen )

Die koop ik ook altijd. Ze zijn heel prima. Acceptabele kwaliteit voor een acceptabele prijs. (tussen de 2 en 5 euro per kwast geloof ik, mijne zitten altijd rond de 2/3 euro, kleine maat plat) Ze geven een mooi glad resultaat en de haren zijn niet te hard of te zacht. Altijd als ik in 'mijn' schilderswinkel ben neem ik er eentje mee. Zo hou je het betaalbaar Vork Moet bij mij ook wel want ik ben een meester in het mishandelen van kwasten (3 dagen later er achter komen dat ik mijn acryl kwasten niet uit heb gespoeld = alleen nog goed voor de prullebak. En dergelijke dommigheid Bloos ) Bovendien wordt van 3D werk je kwast sowieso heel snel slecht. Dus dan koop je ook niet snel de 5 euro en duurdere kwasten. Voor 2D gaat het allemaal (mits je er netjes mee omgaat) lang mee.
Voor de gewone hobby schilder zoals de meeste hier zijn kan ik dus de Da Vinci's héél erg aanraden. Een kwaliteit waar jouw werk profijt van heeft en toch redelijk betaalbaar. Cool

En daarnaast koop ik ook met regelmaat van die knaken setjes bij de kruitvat/xenos/action. Die gebruik ik om mijn verf mee te mengen e.d. Heel soms wat grof werk enzo. De doorstroom is dan ook redelijk groot hier. Voor presiezer werk vind ik ze absoluut ongeschikt. Ze zijn vaak veel te slap, verharen om de centimeter en doen absoluut afbreuk aan je werk.
(nu moet ik zeggen dat ik bijna alle action e.d. schilderspul zeer slecht vind. Zelfs de grijze podloden waarvan ik dacht dat je daar toch niet in kon falen waren zo slecht dat ik zelfs spijt had dat ik de 1,50 aan dat blikje had besteed Clown )

Ik verf trouwens zowel met acryl als met olie als met pastel (mwahah ja daar kan je ook mee 'verven'. Resultaat niet gegarandeerd) En dan gebruik ik deze kwasten dus vooral voor het fijnere werk. Dus niet het gecontroleerd kliederen.

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:16

MARTER Lovers Maar die zou ik nooit voor acril gebruiken.. Enkel voor Aquarell. Omdat ze zo vreselijk duur zijn (ik heb er van 75 tot 125 euro, de dunnere zijn goedkoper uiteraard) en je acril er nooit helemaal uit krijgt waardoor je heel je penseel verbrod. En das wel echt zonde Lachen

Voor acril gebruik ik ook alleen maar Daler-Rowney. Die van mij zijn geloof ik verkanshaar. Maar ik heb er ook met ossenhaar liggen, geloof ik. Maar dus niet de super dure, want als je ze 1 keer minder goed uitwast zit je er voor altijd mee. Tong uitsteken

Maar wat JoSav zegt, ALTIJD losse penselen kopen, en niet in een setje. Dan kan je ze inderdaad eerst voelen, hoewel een goed penseel normaal gezien wel gelijmd is. (De haren hangen aan elkaar vast zodat ze niet beschadigd kunnen worden) maar vooral omdat je dan geen penselen koopt, die je toch niet gaat gebruiken. Maar ook omdat die meestal van een veel betere kwaliteit zijn Lachen .